Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Helen
#637800
sylvia schreef:
Maar de katten die jij in de dierenkliniek ziet zijn 99,9% zeker brok eters en dus niet te vergelijken met een vers etende kat.
Ik kijk nooit naar hoeveel mijn katten drinken.
Brok etende katten, maar ook blik etende katten. Maar idd geen vers etende katten. Al krijgen blik-etende katten ook aardig wat vocht binnen. Het is iig verre van schadelijk om je kat goed aan het drinken te houden, integendeel zelfs.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#637853
Helen schreef: Brok etende katten, maar ook blik etende katten. Maar idd geen vers etende katten. Al krijgen blik-etende katten ook aardig wat vocht binnen. Het is iig verre van schadelijk om je kat goed aan het drinken te houden, integendeel zelfs.

Maar ook blik is minder aan vocht teneerste is het vocht in blik water, en water is een veel minder goede transporteur dan metaboolvocht wat in vlees zit.
Natuurlijk is het niet verkeerd om extra vocht binnen te krijgen mijn opmerking is alleen dat als een kat een gezonde rauwe voeding krijgt deze het overgrote deel van de benodigde hoeveelheid vocht al binnen heeft.
Door Helen
#637923
sylvia schreef:
Maar ook blik is minder aan vocht teneerste is het vocht in blik water, en water is een veel minder goede transporteur dan metaboolvocht wat in vlees zit.
Natuurlijk is het niet verkeerd om extra vocht binnen te krijgen mijn opmerking is alleen dat als een kat een gezonde rauwe voeding krijgt deze het overgrote deel van de benodigde hoeveelheid vocht al binnen heeft.
Sylvia, jij hebt het de hele tijd over metabool vocht. Wat denk jij dat metabool vocht is? Simpelweg water met daarin wat opgeloste vitaminen en mineralen. Een minder goede transporteur dan water...Metabool vocht is water plus wat vitamientjes en mineralen!!!! Dus  ik vind niet dat je kan stellen dat metabool vocht een minder goede transporteur is dan water.

Ik denk wel ook dat als je je kan rauw voert dat hij voldoende vocht binnen krijgt. Maar ik neem het zekere voor het onzekere en giet er nog wat extra bij in ;) :)
Door *Robin*
#637927
Helen schreef: Sylvia, jij hebt het de hele tijd over metabool vocht. Wat denk jij dat metabool vocht is? Simpelweg water met daarin wat opgeloste vitaminen en mineralen. Een minder goede transporteur dan water...Metabool vocht is water plus wat vitamientjes en mineralen!!!! Dus  ik vind niet dat je kan stellen dat metabool vocht een minder goede transporteur is dan water.

Ik denk wel ook dat als je je kan rauw voert dat hij voldoende vocht binnen krijgt. Maar ik neem het zekere voor het onzekere en giet er nog wat extra bij in ;) :)
Ze bedoelt ook precies andersom ;)
Dat water minder goed opgenomen wordt dan metaboolvocht, oftewel vleessap en bloed
Gebruikersavatar
Door sylvia
#637952
Helen schreef: Sylvia, jij hebt het de hele tijd over metabool vocht. Wat denk jij dat metabool vocht is? Simpelweg water met daarin wat opgeloste vitaminen en mineralen. Een minder goede transporteur dan water...Metabool vocht is water plus wat vitamientjes en mineralen!!!! Dus  ik vind niet dat je kan stellen dat metabool vocht een minder goede transporteur is dan water.

Ik denk wel ook dat als je je kan rauw voert dat hij voldoende vocht binnen krijgt. Maar ik neem het zekere voor het onzekere en giet er nog wat extra bij in ;) :)
Metabool vocht is lichaamseigen vocht tenminste dat is mij altijd zo geleerd , je gaat mij toch niet vertellen dat vleesvocht hetzelfde is als kraanwater met wat vitamine als toevoeging ?

Ik betwist ook niet dat het slecht is als je je kat motiveert om meer te drinken , als het een kat met gruisproblemen of nierproblemen is dan is dit zelfs noodzakelijk, alleen is het bij een gezonde kat die een goede voeding krijgt geen halszaak en dat is mijn mening. In de twintig jaar in onze cattery die uit 35 katten bestond werd geen brok gevoerd en werd geen enkele moeite gedaan om de katten te laten drinken en we hebben er nog nooit één gehad met gruis of nierproblemen.

Maar misschien heb jij wel heel andere ervaringen.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#638257
Misschien worden er verschillende begrippen bedoeld, maar ik ben alleen bekend met het begrip "metabool water". Zover ik deze scheikundeles goed heb begrepen is dat niet het vleesnat dat uit een portie ontdooide Carnibest komt.
Het lichaam verbrand voor zijn energie koolwaterstofverbindingen m.b.v. het ingeademde zuurstof. Het restproduct dat je overhoudt is dan CO2 en H2O. Dat laatste is gewoon water in het lichaam zelf ontstaan en wordt metabool water genoemd. (6 O2 + C6H12O6 => 6 CO2 + 6 H2O). Kamelen schijnen erg economisch van dit water gebruik weten te maken.
Wat ik hier verder bij op wil merken is dat ik nooit iets begreep van scheikunde en er een pokkehekel aan had. Heel wel mogelijk dat ik hier onzin praat dus.

Het is niet mijn indruk dat de harde ontlasting bij Gijs komt door een gebrek aan vocht. Er staat een giga-bak water waar naar gelang de temperatuur ook uit gedronken wordt en Carnibest is toch op zich ook best nat. Als ik daar nog water aan zou toevoegen heb je soep.

Gijs gaat inmiddels gewoon weer als vanouds naar de bak. Heb nu wel oliecapsules in huis, die ik af en toe geef, en een injectiespuit, opdat Gijs nooit meer dagenlang met een oliebaard hoeft rond te lopen. Dit mede uit piëteit met ons bankstel.  ;O)

Groetjes en bedankt voor de tips.
Door Lizzy
#638505
Helen schreef: Sylvia, jij hebt het de hele tijd over metabool vocht. Wat denk jij dat metabool vocht is? Simpelweg water met daarin wat opgeloste vitaminen en mineralen. Een minder goede transporteur dan water...Metabool vocht is water plus wat vitamientjes en mineralen!!!! Dus  ik vind niet dat je kan stellen dat metabool vocht een minder goede transporteur is dan water.

Ik denk wel ook dat als je je kan rauw voert dat hij voldoende vocht binnen krijgt. Maar ik neem het zekere voor het onzekere en giet er nog wat extra bij in ;) :)
Waarom? Een kat is van oorsprong een woestijndier en drinkt niet. Alle vocht dat hij binnen krijgt, krijgt hij binnen door het nuttigen van prooidieren. Ik zie dus niet in waarom een gezonde kat "geholpen" zou moeten worden met drinken bij rauwe voeding?
Door Borke
#638580
Sinds wij CB voeren, zie ik de katten nooit meer water drinken. Een enkele keer onze nierpatiente, maar de anderen niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door