Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ivonne
#61559
wat lekker zo'n forum, toch weer even de tips en de trucs kunnen doornemen en ideeen opdoen, ik zal zo ff bij Puur Natuur kijken (was ik helemaal vergeten dat dat ook nog bestaat).

Op dit moment ben ik enigszins onzeker met Moby, ik heb hem zijn brokjes gegeven (jaja,ikweetikweet) om half zes en om acht uur heeft ie het er weer uitgekotst ??? Hij zit zijn piem weer veel te likken en zat weer op de deurmat te persen ???

Is dit nou normaal na zo'n onderneming bij de DA? Lastig hoor.....
Door Lizzy
#61563
Helaas heeft een vriend van ons precies hetzelfde met zijn kater mee gemaakt... :'(. Uiteindelijk is de dierenarts zelfs overgegaan op piemel-amutatie... Dat is zodat hij gruis uit kan plassen..... Pas sinds die operatie gaat het goed met hem.

Ik weet het ook niet precies hoor Ivonne. Ik durf er eigenlijk niks zinnigs over te zeggen.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#61567
en die piemamputatie wil ik nou juist heeeeeel graag voorkomen want dat vertelde de DA ook dat dat bij sommige katers uiteindelijk de enige oplossing is.

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat als de blaas nog vol gruis zit (op de echo zagen ze het "sneeuwen") hoe die "speciale brokjes" in staat zouden moeten zijn om dit gruis op te lossen; het lijkt me ook sterk dat CB dat kan of zie ik dat nou verkeerd ???

Dat er geen nieuw gruis aangemaakt wordt kan ik me wel voorstellen bij de juiste voeding cq supplementen maar niet dat gruis wat er is er ook mee weggaat.

Nou ja, ...... ik ga nu eerst ff kijken wat Puur Natuur nog kan betekenen en dan zal ik toch echt een beslissing moeten nemen wat ik ga doen met zijn voeding (de CB at ie van de week wel maar dat lag er ook binnen een paar uur weer uit)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#61599
wat een onderneming is dit zeg..... Moby kotst zijn eten er uit, met veel pijn en moeite krijg ik zijn AB en plasbuisontspanner (tabletje) naar binnen.

Het zit me niet lekker allemaal want hij zit nog steeds te persen :o

Ik MOET vandaag weg dus een vriendin van mij gaat tussendoor even bij Moby kijken maar verbetert dit niet dan wordt het denk ik weer een retourtje DA :'(
Door Lizzy
#61619
Mmm, ik vrees dat het daar op uit zal draaien... Ik denk dat er nog steeds gruis of een steentje zit. Getver, wat een ellende zeg. Sterkte!

Even over de voeding: misschien kun je het beste een dierenarts bellen die daar verstand van heeft: van katten met blaasgruis EN versvlees. Maar ik vind dat versvlees sowieso de urine zuurder maakt. Vlees maakt altijd zuur. En, omdat er geen onnatuurlijke mineralen inzitten, zou je dus kunnen voorkomen dat een kat opnieuw blaasgruis krijgt. Maar, ik weet niet in hoeverre de urine ook met vitamine C ofzo aangezuurd moet worden.... Vandaar dat ik schrijft dat je misschien even een DA moet bellen die daar evaring mee heeft.

Groetjes, Lizzy
Door Rosita
#61626
Hoi Ivonne,

Dit is wat ik ooit over blaasgruis heb gelezen. Bacteriën (van een blaasontsteking) kunnen ureum omzetten in ammonia. Ammonia is giftig voor de cellen van de blaas wand en veroorzaakt daar een ontsteking (naast de blaasontsteking dus). De eiwitten die vrijkomen bij deze ontsteking vormen een matrix (net) welke de struviet kristallen gebruiken om grotere stenen te vormen. Deze reactie vindt alleen plaats in een alkalische omgeving (hoge zuurgraad). Ammonia vormt juist deze alkalische omgeving. Speciale voeding zoals hill’s s/d lossen deze grotere stenen op tot gruis waarna het uit geplast kan worden. Bij het oplossen van deze stenen komen ook weer bacteriën vrij. Voedingen die blaasgruis helpen voorkomen zorgen juist voor een lagere zuurgraad. Ook de bacteriën die een blaasontsteking veroorzaken doen het volgens mij niet goed in een zure omgeving (mijn huisarts adviseerde ook altijd vitamine c en appelazijn). Gezien jouw kat geen stenen meer heeft maar alleen gruis is volgens mij dat “steen oplossende” voer niet meer nodig, bovendien bevat bv. hill’s s/d erg veel zout en vet en mag het niet aan katten met alvleesklier, nier en hart problemen gegeven worden (klinkt erg lekker :P). Ik zou zeker zoals Lizzy al zei een DA raadplegen die ook verstand heeft van vers vlees. Veel succes en geef Moby een dikke zoen :-*.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#61903
het lijkt er op dat Moby iets beter in zijn kattevel zit; helemaal overtuigd ben ik hier nog niet van (heeft zijn eten weer uitgespuugd maar heeft wel de tabletjes binnen gehouden). Ik weet nog steeds niet of hij voldoende kan uitplassen..... hij zoekt nog wel de meest rare plekjes op om te gaan zitten persen. Daarnet kwam er een "plasje" tevoorschijn welke wat troebel was.

Ik kijk het nog ff aan.

Verder had ik me zo bedacht om dadelijk gewoon weer aan de CB te gaan met Berry Balance erbij. Ben al aan het mailen met Solid Gold hierover. Volgens mij adviseerde Tannetje ook zoiets dergelijks.

Anyway, bedankt voor het meedenken! ik hou jullie op de hoogte !
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#63628
Sorry, nu pas weer ff tijd voor BP (er is momenteel ontzettend veel gaande prive) maar goed.

Moby heeft sinds vandaag geen medicijnen meer en hij doet het tot zover best goed. 100% is het niet (af en toe zit hij nog ergens te persen) maar het is een hele vooruitgang.

Qua eten doe ik het nu zo: hij krijgt de brokken van de DA maar ook CB (en hier zit natuurlijk voldoende tijd tussen).

Dus tja, nu moeten we het maar weer even aan kijken.
Door Truus
#63642
He Ivonne..fijn dat het weer beter gaat met Moby :D
Gewoon effe zo blijven voeren ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#63650
hopelijk gaat het vanaf nu beter Ivonne geef hem ook maar een dikke knuffel van mij en een kopje van Boris en M de P :-*
Door Mayka
#63714
Fijn dat het weer beter gaat met Moby, geef hem ook namens ons maar een lekkere knuffel ;D.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door