Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446442
Zit ik toch nog met iets anders met Chaplin:
Hoe geef ik hem een ontwormingstablet en een vlooienpipet zolang hij onder de bank zit of niet benaderbaar is om het te geven????
Charlie is nu wel redelijk makkelijk, komt af en toe als een hondje achter me aan en kan em al aardig aaien (heb em gister zelfs opgetild om hem op de krabpaal te zetten) en hij doet alles voor een snackje, dus een ontwormingstablet kan ik in een snackje doen…. Pipet zal waarschijnlijk ook wel makkelijk gaan…..

Wanneer ze die voor het laatst hebben gehad???? Denk 3 of meer weken geleden… Mevrouw had ze al 3 weken in dr slaapkamer zitten en had ze zelf uit Tilburg gehaald waar ze met transport (uit Spanje) aankwamen…..

Ze zijn overigens geënt, maar ikmwas niet van plan om dat te herhalen….
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446446
Hebben ze dat niet gehad toen je ze ophaalde ?
Eerst navragen hoor. Te kort op elkaar is ook gevaarlijk. En je kan overwegen het enkel te doen als het nodig is. Dus bij klachten.
Zeker een pipet wordt lastig. Pil kan je in een snackje of blikvoer doen eens hij dat min of meer opeet zodra je het aanbiedt. Er bestaan ook ontvlooiingspillen als dat nodig is. Maar of dat niet heel schadelijk is, weet ik niet. Comfortis heet dat geloof ik.
Door Too
#3446448
Eerst maar s horen wanneer het voor het laatst gedaan is en dan bedenken of het nodig is voor binnenkatten..

Ik ontworm en pipet al jaren helemaal niks omdat daar geen reden toe is, in 14,5jaar bij mij heeft Catoo 1x een pipet gehad vanwege een paar vlooien in huis en haar heftige/allergie reactie op gekriebel. Volgens mij heb ik Cera voor de zekerheid er ook 1 gegeven maar dat is echt alles wat dat betreft
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3446451
Een pil geven is voorlopig nog lang niet aan de orde zolang hij onder de bank zit. En waarschijnlijk voorlopig daarna ook nog niet.

Maar ik heb de katten ook nog nooit anti-vlooienmiddel gegeven. Dat is pure vergif. Ook de pipetjes. Ik heb liever een keer een flinke vlooienplaag dan preventief elke zoveel maanden gif toe te dienen. Er kunnen wel redenen zijn om het te geven. Bijvoorbeeld als ze op plaatsen komen waar ze elke keer herhaaldelijk vlooien opdoen. Of als ze allergisch zijn voor vlooienbeten. Maar ze zitten hier bij mij alleen in de tuin (en verder binnen) dus het is nog nooit nodig geweest.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3446453
Voor wormen zou ik ontlasting opsturen naar het woud. Hebben wij in de loop der jaren gedaan (veel minder vaak als het woud zegt dat het nodig is, maar altijd negatieve uitslag) en nooit hoeven ontwormen.

Vlooien behandel ik alleen als die er zijn. Als ze een week of drie behandeld zijn, dan zijn ze nu waarschijnlijk schoon en in een schoon huis. Dus dan is herhaling ivm eitjes ook niet nodig. In 17 jaar katten 1 keer nodig geweest hier.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446462
Zo deed ik het ook..
Ik zeg deed, want ivm de kleine kindjes zijn we wel af en toe gaan ontwormen (ze hebben eens wormen overgegeven en toen werd ik toch bang) en met Ikaria zijn we nog wat aan het uitzoeken waar ze nu net jeuk van krijgt en of het weg gaat met breed parasieten behandelen of niet.
Maar! Ze komen hier wel buiten. Dat scheelt toch wel.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446521
Ik heb het even naagevraagd:
Ze zijn een maand tot 6 wk geleden ontwormd en hebben ze een pipet gekregen, net voordat ze op transport gingen…… Ik denk dat ik Charlie wel moet ontwormen nu, want ik vind em aan de magere kant, terwijl hij heel goed eet (als ie de kans krijgt, eet ie ook alles van Chaplin op).. Kan dat ook met de leeftijd te maken hebben, hij is rond de 10 jaar????
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446524
Hoeveel eet hij dan?
En hoeveel weegt hij ongeveer?
En hij komt natuurlijk niet op 2 dagen plots enorm veel bij. Waarom geef je hem niet gewoon wat meer eten als hij dat wil? En je hem echt te mager vind he.. Je hoort de ribben wel te voelen. Zolang z'n bekken niet zichtbaar uitsteekt, zelfs bij zo'n langhaar, is hij niet té mager. Heb ik net geleerd ivm Ikaria.

