Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Mischa
#746343
Wie heeft ervaring met Tractonorm Lax?

Donderdag was het weer zo ver, Gijs zat verstopt. Tegen zessen werden we wakker van het gekotst (slijmerig speeksel). Bak op bak af en op den duur begon hij ook midden in de woonkamer (wat mij ook niet meer kon schelen) te persen. Heel af een toe kwam er een klein stukje poep uit er verder druppeltjes 'poepwater'.

Vorig jaar had hij dat ook al en ik heb toen veel tips gekregen (visolie, psylium: wat hij ook krijgt). Gijs eet uitsluitend Carnibest en heeft best wel harde ontlasting (nekken en kuikens blieft hij niet, lever ook niet).

Dit heb ik even een paar uur aangekeken, maar omdat Gijs het persen leek op te geven en heel lusteloos werd heb ik de dierenarts gebeld. Om half twaalf kon ik er terecht: Gijs' buik was heel gevoelig, blaas leeg, geen koorts, maar hij was wel uitgedroogd. Ik kon kiezen 1. vochtinjectie, laxeermiddel, mee naar huis nemen en aankijken of 2. laxeermiddel, infuus en ter observatie een dagje achterlaten.

Ik voelde me prettiger bij de tweede; het leek me heel vervelend voor Gijs om later weer terug te moeten of om 's nacht's bij de spoedkliniek te zitten. Bovendien was hij twee jaar eerder in een korte periode heel erg afgevallen - wat toen bij het overschakelen naar Carnibest weer is overgegaan. Zoals ik begrepen heb kunnen ineens afvallen en verstoppen symptomen zijn van slechte nieren. Ik heb dus ook gevraagd een bloedproef te doen.

Aan het einde van de middag kon ik bellen om te vragen hoe het er mee ging. Hij had nog niet gepoept, wel gegeten, nierwaarden iets verhoogd (maar dat kon ook door het uitdrogen komen). Deze dienstdoende dokter hield hem liever een nachtje verder ter observatie. Daarnaast ben ik meermaals ingewijd in de geneugten van Hills; "hij eet er toch zo lekker van".
Tijdens het bezoekuurtje was hij heel timide: arme stumpert met zo'n slang in zijn poot.

Vrijdagochtend mocht hij weer naar huis; hij had gepoept en vochtbalans was weer in orde. Dit avontuur kostte € 200, maar wat geeft het, als je thuis komt en je ziet weer een blije Gijs. Ik heb het wel voor mijn kat over, maar niet voor de dierendokter, is dit een normale prijs? Menno en Gijs hebben gelukkig nooit veel gemankeerd, maar in twee maanden tijd € 470 (inentingen, trekken hoektand Menno, verstopping Gijs)... we 'kennen 't lijen' toch... eigenlijk vind ik het belachelijk veel.
(wel goed het verschil gezien te hebben in de veerkracht van de huid: uitgedroogd versus normaal)

