Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#3435924
Tobias, kater van 18 jaar heeft nierfalen en een te hoge bloeddruk. Dat laatste is met medicatie redelijk onder controle.
Hij eet kvv maar in het weekend 2 dagen brok.
Gistenavond komen we thuis nadat hij 1 nacht en een dag alleen is geweest (en dan brok heeft gegeten) Overal in huis lagen druppels vocht. Hij heeft een cyste bij zijn oor en ik dacht dat die geknapt was. Tijdens het dweilen viel op dat hij telkens naar de bak ging, paar druppels plassen en er weer af. Om na een minuut er weer op te gaan, paar druppels plassen en er af... Ik eens gaan snuffelen aan de druppels die er nog lagen, jawel urine. Ships, wat nu dan??
Vanacht hem in de voorkamer gehouden zodat hij niet weer overal kon druppelen. En vanaf dat moment tot aan nu is hij niet meer op de bak geweest met alleen wat druppels. Nee nu zijn het weer gewoon plassen die hij doet. Zie geen bloed in de urine.
Dus we zijn weer thuis en hij plast weer gewoon??
Ik dacht aan blaasontsteking maar dan zou dat gedrup nu toch ook gewoon er zijn?
Wie heeft een idee?
We proberen urine op te vangen om dat iig na te laten kijken....
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3435927
Mijn eerste gedachte bij het druppelen was ook blaasontsteking of blaasgruis. Daarom zou ik zeker urine onderzoek doen om dat uit te kunnen sluiten.

Wanneer het dat niet is, dan is het de vraag of het vaker terug gaat komen en zo ja wanneer. Is het in de toekomst steeds als hij brokken krijgt of hangt het samen met dat jullie weg zijn en is het op die wijze een manier om kenbaar te maken dat hij het niet fijn vind wanneer jullie weg zijn.

Ik vind het in ieder geval wel opvallend dat het ineens gestopt is nadat jullie hem in de voorkamer hebben gehouden en weer terug zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3435930
Wow, ik kreeg even paniek tijdens het lezen van je bericht.
Een kater die niet goed kan plassen is normaal hoge spoed. (als het echt verstopt kan hij binnen de paar uur dood zijn :-X sorry :-[ )
Maar hij plast weer normaal zeg je? Oef...

Plast hij in het algemeen hoog op z'n poten met een bollere rug, of mooi diep ontspannen gehurkt?
Dat eerste is een vrij duidelijke indicatie voor blaasgruis.

Het kan natuurlijk stress plassen zijn ook, wegens het alleen zijn. Maar dat is dan wel een heel uitgesproken voorbeeld moet ik zeggen.

Toch een onderzoekje aan wagen hoor.
Door zurca
#3435937
Bedankt voor jullie reacties, ik zit nu op m'n werk... Zal later reageren.
Door zurca
#3435995
Met de kater nog steeds alles oké. Geen gedruppeld meer ook niets meer naast de bak doen. De manier waarop hij plast is wat onhandig, idd wat op hoge poten en vollere rug. Maar dat doet hij eigenlijk altijd want hoewel hij gecastreerd is, wil hij toch een soort van sproeien en dat ziet er zeer onhandig uit.
Maar vanmorgen is het gelukt om urine op te vangen en die brengen we zo naar de DA.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3436014
Sproeien is omhoog tegen de wand op. De rug is dan wel hoog en ze trappelen wat met de achterpoten maar de rug staat niet ontzettend bol.
Zo ongemakkelijk hoog op de poten en dan niet echt achteruit tegen de wand plassen, is toch een teken van moeilijk plassen.

Wandplassen heeft idd wel niets met ongemak of castratie oid te maken. Ik heb zelfs een gecastreerde poes gehad die echt hoog sproeide buiten. En Cuzco plast ook tegen de wand in de bak. Maar die hoge rug heeft hij niet meer sinds hij op rauw staat (op brok deed hij dat wel).

Ik wil niet moeilijk doen, maar urine moet eigenlijk meteen onderzocht worden.
In urine die blijft staan kan struviet neerslaan zonder dat het ook in de blaas aanwezig was. Aangezien de ph meestal verandert.
Door zurca
#3436027
Ik had voor vertrek de DA nog gebeld en idd. de urine had te lang gestaan. Dus ff ( ::) ) nieuwe opgevangen en die gebracht.
Urine is nagekeken. Uitslag is dat het waarschijnlijk de nieren zijn en ik een beroerte van de rekening :-X
We proberen om zeer binnenkort met kater langs te gaan om zijn bloed na te laten kijken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3436032
Hoezo z'n nieren?
Uiteraard is de kans groot dat z'n nierwaarden niet meer optimaal zijn, gewoon gezien zn leeftijd. En eens een bloedonderzoek is zeker een goed idee, daar niet van.

