Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#3456223
Hoi hoi,
1 van mijn katten heeft hele harde ontlasting. Ze eten KB raw. Kan ik elke dag een of meerdere eendehartjes geven en/of wat roomboter? (Ik heb dit gelezen in een topic van 2012 maar weet niet of dat nu nog een goed advies is)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456226
Je kan dagelijks wat hart of spier bijgeven ja. Ga wel even na of er in KB al niet erg veel hart zit, maar dat verwacht ik niet.

Roomboter zou ik niet doen. Er zijn gezondere vetten en wss is het voer al vet genoeg. Tenzij ze erg slank moest wezen?
Te veel vet kan ook zo zwaar vallen waardoor ze weer minder gaan eten en dus voedingsstoffen tekort komen.
Als ze dat goed verdraagt en er nog niet te veel vis in je menu zit (max 10% van het totaal) is een klein vet visje toevoegen misschien wel een optie. Dat laxeert ook. Maar doe dat dan ook zeker niet elke dag.

Hoeveel kvv eet ze op een dag? Dan schat ik even mee in hoeveel je zou kunnen toevoegen. Het is natuurlijk niet de bedoeling de boel uit balans te trekken.
Heeft ze het op alle varianten? En heb he daar een samenstelling van?

Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of je aan nog een ander merk kvv kan komen.. Eentje dat minder stopt. Meer dan 1 merk voeren is altijd wel aan te raden.
Door -sanne
#3456267
Bedankt pearlsoffpassion!
Vis krijg ik er helaas echt niet in. Ik heb diverse soorten in de diepvries maar ze willen het niet.. elke tip om het ze wel te laten etende welkom 😅
Ze eet nu ongeveer 250 gram, ik moet zeggen dat ze kieskeurig worden met hun KVV. Ze vinden kip en eend ineens niet zo lekker meer en dan eten ze wat minder.
Ze krijgen kbraw mix fazant, konijn, kip/rund (helaas zit hier pens in..) , kalkoen en kwartel. Ik geef ook weleens haas en heb vis en zalm geprobeerd zonder resultaat helaas.
Ik heb dit bestudeerd maar begrijp er niet zoveel van.
https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/kiezebrink-mixen/
Ik weet ook niet zo goed welk merk ik erbij kan proberen.
Ze krijgen elke dag een ander soort en dan 500 gram voor 2 katten.
Vandaag is het me gelukt om naar haar poep te kijken. Was mooi donker
Maar wel in losse klontjes, geen worst zeg maar. Soms heeft ze weleens een wit achtig (stenig) poepje aan haar vacht hangen. De afgelopen dagen heeft ze fazant en konijn gegeten.
P.s. Ik geef sinds gister saccharomyces Boulardii + mos van jarrow.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456273
Je kan gelijk welk merk erbij proberen. Welke je aan kan komen.

Houdt de ontlasting nog een tijdje zo goed mogelijk in de gaten zou ik zeggen.
Door Too
#3456289
Als je duidelijk hebt van welke varianten poes steeds droog en hard poept zou ik bij die versies ca 10% spiervlees (maximaal) geven.
Volgens mij gaf de kb fazant hier ook drogere poep.


Wellicht helpt het ook als je een scheutje water door de kvv mengt, niet voor een teveel aan bot maar ik merk dat het mijn slechte drinker wel effect heeft op de kwaliteit van de keutel.

Qua vis : een beetje viskvv door of naast een lekkere maaltijd?
Klein stukje wilde ! zalm ( van de supermarkt) eten ze ook niet?
Evt heel fijn gesneden ergens door
Hier is Cera de laatste jaren ook erg anti complete vismaaltijden, ze wordt er misselijk van dus ik meng het en geef ze algenolie (met epa en dha)
Door -sanne
#3456874
Bedankt!
Ik ben nu hele kleine beetjes vis naast hun eten aan het leggen zodat ze aan de geur kunnen wennen.
Ze hebben het een keer ook opgegeten maar daarna niet meer. We oefenen door. Ze krijgt ook omega3 olie en wat water in haar vlees.
Ik heb spiervlees besteld zodat ik 10% spiervlees bij kan geven. Hopelijk werkt dat.


