Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door - pien -
#3447215
Too schreef: ma 18 jul 2022, 18:01 Ik voer een 'niervriendelijk' dieet .. vogels, mooi spiervlees, wel wat vel, minder bot, minder orgaan, geen ei, wel vis (wilde zalm) en af en toe algenolie (halve capsule)
(Nog)geen koolhydraten en groente



En Rehmannia van de huisdierendokter, ze krijgt maar 1 pilletje ipv 2 maar dat is omdat ze die niet zomaar eet en ik weiger zoveel gourmet te geven. Zij vertikt t te eten met weinig gourmet ... da's dus een patstelling ::)
Niervriendelijk klinkt goed!
Beter ook geen kuiken voeren zeker, ivm fosfor?
Zijn alle vette visjes goed?
Door Too
#3447219
Nee ik zou ook geen kuiken geven maar dat is vnl gevoelsmatig .. als ei een no go is

Ik denk wel dat elk visje kan alleen vallen de meeste vissen tegenwoordig niet zo lekker bij de bolle dus ik houd het op (diepvries) wilde zalm en die gaat in de homemade prak.


Catoo eet dit menu trouwens gewoon mee en 1 of 2x per week krijgen ze een persoonlijk barfhapje .. de een wat meer bot en bv een extra hapje orgaan, voor Cera bv een halve vleugel en wat spiervlees
Door - pien -
#3447344
De poezels eten eigenlijk alleen maar vogel : kip/kalkoen/ganzenvlees (heel mooi! via een jager dichtbij, van een tip op BP) fazant/duif...orgaanmix is van verschillende dieren, maar daar is een mouw aan te passen.
Met wat ik nog in de vriezer heb (en binnenkort moet ik weer bestellen) kan ik het voor haar gaan maken :)
Door - pien -
#3447565
pearlsofpassion schreef: ma 18 jul 2022, 17:41 Ik denk dat gans wel kan.
Je geeft dan idd wat meer spier.
Beetje meer vet eraan laten mag ook, als haar maag dat verdraagt natuurlijk.. Over eieren en nier voeren of weglaten is er onenigheid voor zover ik weet...
Hoe dan ook gaat het om fosfor beperken, niet de eiwitten. Eiwit beperken is pas nodig bij heel ernstig nierfalen en op dat moment is het symptoombestrijding, want het lichaam heeft die eiwitten nodig. Het is belangrijk dat de kwaliteit van het vlees zo goed mogelijk is, dan kan het lichaam met die goede eiwitten de nieren zo goed mogelijk in conditie houden.

viewtopic.php?f=33&t=133001
Dit topic gaat over honden, maar het principe van de aanpassingen is hetzelfde.
Alleen voer je een kat veel minder of geen groenten en moet je nmo echt gluten vermijden. Maar zo ernstig is Snoet haar nierfalen zeker niet dat je daaraan moet gaan denken. Dan doe je meer kwaad dan goed.
Er is niet 1 nierdieet, je maakt steeds ingrijperendere aanpassingen naar gelang het nierfalen ernstiger is. Ook niet meteen te ingrijpend veranderen want das ook niet gezond. Nierdieet is zowiezo een balansoefening.
Too schreef:Ik voer een 'niervriendelijk' dieet .. vogels, mooi spiervlees, wel wat vel, minder bot, minder orgaan, geen ei, wel vis (wilde zalm) en af en toe algenolie (halve capsule)
(Nog)geen koolhydraten en groente



En Rehmannia van de huisdierendokter, ze krijgt maar 1 pilletje ipv 2 maar dat is omdat ze die niet zomaar eet en ik weiger zoveel gourmet te geven. Zij vertikt t te eten met weinig gourmet ... da's dus een patstelling ::)

Hoeveel procent ga ik het nu aanpassen? Hoeveel minder vleesbot/botmix en orgaan ga ik geven?
As weekend ga ik nieuwe prak maken.
Door Too
#3447572
Wat zijn je huidige verhouding ?

Ik loop daar elke keer weer mee te klungelen, ook al omdat de karkassen tegenwoordig erg kaal zijn imo én ik er ook nogal eens een hele eend of kip doorheen meng of een rol van Kiezenbrink oid.

