Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door - pien -
#3437914
Afgelopen donderdag moest Snoet kotsen na het eten 's avonds. Ze spuugt vaker, gebeurt een keer of 2/3 per maand, maar dan spuugt ze in het eerste uur na het eten, dan heeft ze de volgende dag heel erge trek, nu was het echt minimaal 2 uur na het eten.
Snoet kwam de volgende ochtend niet eten, en toen werd ik ongerust.
Meteen heb ik een afspraak gemaakt bij de da, er waren wat darmgeluiden te horen, haar buik was wel soepel, bij nader inzien is een flats diarree met bloederig slijm die ik woensdag vond, waarschijnlijk van haar realiseer ik me nu (ik dacht dat die van Rocco was...)
Snoet kreeg een prik met tolfedine en vetemex (werkt 48 uur, ontstekingsremmer? en ?, 4 tabletten Cerenia voor 4 dagen.
De avond na het dierenartsbezoek heeft ze wat gegeten, maar de volgende ochtend kwam ze weer niet eten.
Eigenlijk is ze slap en ligt alleen maar op mijn bed, ik heb wat kattenpâté gestaafmixerd met bone broth, en de fijngestampte Cerenia (1x daags) daar doorheen geroerd en ik voer haar nu maar met een spuitje.
En ze krijgt 3x daags 1 ml Pro-Kolin Advanced (spul met pre- en probiotica).
Snoet wordt as. maart 15 jaar.
Ik heb er eigenlijk een hard hoofd in omdat ze echt helemaal niet opknapt...
Vrijdag heb ik even overlegd met de assistente omdat het niet verbeterde, het advies was om te zorgen dat ze in elk geval wat eten binnenkreeg, gelukkig blijft wat ik er in krijg met een spuitje er ook wel in.
Ook heb ik maar een geïmproviseerde kattenbak boven neergezet, omdat ze alleen maar op bed ligt en boven blijft.
Laatst gewijzigd door - pien - op ma 10 jan 2022, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3437919
Wel fijn dat wat er in gaat er nu in blijft. Als het niet beter wordt zou ik bloedonderzoek laten doen want er lijkt inderdaad meer aan de hand
Door - pien -
#3437923
Ze is zwak, ze zwabbert als ze loopt. Wel is ze zelfstandig naar beneden gekomen en in het onderste krabtonholletje gekropen. En ik weet niet of ik haar nog bloedonderzoek wil aandoen.
Ze lijkt nu alleen weg te willen kruipen en ik hou er rekening mee dat morgen misschien haar laatste dag is. Of zie ik het te somber in?
Ik wil haar niet laten lijden. Maar uiteraard ook niet te vroeg zijn.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3437927
Snap dat het een lastig dilemma is tussen geen onnodige onderzoeken en niet te vroeg willen zijn.
Geen eetlust is wel iets wat bij nierproblemen kan passen maar nierproblemen zijn alleen te verbeteren maar niet te genezen. Zo achter een scherm zonder duidelijke diagnose is het extra lastig om in te schatten wat wijsheid is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3437928
Ik denk in deze niet aan nierfalen. Het beeld klopt niet geheel.
Maar ik denk wel dat het orgaanfalen kan zijn.
Tenzij het een virus is, dat binnen een week of wat weer beter is, zou ik daar ook aan denken. Maar het is gek dat het zo plots opkomt. Kan ook iets in de darmen zijn dat plots gegroeid of zelfs geknapt is.
Ik vrees wel dat zonder onderzoek het enkel speculeren blijft. :( Een beetje handige dierenarts trekt vlot bloed, zonder veel last.

Ik zou ook de mogelijkheid niet uitsluiten dat ze veel pijn heeft. Maar het is lastig als je niet weet of ze hevige pijn heeft of net misselijk is. Als je geen verdere onderzoeken wil laten doen, kan dat natuurlijk. Jij weet het beste wat ze kan verdragen en wat niet.
Maar dan zou ik minstens wat pijnstilling geven in haar dwangvoer. Je wil toch vermijden dat ze pijn lijdt. Maar als het toch orgaanfalen is, kan dat de zaak net erger maken...

Ze houdt het dwangvoer wel binnen?
(Kleintje at ook niet meer op het eind en nadat ik 1x gedwangvoerd heb omdat ik er van overtuigd was dat ze er dan weer door zou komen, kwam het eten er meteen terug uit. Toen wist ik dat ze gelijk had en dat het echt op was. De DA is dan op zondagochtend langs gekomen om haar in te laten slapen. Kleintje had wel geweten kanker)
Door toscak
#3437929
Mijn kat bleek schildklier problemen te hebben met deze symptomen. Af en toe niet willen eten, af en toe overgeven. Teruggetrokken bestaan ergens in een hoekje.
Is ze afgevallen?

Overigens na bloedonderzoek en pilletjes is ze weer helemaal het vrouwtje en als 15 jarige zie ik haar voorlopig nog niet gaan ;).

