Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#3436116
De upctest

Test Resultaat Referentie-interval LAAG NORMAAL HOOG
UPRO 0,35 g/L
UCRE 0,50 g/L
UPC 0,70

UPC-ratio = urineproteïne gedeeld door urinecreatinine (UPRO/UCRE)
Testresultaten moeten beoordeeld worden in overeenstemming met ziektelocatie, persistentie van proteïnurie en
mate van azotemie.

LOKALISATIE: Oorzaken van proteïnurie kunnen prerenaal, renaal of postrenaal zijn
Prerenaal: beoordeling van Bence Jones-proteïnen, myoglobine, hemoglobine
Renaal: bepaling van niveau van azotemie
Postrenaal: beoordeling van urinesediment op bloeding, ontsteking & infectie

PERSISTENTIE: Bepaal persistentie van proteïnurie door UPC-ratio 3 keer of vaker te herhalen, met een
tussenpauze van minstens >2 weken
BEOORDELING:
NIET-AZOTEMISCHE & PERSISTENTE PROTEÏNURIE MET INACTIEF URINESEDIMENT (HONDEN &
KATTEN):
UPC <0,5--geen significante proteïnurie
UPC >=0,5<1,0--vereist nadere bewaking
UPC >=1,0<2,0--proteïnurie
UPC >=2,0--significante proteïnurie

AZOTEMISCHE HONDEN & PERSISTENTE PROTEÏNURIE MET INACTIEF URINESEDIMENT (HONDEN):
UPC <0,5--geen significante proteïnurie
UPC >=0,5--significante proteïnurie
AZOTEMISCHE KATTEN & PERSISTENTE PROTEÏNURIE MET INACTIEF URINESEDIMENT (KATTEN):
UPC <0,4--geen significante proteïnurie
UPC >=0,4--significante proteïnurie
OPMERKING: In ernstige gevallen van chronische nierziekte kan het UPC-ratio dalen. Dit komt omdat als het
plasmacreatinine stijgt en het aantal werkende nefronen daalt, er minder urineproteïne verloren gaa
Door zurca
#3436118
De test met het stripje, denk ik.

Collectie Spontane mictie Spontane mictie
Kleur Stro Bleekgeel
Clarit. Helder Helder
Soortelijk gewicht 1,018 1,028
pH 6,5 6,5
PRO 1+ Negatief
GLU Negatief Negatief
BLD 4+ Negatief
Aanbevolen beoordeling van urineproteïne: Creatinine-ratio als urinesediment inactief is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3436133
OK, SG is hoog. Dus je kan al inzetten op meer drinken.
Dat is gek hoor, want bij nierfalen gaan ze normaal vanzelf veel meer drinken.
Alleszinds, zowel voor de nieren als de blaas is veel vocht altijd een goed idee.

Verder plast hij dus eiwitten uit. Ok, dat wordt wel meer gezien bij nierfalen. Dat wordt echter niet gelinkt met blaasproblemen.
Wat je wel hebt is dat er duidelijk bloed in de urine zit. En in bloed zitten ook eiwitten. Misschien dat de mate van proteïnurie te hoog is om enkel van bloedverlies te komen, maar het zal allesinds wel iets van invloed hebben.
Dat bloed is dus wel een duidelijk teken dat er in de blaas iets fout zit.
Bloedonderzoek, heel leuk, maar daar komt dat bloed in de urine niet vandaan. Hij zit dus wel degelijk met een blaasontsteking.. En dan zou ik, als baasje, willen weten of daar bacteriën in het spel zijn of niet en zeker willen weten of er gruis is of niet.
Wat was de pH van de urine ?

Als er noch bacteriën noch gruis is, zit je dus met zo'n stress gerelateerde blaasontsteking. Ik heb ooit goede berichten gehoord over het gebruik van Eurologist bij zo'n gevallen. Maar volgens mij werkt dat verzurend wegens de cranberry en dan zou ik dus eerst de pH willen weten.