Too schreef: di 31 jan 2023, 12:52 Als je duidelijk hebt van welke varianten poes steeds droog en hard poept zou ik bij die versies ca 10% spiervlees (maximaal) geven.
Volgens mij gaf de kb fazant hier ook drogere poep.


Wellicht helpt het ook als je een scheutje water door de kvv mengt, niet voor een teveel aan bot maar ik merk dat het mijn slechte drinker wel effect heeft op de kwaliteit van de keutel.

Qua vis : een beetje viskvv door of naast een lekkere maaltijd?
Klein stukje wilde ! zalm ( van de supermarkt) eten ze ook niet?
Evt heel fijn gesneden ergens door
Hier is Cera de laatste jaren ook erg anti complete vismaaltijden, ze wordt er misselijk van dus ik meng het en geef ze algenolie (met epa en dha)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456898
Ik las in je andere topic dat je een calciumsupplement bijvoert.
Dus komt je probleem daar vandaan.
Gewoon met dat supplement stoppen dus.. Dat is niet geschikt om samen met vleesbot of een kvv in balans te voeren.
Door -sanne
#3456909
pearlsofpassion schreef: vr 17 feb 2023, 23:25 Ik las in je andere topic dat je een calciumsupplement bijvoert.
Dus komt je probleem daar vandaan.
Gewoon met dat supplement stoppen dus.. Dat is niet geschikt om samen met vleesbot of een kvv in balans te voeren.
Ik heb in het andere topic gereageerd. Helaas had ze voor het supplement al harde ontlasting…
Door -sanne
#3457291
Hoi hoi,
Dee Dee krijgt nu sinds zaterdag elke dag 10% extra spiervlees.
Ze krijgt 3 maaltijden van 45 gram op 1 dag. Ik geef bij 1 maaltijd 14 gram spiervlees bij. Wanneer kan ik verbetering verwachten? Ze krijgt dit nu vanaf zaterdag. Op dit moment heeft ze nog steeds krijtpoep. Verwacht ik teveel in korte tijd of doe ik iets niet goed?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3457332
Ik zou verwachten, meteen. :-\
Je geeft dat supplement niet meer he?

Het is nog volledig wit en hard? Of in stukken afgewisseld met bruin of beige?
En is het al meteen wit bij het leggen of komt dat later?
Door -sanne
#3457348
Dat is moeilijk te zeggen… ik heb een automatische kattenbak en ze is er niet echt van gecharmeerd als ik kijk.
Ik vind her en der harde krijtpoepjes die ze laat vallen of in haar vacht blijven zitten.
Morgen ga ik barfmenu en kbraw complete halen. Kijken of dat dat verschil maakt en of ze het lusten en ik heb 2 zalmlijven besteld.
Ik geef helemaal niks meer van supplementen op het moment..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3457352
Hmmm ja, afwachten.
Barfmenu staat er wel om bekend harde ontlasting te geven.

Tis wel gek dat het spiervlees niet helpt..

Zou het nog een idee zijn er elke dag een lepeltje vis onder te mengen? Misschien helpt dat beter en hebben ze meteen hun vis binnen.
Wel, vanwege de thiaminase, niet samen invriezen of laten ontdooien als je't dagelijks wil geven.
Door -sanne
#3457459
pearlsofpassion schreef: do 02 mar 2023, 21:31 Hmmm ja, afwachten.
Barfmenu staat er wel om bekend harde ontlasting te geven.

Tis wel gek dat het spiervlees niet helpt..

Zou het nog een idee zijn er elke dag een lepeltje vis onder te mengen? Misschien helpt dat beter en hebben ze meteen hun vis binnen.
Wel, vanwege de thiaminase, niet samen invriezen of laten ontdooien als je't dagelijks wil geven.
Ik heb even gekeken en het gehalte van barfmenu is lager dan de complete van KBraw die ik ook sinds ‘n week geef.
Vanmorgen heb ik een klein beetje zalmlijf gegeven en dat aten ze goed op. Er zit alleen natuurlijk wel wat bot van graatjes bij… hopelijk stopt dat weer niet extra…
Als ik het goed begrijp moet ik de zalm altijd apart houden van ander voer bij invriezen en ontdooien?
Dat is geen probleem.
Ik heb nu de zalm tussendoor gegeven. Is het beter om het met spiervlees te geven of door hun kbraw mix?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door