Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#3458827
Hoi hoi,
Zou iemand mij info kunnen geven over vaccineren.
Mijn katten zijn inmiddels allemaal 1 jaar en zouden weer gevaccineerd moeten worden. We gaan in juli naar Frankrijk en de katten gaan mee. 1 van de 3 is als kitten tegen rabiës gevaccineerd.
De andere 2 moeten dus nog. Is het aan te raden om niesziekte elk jaar te geven? En hoe vaak moet Kattenziekte?
Ik ben van plan om de katten te laten titeren maar kan daar niet zoveel info over vinden. De een zegt het pas na 3 jaar kan en de ander vanaf 4 weken..
Door Siberienne
#3458840
Op https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm

Inenting tegen hondsdolheid

U kunt uw huisdier alleen meenemen op reis als het door een erkende dierenarts tegen hondsdolheid is ingeënt. De inenting is alleen geldig als uw huisdier op het moment van inenting minstens twaalf weken oud was en gechipt was. U mag op zijn vroegst pas 21 dagen na afloop van het vaccinatieprotocol uw huisdier meenemen op reis. U moet ook ervoor zorgen dat de inenting vóór het verstrijken van de geldigheidsduur wordt herhaald.

Ik zou bij je dierenartschecken wat de regels voor Frankrijk verder precies zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3458841
Nies is bij een gezonde kat ouder dan 1 niet meer nodig. Maar je kan kattenziekte niet apart krijgen.
Vaccin tegen kattenziekte werkt minstens 3 jaar, hoe lang precies is niet geweten.. Daarvoor kan je idd titeren. Dan weet je of het weer moet. Het kan ook om na te gaan of de enting aangeslagen is. Dan moet je't uiteraard net na de enting doen.
Vooral na de eerste kittenenting is het logisch, want als die eerste aansloeg is de 2e niet meer nodig en hoef je enkel op een jaar te boosteren.

Ikzelf ent de kittenentingen, booster op een jaar en daarna elke 4 of 5 jaar met de laatste rond de 10 jaar.

Dat laatste is omdat er ook een studie geweest is die een nierbelastend effect waarnam van de combi-enting.
En tegen dan zijn ze dan een keer of 4 geënt en werkt het misschien wel levenslang. Maar als ik heel eerlijk ben: moest er nu een Parvo-golf komen, zou ik het wss toch niet geheel vertrouwen (m'n katten zijn 13) en waarschijnlijk titeren...

Entingen tegen Felv zouden ook bij bepaalde merken 3 jaar werken, bij andere nauwelijks een jaar. Ze zijn zowiezo wel minder betrouwbaar dan kattenziekte.
Ook hier is titeren dus wel erg nuttig.
Door -sanne
#3458851
pearlsofpassion schreef: wo 12 apr 2023, 17:45 Nies is bij een gezonde kat ouder dan 1 niet meer nodig. Maar je kan kattenziekte niet apart krijgen.
Vaccin tegen kattenziekte werkt minstens 3 jaar, hoe lang precies is niet geweten.. Daarvoor kan je idd titeren. Dan weet je of het weer moet. Het kan ook om na te gaan of de enting aangeslagen is. Dan moet je't uiteraard net na de enting doen.
Vooral na de eerste kittenenting is het logisch, want als die eerste aansloeg is de 2e niet meer nodig en hoef je enkel op een jaar te boosteren.

Ikzelf ent de kittenentingen, booster op een jaar en daarna elke 4 of 5 jaar met de laatste rond de 10 jaar.

Dat laatste is omdat er ook een studie geweest is die een nierbelastend effect waarnam van de combi-enting.
En tegen dan zijn ze dan een keer of 4 geënt en werkt het misschien wel levenslang. Maar als ik heel eerlijk ben: moest er nu een Parvo-golf komen, zou ik het wss toch niet geheel vertrouwen (m'n katten zijn 13) en waarschijnlijk titeren...

Entingen tegen Felv zouden ook bij bepaalde merken 3 jaar werken, bij andere nauwelijks een jaar. Ze zijn zowiezo wel minder betrouwbaar dan kattenziekte.
Ook hier is titeren dus wel erg nuttig.
Hartelijk dank voor de info!
Weet je misschien waar ik dat onderzoek over de nierbelasting kan vinden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3458858
Ik denk niet dat ik dat specifieke artikel terug zal vinden. Het gaat over meer dan 10 jaar geleden.
Maar is wel wat info over te vinden.
Deze wijst vb geen rechtstreeks maar een misschien indirect effect uit. Dat is wel een recente studie. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8170220/

Er zijn nog studies die waarschijnlijk allemaal iets anders concluderen. Maar het feit dat er aanwijzingen in de richting zijn en dat nieren bij katten al zo kwetsbaar zijn, is voor mij reden genoeg om er voorzichtig mee om te springen op latere leeftijd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3458859
Je hebt steeds meer dierenartsen die 'vaccineren op maat'. In dat geval wordt gebruik gemaakt van vaccicheck: https://www.vaccicheck.nl/de-belangrijk ... vaccicheck
Dit staat ook wel bekend als titeren. Hierbij wordt gekeken naar de aanwezige antistoffen in het bloed om te bepalen of vaccinatie nodig is.

Omdat mijn huidige poezen zich makkelijk lieten vervoeren bij de sterilisatie en de nacontrole overweeg ik om na de booster op 1 jarige leeftijd te kijken naar titeren op 4 jarige leeftijd (3 jaar na de boostervaccinatie) en op basis daarvan te bepalen hoe verder qua vaccineren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door