De dierenarts heeft Tractonorm Lax meegegeven. De rest van zijn leven moet ik hem hier elke ochtend 3ml van geven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze ochtend is Gijs trouwens voor mijn gevoel toch weer uit zijn doen: geen blije ochtendmauw, niet eten, en hij ligt maar wat te liggen. Mijn lieverd wordt ben ik bang toch een beetje oud. :(
Door Mieuw
#746367
Ik heb ook Tractonorm Lax voor 1 van m'n katten gekregen, hielp geloof ik wel, maar hij heeft het maar een paar dagen gekregen (om de boel weer op gang te krijgen).
Daarna heb ik een korte uitleg gekregen en kreeg m'n kat elke dag, en soms 2x per dag een infuusje met 50ml vocht (dat deed ik dus zelf, thuis). Dat voorkwam ook dat z'n ontlasting te droog werd en hij het er niet meer uit kon krijgen (als een kat te weinig drinkt gaat het lichaam op alles wat het kan vocht 'bezuinigen' (ontrekken) en dus ook uit de ontlasting).
Misschien is dat een oplossing. Een gewone fysiologische zoutoplossing lijkt mij in elk geval beter (ook voor de nieren, doorspoeling enzo) dan elke dag laxeermiddel...
Door sammy
#746386
Mijn kat had ook een paar keer een behoorlijk dure drol gehad, chronische verstopping.  Wat bij hem heeft geholpen is simpel een theelepeltje parafine elke ochtend zodat de drol er gemakkelijk uit floept. Het is goedkoop, je haalt het bij de apotheek voor zo'n 2 eurootjes en je doet er een hele maand mee. Ik deed het meestal in een 5ml spuitje zonder naald en gaf het hem elke ochtend voordat hij naar buiten ging. 
Door Rosita
#746549
Dayna hier had ook regelmatig het geen jij beschrijft (kotsen en persen). Meestal kwam het er binnen 3 uur wel uit, maar 3 mnd geleden dus ook niet. Heb toen de DA uitgelegd dat ze al een paar uur liep te persen en ik kon gelijk komen. De DA heeft toen Dayna's staart opgetild en is met 2 vingers (ze had wel een handschoen aan) en wat glijmiddel haar poepertje binnen gegaan. Al snel kwamen er tig drollen naar buiten (als ze aandrang hebben zit het al bijna bij de uitgang en is het volgens mij vrij makkelijk om ze een handje te helpen, kon ik volgens de DA ook zelf proberen). Het geheel kosten mij 25 euro. Natuurlijk is vocht belangrijk, maar het is geen wondermiddel. Ik weet niet of je Tractonorm Lax elke dag moet geven, of dat een ander schema ook werkt. Hier krijgen ze nu (ook mijn andee kat heeft af en toe te droge ontlasting) als ze meer dan 2 dagen niet hebben gepoept (ze poepen normaal gesproken om de 2 dagen, dat is hun ritme) ook altijd wat Tractonorm Lax, soms betekend dit dat ze 1x of 2x per week laxeer krijgen (vooral als ze erg in de rui zijn) en soms gaat het weer 3 of 4 weken goed. Wat ook helpt en gewoon door hun eten kan is 1x per dag wat isogel. Wel zou ik dan wat extra vocht door het eten doen (doe ik zo wie zo altijd, ze eten hier dus altijd CB pap) of na het eten wat vocht met een spuitje. Ook is het belangrijk te weten wat het poep ritme is van jouw kat, en als het dan langer duurt dan normaal gelijk ingrijpen (laxeer geven en extra vocht) en niet wachten totdat hij gaat persen en kotsen want dan is het al te droog omdat het te lang heeft gezeten. Verder merk ik dat hun ontlasting makkelijker gaat op de Bibi dan op de CB.
Laatst gewijzigd door Rosita op za 21 apr 2007, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#747171
Rosita schreef: De DA heeft toen Dayna's staart opgetild en is met 2 vingers (ze had wel een handschoen aan) en wat glijmiddel haar poepertje binnen gegaan.
Auw! En Dayna is een kat?  :o Ik wist niet dat dat kon.

Ik denk dat ik eerst maar het potje Tractonorm leegmaak. Alleen dan wel een lagere doses, want nu is Gijs alsmaar aan de dunne. Parafine klinkt als een goed alternatief. Dat Tractonorm is trouwens erg zoet, ik weet niet of dat zo goed is (ja, deze gek heeft even geproefd).

Omdat Gijs zo uitgedroogd was en uit zichzelf toch al nauwelijk drinkt ben ik nu wat huiveriger voor middelen die vocht aan zich binden. Wel spuit ik af en toe water in zijn bekje.

Bedankt voor de tips zover.
Door Supermax
#747354
Even het hele verhaal meegelezen. Arme Gijs :(.
Kan je de Carnibest niet gewoon verzuipen in het water? Dan krijgt ie in ieder geval meer vocht binnen. Mijn poezen krijgen hun CB ook met veel water (dit is speciaal voor eentje die vaak last heeft van haar blaas), want verder drinken ze ook niet veel.
Ik hoop in ieder geval dat Gijs weer opknapt.
Groetjes,
Mieke
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door