Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3442668
Vorige week kwam bij mijn kater van bijna 10 eruit dat zij nierwaarden zijn verhoogd. Lever, schildklier, glucose waren goed.
Nierwaarde 181 - creat - kreatine
Fosfor - 1.62
Ureum - 12
Bloedtest heb ik gedaan vanwege zijn leeftijd. Niet dat hij perse rare dingen had. Ja, ik vond dat hij best vaak bij het water zat en af en toe braakt hij wat doorzichtig iets uit - maar gelukkig niet vaak. Verder oogt Zorro vooral blij, actief en alert.

Nu dus een nierdieet, maar de opties bij de dierenarts (Hills en Royal Canine) zie ik niet zitten. Teveel ingrediënten en ik heb geen idee waarom wat er in zit. Mijn vragen waarom welke ingrediënten er in zitten kon de assistente niet beantwoorden. Daar kan ik niets meer. Online vind ik weinig onderzoek. Enige wat ik kon vinden is veel water en voedsel laag in fosfor gehalte. Brokken zijn meteen de deur uit gedaan, ik heb 2 waterfonteinen voor Zorro en ben nu dus zoekende wat te geven en waarom. Op 2 plekken online las ik dat de eiwitten niet perse iets is wat je moet verminderen. Dat er geen onderzoeken zijn die dat onderbouwen. Kon die onderzoeken niet vinden. Ene kant klinkt minder eiwitten logisch, maar voor ons als mens. Katten zijn pure carnivoren en hebben die eiwitten voor van alles nodig. Ging meer om de soort eiwitten: met een laag fosfor gehalte. Ben nu de bedrijven aan het emailen, van het natvoer wat mijn kat wel eet, of ze mij de fosfor waarden willen sturen. Ben nog aan het achterhalen welke fosfor waarden ok zijn voor een nierdieet.

Mijn issue is dat Zorro een kieskeurige eter is (kat... :-) ). Heb hem Bandit blikvoer gegeven en wilde hij niet eten. Rauw voedsel zie ik niet zitten om verschillende redenen. Hij eet ongeveer 4x per dag 70-90 gram natvoer dus rond de 300 gram per dag. Hij ziet er als een jonge god uit, beweegt heel veel en Zorro eet ook aardig wat muisjes. Inmiddels geef ik hem 2-maal daags 3 druppels kidney-comp.

Barfplaats wordt gesponsord door