Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lberghoef
#3431720
Niet echt een gezondheid gerelateerd topic maar over gedrag.
Zoals sommigen misschien nog wel weten ben ik vorig jaar een nest kittens met de fles opgevoed. Ik heb er toen 3 gehouden omdat niemand hier zwarte katten wil.
Samen met de zwerfkatten organisatie hebben we er alles aan gedaan de katten hier te steriliseren maar helaas toch 1 over het hoofd gezien. (inmiddels wel gesteriliseerd)
Dus in april heb ik weer kittens gevonden. Deze waren al wat ouder en gespeend maar helaas weer zwart. Ik heb ze opgevangen, ze zijn gechipt, geënt en gesteriliseerd. 1 vd 4 is geadopteerd de anderen zijn nog steeds hier.
Ik had ze eerst apart en uiteindelijk toch maar bij de volwassen katten gezet. In het begin wisten ze niet zo goed wat ze ermee moesten maar al snel ging het supergoed.
Nu zijn ze toch al 4 maanden samen, vooralsnog geen interesse van eventuele adoptanten.
Straks zit ik met 6 katten...
Mijn vraag, wanneer word het "zielig" om ze nog uit elkaar te halen?
Ze zijn nl allemaal gek op elkaar. De kleintjes, die inmiddels toch ook alweer 6 maanden zijn, zijn volledig geaccepteerd, ze slapen allemaal samen, spelen samen, eten samen... Ze wassen elkaar... Als ze slapen is het een grote kluit zwart ;D

Als ze hier nog maanden zitten gaan wij ons er natuurlijk ook aan hechten.
Als ze hier nog 6 maanden zitten is het toch niet eerlijk om ze dan opeens uit elkaar te halen? Of denk ik nu teveel als mens?

Mijn huis is trouwens groot genoeg (400m2 )en we hebben een groot buiten verblijf voor ze gebouwd. Ik woon langs een drukke weg dus vrij buiten is geen optie.

Ik hoor graag jullie ideeën!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3431721
Zelf zou ik waarschijnlijk de meeste moeite hebben om ze weg te doen omdat je je er aan hecht. Wel zou ik er, omdat ze zo graag samen zijn, er wellicht voor kiezen om ze dan weg te laten gaan als koppels ipv alleen. Dat zie je ook wel eens bij een asiel, dat ze alleen als koppel weg gaan omdat ze aan elkaar gehecht zijn. Bij grotere groepen heb ik dan wel voorbij zien komen dat ze alleen met eentje vanuit die groep samen mee gaan ivm herplaatsbaarheid en twee ergens plaatsen eenvoudiger is dan ergens vier plaatsen.

Maar het klinkt wel alsof ze een heerlijke plek bij jullie hebben en een heerlijke groep hebben gevormd. Bij herplaatsingsvragen waarbij katten uit elkaar worden gehaald is de aanleiding over het algemeen dat ze niet meer goed samen gaan. Maar dat is een compleet andere situatie dan een harmonieuze groep.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3431722
Nee, zielig om te scheiden is het niet. Ze passen zich snel aan. Maar als het de mijne waren gingen ze niet alleen weg. Dus minstens bij een andere kat (sociale!) in huis, of per 2.
Want een sociale kat plots alleen laten wonen is volgens mij wel vreselijk.
Tenzij ergens eentje tussen zou zitten waarvan je merkt dat die liever alleen zou zijn. Klassiek zijn dat meestal vrouwtjes.

Maar, als je als kitten al geen zwarte katjes kwijt raakt, is de kans dat je ze als halfwasje wel nog kan plaatsen, natuurlijk steeds kleiner. :-\

Mag ik vragen waar je woont?
Door lberghoef
#3431723
Ik denk er ook zo over... Het plaatsen gaat via de organisatie. Tuurlijk als ik zeg dat ik ze hou dan blijven ze.
Maar vanwege de weinig aanvragen voor adoptie zijn ze hier al blij als er 1 weg gaat en doen ze niet veel moeite voor een dubbele adoptie.
Ik woon in Frankrijk trouwens, net iets minder diervriendelijk dan in Nederland...
En begin vd zomer hadden ze hier al 180 kittens opgevangen. Bij mensen zoals ik en bij de opvang zelf.

