Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door robbiekomvoor
#3427005
Hallo allemaal,
mijn kattenkind Noenoe van een jaar of 20 gaat geweldig maar zie regelmatig dat ze wat moeilijker op een stoel of bed springt...
Kan ik haar bv ondersteunen met oa glucosamine,groenlipmossel of misschien iets anders?
Geen idee eigenlijk of je dit soort supplementen ook aan katten kunt geven....
Gebruikersavatar
Door koekje
#3427085
Zo, die is al op leeftijd!
Volgens mij kan je best het eea aan katten geven, maar er staat me iets van bij niet allemaal. Ik weet natuurlijk niet zomaar welke, want ik ben niet thuis in dat soort dingen; ik geef geen supplementen.
Ik zou heel terughoudend zijn met zaken die mogelijk als bijkomstigheid hebben dat ze de opname van andere dingen remmen, zoals opname van (specifieke) vitamines, mineralen of andere aminozuren.

Dat gezegd hebbende, slijtage (artrose) is een natuurlijk gegeven. Zeker bij een bejaarde kat van 20.
Bij pijn en/of grote ongemak zou ik eerder kiezen voor een pijnstiller. Die zijn er ook in kleine doseringen en ze zijn niet allemaal even schadelijk. En ook hierbij geldt: bij bejaarde katten is de korte termijn vaak ook al de lange termijn. Iets wat over zeg 10 jaar mogelijk schade aan een orgaan kan geven, zou ik best geven. Want die 10 jaar halen ze vanaf een bepaalde leeftijd niet meer.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3427121
Glucosamine kan je in ieder geval ook aan katten geven. Hier staan heel veel verschillende producten voor gewrichten bij katten: klik

Daarnaast zou je kunnen kijken, wanneer de nieren nog in goede conditie zijn, of je misschien een lage dosis pijnstiller kan geven zoals koekje ook aangeeft. Dat heeft waarschijnlijk een sneller effect dan supplementen.
Door Too
#3427142
Je zou ook s metde huisdierendokter kunnen overleggen
Backmotion (icm wat reguliere pijnstilling) deed een hele hoop voor mijn artrose-in-de-achterhand-kat
Door rosmin
#3427151
Op deze leeftijd en met artrose klachten zou ik niet twijfelen om pijnmedicatie te geven, temeer omdat je een supplement langere tijd aaneen gaat geven voor je weet of het werkt of niet. En wetend dat artose pijnlijk is.
Je kan naast de reguliere pijnmed. dan altijd gaan supplementeren met iets wat goed ondersteunt.
Door Too
#3427162
pearlsofpassion schreef: di 01 jun 2021, 16:31 Golden paste (kurkuma) kan ook en werkt echt heel goed voor gewrichten en naar het schijnt ook erg snel.
Dat leek mij inderdaad hét wondermiddel. .. poes denkt daar anders over, die denkt dat ik haar wil vergiftigen ::)
Door Too
#3427217
pearlsofpassion schreef: wo 02 jun 2021, 00:37 ;D

Dan moet je met CBD ook niet aankomen. ;)
Hell no!!
Alles wat ik van belang vind prak ik in gourmet dat is t enige dat voldoende alle viezigheden verhult
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3427249
rosmin schreef: di 01 jun 2021, 13:55 Op deze leeftijd en met artrose klachten zou ik niet twijfelen om pijnmedicatie te geven, temeer omdat je een supplement langere tijd aaneen gaat geven voor je weet of het werkt of niet. En wetend dat artose pijnlijk is.
Je kan naast de reguliere pijnmed. dan altijd gaan supplementeren met iets wat goed ondersteunt.
Helemaal eens. Op deze leeftijd is comfort het enige dat telt. Hier knapte onze 16 jaar oude dame heel erg op van een onderhoudsdosis metacam. Gezien moeilijk eten (haar gewone voer wel maar toevoegingen niet) geven we geen supplementen. De metacam over het eten eet ze wel op. En dan vind ik het goed, ik ga geen strijd aan om supplementen erin te krijgen.

Enige wat mij eenvoudig en goed lijkt is een kwalitatief hoogwaardige visolie. Dat lusten ze wel en kan ook helpen bij artrose.
Door robbiekomvoor
#3427539
Momenteel krijgt ze een lage dosering Royal Green visolie,verse vis heeft ze nooit gelust maar sinds kort eet ze verse wilde zalm,voor pijnstillers vind ik het nu nog te vroeg,ze lijkt al wat soepeler te lopen en ze springt weer op bed en de tafel! :)
Bedankt iedereen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3427543
Mag ik vragen waarom je het voor pijnstilling te vroeg vind? Daar schrik ik wel van eerlijk gezegd.
Uit je verhaal en haar leeftijd is het eigenlijk zeker dat ze pijn heeft bij bewegen. Dat ze nu weer springt en soepeler is, wil niet zeggen dat het pijnloos is. Waarom die dan niet verlichten op haar oude dag?
Door Too
#3427549
Je kunt het ook omdraaien en haar een week pijnstilling geven om te zien of haar gedrag verandert.. wordt ze actiever, springt ze makkelijker, is ze vrolijker dan heeft ze kennelijk toch meer pijn dan je denkt
Door robbiekomvoor
#3427654
pearlsofpassion schreef: ma 07 jun 2021, 21:28 Mag ik vragen waarom je het voor pijnstilling te vroeg vind? Daar schrik ik wel van eerlijk gezegd.
Uit je verhaal en haar leeftijd is het eigenlijk zeker dat ze pijn heeft bij bewegen. Dat ze nu weer springt en soepeler is, wil niet zeggen dat het pijnloos is. Waarom die dan niet verlichten op haar oude dag?
Noenoe is een bijzondere levenslustige,actieve dame,als ze echt pijn zou hebben zou ze meer slapen en zich meer ontzien,dat is mijn idee er over...
maar om toch zeker te zijn ga ik tijdelijk een pijnstiller geven ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door