Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door - pien -
#3446568
Hij begon een heel verhaal over de bloedwaardes met veel details, en daar raak ik dan verdwaald in dus ik vroeg hem om een shortcut.
Er moet iets in het maagdarmkanaal mis zijn, maar wat. De prednison wekt haar eetlust op denk ik? En werkt tegen ontstekingen?
Het viel me tegen dat ze weer spuugde :-\
Ze is ook wat afgevallen.
Ik zal haar vanavond verwennen met wat pâté door haar eten, is dat een goed idee?
Door - pien -
#3446703
Snoet eet niet, ze vreet :biggrin2:
Ze was zelfs in de barfkeuken begonnen aan een rol kvv voor Rocco :o Ik miste gewoon tweehonderd gram paard/konijnmix.
Ik kon het altijd laten in de gootsteen laten ontdooien maar mevrouw is dus op rooftocht.
Eerst dacht ik dat ze geen trek had in haar eten en was bezorgd maar toen ik die aangevreten rol tegenkwam snapte ik waarom ;D (poezen- en hondeneten ontdooien op verschillende plekken)
Zo komt ze wel weer op haar goeie gewicht.
Door - pien -
#3446710
Jaaa :biggrin2: Het is wel een bijwerking van de prednison natuurlijk, ik ben benieuwd hoe het zit als die uitgewerkt is.
Over anderhalve week gaan we op controle.
Door - pien -
#3447041
Snoet is weer voor controle geweest, en er moest weer een prik in.
Gastro-enteritis had de da het over, ze verwacht dat als Snoet geen prik meer krijgt dat het dan weer mis gaat.
Nu heeft Snoet weer schreeuwende honger (letterlijk).
En ze moet op nierdieet en vlees is eiwit dus dat is slecht ;D Alleen haar SDMA was verhoogd, moet ze dan op nierdieet? Of 'half'?
Ik zei dat ik de barfplaats-formule wel zou toepassen en dat het dan allemaal goed zou komen. Helaas heb ik het document van Pippo d'r nierdieet niet meer...en op BP staat het ook niet meer.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447062
Ik zou het een beetje aanpassen. Half dus.
Gezien de crea en ureum nog goed zijn. En de SDMA maar heel licht verhoogd. Veel kans als je nog eens test dat hij per toeval weer onder de 14 valt.
Of net iets hoger, dat kan natuurlijk ook. Maar dan nog... Dat weet je zo op haar leeftijd.
Dus beetje aanpassen. Ietsje minder bot en orgaan en wat minder rood vlees. Dat zou ik doen.

Jammer dat er weer wat in moest.
Het is toch niet de bedoeling om dat te blijven doen? Dit was het dan toch? Want anders zijn jullie gewoon tijd aan het kopen zonder nog naar de oorzaak te kijken en daar klinkt het mij nog wel vroeg voor. Tis niet omdat ze al een behoorlijke leeftijd heeft dat ze dat verdient...
Door - pien -
#3447072
pearlsofpassion schreef: za 16 jul 2022, 07:31 Ik zou het een beetje aanpassen. Half dus.
Gezien de crea en ureum nog goed zijn. En de SDMA maar heel licht verhoogd. Veel kans als je nog eens test dat hij per toeval weer onder de 14 valt.
Of net iets hoger, dat kan natuurlijk ook. Maar dan nog... Dat weet je zo op haar leeftijd.
Dus beetje aanpassen. Ietsje minder bot en orgaan en wat minder rood vlees. Dat zou ik doen.

Jammer dat er weer wat in moest.
Het is toch niet de bedoeling om dat te blijven doen? Dit was het dan toch? Want anders zijn jullie gewoon tijd aan het kopen zonder nog naar de oorzaak te kijken en daar klinkt het mij nog wel vroeg voor. Tis niet omdat ze al een behoorlijke leeftijd heeft dat ze dat verdient...
Ik wil ook even kijken hoe ze het doet zonder prik, kijken of we het een beetje kunnen oprekken naar éens per maand bijv. Onderzoek houdt in dat er een endoscopie gedaan moet worden, maar zo ver ga ik niet. Ze is 15.

Er is nog voor twee weken (ongeveer) door mij bereide kvv, daarna ga ik het aanpassen voor haar.
Door - pien -
#3447177
Als ik minder bot en orgaan geef, en minder rood vlees waarvan geef ik dan meer?