Bij elke batch vraag ik mezelf af of het goed (genoeg) is :-\ en blijf ik twijfelen en rekenen en nog 's rekenen

Ik denk dat ik op zo'n 30% vleesbot uitkom dus ca 15% kaal en rond de 10-12% orgaan en dan doe ik er wel wat nier door , dus hart, lever, nier.
Omdat op een gegeven moment veel vissen niet zo lekker vielen bij Cera meng ik ca 10% (wilde)zalmfilet (= spiervlees) in de mix
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447591
- pien - schreef: di 26 jul 2022, 10:34 Hoeveel procent ga ik het nu aanpassen? Hoeveel minder vleesbot/botmix en orgaan ga ik geven?
As weekend ga ik nieuwe prak maken.
Niet te veel.
SDMA van 16 zegt echt niet veel hoor. Al de rest is nog in orde dus imo is er van nierfalen nog geen sprake. Gewoon een te verwachten belasting op oudere leeftijd. Dus beetje minder maar nog net binnen de normale grenzen van een menu blijven zou ik zeggen. Vleesbot is idd afhankelijk van hoe bevleesd het is. 15% kaal is prima als richting. Maar dat blijft wat schatten hoeveel vlees eraan zit he..
Orgaan (hart-lever-nier) zou ik zo rond de 12-15% gaan zitten.

Hebben ze al een idee waar haar maagproblemen vandaan komen?
Misschien verteert ze bot moeilijker en zou het helpen het dubbel te malen zodat het super fijn is ?
Door - pien -
#3447593
Too schreef:Wat zijn je huidige verhouding ?

Ik loop daar elke keer weer mee te klungelen, ook al omdat de karkassen tegenwoordig erg kaal zijn imo én ik er ook nogal eens een hele eend of kip doorheen meng of een rol van Kiezenbrink oid.

Bij elke batch vraag ik mezelf af of het goed (genoeg) is :-\ en blijf ik twijfelen en rekenen en nog 's rekenen

Ik denk dat ik op zo'n 30% vleesbot uitkom dus ca 15% kaal en rond de 10-12% orgaan en dan doe ik er wel wat nier door , dus hart, lever, nier.
Omdat op een gegeven moment veel vissen niet zo lekker vielen bij Cera meng ik ca 10% (wilde)zalmfilet (= spiervlees) in de mix
Daar vraag je me wat...op de oude website van Dogmeat stond het percentage vlees/bot van de botmix kip en kalkoen die ik gebruik, op de nieuwe website niet meer.
Toendertijd heb ik helemaal uitgerekend dat ik op 40% van die botmix moest zitten, met 15% orgaan en 45% spiervlees.
Ik meng botmix met orgaanmix (25 % van elk : konijnniertjes/eendenlevertjes/kippenmaagjes/runderhart) en stukjes kip/kalkoen/gans (de helft gans).
En dan nog wat kuikentjes en vette visjes er bij.
Door Too
#3447598
Lastig dat ze het niet vermelden >:(
Vermoedelijk is het goed kaal bot, lijkt me in dit geval het veiligste uitgangspunt

Misschien kun je contact met ze opnemen

Ik heb t 20% verlaagd van 50 naar 30%
Door - pien -
#3447600
pearlsofpassion schreef: di 26 jul 2022, 20:35 Niet te veel.
SDMA van 16 zegt echt niet veel hoor. Al de rest is nog in orde dus imo is er van nierfalen nog geen sprake. Gewoon een te verwachten belasting op oudere leeftijd. Dus beetje minder maar nog net binnen de normale grenzen van een menu blijven zou ik zeggen. Vleesbot is idd afhankelijk van hoe bevleesd het is. 15% kaal is prima als richting. Maar dat blijft wat schatten hoeveel vlees eraan zit he..
Orgaan (hart-lever-nier) zou ik zo rond de 12-15% gaan zitten.

Hebben ze al een idee waar haar maagproblemen vandaan komen?
Misschien verteert ze bot moeilijker en zou het helpen het dubbel te malen zodat het super fijn is ?
Sowieso laten allebei de katten de 'knarretjes/stukjes bot' liggen, daar halen ze hun neus voor op ;D
Ze denken aan een chronische maag-darmontsteking :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447608
Too schreef: wo 27 jul 2022, 12:04 Lastig dat ze het niet vermelden >:(
Vermoedelijk is het goed kaal bot, lijkt me in dit geval het veiligste uitgangspunt

