Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hitam
#59917
Hee Lisa, ik hoop dat ik je kan vertellen wat je wilt horen. Bij katten is de kans op kwaadaardige melkkliertumoren als je niet steriliseert groter dan bij de hond, ik weet de percentages niet precies, maar bij de hond is dat ongeveer 40%. Bij katten is de kans dat het kwaadaardig is veel groter dan bij de hond, ongeveer 80% is zeer kwaadaardig en als de tumor groter is dan 1 cm is hij al uitgezaaid. Echt linke soep dus.

Baarmoederontsteking komt niet zo vaak voor bij de kat.
Dat de kans op suikerziekte groter is bij een gesteriliseerde poes is indirect waar. Suikerziekte bij de kat lijkt op suikerziekte type 2 bij de mens: suikerziekte door overgewicht. Dus als je je kat slank houdt is er niets aan de hand.
Door Lisa
#60846
Bedankt voor de reacties weer! Pil is helemaal niet aan de orde, een nestje ook niet. Ze komt wel buiten in de tuin, maar altijd als ik erbij ben en aangelijnd.

Dus in principe als je poes castreert, geen grote nadelen dus als ik dat zo lees. Mits op gewicht letten uiteraard ;). Vroeg me gewoon zo af omdat je natuurlijk in hormoonhuishouding bezig gaat daardoor.

Tannetje, maakt het nog uit wanneer je castreert? Oftewel als ik over een maand laat castreren of over een half jaar, heeft dat nog invloed mbt kwaadaardige tumoren? Dat hoe langer je wacht hoe minder voordeel je hierin hebt net zoals bij honden?
Waarschijnlijk is ze op dit moment krols, maar ze is nog maar 6,5 maand, ik vind haar nog zo jong namelijk.

Ik heb ondertussen al wel met de dierenarts overlegd of ik erbij mag zijn. Er werd heeeeeel moeilijk gekeken toen ik dat verzoek deed :-\. In ieder geval was het geen probleem als ik erbij was als ze narcose inging en erbij te zijn als ze weer wakker werd. Ik vind het gewoon maar eng, en heb zoiets nou ja, in ieder geval kan ik haar dan wel vertrouwd gevoel geven van ik ben bij je. Ook gasnarcose en zonder gebruik van Domitor was geen probleem. Ik sprak met hem over castratie van poes, werd me wel even gezegd dat ik heel duidelijk bij het afspreken van operatie moet zeggen dat het om een castratie van een POES gaat anders.... ::) ;D
Door oebaya
#60849
Lisa,
Het plaatje is heel klein, maar is jouw kat een Main Coon? Bespreek dan met je dierenarts de narcose, want Main Coons kunnen soms raar reageren op een narcose. De Main coon van mijn dochter heeft er een paar dagen als een geflipte junk bij gelopen.
gr.
Nicolette
Door Lisa
#61056
oebaya schreef: Lisa,
Het plaatje is heel klein, maar is jouw kat een Main Coon? Bespreek dan met je dierenarts de narcose, want Main Coons kunnen soms raar reageren op een narcose. De Main coon van mijn dochter heeft er een paar dagen als een geflipte junk bij gelopen.
gr.
Nicolette
Lotte is een Ragdoll ;). Ik kreeg van de fokker door geen Domitor gebruiken. Maar ik krijg ondanks herhaald verzoek maar geen artikelen doorgestuurd van de fokker, het zou in het Ragdollblad diverse keren gestaan hebben met uitleg. Mijn dierenarts wenst die uitleg natuurlijk ook graag te hebben want het was hem niet bekend. En ik wil het ook weten natuurlijk ;-). Vandaar dat er dan bij een castratie bij Lotte enkel met gasnarcose gewerkt gaat worden zonder spuitje voor- en achteraf.

Wat is de reden dat de Main Coon van je dochter er zo raar op reageerde? Ik hoorde dat narcose bij Noorse Boskatten ook al zo oppassen was.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door