Is 6 niet teveel...?
Door lberghoef
#3431724
En inderdaad... Hoe groter ze worden hoe minder kans op herplaatsing.
Vandaar dat ik er vorig jaar 3 heb gehouden. Halfbakken adoptanten die de kat niet eens wilde komen leren kennen maar het liefst had dat ik hem per post opstuurde... Toen heb ik boos geroepen dat ik ze wel zelf hield. ::)
En de najaarskittens komen er weer aan, klein, lief en schattig.. Wie wil dan nog mijn 6 maanden oude "grote" kat...
Door hannabelgje
#3431728
Ik zou ze alleen per 2 herplaatsen. Ookal komen ze bij een andere sociale kat wil dat nog niet zeggen dat ze daar een band mee kunnen vormen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3431751
Ach nee. Ze delen de ruimte toch?
En als je merkt dat ze nood hebben aan wat afzondering kan zorgen dat ze hoog op de kasten kunnen of op plankjes of hangmatjes tegen de muur, wonderen doen. Katten voelen zich hoog veilig..
Er zijn zelfs mensen die door hun hele huis zorgen dat de katten via planken tegen de muur kunnen lopen, zonder over de vloer te moeten. Vinden de katten heerlijk.
Maar goed, die hebben dan 20 katten of zo. Zo ver moet je niet gaan hoor. Gewoon wat hoge plekjes voorzien zodat ze de rust kunnen opzoeken kan echt al veel doen. En zorgen dat er voldoende kattenbakken zijn en ze rustig kunnen eten. Dan heb je de belangrijkste stressfactoren onder controle. ;)
Door lberghoef
#3431769
Bedankt voor al jullie ideeën! Ik wacht nog heel even met de beslissing.
Ik ben het met jullie eens dat ze met z'n tweeën geadopteerd zouden moeten worden.
Onder de kleintjes zijn er 2 dames, venco en klene, en 1 katertje tikkels. Tikkels blijft sowieso want heeft een lichte handicap, is niet zoals andere katten en is geadopteerd door 1 van mijn grote katten. Tikkels wil niet geaaid, hij wil ook niet dat je naar hem kijkt. Niemand wil zo'n kat, adoptanten willen een knuffelkat en dus ga ik hem dat niet aan doen zo'n verandering.
Ik heb niet het idee dat venco en klene liever alleen zouden zijn maar dat komt misschien nog.....?
Ons huis is inderdaad groot genoeg, we zijn volop aan het verbouwen en we kunnen het dus nog helemaal aanpassen aan de katten wat mijn partner dan ook graag doet ;D
Het klinkt heel mooi hoor 400m2 maar de staat ervan valt tegen op z'n Frans ::)
Ik heb 8 kattenbakken op 2 verschillende plekken in huis en eten gaat ook rustig, ieder op z'n eigen plek.

Hoe doen jullie dat als je op vakantie gaat? De honden nam ik altijd gewoon mee... Voor de katten moet ik denk ik iemand in huis nemen. Ik vind het vreselijk om ze achter te laten ::) maar ik wil ook wel weer eens naar Nederland.

Ik zal jullie laten weten wat ik doe, houden of niet...
Door Too
#3431783
Je klinkt al 'best gehecht' aan je clubje zwarte pluizen ;)

Qua vakantie zóu je de methode van Anne-in-een-buitenland kunnen gebruiken : men neme een camper vult die met levende have en gaat op reis :P

Ik heb een oppas in huis gehad en ook lieve buren/kennis die dagelijks kwam voeren, aangezien mijn toetjes niet naar buiten kunnen zijn ze extra blij met de gezelligheid van een inwonende oppas.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3431784
Hier komt er gewoon iedere dag iemand eten en een aai geven. Ik heb nog wat dieren buiten en een afgezette tuin dus mogen ze even mee naar buiten terwijl de rest eten krijgt. Erna terug binnen en zelf eten.
Zolang ze met 2 zijn en heel close, vind ik het niet zo'n probleem als ze een paar weken alleen zijn.
Door lberghoef
#3432462
Even een update...ze mogen lekker blijven :biggrin2: Ik heb ze officieel geadopteerd.
De laatste ongecastreerde katers die hier liepen zijn inmiddels ook geholpen dus ik duim heel hard dat we de komende jaren geen kleintjes hier hebben.

En er komt vanzelf ooit een oplossing aanwaaien als we echt een keer samen weg willen. Om die camper heb ik heel hard gelachen, zie het helemaal voor me ;D
Gebruikersavatar
Door sam28
#3432478
Waarom wil niemand zwarte katten?? Ik ben dol op zwarte poezen :smitten: Frankrijk voor een kitten/jonge poes is mij te ver weg. ;D

Maar wat fijn dat ze bij jou mogen blijven nu.
Door lberghoef
#3432481
Omdat ze hier nog behoorlijk bijgelovig zijn. Een zwarte kat brengt ongeluk. Ik heb een huis vol ellende dus ;D

Ik heb het zien gebeuren dat er wat extra gas gegeven wordt als een zwarte kat oversteekt.

Wat maakt de kleur nou uit... Ik begrijp het ook niet hoor.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3432495
Ik had er altijd 2. Lea en Siepie, en grapte altijd dat - en - een + wordt dus niks aan de hand. ;D
Lea heb ik recent moeten laten gaan en heb er nu nog maar 1. :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door