Misschien kun je contact met ze opnemen

Ik heb t 20% verlaagd van 50 naar 30%
Gaf je voorheen 50% bot? Das best veel.
Ik geef 40-42% van ruim bevleesd vleesbot. Meer bevleesd dan nekken, zeg maar. Voor Ikaria bleek dat zelfs te veel, dus die krijgt nu wat minder.
Door Too
#3447610
pearlsofpassion schreef: wo 27 jul 2022, 16:22 Gaf je voorheen 50% bot? Das best veel.
Ik geef 40-42% van ruim bevleesd vleesbot. Meer bevleesd dan nekken, zeg maar. Voor Ikaria bleek dat zelfs te veel, dus die krijgt nu wat minder.
Ja klopt maar dat kwam nog een beetje uit de tijd dat ze ook veel duiven, patrijzen en kwartels aten èn er gemiddeld genomen serieus goed bevleesd bot te geleverd werd, 50% rekende dan ook lekker makkelijk
Meer bevleesd dan nekken is al héél lang geleden dat dat de norm was, juist daarom voerde ik met grote regelmaat delen van hele beesten

Met een stuk duif oid middelde het dan weer heel aardig.
Over het algemeen ging dat gewoon goed, ze aten zelfs konijnenkoppen zonder keiharde keutels.
Door - pien -
#3447686
Too schreef: wo 27 jul 2022, 12:04 Lastig dat ze het niet vermelden >:(
Vermoedelijk is het goed kaal bot, lijkt me in dit geval het veiligste uitgangspunt

Misschien kun je contact met ze opnemen

Ik heb t 20% verlaagd van 50 naar 30%
pearlsofpassion schreef:
Niet te veel.
SDMA van 16 zegt echt niet veel hoor. Al de rest is nog in orde dus imo is er van nierfalen nog geen sprake. Gewoon een te verwachten belasting op oudere leeftijd. Dus beetje minder maar nog net binnen de normale grenzen van een menu blijven zou ik zeggen. Vleesbot is idd afhankelijk van hoe bevleesd het is. 15% kaal is prima als richting. Maar dat blijft wat schatten hoeveel vlees eraan zit he..
Orgaan (hart-lever-nier) zou ik zo rond de 12-15% gaan zitten.

Hebben ze al een idee waar haar maagproblemen vandaan komen?
Misschien verteert ze bot moeilijker en zou het helpen het dubbel te malen zodat het super fijn is ?

Het percentage botmix komt nu op 35%, orgaan op 12% en vlees op 53%
Op zoek naar de botmix kom ik er achter dat ik niks meer in huis heb :doh:
Helemaal gemist... :-X
Gelukkig heb ik nog rollen fazant en duif van KB, en kuikentjes. Dan moet het maar even zo tot volgend weekend.
Door - pien -
#3448037
Nou, het gaat best goed met die meid :groupwave2:
Waar ik vorige vrijdag dacht 'ik vraag de kinderen of ze dit weekend even gedag komen zeggen...misschien voor het laatst' gaat het vanaf maandag weer beter!
Ze is weer meer zichzelf, ze rent en springt 's morgens met etenstijd en ze eet aardig en ze lag weer te snollebollen op het terras, typisch Snoet ;D
Niet haar hele portie in éen keer zoals eerst maar steeds komt ze even wat eten (of ik bied het aan) en ondanks dat ze wat verzwakt is gaat het beter dan vlak na de prik, toen zat ze alleen maar te zitten op het terras of de tafel, ze leek niet zichzelf :-\
De afspraak voor morgen heb ik afgezegd en ik kijk even hoe het met haar blijft gaan en of en wanneer ik voor de volgende prik ga.
Al met al niet slecht :)
Door Too
#3448042
Snoetje toch ...
Fijn dat ze een beetje bijtrekt.
Zou de warmte ook nog een rol kunnen spelen?


Hier zijn ze ( beide 15) met warm(er) weer nl. echt héél matige eters, nu ze ouder zijn nog meer dan vroeger
Zó slecht dat ik echt alles uit de kast trek om ze wat op gang te houden, ik vind een week lang ca 20gram per dag (ipv 80-90) nl echt te weinig en heel niet grappig
Door - pien -
#3448062
Zo, dat is echt heeel weinig :-\
Ik kan me voorstellen dat je van alles uit de kast haalt voor je meiden.

Hier zijn ze ook allebei 15 jaar :)
Ik verwonderde me er juist over dat er 's zomers beter gevreten werd dan 's winters :g:
Streep is altijd degene die gewoon z'n bakje leeg vreet (en daarna loert op Snoet haar bakje)
Snoet is/was degene die af en toe zit/zat te mutsen met haar eten, en ze weet nu dat ze soms 'appelmoes' (erdoorheen) krijgt maar ik trap er maar heel af en toe in :biggrin2: (sinds ze zo ziek was).
Ze is een 'zakje botten' geworden :-\ daarom zit ik er zo bovenop.
Vandaag heeft ze tot nu toe bijna haar hele ochtendportie op :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door