Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mollemina
#3454374
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en nieuw in de wereld van vers vlees voor katten. Wij hebben 2 katten die van de straat gered zijn. Een is een ragdoll achtige van ongeveer 5 en de nader een britse langhaar achtige van ongeveer 3.
Met de ragdoll achtige (Donna) zijn we nu bijna anderhalf jaar aan het klungelen. Ik ben op zoek naar tips en adviezen mbt voeding.

Ze is een klein poesje, woog altijd tussen de 2,8kg en 3,0kg. Sinds afgelopen januari woog ze nog maar 2,2kg en hebben we bloedonderzoek laten doen bij de dierenarts. Hieruit kwam dat ze een iets verhoogd SDMA had. De urinetest wees uit dat ze een beetje moeite heeft met concentreren van de urine. Sinds die tijd hebben we haar (en de andere kat dus ook maar) op nierdieet van RC gezet. eind augustus opnieuw bloed laten testen en de SDMA was iets lager dan in januari. maar ik merk aan haar dat ze niet happy is. Ze plaste toen op verschillende plekken in huis (inmiddels niet meer) en schooit om eten (deed ze voorheen nooit) en zet nog steeds niet aan qua gewicht.

Op advies van de dierenwinkel (hij heeft zelf een orthomoleculaire achtergrond) nu sinds 3 weken worstjes van Bravoer aan het geven (dat is eigenlijk hondenvoer). Met wisselend succes qua smaken (eend no way, lam no way, kip mwa, hert mwa, zalm yess, urker mix yessss). Ze hebben een uitgebreid scala aan vleessoorten maar ik merk dat mevrouw het liefst in de vissmaken zit.
De man van de dierenwinkel vertelde me van het hoge graan/glucose gehalte van RC en dat ze best wat afkickverschijnselen zou kunnen laten zien. Ze likt nu sinds een week aan ruwe stenen en bloempotten, wat als ik ga googlen heel veel narigheid zou kunnen zijn óf het is een tic. Het zou kunnen zijn dat ze wat meer calcium zou mogen, maar van ei (of eischalen) is ze geen fan.. Of ik heb de goede manier van aanbieden nog niet gevonden. De man van de dierenwinkel adviseert een bioresonantie-test nadat we een paar weken dit voer hebben gegeven.

Nou concreet mijn vragen:
- Hoeveel/hoe vaak zou ik haar voer moeten geven? moet ik nog iets anders dan die worstjes van Bravoer?
- Kan het kwaad om haar alleen vis-smaken te geven? Als het een ander soort is (eet de andere kat namelijk wel graag) laat ze het staan. Ze krijgen nu allebei een bakje met "eigen" smaak voer.
- Moet ik iets met die calcium en hoe kan ik haar dat het beste geven?
- Hebben jullie misschien nog tips?

Flink verhaal geworden haha
Alvast bedankt voor jullie reactie
Door Too
#3454376
Hoi, welkom
Als ik dit voer bekijk, ze zijn er zelf niet erg open over maar elders is wel wat te vinden, dan is dit nou niet echt de eerste en/of enige keus. Niet voor katten ook niet voor honden

Sowieso is kiezen voor 1 merk of 1, 2 diersoorten niet handig .. wed niet op 1 paard.

De varianten met koe, schaap, geit bevatten allemaal pens dat vinden veel katten niet zo lekker, pens meer voor honden.
En verder zijn katten soms wat lastig te overtuigen ;) dan is het een kwestie van lange adem

Vette Vis mag maximaal 10% van je totaal zijn, dat heeft te maken met thiamine waardoor vit b wordt afgebroken
Misschien wil ze kalkoen of kip oid wel eten als je er een beetje van de vismix doorheen mengt.

Ik zou kijken naar merken die zich bewezen hebben, al wat langer bestaan, zonder toegevoegde olie , rijst (of groente/fruit) en toch kiezen voor kattenversies of katgechikt
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3454384
Bij die dierenwinkel zullen ze dus geen katten KVV op voorraad hebben. Dat kom ik heel veel tegen. Wel van alles voor honden, maar niets of weinig voor katten. Je kunt het dan wel vaak bestellen via zo'n winkel.

Ik zou dus inderdaad ook even informeren naar beter geschikte KVV. Bravoer voor honden bevat ook groentes (waar een kat absoluut niets aan heeft) maar met een eventuele pens zullen veel katten het ook gewoon laten staan.

