Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#736134
Loeka schreef: Ik heb het logboek van de bevalling opgezocht en in mijn herinnering waren ze toch iets zwaarder dan in het echie  :-[ Waren het nog Mega kittens voor een Somali hoor.
Op volgorde:
102 1:10 uur
95 1:50 uur
124 2:15 uur
120 4:25 uur
110 5:00 uur
110 7:00 uur

Om 17 uur had ze a wat bloedverlies en om 23 uur de eerste wee. Alles is geboren via de normale weg. Kitten 1,2,3 en 5 waren in stuit. Kitten 6 was ik niet bij want wij dachten dat de bevalling klaar was. Toen we bij haar gingen kijken was nr 6 net geboren  :) Kitten 4 lag normaal, maar was een enorme zware bevalling.
Moeder had ruim voldoende melk en op 1 na zijn alle kittens normaal opgegroeid. Dit kittens is overleden met precies 2 weken aan een hartklepontsteking door een bacterie. Waarschijnlijk al in het lijfje gekomen via de navelstreng...

Isidora is bevallen op de 68ste dag gerekend vanaf de dag van de eerste geslaagde dekking.


Ze was 15 maanden en het was Isidora's eerste nestje en ook haar laatste. Zij was 1 week krols, dan 1 week niet, dan 1 week wel. Dit was voor haar gezondheid niet goed. Ik heb haar daarom laten castreren, heel erg jammer want ze is een hele goed moeder. Met een week of 6 sleepte ze een kitten zelfs de tuin in, hij moest daar de boel gaan verkennen. De rest volgde meteen, op 1 na. Dit kitten heeft ze 2 dagen laten treuzelen, zij zat steeds in de deuropening en dan net de drempel over maar toch weer snel terug. Dit diertje heeft ze in de nekvel gepakt en achter in de tuin(17 meter verder) laten vallen. Kitten schreeuwen :lolabove: Moeders negeerde dit gejank en liep een stuk verder, kitten hield prompt haar snuit en ging op onderzoek uit!  :o :D

Ik zie dat Frieda weer iets wil eten, gelukkig maar. En joh dat je in de rats zat snap ik heel goed. Ik zat ook helemaal tegen het plafond ondanks dat ik zo'n schema had. Voor volgende week zijn Isidora's eerste kleinkinderen uitgerekent(bij een andere fokker) dus ik zit toch ook weer een beetje in spanning nu.

Knuffel voor Frieda en sterkte!

Goh, dat geeft de buger weer moed. Bedankt dat je deze info voor me hebt opgezocht :thumbsupup:
Jij ook sterkte met je op-komst-zijnde kleinkinderen.
Door Borke
#736332
Wij hebben jarenlang Maine Coon katten gefokt.
Ik heb ook wel eens gehad dat een moederpoes (in ons geval vlak na de bevalling) niet wilde eten. Uiteindelijk bleek het niets bijzonders te zijn: er zat een haarbal enorm dwars.

Zwangere poezen en moederpoezen likken enorm veel en krijgen zo heel veel haren naar binnen.
Onze poes ging toen weer eten met wat primperid van de dierenarts tegen de misselijkheid en flink wat haarbalpasta.
Na die ervaring heb ik altijd voor de dekking al de poes veel haarbalpasta gegeven of kattengras laten eten.

Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je bij een tuincentrum kattengras haalt.
Door Mieuw
#736590
AstridStraver schreef: Wij hebben jarenlang Maine Coon katten gefokt.
Ik heb ook wel eens gehad dat een moederpoes (in ons geval vlak na de bevalling) niet wilde eten. Uiteindelijk bleek het niets bijzonders te zijn: er zat een haarbal enorm dwars.

Zwangere poezen en moederpoezen likken enorm veel en krijgen zo heel veel haren naar binnen.
Onze poes ging toen weer eten met wat primperid van de dierenarts tegen de misselijkheid en flink wat haarbalpasta.
Na die ervaring heb ik altijd voor de dekking al de poes veel haarbalpasta gegeven of kattengras laten eten.

Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je bij een tuincentrum kattengras haalt.
Primerid heb ik in huis. Daar heeft ze vorige week al een paar keer wat van gehad om haar van de misselijkheid af te helpen.
Kattengras kan ik morgen wel even halen bij het tuincentrum. Baat het niet dan schaad het niet, en de andere katten zullen er ook wel blij mee zijn (ze mogen nu namelijk even niet in de ren, want ik heb er pas gras gezaaid wat nu nog op moet komen).
Door roefus
#736592
Lees het hele relaas nu pas (ik zei het al ergens eerder: ik kan alles op BP niet meer bijhouden).
Ik wens je in ieder geval veel succes en dat de bevalling voorspoedig moge verlopen.  ;)
Ik heb er ook verder geen barst verstand van  8)
Door Loeka
#736620
Kijk uit met kattengras, vooral als ze het een tijd niet gehad hebben. Dan storten ze zich werkelijk op het gras en lijken het net koeien die aan het grazen zijn :o

En pechvogeltje Isidora had een grasspriet die vast zat in haar keel. Dit is er afgelopen zater onder narcose uitgehaald. Haar keel was al aan het ontsteken van de irritatie  :(
Door Mieuw
#736690
Loeka schreef: Kijk uit met kattengras, vooral als ze het een tijd niet gehad hebben. Dan storten ze zich werkelijk op het gras en lijken het net koeien die aan het grazen zijn :o

En pechvogeltje Isidora had een grasspriet die vast zat in haar keel. Dit is er afgelopen zater onder narcose uitgehaald. Haar keel was al aan het ontsteken van de irritatie  :(
Ok, bedankt voor de waarschuwing. Ik zal er op letten.
Hoe is het nu met Isidora haar keeltje? Kan ze alweer wat eten? Zal wel net zoiets zijn als bij kinderen waar de amandelen er uit gehaald worden. Die moeten het eerste dagje ook veel ijs eten.
Door Loeka
#736834
Het gaat goed hoor. Eerst was ze nog een beetje suf van de narcose, maar eind van de middag liep ze al weer in de tuin en was ze op blaadjes aan het jagen  ::) Zondag kon ze al weer als de beste schreeuwen  :D
Door Mieuw
#738866
Ine schreef: Hoe is het nu?
Mwa, nog niets. Ik kan die kittens er wel uit kijken...  :-\ Nou ja, we hopen maar op morgen...

Ze eet sinds een kleine week weer uit eigen initiatief, maar wel heel matig en maar kleine beetjes. Het klinkt maf, want ze is vrij dik vanwege alle babies, maar ik heb de indruk dat ze errug mager is. Al haar reserves zijn in die babies gaan zitten.
Toevallig nog suggesties hoe ik haar in record-tempo weer een beetje dikker krijg? (bepaald type vet voer, of een supplement ofzo?)
Door Ine
#738893
Eet ze vers?
Geef haar wat kip met vel, zijn mijn katten weg van. Ook gewoon kippennekken.
Of, misschien CB aktief voor honden, ook dat eten mijn katten :-[
Door Mieuw
#738919
Echt 100% vers eet ze (nog) niet. Ze op dit moment (als ze een goeie bui heeft) een mengsel van 50% vers (CB) en 50% blikvoer (Hill's) met een scheut warm water. Ik denk dus niet dat ik haar nu al zo gek krijg om kippennekken te gaan eten, maar ik ga het in elk geval proberen. Ook de kip met vel ga ik proberen, eet zij het niet, dan eten de kittens van Roos het hoogst waarschijnlijk wel (die zijn dol op vers, maar goed, die weten ook niet beter  ::))
Door Loeka
#739559
De kittens van Machui zijn gisteravond met een keizersnede ter wereld gekomen. Het zijn een sorrel-zilver katertje en een zwart-zilver poesje.

Nu Frieda nog!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door