Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3442658
Na lange afwezigheid weer terug met een prangende vraag.

Liza at al een tijdje slecht, soms kotsen, dan weer een paar weken goed eten en vandaag heb ik haar maar opgepakt en naar de dierenarts gebracht.

Ze wordt over 3 maanden 15 en krijgt al een klein jaar pijnstilling in de vorm van Metacam/Novacam.

Nu heeft de DA bloedonderzoek gedaan, haar nierwaarden zijn allemaal hoog, ureum, kreatinine, SDMA maar de leverwaarde ook. De leverwaarde kon de DA wel verklaren omdat ze slecht eet, dat trekt wel weer bij als ze beter gaat eten volgens haar.

De behandeling bestaat uit spoelen met een infuus maar waar geen enkele garantie voor staat hoe lang het bloed schoon blijft. Ze is ook wat uitgedroogd en de DA geeft aan dat ze eigenlijk een nierdieet zou moeten gaan eten maar snapt erg goed dat dat lastig is met een kat die alleen vlees eet.

Nu dus mijn daadwerkelijke vraag: Wat zou ik moeten veranderen aan haar dieet om haar te ondersteunen? Ze eet nu kippennekken met hertenlever en wilde paardenvlees, maar zal over een maand ongeveer weer vlees in moeten slaan dus zou dan wat kunnen veranderen. Ter ondersteuning iets toevoegen kan uiteraard sowieso.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Michiel
Laatst gewijzigd door EliScooby op do 16 jun 2022, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#3442663
In grote lijnen : botpercentage omlaag, orgaan wat beperken en voornamelijk gevogelte voeren, daar kun je gelukkig ook prima in varieren.
Eventueel zou je nog hert en paard kunnen voeren, dat zijn de beste opties als t om zgn 'rood vlees' gaat

Hier(bij de katten) zoeken op nierdieet en dan oa de berichten van flin , zij zocht heel graag uit. Maar wellicht staat die info ook al in t topic van Sam.

Verder zou je ipaktine kunnen gaan geven, is een poeder dat je over t voer strooit, dat schijnt goed geaccepteerd te worden.

Bij mijn troel waren de waardes licht verhoogd, ze krijgt ook structureel novacam, met chinese kruiden (rehmannia) van de huisdierendokter kregen we die weer aardig in de goede richting.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3442664
Hoi Too,

Ze krijgt lever van hert (van de wildcentrale in Nijmegen) en wild paardenvlees van Kiezebrink naast kippennekken. Ik zal eens bij de huisdierendokter (.nl neem ik aan?) kijken voor die kruidenmix en ipaktine. Tnx voor je reactie.

Ik heb het allebei besteld, zou morgen binnen moeten komen, in elk geval de ipakitine.
Door Too
#3442666
EliScooby schreef: ma 28 mar 2022, 17:25 Hoi Too,

Ze krijgt lever van hert (van de wildcentrale in Nijmegen) en wild paardenvlees van Kiezebrink naast kippennekken. Ik zal eens bij de huisdierendokter (.nl neem ik aan?) kijken voor die kruidenmix en ipaktine. Tnx voor je reactie.

Ik heb het allebei besteld, zou morgen binnen moeten komen, in elk geval de ipakitine.

Krijgt ze nog andere diersoorten en -onderdelen of is dit het hele menu? Dat is wel karig en verre van ideaal -zo hebben we je dat vroeger niet geleerd >:( - dan kun je beter een kvv gaan voeren
In nekken zit je volgens mij in een wat lastige Calcium/Fosfor verhouding, altijd al niet alleen in geval van nier insuficientie
Ik voer zelf echt heel sporadisch zoogdier .. kwartel, eend, gans, kalkoen, kip, patrijs, duif, fazant er valt best wat te variëren zowel in spiervlees als passend botwerk.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3442691
Op dit moment voer ik dat ja. Maar waar ik voorheen meer financiële middelen had en meer voorraadmogelijkheden (lees 1300 liter vriesruimte op het hoogtepunt), kom ik net uit een situatie waar ik alleen 1 lade in de koelvriescombi mocht gebruiken en 1 lade in de vrieskast in de schuur. Daarbij vind ik het erg lastig om aan gevarieerd vlees te komen en wissel ik het per bestelronde af. Want het hebbenhebben virus is echt nog wel latent aanwezig (ik heb inmiddels alweer 2 tafelmodel vrieskastjes en mezelf opgelegd dat het hierbij moet blijven), maar om voor een poes die 120g per dag eet een menu samen te stellen met 5 diersoorten (de geenzoogdierenregel kende ik trouwens nog niet) en dat dan in de buurt voor een redelijke prijs, is gewoon een hele opgave. In de toekomst wil ik daar wel weer meer variatie in aanbrengen maar zo makkelijk als ik voor het paardenvleesschandaal aan mijn vlees kon komen, zo lastig is dat nu.
Door Too
#3442697
Wit vlees= gevogelte , geen zoogdier gaat op voor nier(sparend) dieet.