Hopelijk kan die dierenwinkel wel een enkele katten KVV worst mee bestellen met een grote andere bestelling en anders even verder zoeken naar een dierenwinkel die wel iets geschikts in de diepvries heeft liggen.

PS. Calcium is te meten met een bloedonderzoek. Daarna kun je dit e.v. wel op peil brengen met supplementen maar uiteindelijk zal een kat dit gewoon uit het goede voer moeten kunnen halen.

Heb je de calcium waardes ook van de laatste 2 bloedonderzoeken (om e.v. te bepalen of dit al langer speelt)?
En drinkt en plast Donna momenteel ook nog veel?
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/calcium/
#3454388
Too schreef: zo 11 dec 2022, 15:55 Hoi, welkom
Als ik dit voer bekijk, ze zijn er zelf niet erg open over maar elders is wel wat te vinden, dan is dit nou niet echt de eerste en/of enige keus. Niet voor katten ook niet voor honden

Sowieso is kiezen voor 1 merk of 1, 2 diersoorten niet handig .. wed niet op 1 paard.

De varianten met koe, schaap, geit bevatten allemaal pens dat vinden veel katten niet zo lekker, pens meer voor honden.
En verder zijn katten soms wat lastig te overtuigen ;) dan is het een kwestie van lange adem

Vette Vis mag maximaal 10% van je totaal zijn, dat heeft te maken met thiamine waardoor vit b wordt afgebroken
Misschien wil ze kalkoen of kip oid wel eten als je er een beetje van de vismix doorheen mengt.

Ik zou kijken naar merken die zich bewezen hebben, al wat langer bestaan, zonder toegevoegde olie , rijst (of groente/fruit) en toch kiezen voor kattenversies of katgechikt
Bedankt voor je reactie, ik ga het proberen mixen inderdaad. En toch wat vaker variëren.. ik zat nog een beetje in de "beter iets dan niets eten" ze is nogal een kieskeurige dame. Is dan alle andere kvv voor katten geschikt of moet ik nog op iets speciaals letten?
#3454389
Rik01 schreef: zo 11 dec 2022, 17:56 Bij die dierenwinkel zullen ze dus geen katten KVV op voorraad hebben. Dat kom ik heel veel tegen. Wel van alles voor honden, maar niets of weinig voor katten. Je kunt het dan wel vaak bestellen via zo'n winkel.

Ik zou dus inderdaad ook even informeren naar beter geschikte KVV. Bravoer voor honden bevat ook groentes (waar een kat absoluut niets aan heeft) maar met een eventuele pens zullen veel katten het ook gewoon laten staan.

Hopelijk kan die dierenwinkel wel een enkele katten KVV worst mee bestellen met een grote andere bestelling en anders even verder zoeken naar een dierenwinkel die wel iets geschikts in de diepvries heeft liggen.

PS. Calcium is te meten met een bloedonderzoek. Daarna kun je dit e.v. wel op peil brengen met supplementen maar uiteindelijk zal een kat dit gewoon uit het goede voer moeten kunnen halen.

Heb je de calcium waardes ook van de laatste 2 bloedonderzoeken (om e.v. te bepalen of dit al langer speelt)?
En drinkt en plast Donna momenteel ook nog veel?
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/calcium/
Dank je voor je reactie, klopt inderdaad dat ze dat niet voor katten op voorraad hebben. Ik ga me er eens in verdiepen.. ik weet niet of ze bij die bloedonderzoeken ook calcium geprikt hebben, dat ga ik eens vragen en anders eens laten prikken want die klachten passen er goed bij ja! Phoe kan zo vaak zoveel kanten op, of er is niets aan de hand of helemaal mis..
Ze drinkt inderdaad best veel en plast ook veel en dat is heel helder van kleur (ze plast in de gootsteen van de bijkeuken of all places). Ik mix het voer met een keukenmachine om het gladder te maken, dan eet ze het nog gemakkelijker, daar gooi ik ook een scheutje water bij. Dus ze krijgt best veel vocht binnen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3454390
We adviseren op termijn wel altijd meerdere merken KVV te wisselen. Zeker ook omdat je vaak niet precies de samenstelling en kwaliteit weet.

Maar om te kijken wat er graag gegeten wordt is dat nog niet zo van belang. Dan moet je denken aan meerdere weken en maanden een bepaalde soort. Eerst maar eens kijken wat er gegeten wordt.