Ik vind het niet zo verstandig om zomaar te ontwormen omdat je hem mager vind...
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446527
pearlsofpassion schreef:Hoeveel eet hij dan?
En hoeveel weegt hij ongeveer?
En hij komt natuurlijk niet op 2 dagen plots enorm veel bij. Waarom geef je hem niet gewoon wat meer eten als hij dat wil? En je hem echt te mager vind he.. Je hoort de ribben wel te voelen. Zolang z'n bekken niet zichtbaar uitsteekt, zelfs bij zo'n langhaar, is hij niet té mager. Heb ik net geleerd ivm Ikaria.

Ik vind het niet zo verstandig om zomaar te ontwormen omdat je hem mager vind...
We weten niet hoeveel hij weegt 😬…. Hij is wel groot… weet niet hoe dat deel heet, zn achterhand???? Dat voelt wel dun aan 🤔….. Ik weeg de brokjes af: 40 gram per dag (voor een kat van 6 kg) en 1 klein blikje a 75 gr….. Waarschijnlijk hoort Chaplin meer te wegen, denk ik???? Moet ik dan uitgaan van 7 of 8 kg???
Chaplin is een slanke kat, ziet er ook beter uit… Die zou dan wel rond de 6 kg zitten??? Vind het heel moeilijk om in te schatten hoeveel ze moeten krijgen (ben er nu veel meer mee bezig dan met de katten die we ooit hebben gehad)….. heb trouwens ook geen gewone weegschaal om hem te wegen 😞…..
Door Too
#3446528
Ik zou m echt niet ontwormen, als hij weinig bewogen heeft heeft ie natuurlijk ook weinig achterband, weinig bespiering
Als je een oersonenweegschaal hebt of leent kun je jezelf met en zonder beest wegen ...Dan heb je een uitgangspunt.


Ik zou eerst gaan voir rust, echte rust en dat een paar weken of maanden en overschakelen op 100% vers

Ze zijn recent behandeld tegen allerlei narigheid en dat zou meer dan voldoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446529
Ik dacht dat je ik je eerste post zei dat Chaplin te dik was? Heb ik dat verkeerd onthouden?
Op de foto vind ik hem zeker niet mager. Charlie is moeilijker te zeggen wegens z'n lange vacht. Bekken hoort wel slank te zijn, niet ingevallen en het hoort niet super sterk uit te steken.

Ik vind dat een redelijke hoeveelheid voer voor een kater van 10 jaar die niet super beweeglijk is. Het zou misschien ietsje meer mogen zijn.
Ik reken tegenwoordig met rauw-équivalent en dan doe ik het gewicht aan brokken X2 en blik /2. Dus 80gr+37gr is 117gr. En dat is wat ze hier ook ongeveer eten. Cuzco dan en die heeft erg weinig voer nodig, maar op nog minder heeft hij te veel honger, die eet dat al z'n hele leven. Luis eet 130gr om op gewicht te blijven, toen hij jonger was, was dat 160gr.
Als je ze echt te mager vind, zou je dus ietsje meer kunnen voeren.
Persoonlijk zou ik dan wat meer blik voeren. Dat is eenvoudiger om mee over te gaan op rauw binnen een paar weken. Dat wilde je toch he ?