Maar ik heb nog nooit gehoord van moeizaam plassen door nierfalen. Daarvan worden ze misselijk en gaan veeeel drinken. Met als gevolg typisch ingevallen dijspieren.
En wat heeft je DA dan gezien in de urine waardoor hij aan de nieren denkt? Eiwitten? Of net niets ? Want bij dat laatste zou ik toch eerder aan een niet-bacteriële blaasontsteking denken (wat naar het schijnt vaak voorkomt bij katten) of eentje die gelukkig al vanzelf genezen is. Gezien de meeste klachten ook verdwenen zijn.
Prachtig als er geen gruis te vinden is. Dat is de belangrijkste bekommernis nu. Als er geen acute situatie is wegens gruis, moet je hem verder gewoon goed in de gaten houden. Maar dan moet je daar wel zeker van kunnen zijn.

Moest je zoveel betalen gewoon voor een urineonderzoek? Heeft ie het microscopisch gedaan of op een toestel? Zelf of via een labo?
Door hannabelgje
#3436033
Ik zou een weekje metacam geven en kijken hoe het dan gaat. Katten krijgen onder invloed van stress inderdaad niet-bacteriele blaasontstekingen. Die gaan weg met gebruik van metacam.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Siberienne
#3436058
hannabelgje schreef: do 09 dec 2021, 07:35 Ik zou een weekje metacam geven en kijken hoe het dan gaat. Katten krijgen onder invloed van stress inderdaad niet-bacteriele blaasontstekingen. Die gaan weg met gebruik van metacam.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Moet je niet opletten met metacam bij een kat die al nierfalen heeft?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3436073
Inderdaad zijn nierproblemen een contra indicatie voor NSAID's waaronder metacam.

Zijn in de urine eiwitten aangetroffen waarbij semintra wordt voorgeschreven? Of kreeg hij dat al? En wat is de aanleiding voor aanvullend bloedonderzoek? Nierfalen was toch al bekend? Of is het puur om te kijken hoe hoog de nierwaarden nu zijn?
Door hannabelgje
#3436087
Ik dacht dat het niet zeker was dat er nierfalen was. En dan moet je ook bedenken wat erger is. Blaasontsteking of extra belasting van de nieren op deze leeftijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3436100
Stond al in het eerste bericht.
Ik was het ook vergeten.
En vind dan de reactie van de DA nog bijzonderder moet ik zeggen.

Ik vind extra belasting van de nieren echt wel erger, want bij geweten nierfalen kan een weekje metacam zomaar de dood tot gevolg hebben. Tenzij je hem meteen ook aan het infuus legt om door te spoelen. En dat kan je dan beter doen zonder metacam want doorspoelen op zich kan een blaasontsteking ook helpen. Maar het geeft ook potentieel erg veel stress.
En het is niet zeker of er nog sprake is van een blaasontsteking. Hij plast weer normaal..
Door zurca
#3436115
Sorry voor mijn beknopte reacties, was precies op mijn werkdagen en dan werk ik 12 uur dus weinig tijd en energie voor andere dingen ;)

Goed, Tobias heeft dus al ruim een jaar nierfalen in combinatie met een hoge bloeddruk. Voor dat laatste krijgt hij medicatie en daarmee gaat het redelijk. Er is nog geen medicatie ingezet voor het nierfalen. Nadat hij afgelopen weekend dus overal druppels urine had geplast is er bij de DA urineonderzoek gedaan. Ze hebben een stripje gebruikt, microscopisch onderzoek gedaan en een upc test. (en daarna mocht ik 115 euro betalen) En dit waren de bevindingen;
"Laag soortelijk gewicht, veel rode bloedcellen en wat eiwit in de urine. Geen kristallen op
sediment, wel veel rode bloedcellen. UPC te hoog, vermoedelijk renaal."
Het advies is dus om zijn bloed te controleren, dat is inmiddels ruim een jaar geleden voor het laatst gebeurd. Daar kan ik mij wel in vinden want ik vermoed dat die waardes danig veranderd zijn en misschien kan er met medicatie gestart worden....

Persoonlijk denk ik dat dit wat los staat van zijn geplas/druppelen naast en op de bak. (of zijn nieren moeten dusdanig slecht zijn dat dit zijn manier was om pijn aan te geven) Ik verdenk hem van een soort protest hoewel dan die druppels wel raar zijn maar het is ook raar dat het ophield toen wij een half uurtje thuis waren. Dit weekend zijn we weer een dag/nacht weg. Ben heel benieuwd wat we daarna aantreffen.

We hebben hier thuis wel ff een gesprekje gehad.... Mocht na bloedonderzoek blijken dat zijn nieren drastisch verslechterd zijn dan houdt het op. Hij is geen 18 jaar geworden om dan nog een tijdje met ongemak te leven voor ons. Blijft hij in huis plassen en helpt eventueel medicatie voor zijn nieren niet dan staan we ook voor een moeilijke beslissing. We zijn regelmatig een paar dagen weg en hij kan dan echt niet mee. Maargoed, daar wil ik nog ff niet aan denken. Eerst kijken hoe het dit weekend gaat met alleen zijn en bloedonderzoek....

Ik zal nog even proberen om de urineonderzoek uitslagen hier te tonen...

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties en meedenken!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door