Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jasmijn8
#3429588
Hoi allemaal,

Sinds een klein jaar ben ik er achter dat mijn kat waarschijnlijk omgevingsallergie heeft. Dit vanwege een test die ik heb laten doen in een dierenziekenhuis. Ik zeg waarschijnlijk omdat van zo'n test wordt gezegd dat deze 70% betrouwbaar is. Dit schijnt voor katten nogal moeilijk te achterhalen zijn. Toch komen er naar mijn idee best duidelijke resultaten uit de test naar voren. Jazzy scoort hoog op allergische reacties ten aanzien van bepaalde mijten en en grassoorten.

Om de reacties tegen te gaan krijgt ze al een jaartje het medicijn Atopica. Dit werkt heel goed, maar het is naar mijn idee niet iets wat je je kat een levenslang wil blijven geven, vanwege de effecten op lange termijn. Gelukkig krijgt ze wel een lage dosering.

Een andere oplossing zou immunotherapie zijn. Dan zou ze eens in de 3 weken ongeveer injecties krijgen, maar ook dit kan levenslang zijn. Lijkt me ook niet echt een prettig oplossing. Verder denk ik aan bio resonantie, dit heeft te maken met het herstellen van trillingen in de darmen. Dit lijkt me tot nu toe de beste en meest fijne optie.

Heeft er iemand ervaring met dit soort allergieën en misschien nog tips voor mij?

Onze dank is groot,

Groetjes Jasmijn en Jazzy
Door Too
#3429629
Zijn die mijten en grassen te vermijden door haar binnen of op eigen terrein te houden?
Heb je zoiets al geprobeerd, zag je verbetering, heeft ze het jaar rond klachten.. kan je daar nog iets winnen?
Door rosmin
#3429671
Ik ken het alleen van Wapper, mijn hond die ik vroeger had en bij hem was het gemakkelijk te voorkomen door niet meer door gras te lopen.

Kan jezelf uitvinden waar ze allergisch op reageert?
Ligt ze op kleedjes waar je bepaald wasmiddel voor gebruikt?
Is ze binnen / buitenkat?
Waar komt ze mee in aanraking? Kan je dat beinvloeden?

Helaas heb ik geen verdere tips.
Door Jasmijn8
#3429916
Bedankt voor de tips.

Nou ik woon in een vrij klein appartement op de begane grond, dus vind het sneu om haar niet naar buiten te laten gaan. Ze is een echte buitenkat. Ik heb gevraagd aan de wooncorporatie om de grassen te laten verwijderen, maar dit wilden ze helaas niet doen. Ze heeft het jaar rond klachten, maar deze periode is het het meest heftig.

Ja altijd als ze van buiten komt heeft ze veel jeuk en dat is sinds die grassen zijn geplaatst. Daarnaast scoorde ze in de test ook hoog op bepaalde mijten. Die zitten helaas overal. Hiervoor probeer ik mijn huis goed schoon te houden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3429924
En een fijne kattenren maken? Is dat geen optie?
Of denk je dat ze daar nog haar ei niet kwijt kan?

Als ze echt los moet, zal ze toch aan de medicatie moeten. Die hebben idd serieuze bijwerkingen maar jeuk is zeker weten nóg erger.

Hoe oud is ze nu?
Door Too
#3429944
Ik begrijp je dilemma, ik vind ook dat katten wel genoeg ruimte moeten hebben om de pootjes te strekken en voldoende prikkels en nieuwe ervaringen op te doen.

Maar dan rest je maar 1 ding.. zorgen dat ze zo comfortabel mogelijk is en blijft en als dat betekent dat je (een groot deel van het jaar) medicatie geeft dan is dat wat ze nodig heeft.


Je zou nog in de alternatievere hoek kunnen kijken bij homeopathie bijv.Sita de Munnik of een holistische dierenarts als Tannetje Koning, fytotherapie, chinese kruiden
Door Too
#3429945
pearlsofpassion schreef: ma 19 jul 2021, 22:47 En een fijne kattenren maken? Is dat geen optie?
Of denk je dat ze daar nog haar ei niet kwijt kan?

Als ze echt los moet, zal ze toch aan de medicatie moeten. Die hebben idd serieuze bijwerkingen maar jeuk is zeker weten nóg erger.

Hoe oud is ze nu?
Denk je niet dat ze daar ook tegen pollen en mijten aanloopt?
Tenzij het heel specifieke mijten zijn die bij wijze van spreken enkel in dor gras voorkomen en je zou de ren al moeten afdekken met anti-pollendoek
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3429949
Oh ja, ik dacht dat 'geen gras' voldoende zou zijn.
Nee, dan is een raam open zetten al voldoende, om pollen binnen te krijgen. Niet te doen natuurlijk, om altijd alles dicht te houden.

Tja, dan denk ik dat medicatie idd de enige optie is.
Je zou die inspuiting nog kunnen proberen en als het na 3x niet voldoende lijkt, kan je nog overschakelen op iets anders...
Sorry, ik kan je er echt niet mee verder helpen.
Door Too
#3429956
pearlsofpassion schreef: di 20 jul 2021, 13:13 Oh ja, ik dacht dat 'geen gras' voldoende zou zijn.
Nee, dan is een raam open zetten al voldoende, om pollen binnen te krijgen. Niet te doen natuurlijk, om altijd alles dicht te houden.

Tja, dan denk ik dat medicatie idd de enige optie is.
Je zou die inspuiting nog kunnen proberen en als het na 3x niet voldoende lijkt, kan je nog overschakelen op iets anders...
Sorry, ik kan je er echt niet mee verder helpen.
Dat van pollen in de lucht als probleem is ook maar een aanname van mij hoor :)
kan wellicht ook door contact komen
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door