En 6kg is geen verkeerd gewicht om vanuit te gaan voor een kater als je't niet weet. De meesten moeten niet zoveel wegen (de mijne wegen 5kg800 en dan mag er eigenlijk wat af, toen ze jonger waren, mochten ze meer wegen wegens meer spieren) maar je zegt dat ze erg groot zijn. Die van mij zijn ook geen kleintjes. Die katers die meer hoeven te wegen dan 6 kg zijn uitzonderingen hoor.
Heb je vroeger poezen of katers gehad? Want daar zit altijd een behoorlijk grootte-verschil op he.

Hoe dan ook, op het oog voeren geldt ook voor katten he. Dus probeer je een beeld te vormen van of ze werkelijk te dik of te dun zijn en pas daarop aan.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446530
Ja, mn collega en ik dachten dat Charlie te dik was; de reisbox met hem voelde zwaarder aan dan die met Chaplin🤔….. Nu ik Charlie al redelijk goed kan aaien, voelen en bekijken, lijkt hij dunner dan gedacht…..

Ok, dan ga ik Charlie meer geven, een half blikje per dag extra?? Chaplin eet maar de helft van een blikje, handig als ik de overige helft bij Charlie doe, hij eet het sowieso van Chaplin op???

Bij mn ouders poes en katers gehad en zelf 2 poezen, waarvan 1 echt een lichte was… Maar hen gaf ik de supermarkt dingen (sorry 😬, maar toen had ik er totaal geen verstand van) en stond het bakje met brokjes altijd vol en blikvoer woog ik ook nooit af ofzo…..
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446534
Lijkt mij geen kwaad kunnen om dat halve blikje bij Charlie er bij te geven.

Ze hebben nu natuurlijk ook veel stress gehad met het reizen en verhuizen en ook stress kost energie. Wanneer je in de gaten houdt dat ze niet te dik worden zou ik ze nu zeker nog niet gelijk weer ontwormen en ontvlooien.
Vlooienmiddel geef ik alleen bij vlooien omdat Dinky vooral binnen leeft. één keer vlooien gehad en toen 3 maanden een pipet gegeven om de cirkel te doorbreken en daarna weer gestopt.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446753
Heb de paspoorten binnen van beiden…. Dr zitten 3 stickertjes in geplakt met een datum….. Ik wilde hiermee naar de dierenarts voor uitleg, maar misschien dat een van jullie weet welke sticker bij welke inenting (of ontworming) hoort… Data zijn: 1 mei en 16 mei in ieder geval….. Maak wel foto’s als jullie dat willen…. Waar moet ik trouwens de chipnummers laten registreren/op mijn naam laten zetten???
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3446755
Ik denk dat de meeste hier wel kunnen zien aan de stikker wat het is (dus foto is handig).

De chip moet je even kijken. Dan zou er in het boekje een chipnummer (met stikker) moeten staan.
Je zou dan op https://www.petbase.eu/nl/chipnummer/zoeken dat nummer in kunnen geven om te kijken of die reeds geregistreerd is.
(als dat zo is dan weet je gelijk bij wie maar dan moet er wel medewerking komen van de huidige 'eigenaar')

Zijn ze niet geregistreerd dan moet je uit gaan zoeken bij wie je wilt registreren.
(Petbase, NDG, Petlook, Backhomeclub)

Bij mij kwamen ze uit het asiel en die heeft de chip gezet en geregistreerd (op naam gezet).
Dat was eerst bij Stichting CHIP maar die zijn samen gegaan met PetBase.
Dus eerst even checken a.d.h.v. dat nummer.

O, en nog een tip. Controleer elk jaar nog even of het nummer geregistreerd staat. Er zijn in het verleden wat problemen geweest bij bepaalde databanken en er zijn duizenden registraties verloren gegaan. Even elk jaar controleren is een kleine moeite (als je een bookmark in je browser maakt). Eigenlijk vindt ik dat de dierenarts dit ook bij de jaarlijkse controle zou moeten doen. Maar dat doen ze dus niet. Ze controleren alleen of de chip nog uit te lezen is (maar niet of die nog geregistreerd staat).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door