Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
#63437
Op een kattenlijst is een uitgebreide heftige discusse geweest over FIP. Een van de argumenten was dat het helemaal niet zo besmettelijk was als men eerst dacht, het is het Corona virus wat zich verspreidt en niet FIP. Er waren meerdere mensen die een kat met FIP in huis hadden gehad waarbij de andere katten niet besmet zijn geraakt, waarvan ook kittens van hetzelfde nest.

Ook kwam naar voren dat "Utrecht" sinds kort een test beschikbaar heeft om FIP te kunnen vaststellen(de "gewone" da's hebben dit nog niet).

Geen paniek en ook niet alle katten meteen in laten slapen mocht het katertje besmet zijn!

Een deel van de berichtjes is gebundeld in een .pdf bestand. Ik zal vragen of dat misschien op de barfplaats website kan.

Sterkte er mee en knuffel voor de zieke kater :-*
Door zurca
#63475
Paul_Barte schreef: Namens Monique iedereer bedankt voor de reacties!!

Morgen gaat het het katertje (is trouwens 9 maanden oud) naar Utrecht voor verder onderzoek.
De DA geeft ronduit toe het niet te weten!! Ze denkt aan FIP maar is tot diep in de nacht opgebleven om de foto's te bestuderen en boeken en artikelen na te lezen.
Ze had gisteravond heel laat mijn dochter nog gebeld maar die sliep al.
Na contact vanmorgen heeft de DA direct een afspraak geregeld met Utrecht voor verder onderzoek.
Op één foto ziet de DA 'iets' in de dunne darm wat er niet thuishoort. Het lijkt op een hele lange en dunne draad. De foto's gaan uiteraard mee naar de internist in Utrecht.
Ik hou jullie op de hoogte.
Grtz
Paul
Paul,
waarschijnlijk denk ik wel te simpel maarre kan het geen worm(en) zijn..."een hele lange dunne draad, in de dunne darm".. Spoelworm, lintworm?!

Of misschien iets opgegeten?!
mmm ik hoop dat ik gelijk heb ;) Dat zou het allemaal een stuk simpeler maken..

Ik hoop met iedereen mee op een goede uitkomst van de onderzoeken.
Sterkte toegewenst voor je dochter!
Door zurca
#63483
corrie schreef: Mischien een uitleg over de afkortingen?! ???
groetjes Corrie ???
FIP is; Feline Infectieuze Peritonitis (besmettelijke buikvliesontstekking)
FIV is; Feline Immunodeficiëntie Virus (Kattenaids)

Bedoel je deze afkortingen Corrie?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#63484
corrie schreef: Mischien een uitleg over de afkortingen?! ???
groetjes Corrie ???
FIV = Feline Immunodeficiëntie Virus = katten aids

FIP = Feline Infectieuze Peritonitis = een voor de kat dodelijke infectie ziekte die wordt overgebracht door het corona virus
Door zurca
#63489
sylvia schreef: we waren tegelijk bezig Zurca ;D
Nou ja beter dubbel als niet uitgelegd ;D
Inderdaad!! ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Sonja
#63815
Paul_Barte schreef: Namens Monique iedereer bedankt voor de reacties!!

Morgen gaat het het katertje (is trouwens 9 maanden oud) naar Utrecht voor verder onderzoek.
De DA geeft ronduit toe het niet te weten!! Ze denkt aan FIP maar is tot diep in de nacht opgebleven om de foto's te bestuderen en boeken en artikelen na te lezen.
Ze had gisteravond heel laat mijn dochter nog gebeld maar die sliep al.
Na contact vanmorgen heeft de DA direct een afspraak geregeld met Utrecht voor verder onderzoek.
Op één foto ziet de DA 'iets' in de dunne darm wat er niet thuishoort. Het lijkt op een hele lange en dunne draad. De foto's gaan uiteraard mee naar de internist in Utrecht.
Ik hou jullie op de hoogte.
Grtz
Paul
Jammer, dat je dochter nu nog in spanning zit. Maar ik vind het wel top van die da dat ze er zoveel tijd in heeft gestoken.
Ik duim mee voor een goede afloop!
Door Paul_Barte
#63932
Even een update van de kat.

De conclusie in Utrecht was dat het GEEN F.I.V was (gelukkig) en ook GEEN aanwijzingen verder voor F.I.P. Ook niet voor 'de droge' vorm dus dat is heel gunstig!!

Probleem blijft staan wat het dan wel is :-\
Vanmiddag is ze naar haar eigen DA geweest voor een flinke dosis laxeermiddel en uiteraard weer een wormenmiddel (dit was de zoveelste keer) op advies van Utrecht.

Indien er opnieuw niets uitkomt of het niet beter gaat moet de kat opengemaakt worden zodat ze handmatig het hele darmstelsel kunnen gaan controleren. en dus op zoek gaan naar 'iets' was ze niet kunnen vinden op foto's of echo???
Gebruikersavatar
Door chooky
#63936
Paul_Barte schreef: Even een update van de kat.

De conclusie in Utrecht was dat het GEEN F.I.V was (gelukkig) en ook GEEN aanwijzingen verder voor F.I.P. Ook niet voor 'de droge' vorm dus dat is heel gunstig!!

Probleem blijft staan wat het dan wel is :-\
Vanmiddag is ze naar haar eigen DA geweest voor een flinke dosis laxeermiddel en uiteraard weer een wormenmiddel (dit was de zoveelste keer) op advies van Utrecht.

Indien er opnieuw niets uitkomt of het niet beter gaat moet de kat opengemaakt worden zodat ze handmatig het hele darmstelsel kunnen gaan controleren. en dus op zoek gaan naar 'iets' was ze niet kunnen vinden op foto's of echo???



Aan de ene kant fijn dat het geen FIV of FIP is, maar aan de andere kant hou je nu die onzekerheid. Hopen maar dat het nu beter gaat!!!! Ik duim voor jullie dat er een hele zwik wormen uitkomt en het dan gewoon over is.
Heel veel sterkte, een knuffel aan je dochter en aan het poesje! :-*
Eva
Gebruikersavatar
Door sylvia
#64000
vreemd dat op die ene foto wel iets te zien is en op andere foto's en de echo weer niet ???
Gelukkig geen FIP of FIV maar het was leuk geweest als ze wel hadden kunnen zeggen wat het dan wel is.Inderdaad maar hopen dat het hardnekkige wormen zijn.
Gebruikersavatar
Door chooky
#66708
Hoi Paul,
Hoe gaat het nu met het poesje?
Weten jullie inmiddels al wat meer over wat hem mankeert?
groetjes Eva
Door Paul_Barte
#66721
Hoi Eva,

Vandaag de uitslag binnen vanuit Utrecht en de eerste helft van het uitgebreide bloedonderzoek was O.K.

Het katertje is actief, eet en drinkt op dit moment, tot gisteren werd hij nog met een spuitje water gegeven.

De laxeerpasta heeft niet echt een uitwerking gehad, oranje keutels maar that's it. Morgen beginnen met een flesje prut en dan moet het er echt wel met kracht uit gaan komen volgens de DA.

Daarna een paar dagen rust om vervolgens te beginnen met een wormenkuur (dacht Vithamint).

We wachten af maar er was nog nooit zoveel gesloopt als vandaag hahaha. Alle plantenbakken waren leeg gehaald enz. enz. De 'zieke' kat had vrolijk meegedaan.

Thx voor de belangstelling. Hou jullie op de hoogte als er wat uit gaat komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door