En dan nog iets, kan je niet stoppen met de brok? Das echt een ramp voor blaas en nieren hé. Ook als je 2 dagen weg bent kan je toch kvv geven. Ik leg een bevroren blok kvv in een aarden bakje met een bevroren koelelement eronder en dan ontdooit dat zachtjesaan. Voor de eerste dag gewoon een ontdooide blok in een ander bakje ernaar.. Zo overbrug ik bijna 3 dagen als het moet..
Door zurca
#3436149
Zijn ph staat er bij, als ik het goed begrijp. Die zou dan 6.5 zijn.

Ik ga eens kijken of we iets kunnen maken om koelelementen onder zijn voerautomaat te leggen.

Maar aan de hand van deze uitslagen zie jij dus toch iets richting een blaasontsteking? Waarom was de da dan zo stellig dat dat het niet is.....
Edit, drinken doet hij veel. Toen we wisten dat hij nierfalen heeft heb ik een drinkfontein voor m gekocht. Dat heeft hem ook gestimuleerd om meer te drinken. Ik zou nog wat water aan zijn vlees kunnen gaan toevoegen.
Door zurca
#3436150
Nog een vraagje, hoe kan ik uitlaten zoeken of er sprake is van gruis of bacteriën? Urine op kweek laten zetten voor bacteriën? Gruis zou naar gekeken moeten zijn en dat was er niet, zeiden ze....
Door zurca
#3436152
Nachtje weggeweest, vriendlief komt vanavond thuis...alles in orde. Geen druppels nergens en grote plassen in de bak. Na een half uur begint Tobias op de bak, van de bak etc. Weer druppelen, ook begint hij in huis plasjes te doen. Eentje is rood gekleurd... Mijn vriend hangt nu aan de telefoon met de spoedlijn van de DA. Echt hoe kan het? Heel de afgelopen week niets aan de hand....

Heb ook vanavond zitten rond kijken op internet en snap eigenlijk ook niet waarom ze zo stellig waren dat het geen blaasontsteking is...

Even afwachten wat het telefoongesprek oplevert...
Door zurca
#3436156
Kater mocht weer mee naar huis. De blaas was zo goed als leeg. Ze gaan uit van blaasontsteking.
Hij heeft medicatie gekregen maar die snap ik niet helemaal, metacam.... dat is een pijnstiller. Ik begrijp dat ze pijnstiller geven want bij het onderzoek leek de blaas verkrampt en de kater gaf pijn aan. Maar heeft hij dan niet nog medicatie nodig tegen die ontsteking?
Morgen maar ff zelf bellen. En dan ook ff vragen waarom ze Tobias hiermee hebben laten lopen en ons op weekendconsult laten komen als ze afgelopen dinsdag al hetzelfde hadden kunnen constateren.

Edit, internet gaf al antwoord. Metacam is ook ontstekingremmend. Hoewel het amper voorkomt dat een blaasontsteking bij een kat bacteriël is. Zoals jij ook al schreef PoP. Maar ik lees ook dat het vaak toch met gruis te maken had.... Dat was niet gezien afgelopen dinsdag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3436158
Weten ze daar dat hij al nierfalen heeft?!
Ik weet dat er weinig alternatieven zijn, maar het lijkt me sterk dat er geen zijn.
Metacam is echt heel slecht bij nierfalen. Echt ontzettend.

Ik heb niet zo'n doortastend gevoel bij je DA. Eerder beetje kortzichtig. :-\
Als hij echt Metacam moet krijgen, dan moet er ook extra vocht in. Ontzettend veel extra vocht. Bij voorkeur via onderhuids infuus.
Of je moet bereid zijn dat risico te nemen natuurlijk. Je schreef eerder al zoiets... Dat is natuurlijk je eigen keuze, maar ikzelf zou me er niet zo gemakkelijk bij neerleggen. Niet als er verder nog kwaliteit van leven is.