Ok , weinig vriezerruimte heb ik ook, beperkt budget.. check, een aantal leveranciers hebben voor mij ook véél te grote besteleenheden maar er zijn er tegenwoordig best veel wellicht dat er een bij je past zodat je met at slim combineren toch een eind komt.

Is het dan wel mogelijk om wat hart en nier bij een (islam) slager te kopen, ipv nekken wat vleugeltjes ofzo want eerlijk gezegd vind ik kippennek, lever en paard gewoon té incompleet... hart lever en nier horen in elk zelsamengesteld menu.
Mijn slager heeft ook kalkoenvlees, met een pondje kun je al wat variatie aanbrengen.
Wellicht kun je kipvlees met 35%sticker scoren

Maar nogmaals is kvv een optie?
Evt 'verdun' je het met wat spiervlees om het dichter bij niersparend dieet te krijgen, de kbb (kiezenbrink)mixen zijn er in 1diersoort versies

Een echt nierdieet vereist meer aanpassingen zoals hebt kunnen lezen.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3442724
Kvv blieft ze sowieso niet, dat zou alles inderdaad een stuk makkelijker maken omdat je dan alles kunt mengen, malen en klaar.

Ik zal nu ik (hopelijk) een woning heb waar ik kan blijven eens in de buurt rond gaan kijken wat er zoal te koop is en of er ook islamitische slagers in de buurt zitten. Sinds de laatste keer dat ik hier actief was ben ik al 4x verhuisd, dus nooit echt op zoek gekund naar vaste adresjes. Oh, vleugels voer ik niet, die slikt ze in na 3x kauwen en dan kan ik ze dus uit haar keel gaan trekken. Die zijn te klein, vandaar dat ik op kippennekken was uitgekomen. Kipkarkassen eet ze altijd maar heel beperkt van en daar gooi ik dus relatief veel van weg elke dag, dat vind ik ook zonde. En om nou bij Kiezebrink €5 (? uit mijn hoofd) te betalen voor konijnenkarkassen die ook nog slecht leverbaar zijn.....

Even over fosforarm vleesbot: Ik heb net bij animalfoodexpress de fosforwaarden vergeleken van diverse diersoorten, maar kippenruggen, -nekken, parelhoenlijven of zalmlijven hebben een fosforwaarde van 0,56 of 0,6. Ganzenbouten hebben dan al 1 en kwartellijfjes 0,64. Dan valt die fosfor van kippennekken toch enorm mee of ben ik nou gek? En dat staat uiteraard los van de variatie in diersoorten die ik in haar menu wil gaan brengen, maar als de fosforwaarde in het vleesbot omlaag moet, weet ik niet goed welk zacht vleesbot (trutje is inmiddels bijna 15 en heeft wat afgevlakte kiezen dus meer moeite met wat harder vleesbot) ik zou moeten gaan voeren ipv kippennekken. Ik krijg net een aanbieding via via van €2,50 voor een kilo kipfilet die niet opgespoten is, dat zou allicht al schelen. Dan krijgt ze dus wel weer maar 2 diersoorten ipv 3, maar dan wel gevogelte ipv zoogdier. Ik zal eens inventariseren wat ik nog aan hertenlever en paardenvlees heb, misschien kan ik dat met iemand ruilen in de buurt (Noord-Brabant omgeving 's Hertogenbosch)

Net de DA gesproken:

Ze blijft nog wel tot donderdag aan het infuus, ze is stabiel, krijgt speciaal natvoer en infuus loopt goed door. Verder is er nog niet veel te melden, morgen krijg ik weer een update hoe het gaat. Ik mis haar enorm en heb haar liever gisteren thuis dan vandaag of morgen, laat staan donderdag. Hopelijk dragen de ipakitine en Rhemannia die ik heb besteld in positieve zin bij aan haar gezondheid en ga morgen uit het werk even kijken of ik hier islamitische slagerijen kan vinden zodat ik wat meer diersoorten kan voeren. Waar is de tijd gebleven dat je voor €3,50 mooi vlees kon kopen en voor €2,50 wat minder mooi vlees? :-\
Door Too
#3442803
Ik ben niet voldoende geschoold om te bepalen bij welke waarden je een écht nierdieet inzet en wannneer je wegkomt met een niersparende optie.
Waarbij niersparend wat mij betreft bestaat uit verlagen van bot en orgaan, voornamelijk 'wit' vlees en voldoende vocht.

Wellicht is in oudere topics besproken waar de grens ligt, uitgedroogd en aan het infuus zouden natuurlijk al indicatoren kunnen zijn.

Ik ga verder niet meer in discussie over je menu keuzes , wat je doet - om welke reden dan ook- is geen barf, is niet compleet.
Geen idee hoeveel lever je voert en of je je überhaupt bezighoudt met percentages maar lever kun je echt teveel van voeren..

Minder kauwkracht los je simpelweg op met een hamer en evt. (snoei)schaar
Kwartel(karkas), parelhoen, eend lijkt voor mijn 15jarige, jong belegen, duo allemaal nog best te doen
Zelfs iets als kippenrug of vleugel is qua verhouding ca/f al anders dan nekken.

In jevorige topic is een leverancier in je toenmalige omgeving genoemd, een adres waar je kunt afhalen, die ook per kilo verkoopt dus ook geschikt voor mensen met 1vriezerlade en een kleine eter .. en nee dat is niet meer voor de prijzen van 5 of 10jaar geleden, daar hebben we allemaal mee te dealen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3442820
Je moet idd ook minder bot en orgaan gaan voeren. Wat meer vet (of ruim meer vet) , evt een klein beetje zetmeelrijke groenten, maar daar zou ik mee opletten bij katten.
En meer spier dus. Wit spier.
En veel vocht.

Daar kom je waarschijnlijk al een heel eind mee.
Van dat infuus zou ik niet zoveel verwachten. Dat is vooral nuttig als er een acute oorzaak is (medicatie, vaccinatie, hevige val, vergiftiging enz) van het nierfalen. Bij het geleidelijk verval dat ik uit jouw verhaal lees, werkt dat maar zo lang als je het blijft doen.
Maar goed, neemt niet weg dat dit nieuwe dieet en fosforbinder al veel kan helpen.
Moest het niet helpen kan je ook eiwit gaan beperken maar dat houdt in dat je koolhydraten gaat voeren en dat is bij een kat toch maar wat tijd rekken, vrees ik. Katten kunnen daar echt slecht mee om.

Maar maak je geen illusies dat is bij commercieel nierdieet net zo hoor. Op rauw gaat het doorgaans nog een stuk beter.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3442871
Ik heb vanmiddag uitgebreid gesproken met de dierenarts over Liza en ik zou haar in eerste instantie vandaag op mogen halen, maar dat wordt toch morgen omdat de bloedwaarden nu aan de bovenkant van normaal zitten en dat eigenlijk al beter is dan verwacht waarbij ze hoopt dat door een dagje langer te spoelen de bloedwaarden naar gemiddeld zakken. Over hoe dan verder en dat ik best bereid ben dieetvoer te geven om aan te sterken voor een week of 2 weken maar daarna wel weer vlees te geven zei ze dat zoals @pearlsofpassion al aangaf dat een eiwitbeperkt dieet moet worden. De ipakitine die ik aangaf gekocht te hebben verwacht zij geen verbetering van omdat haar fosforwaarde eigenlijk heel goed is en de ipakitine vooral werkt op de fosfor en niet zo zeer op ureum waar ze zo ziek van wordt en niet meer wil eten. Ze zei (zoals ik het heb begrepen/onthouden terwijl ik aan het werk was) dat het omzetten van die eiwitten juist druk op de nieren geeft en die juist minder goed werken. Tevens zou het beter zijn om de novacam te stoppen en maandelijks een injectie te geven van een nieuw pijnbestrijdingsmiddel omdat die de nieren niet belasten zoals de *cams doen.