Kijk dus of je in de buurt aan wat meer bekende katten KVV's kunt komen. Alternatief is online bestellen maar dat is meestal pas voordelig als je een grote bestelling doet (vanwege de leverkosten). Een enkele worst om te proberen is het makkelijkste uit voorraad van een dierenwinkel. Maar zoals al gezegd... het assortimen, op voorraad, voor katten is bij de meeste winkels om te huilen. Dus je moet net die winkel zien te vinden. Als je doorgeeft in welke buurt je woont kunnen mensen in dezelfde omgeving misschien suggesties geven. Online staat wel eens dat een winkel KVV heeft maar als je dan dat komt schijnt het alleen om honden KVV te gaan. Van tevoren even bellen is dan wel zo handig.
#3454391
Rik01 schreef: zo 11 dec 2022, 19:10 We adviseren op termijn wel altijd meerdere merken KVV te wisselen. Zeker ook omdat je vaak niet precies de samenstelling en kwaliteit weet.

Maar om te kijken wat er graag gegeten wordt is dat nog niet zo van belang. Dan moet je denken aan meerdere weken en maanden een bepaalde soort. Eerst maar eens kijken wat er gegeten wordt.

Kijk dus of je in de buurt aan wat meer bekende katten KVV's kunt komen. Alternatief is online bestellen maar dat is meestal pas voordelig als je een grote bestelling doet (vanwege de leverkosten). Een enkele worst om te proberen is het makkelijkste uit voorraad van een dierenwinkel. Maar zoals al gezegd... het assortimen, op voorraad, voor katten is bij de meeste winkels om te huilen. Dus je moet net die winkel zien te vinden. Als je doorgeeft in welke buurt je woont kunnen mensen in dezelfde omgeving misschien suggesties geven. Online staat wel eens dat een winkel KVV heeft maar als je dan dat komt schijnt het alleen om honden KVV te gaan. Van tevoren even bellen is dan wel zo handig.
Super bedankt voor het advies. Wij wonen in de buurt van Nijmegen, maar we zijn ook vaak in Apeldoorn.. ik vind het ook niet erg om er een stuk voor te rijden..
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3454392
Ik hoop dat er wat mensen reageren met een suggestie voor dierenwinkel in jouw buurt. Toevallig onlangs over een winkel in Oss gehad (Dieza). Maar dat is niet echt dichtbij. Ik neem aan dat er dichterbij wel meer winkels zitten.

Ik zou adviseren ook even op internet te zoeken naar wat dierenwinkels in de buurt, adres en telefoon erbij schrijven, en ze dan even af te bellen om te vragen of ze katten KVV (en welk merk) op voorraad in hun diepvries hebben liggen (en bv dus niet alleen voor honden) Dan krijg je een aardig overzicht.

Daarna kan het van belang worden wat de prijzen dan zijn. Mijn ervaring is ook dat die 250gr worstjes stervensduur zijn. Dan kun je beter zoeken naar 1kg varianten maar die hebben ze ook vaak niet. Maar als ze wel bestaan van die soort dan kan dat op termijn wel een stuk goedkoper zijn. Maar voor het uittesten maakt het even niet uit. Later kun je altijd nog op bestelling werken.
#3454404
Om te testen of ze vb kip of kalkoen wel zou lusten en het weigeren aan de pens in een bepaalde rol of gewoon toevallig die kvv ligt, kan je ook altijd een klein stukje kipfilet of kalkoenvlees aanbieden. Als ze dat eet, weet je dat je na wat zoeken gewoon smaken/merken moet kunnen vinden die ze lekker vind.
Gevogelte en konijn zijn bij katten vaker favoriet dan grote zoogdieren en het is ook beter voor haar nieren.

SDMA is trouwens een marker voor nierfalen op lange termijn. In die zin dat het de schade vroegtijdig blootlegt. Je moet niet verwachten dat die nog veel zal zakken want nieren genezen niet.
Wat er wel zou moeten zakken is het rechtstreeks gevolg van die schade. En dat merk je via waarden als creatinine en ureum (heel korte termijn). Vooral de créa moet omlaag. Dat ga je dan ook merken aan haar.
Dat kan zijn dat dat met rauw vlees al lukt, maar als hij niet voldoende zakt, zijn er ook nog nietdieet kvv's.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door