Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door - pien -
#3446378
Snoet at de laatste tijd wat minder dan normaal, misschien heeft dat met het weer te maken. Haar bakje blijft dan op het aanrecht staan en soms eet ze in de loop van de dag nog wel wat, verder gedraagt ze zich zoals altijd.
Wel is ze gaan spugen, echt binnen 5 dagen wel 3 keer vieze bruine plarken (gelukkig niet in bed!), verder heeft ze wel trek elke keer met etenstijd en snoepjes gingen er ook wel in.
Begin juni vond ik wormen :yucky: die ze uitgespuugd had en heb ik haar ontwormd.
Vandaag is ze naar de da geweest, die kon met voelen niks geks vinden, maar vond bloedonderzoek wel verstandig. Onder veel protest is er wat bloed afgenomen en vanmiddag krijg ik de uitslag al.
Door - pien -
#3446382
Net had ik de assistente aan de lijn : SDMA is 16 (normaal 0-14), dan gaan de nieren achteruit?
Vrijdag mag ik weer naar de da met haar en dan gaan we bespreken hoe nu verder.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446389
Met 15 jaar is het niet vreemd dat de nieren langzaam achteruit gaan. SDMA is dus licht verhoogd. Weet niet of je ook creatine en ureum waarde hebt? Dat zijn ook waarden die wat zeggen over de werking van de nieren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446397
SDMA is een heel vroege indicator voor nierfalen. Beetje vooraf zelfs.
Bij eentje van 16 zou ik niet verwachten dat haar overgeven en eetlustverlies daarvan zouden komen.
Bij duidelijk nierfalen gaan die tot 40 of 60. Om maar te zeggen...

Ik zou ook wel crea en ureum laten bepalen als dat al niet gedaan is. Dat kan op hetzelfde staal.
Was ze nuchter bij het prikken?

Weet je wat voor wormen het waren? Misschien is het wel nuttig daar wat verder voor te testen. Bruin vocht overgeven kan daar wel bij horen.
Misschien was de behandeling niet afdoende...
Door - pien -
#3446414
Nee hè, ik verwacht ook niet dat haar overgeven van dat beetje vandaan zou komen.
De da wilde dit bloedonderzoek doen en als het niet afwijkend was dan zou het iets in haar maag/darmen kunnen zijn.
Maar ik hoor vrijdag wat het plan is.
Ja, die zijn ook onderzocht : crea en ureum is helemaal normaal (161 en 11) , alléén SDMA is licht te hoog.

Het waren van die halfdoorzichtige opgekrulde wormen. Spoelwormen?
Toen heb ik haar ontwormd met Milbemax.
Ik herinner me nu dat ik in januari toen ze zo ziek was ook die wormen gevonden heb, toen dacht ik alleen dat het iets geks was wat ze gegeten had :-[
Nu ik ze weer zag dacht ik :g: . Meestal inspecteer ik een kotsje wel op ingrediënten zeg maar, behalve als het midden in de nacht is of op sh*t lijkt :yucky:
Mevrouw kakt in de tuin, dan zou ik heel erg geluk moeten hebben dat ik haar net betrap, zeg maar...
Ik merkte dat er ook flink wat haar in haar kotsjes zat af en toe, hoe kan ik haar helpen met verharen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446418
Welja, dat vind ik heel normaal voor een kat van die leeftijd, een SDMA van 16. Maar het kan uiteraard nooit kwaad om het bot en orgaan ietsje te verlagen en niet te veel rood vlees te voeren.
En kijk eens wat je DA zegt he..

Ze hoest niet, toch ?
De meeste wormbesmettingen gaan wel over van 1x Milbemax, maar niet allemaal.
En ook niet als het een heel grote is.

Ja, verharen... Dat gaat hier nu ook heel hard. Buiten wat borstelen, weet ik ook niet wat kan helpen.
Als ze haarballen maakt is het op zich ook geen groot probleem (voor haar dan).
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446450
Met zulke nette creatine en ureum waarden kan het slechte eten/overgeven in mijn ogen niet van de nieren komen.

Qua verharen helpen wij dinky met borstelen en ze krijgt elke dag een lik maltpasta ter ondersteuning van het afvoeren van opgelikte haren.
Door - pien -
#3446465
dinky89 schreef: wo 29 jun 2022, 16:51 Met zulke nette creatine en ureum waarden kan het slechte eten/overgeven in mijn ogen niet van de nieren komen.

Qua verharen helpen wij dinky met borstelen en ze krijgt elke dag een lik maltpasta ter ondersteuning van het afvoeren van opgelikte haren.
Goeie tip, ik ga het in huis halen.
Wat is een goeie borstel? Ik had er éen met rubberen noppen maar die was oud dus ligt in de vuilnisbak.
Door rosmin
#3446486
Bij Koetje was het overgeven een teken dat haar schildklierwaardes weer uit de pas liepen; heb je deze al eens gecheckt?
Want niet eten of nauwelijks eten zou voor mij betekenen dat er wel iets aan de hand is: misschien heeft de da de sTaal bloed nog en is het gemakkelijk te controleren; sterkte met Snoetje
Door - pien -
#3446491
GLU 4,77 mmol/L 3.95 - 8.84
SDMA 16 μg/dL 0 - 14 HOOG
CREA 161 μmol/L 71 - 212
UREA 11,0 mmol/L 5.7 - 12.9
BUN/CREA 17
PHOS 1,46 mmol/L 1.00 - 2.42
CA 2,23 mmol/L 1.95 - 2.83
TP 71 g/L 57 - 89
ALB 26 g/L 23 - 39
GLOB 46 g/L 28 - 51
ALB/GLOB 0,6
ALT 71 U/L 12 - 130
ALKP 23 U/L 14 - 111
GGT 1 U/L 0 - 4
TBIL 8 μmol/L 0 - 15
CHOL 2,65 mmol/L 1.68 - 5.81
AMYL 1225 U/L 500 - 1500
LIPA 691 U/L 100 - 1400
TT4 25 nmol/L 10 - 60

Dit waren de waardes. Schildklier heeft hij er expres bij gedaan.
pearlsofpassion schreef:Welja, dat vind ik heel normaal voor een kat van die leeftijd, een SDMA van 16. Maar het kan uiteraard nooit kwaad om het bot en orgaan ietsje te verlagen en niet te veel rood vlees te voeren.
En kijk eens wat je DA zegt he..

Ze hoest niet, toch ?
De meeste wormbesmettingen gaan wel over van 1x Milbemax, maar niet allemaal.
En ook niet als het een heel grote is.

Ja, verharen... Dat gaat hier nu ook heel hard. Buiten wat borstelen, weet ik ook niet wat kan helpen.
Als ze haarballen maakt is het op zich ook geen groot probleem (voor haar dan).
Nee, ze hoest niet.
Ik denk dat hij aan het maag-darmkanaal denkt. Daar had hij het dinsdag over. Maar goed, morgen weet ik meer.
Door - pien -
#3446565
Snoet heeft gisteren een prednisonprik gehad, gisteravond heeft ze wat gegeten, en het bleef er in.
Vanochtend had ze niet echt trek maar at éen klein hapje (maar ik denk dat ze ook aan Joep z'n eten heeft gezeten, er lag een zakje kipvleugels op de grond, die meid had trek, ik moet het voortaan wat veiliger opgeborgen laten ontdooien) en ze spuugde een kwartiertje later wat geelbruinig spul... :-\
Over twee weken moet ze weer op controle komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door