Ik denk voor nu dus dat ik haar morgen ophaal en niet direct teveel verander aan haar menu maar wel rehmannia erbij ga geven omdat die de nierfunctie ondersteunt. Dan kijken hoe ze het blijft doen, want de feiten zijn dat ze bijna 15 is, haar nierfunctie achteruit gaat en onbekend is hoe snel ze achteruit is gegaan. Dan kan ik aan alle kanten gaan sleutelen aan haar dieet en/of mezelf hoge maandelijkse kosten op de nek halen, maar de feiten zullen niet veranderen. Mocht ze snel verslechteren zal het denk ik niet humaan zijn om haar leven maar ten koste van alles te verlengen (en om haar bij me te houden) en verslechtert ze langzaam, kan ik tegen die tijd kijken wat ik doe. Sowieso ben ik blij dat ik hier om hulp gevraagd heb, want ik heb daardoor Rehmannia leren kennen maar ook betere vragen kunnen stellen aan de dierenarts bij de updates die ik elke dag kreeg. Ook al zal de ondersteuning voornamelijk bestaan uit het geven van die Rehmannia bestaan en wat meer variatie in haar eten. Bestelling voor kip, kalkoen, konijn en parelhoen is geplaatst zodat ze meer variatie heeft.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3442901
How how, dat heb ik niet gezegd he!
Ureum wordt zo hoog omdat haar nieren niet goed meer werken. Maar het is fosfor dat de nieren verder laat aftakelen. Ale, metacam nog veel meer. Ik denk idd dat metacam bij nierfalen gewoon geen optie is. Maar ik weet niet van een pijnstilling die niet nierbelastend is maar moest dat er zijn zou dat geweldig zijn.

Eiwit beperken doe je pas als laatste redmiddel. Net omdat het lichaam daarvan aftakelt en de nieren dus ook.
Wat nu van belang is, is dat je niet overdreven eiwitten voert, uiteraard maar wel genoeg en dat ze vooral van zo hoog mogelijke kwaliteit zijn. Goed spiervlees dus.
En die nierdieetaanpassingen zijn de eerste stap. Voordat je eiwit gaat beperken.
Geef wat minder bot en orgaan, goed spier, voer wat meer vet. En dan bedoel ik vet dat op het vlees of karkassen hangt, geen vet kopen. Dat zijn calorien die de nieren niet belasten en ook geen koolhydraten zijn..
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3443456
Inmiddels een paar weken verder en het trutje doet het goed! De eerste week heeft ze het dieetvoer erbij gekregen en inmiddels weegt ze zo 3,7-3,8 kilo. Vreten is terug naar eten en ze krijgt nu afwisselend kalkoen, kip, paard, hert en lam. Het vet dat ik aan het vlees laat zitten laat ze liggen, de diva, maar verder gaat het dus goed met haar. Ze heeft in de eerste week het geschoren stukje van haar rechtervoorpoot kapot gelikt, verbandje ging eraf maar een klein sokje erom heen met een haarstiekje bleef wel zitten en als we er een beetje op letten kunnen we haar wel laten stoppen met likken. De nek en linkerpoot raken langzaam weer normaal behaard, dus ja. Ik hoop voor nu dat ze het redt tot 21 juni, haar 15e verjaardag. Wil vooral niet te ver vooruit kijken en genieten, dag voor dag.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3445830
Een uurtje geleden voor de laatste keer met Liza bij de dierenarts geweest. Ze ging mooi en rustig slapen, maar heeft nog wel een kwartier ademteugen, spiertrekkingen en andere onverwachte dingen gehad. Zelfs na de euthanasie blijft ze karakter houden, mijn meisje. Jouw hart stopte, het mijne brak. Slaap zacht meisje, dankjewel voor alles dat je me gegeven hebt en de keren dat je er voor me was wanneer dat nodig was de afgelopen 13 jaar :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door