Misschien toch even bloedonderzoek doen?
Door - pien -
#3437943
dinky89 schreef:Snap dat het een lastig dilemma is tussen geen onnodige onderzoeken en niet te vroeg willen zijn.
Geen eetlust is wel iets wat bij nierproblemen kan passen maar nierproblemen zijn alleen te verbeteren maar niet te genezen. Zo achter een scherm zonder duidelijke diagnose is het extra lastig om in te schatten wat wijsheid is.
Het is niet dat ik geen onderzoeken wil laten doen maar vandaag ging het zó prut met haar, dat ik dacht 'moet ik zo het weekend door'. Nu ze tevoorschijn gekomen is heb ik weer wat hoop dat het goed kan komen.
pearlsofpassion schreef: za 08 jan 2022, 18:12 Ik denk in deze niet aan nierfalen. Het beeld klopt niet geheel.
Maar ik denk wel dat het orgaanfalen kan zijn.
Tenzij het een virus is, dat binnen een week of wat weer beter is, zou ik daar ook aan denken. Maar het is gek dat het zo plots opkomt. Kan ook iets in de darmen zijn dat plots gegroeid of zelfs geknapt is.
Ik vrees wel dat zonder onderzoek het enkel speculeren blijft. :( Een beetje handige dierenarts trekt vlot bloed, zonder veel last.

Ik zou ook de mogelijkheid niet uitsluiten dat ze veel pijn heeft. Maar het is lastig als je niet weet of ze hevige pijn heeft of net misselijk is. Als je geen verdere onderzoeken wil laten doen, kan dat natuurlijk. Jij weet het beste wat ze kan verdragen en wat niet.
Maar dan zou ik minstens wat pijnstilling geven in haar dwangvoer. Je wil toch vermijden dat ze pijn lijdt. Maar als het toch orgaanfalen is, kan dat de zaak net erger maken...

Ze houdt het dwangvoer wel binnen?
(Kleintje at ook niet meer op het eind en nadat ik 1x gedwangvoerd heb omdat ik er van overtuigd was dat ze er dan weer door zou komen, kwam het eten er meteen terug uit. Toen wist ik dat ze gelijk had en dat het echt op was. De DA is dan op zondagochtend langs gekomen om haar in te laten slapen. Kleintje had wel geweten kanker)
Ja, wat ik haar geef blijft er gelukkig wel in! Ze was eerder heel misselijk (grote kwijlslierten) maar dat is nu niet meer.
Snoetje is uit haar ton gekropen en ik heb haar net de 4e portie voer gegeven. Ze zit nu in de kamer.
In de injectie die ze donderdag heeft gekregen zat ontstekingsremmer/pijnstiller/anti-braakmiddel. En die werkte tot vanmiddag.
Snoet is, in de 8 jaar dat ze bij mij is, nog nooit ziek geweest, niet éen dag. Ik zie wel aan haar dat ze zich absoluut niet lekker voelt. Maar omdat het eten er tenminste in blijft en ze nu weer een beetje op de been is, heb ik weer hoop.
Wat bedoel je met orgaanfalen? Aan welk orgaan/organen denk je dan?
Morgen heb ik nog 1 laatste Cerenia-tablet die ze krijgt, en ik ben wel blij dat ze tenminste naar beneden is gekomen.
Ze krijgt dan weer voer morgen en dan kan ik even aankijken hoe het gaat en of ze misschien weer zelf gaat eten. Anders bel ik maandag meteen de da weer en sta ik zo nodig weer op de stoep.
toscak schreef:Mijn kat bleek schildklier problemen te hebben met deze symptomen. Af en toe niet willen eten, af en toe overgeven. Teruggetrokken bestaan ergens in een hoekje.
Is ze afgevallen?

Overigens na bloedonderzoek en pilletjes is ze weer helemaal het vrouwtje en als 15 jarige zie ik haar voorlopig nog niet gaan ;).

Misschien toch even bloedonderzoek doen?
Teruggetrokken was Snoet niet en ze at elke ochtend en avond haar bakje leeg, tot donderdagochtend. Het kwam echt heel plots.

Ineens hoor ik wat in de keuken, zie ik nog net Snoet van het aanrecht springen :o
Pfjieuw...ze lijkt weer wat meer zichzelf te worden!
Door - pien -
#3437961
Het valt niet tegen maar ook niet mee : vanochtend was ze in elk geval beneden, maar met een natte bef (misselijk denk ik, hoewel ik niet al die kwijl zag die ik eerst zag), en ik moest haar voeren. Eén spuit met voerenCerenia zit er in, straks de andere. Het houdt nog niet over :-\
Door Too
#3437964
Ze klinkt nog wel sneu je Snoet koningin-van-de-allerbeste-chillplekjes
Hopelijk helpt een nieuwedosis cerenia een beetje
Door - pien -
#3437968
Too schreef:Ze klinkt nog wel sneu je Snoet koningin-van-de-allerbeste-chillplekjes
Hopelijk helpt een nieuwedosis cerenia een beetje
Ze heeft zelf nog geen trek, dat baart me het meeste zorgen.

Ik bedenk me dat ze gisteravond misschien op het aanrecht sprong omdat ze lekker warm wilde zitten naast tante Agaath.
Maar ja, ze ging ook weer van het aanrecht, ik dacht even dat ze op zoek was naar iets te eten (soms staat er nog wat kvv in een bakje).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door