Ik kwam voorheen op blaasontsteking uit omdat er bloed in de urine zat.. Dat hoort natuurlijk niet.
Als er geen gruis wordt waargenomen kan het ook nog per toeval zijn.. Of er is sprake van een steen..
6,5 is wel heel netjes. Dus daar kunnen we dan niets uit opmaken.
Door zurca
#3436171
Over de metacam is overleg geweest met een internist. Die gaf aan dat er eigenlijk geen alternatief is en je een soort van met de rug tegen de muur staat...
Over extra vocht is niks gezegt maar ik weet wel hoe ik 'm extra kan laten drinken dus dat zal ik gaan doen.
Moet zo de DA bellen en dan zal ik er naar vragen.
Bedankt Pop.
Door zurca
#3436173
De kater heeft vanacht niets naast de bak gedaan en er lag een grote plas is de kattenbak.
Door hannabelgje
#3436202
zurca schreef:Over de metacam is overleg geweest met een internist. Die gaf aan dat er eigenlijk geen alternatief is en je een soort van met de rug tegen de muur staat...
Over extra vocht is niks gezegt maar ik weet wel hoe ik 'm extra kan laten drinken dus dat zal ik gaan doen.
Moet zo de DA bellen en dan zal ik er naar vragen.
Bedankt Pop.
Ja dat klopt. Alle nsaids zijn slecht voor de nieren. Het is kiezen uit twee kwaden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3436207
Door het bloed bij de urine zou ik ook denken aan een blaasontsteking.
Wanneer je bacteriën wil onderzoeken dan is het urine op kweek zetten waarbij je steriele urine nodig hebt via blaaspunctie (kon bij dinky zonder verdoving).
Bij een pH van 6,5 en geen gruis in de urine is blaasgruis onwaarschijnlijk. Volledig uitsluiten kan via echo van de blaas (dinky had voor elkaar dat er geen gruis werd uitgeplast maar blaas wel vol gruis zat. Dat is toen operatief verwijderd).

Behandeling die ik ken bij blaasontsteking is novacam (ontstekingsremmende pijnstiller, nsaid) in combinatie met cystease (blaasontspanner). Dit omdat het bij een kat vrijwel nooit bacterie is, anders natuurlijk antibioticum.
Door zurca
#3436218
pearlsofpassion schreef: za 11 dec 2021, 07:25
Of je moet bereid zijn dat risico te nemen natuurlijk. Je schreef eerder al zoiets... Dat is natuurlijk je eigen keuze, maar ikzelf zou me er niet zo gemakkelijk bij neerleggen. Niet als er verder nog kwaliteit van leven is.

Ik wil hier nog wel even op reageren...
Tobias is 18 jaar. 17 jaar lang heeft hij werkelijk nooit iets mankeert. Toen kwam dat nierfalen in combi met een hoge bloedruk. Tobias wordt vreselijk wagenziek, hoe kort de rit ook is. Elk ritje DA betekent een kat die zich helemaal leeg kotst en poept.
Natuurlijk geven we het niet zomaar op maar we willen hem niet te veel pesten met ritjes naar de DA. Ook omdat beter worden niet meer aan de orde is. Het zijn allemaal lapmiddelen. Wij hebben dus besloten om hem zo lang mogelijk goed te houden met voor hem zo min mogelijk ritjes in de auto en allerlei medische ingrepen. Hij is 18....als het morgen klaar is dan heeft hij een goed leven gehad en een dier heeft geen weet van "te vroeg", wel van "te laat". Het klinkt misschien allemaal wat afstandelijk maar zo is het niet hoor. We proberen naar ons inzien hem nu het beste te geven binnen zijn grenzen.
Was hij 5 geweest had het anders geweest, dan had hij nog een heel leven te leven....
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed onder woorden heb kunnen brengen. ;)
Door hannabelgje
#3436243
Groot gelijk Zurca op deze leeftijd. Ik hoop dat hij zich vlug wat beter voelt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door