Ergens staat me bij dat gevogelte/wit vlees wel mocht? Hoe zit dat dan met gans bijvoorbeeld? Dat is gevogelte maar rood

Staat ergens op BP hoe ik haar eten aan kan passen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447202
Ik denk dat gans wel kan.
Je geeft dan idd wat meer spier.
Beetje meer vet eraan laten mag ook, als haar maag dat verdraagt natuurlijk.. Over eieren en nier voeren of weglaten is er onenigheid voor zover ik weet...
Hoe dan ook gaat het om fosfor beperken, niet de eiwitten. Eiwit beperken is pas nodig bij heel ernstig nierfalen en op dat moment is het symptoombestrijding, want het lichaam heeft die eiwitten nodig. Het is belangrijk dat de kwaliteit van het vlees zo goed mogelijk is, dan kan het lichaam met die goede eiwitten de nieren zo goed mogelijk in conditie houden.

viewtopic.php?f=33&t=133001
Dit topic gaat over honden, maar het principe van de aanpassingen is hetzelfde.
Alleen voer je een kat veel minder of geen groenten en moet je nmo echt gluten vermijden. Maar zo ernstig is Snoet haar nierfalen zeker niet dat je daaraan moet gaan denken. Dan doe je meer kwaad dan goed.
Er is niet 1 nierdieet, je maakt steeds ingrijperendere aanpassingen naar gelang het nierfalen ernstiger is. Ook niet meteen te ingrijpend veranderen want das ook niet gezond. Nierdieet is zowiezo een balansoefening.
Door Too
#3447208
Gevogelte wordt 'niet rood vlees' genoemd
Voor zover ik weet is elke vogel goed

Ik maal vnl vogel onderdelen (en een beetje lams- of konijnennier en ook wat vis voor de omega's) er is gelukkig ook voldoende keuze qua vogels
En ja, gans is lekker!
Door Too
#3447211
Ik voer een 'niervriendelijk' dieet .. vogels, mooi spiervlees, wel wat vel, minder bot, minder orgaan, geen ei, wel vis (wilde zalm) en af en toe algenolie (halve capsule)
(Nog)geen koolhydraten en groente



En Rehmannia van de huisdierendokter, ze krijgt maar 1 pilletje ipv 2 maar dat is omdat ze die niet zomaar eet en ik weiger zoveel gourmet te geven. Zij vertikt t te eten met weinig gourmet ... da's dus een patstelling ::)
Door - pien -
#3447212
pearlsofpassion schreef: ma 18 jul 2022, 17:41 Ik denk dat gans wel kan.
Je geeft dan idd wat meer spier.
Beetje meer vet eraan laten mag ook, als haar maag dat verdraagt natuurlijk.. Over eieren en nier voeren of weglaten is er onenigheid voor zover ik weet...
Hoe dan ook gaat het om fosfor beperken, niet de eiwitten. Eiwit beperken is pas nodig bij heel ernstig nierfalen en op dat moment is het symptoombestrijding, want het lichaam heeft die eiwitten nodig. Het is belangrijk dat de kwaliteit van het vlees zo goed mogelijk is, dan kan het lichaam met die goede eiwitten de nieren zo goed mogelijk in conditie houden.

viewtopic.php?f=33&t=133001
Dit topic gaat over honden, maar het principe van de aanpassingen is hetzelfde.
Alleen voer je een kat veel minder of geen groenten en moet je nmo echt gluten vermijden. Maar zo ernstig is Snoet haar nierfalen zeker niet dat je daaraan moet gaan denken. Dan doe je meer kwaad dan goed.
Er is niet 1 nierdieet, je maakt steeds ingrijperendere aanpassingen naar gelang het nierfalen ernstiger is. Ook niet meteen te ingrijpend veranderen want das ook niet gezond. Nierdieet is zowiezo een balansoefening.
Ik had wat zitten zoeken op BP en kwam idd tegen over de fosfor, het klonk weer bekend!
Pippo en Poef hebben beide nierdieet gehad (bij Poef bleek het toch wat anders...)
Dankjewel!
Door - pien -
#3447213
Too schreef: ma 18 jul 2022, 17:49 Gevogelte wordt 'niet rood vlees' genoemd
Voor zover ik weet is elke vogel goed

Ik maal vnl vogel onderdelen (en een beetje lams- of konijnennier en ook wat vis voor de omega's) er is gelukkig ook voldoende keuze qua vogels
En ja, gans is lekker!
Ze is stapelgek op gans!
Fijn dat ik dat dus kan voeren. Vette visjes liggen nog in de vriezer.
Dankjewel!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door