Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440169
Maar how, je weet nu toch nog niet zeker dat het een urineweginfectie is? Of mis ik iets? Er zijn toch geen bacterien of bloedcellen in de urine gezien? Of hebben ze op de echo wat gezien?
Anders moet je de kweek nog even afwachten. Ze gaat toch nog gewoon normaal op de bak?

Hoge infectiewaarden? Wat wil dat precies zeggen? Welke waarden ?
En OK, dat is te verwachten, er is duidelijk iets mis. Koorts zonder infectiewaarden zou pas gek zijn.

Een pijnlijke nier en veel eiwitten in de geconcentreerde urine, dat klinkt eerder als nierfalen of nierbekkenontsteking desnoods. Nu krijgt er al dagenlang NSAID's dus dat kan ook daarvan komen. Belastend voor de nieren is dat alleszinds.
Als het mijn kat was, vroeg ik om een infuusje om door te spoelen.

Het kan gerust een urinewegontsteking zijn, maar uit haar eerste symptomen was dat ook niet iets wat bovenaan m'n lijstje had gestaan. Maar idd, ik had wel gewild dat er verder gezocht werd in plaats van enkel symptoombestrijding toe te passen via koortswerende middelen, pijnstilling en antimisselijkheidsmiddelen. En daar had een punctie zeker bij gehoord. Dat geef ik toe.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3440179
Ik moet bekennen dat ik geschrokken was toen ze me belde. Ze zou namelijk tussen 17-18 bellen en het was 16.20. Ik heb het verhaal niet goed opgeslagen.
De urine staat op kweek maar ik geloof dat het zeer geconcentreerd was en dat er veel eiwitten in zaten.
Ze heeft gister expres niks van me gehad aan NSAID's omdat ik wilde weten of ik daarmee iets aan het onderdrukken was. De nieren zagen er goed uit op de echo en haar nierwaardes in het bloed waren goed.
Siepie heeft goed gegeten en heb er een sloot water bij gegooid, meer dan ze normaal krijgt. Ze krijgt straks nog wat extra eten met een bak water erover.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3440185
Zo kortdurend NSAID geeft toch ook niet direct nierproblemen? Otje heeft bijna een jaar dagelijks volle bak metacam gehad en had nierwaardes waar een 2 jarige kat nog jaloers op zou zijn.

Nsaid’s verbloemen wel de pijn van een blaasontsteking. Dus dan kun je qua gedrag op de bak niets meer opmaken. Onze dierenarts keek ook altijd na een steriele punctie naar de urinewaardes en een uitstrijkje onder de microscoop en verbond daar de conclusie blaasontsteking aan. Altijd juist, hij heeft er nooit naast gezeten. Kweek is eigenlijk pas belangrijk als de gebruikelijke AB niet helpt. Of als je graag gericht AB inzet, maar ja dan moet je eerst weer wachten.

Ik zou ook chagrijnig zijn op de dierenartsen. Symptoombestrijders zijn zo makkelijk, maar het lost zelden wat op. Het verbloemd alleen maar. En ik vond haar wel ziek genoeg klinken om direct vorige week door te pakken. Dan was je minder geld kwijt geweest en had er sneller gericht behandeld kunnen worden. Maar neem jezelf niets kwalijk, dit hadden de dierenartsen beter moeten doen en jij hoort op hen te kunnen vertrouwen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440221
Hoeft geen problemen te geven, maar het kan wel.
Vroeger op het kattenforum eentje van een jaar oud geweten die er acuut nierfalen op deed. Werd toen ook door de DA af gedaan als onzin. Hebben ze wel niet meer in orde gekregen, de kat is maar een paar jaar oud geworden. Het is waarschijnlijk dat ze aangeboren afwijkende nieren had, maar dan nog...
Toen is de eigenaren het gaan uitspitten en bleek dat de producenten zich behoorlijk indekken als het over katten gaat en eigenlijk in de kleine lettertjes waarschuwen voor het gebruik van de suspensie na injectie bij katten. Het zou eigenlijk niet helemaal veilig zijn. Eenmalige injectie zou wel veilig zijn. Maar ja... Dat doet niemand. En idd, het wordt wel algemeen toepast.
Nieren zijn bij katten erg kwetsbaar. Zeker als ze wat ouder zijn. Dat is altijd een aandachtspuntje.
Qua pijnstilling en ontstekingsremmer hebben ze gewoon niet echt een alternatief... Dus wordt het gevaar een beetje aan de kant geschoven. En meestal geeft het idd geen nierfalen, of toch niet meteen. Er is dus, tenzij er al sprake is van nierfalen of leverfalen, geen reden om overdreven afwijzend te doen. Maar een beetje voorzichtigheid is dus wel op z'n plaats en dat wil ook zeggen in je achterhoofd houden dat het nieren en lever belast dan kan je bij tekenen dat het fout gaat het misschien door spoelen nog recht trekken.

Ik ben van het idee dat als het bij langdurig gevaar de nieren belast, het dat bij elk gebruik doet.. Alleen in mindere mate. In zo'n mate dat je het misschien niet kan waarnemen.
Maar beetjes kunnen ook opstapelen...

Elke kat is natuurlijk ook anders, elk lichaam reageert anders. Fijn dat Otje er geen last van heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3440760
Siepie gaat goed!! Is weer levendig en haar oude zelf.
De uitslag van de kweek was goed. Geen rare dingen behalve dan die blaasontsteking. Ze had een aantal mogelijke oorzaken waaronder te weinig drinken, plassen of stress.

Ik denk dat het het laatste is. Ze is een gevoelig poesje en sinds augustus zijn er allerlei grote veranderingen geweest.
Lea is overleden, verhuist, Cato is gekomen en nu heb ik ook nog steeds die vreemde vrouw over de vloer die in mijn bed ligt. En omdat het huis groot is kun je alles ontlopen en dat doet ze dus ook. Behalve Cato, want Cato zoekt haar steeds op om te spelen of om (lomp) te knuffelen. ;D Als Cato rustig is doen ze het heel goed samen en voor Siepie zo ziek was ook wel als Cato wilde spelen, Siepie kon dan echt wel mee spelen.

Ik heb A (mijn date/vriendin) gevraagd om bewust aandacht te geven aan Siep. Cato is natuurlijk ultra schattig en totaal niet angstig maar Siepie gaat gewoon in de andere ruimte.

Ik ga morgen een stapel feliway bestellen weer en in elke ruimte dat ophangen. Hopelijk helpt het Siepie om de stress wat kwijt te raken.
Hebben jullie ideeën over welke de beste is? Ik heb eigenlijk altijd de reguliere.
Door Too
#3440764
Gelukkig maar
Er is als je het zo opsomt ook wel heel veel veranderd de laatste 6 maanden, dat heeft even tijd nodig

Feliway kan nooit kwaad, ik kocht ook altijd de classic Geen idee of optimum nog beter is.

Je hoeft het niet in elke ruimte te hangen, tenzij je enatuurlijk enorme balzalen hebt :D
Het verspreidt zich toch wel
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door