Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jenna571
#3454434
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en heb hier inmiddels al veel gelezen over rauw. Erg fijn zoveel info! Ik loop nu alleen tegen het onderstaande aan en ontvang graag jullie advies hierover.

Mijn kater Tommy van bijna 9 maanden is sinds half november over op KVV. Hij kreeg eerst 50% brok Royal Canin Gastro intestinal kitten en 50% natvoer van oa MAC en Feringa. Heb hem in 1x overgezet op KVV van Oervoer en dat ging zonder problemen.

Echter sinds vorige week zondag spuugt hij zijn eten uit. Geen idee waarom. Mogelijk buiten iets verkeerd gegeten, een virus opgelopen of het eten is gewoon verkeerd gevallen? De dag ervoor at hij achteraf gezien ook al moeilijker maar dat weet ik eigenlijk aan de smaak KVV (gans) en dat hij deze niet zo lekker vindt. Zondag heeft hij zo 3x gespuugd verspreidt over de dag en daardoor weinig eten binnen gehouden. Hij maakt verder geen zieke indruk en is gewoon actief.

De afgelopen week heb ik hem weer zijn oude brok en natvoer gegeven. Als hij dat krijgt dan spuugt hij niet. De paar keer dat ik een beetje (10-20 gram) KVV heb getest gaf hij gelijk na 30-60 min weer over.

Hebben jullie een idee waarom hij steeds spuugt na KVV? Kan het na 2 weken nog wennen aan de vertering van rauw zijn? Zou het iets medisch kunnen zijn? Ook als brok en natvoer gewoon goed gaan?

Achtergrond info. Van de zomer had Tommy veel last van steeds terugkerende diarree. Uit uitgebreid ontlastingsonderzoek kwam toen een parasiet (cocciodose) en een bacteriële overgroei (clostridium) in de darmen. Voor de parasiet is hij behandeld met Procox. Dat hielp deels. Ik ben daarna begonnen met Zao Diao en Gastro van huisdierendokter. Dat hielp gelukkig goed en de ontlasting verbeterde flink. Alleen was vaak het laatste stukje van zijn ontlasting nog zacht. Mede daarom mij meer gaan verdiepen in rauw en besloten om KVV te gaan uitproberen. Zijn ontlasting werd daardoor inderdaad harder en nog maar 1x per dag. Daar was ik zeer blij mee! Ik wil hem dus ook graag weer terug op rauw vlees hebben, maar dan wel zonder overgeven.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3454525
Ik zou eens een kvv zonder bot zoeken en deze proberen. En zeker ook zonder pens (ik weet niet of dat nu al was?).
Eens kijken of dat beter gaat...

Laat hem niet te veel in 1 keer eten en probeer hem rustig te laten eten.

Eens rustig uitproberen of er iets wel werkt. Het kan zeker de vertering zijn.
Maar dat kan het bot-aspect zijn, of het rauwe.
Zijn vertering heeft wel een klap gehad, lees ik zo.
Wat je ook nog kan doen is de kvv (zonder bot) overgieten met warm water en even laten staan voor het te voeren. Dan wordt het iets vlotter verteerbaar. Dan steeds minder water er overheen om het zo zachtjesaan steeds rauwer te laten.
Voerde je uit de koelkast? Want het vlees eerst een uurtje op kamertemperatuur laten komen kan ook al veel verschil maken.

Barfplaats wordt gesponsord door