Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kiddy1
#3426771
Hallo allemaal,

Mijn kat Kiddy heeft het probleem dat ze af en toe na het eten gelijk weer moet overgeven. Dit gebeurt zelden maar het is toch vervelend want als het eenmaal begint dan kan ze ook niks meer binnenhouden qua versvoer. Ik geef haar nu kvv van oervoer wat verder prima gaat. Als het weer eens zo ver is dan ben ik helaas genoodzaakt om haar toch droge brok wat ik nog heb liggen (Hills nierdieet) te geven omdat ze anders blijft braken. Maar ik weet dat dit haar hele systeem omgooit.

Kiddy is al wat ouder en heeft beginnende nierproblemen maar op dit moment is ze nog goed genoeg voor normale kvv (met af en toe een half schepje ipakitine). Wat ze wel altijd doet is een deel van de stukjes kraakbeen en/of bot laten liggen en ze heeft ietwat harde poep.

Ik hoop dat jullie mij een onpartijdige mening kunnen geven, want als ik bij oervoer aanklop dan zullen ze me natuurlijk alleen maar oplossingen aanbieden die in hun webshop te halen zijn ;D

Ik las in een ander topic dat het misschien aan het bot kan liggen bij oudere katten (ze is al 14 of 15 volgens mij). Van oervoer hoorde ik eerder al dat ze "digestive enzymes" hebben die o.a. helpen bij de vertering van bot. Denken jullie dat dit de oorzaak is en dat dit een goede oplossing is?

Wat ik verder nog in gedachte heb, is dat ik misschien een brok moet kopen voor dit soort gevallen waar dan wel een hoog percentage vlees in zit en weinig/geen koolhydraten (oervoer is koolhydraatvrij). Maar ik heb geen idee of dit goed genoeg helpt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3426772
Geen brok bij nierproblemen, dat is veel te droog.

Ik zou je wel aanraden een kvv met een lager botgehalte te zoeken. Ik denk nl dat daar het probleem zit. Als ze harde wittige ontlasting heeft zit er zowiezo te veel bot in. En dan laat ze nog een deel liggen zeg je.
Ik zou ook zoeken naar een fijnere maling.. Als ze stukjes kan laten liggen zijn die blijkbaar vrij groot. Ik heb een kater die dat ook niet verteert. Fijner gemalen bot is geen probleem. Als hij te veel grote stukjes bot krijgt, krijgt hij dezelfde klachten.. Ik zeg niet dat het zeker hetzelfde probleem is, maar het zou zo maar kunnen.
Door kiddy1
#3426775
pearlsofpassion schreef: wo 26 mei 2021, 20:08 Geen brok bij nierproblemen, dat is veel te droog.
Ik bedoelde een brok voor als ze maar blijft overgeven. Ik weet het niet zeker maar het lijkt erop dat ze brok dan binnenhoud omdat het droog is en kvv gelijk weer opbraakt omdat het te vochtig is. Tot nu toe gebeurt het zo 1 a 2 keer per maand en dan krijgt ze dus één maaltijd (of een halve) brokjes om dan maar wat in de maag te hebben.
pearlsofpassion schreef: wo 26 mei 2021, 20:08 Ik zou je wel aanraden een kvv met een lager botgehalte te zoeken. Ik denk nl dat daar het probleem zit. Als ze harde wittige ontlasting heeft zit er zowiezo te veel bot in. En dan laat ze nog een deel liggen zeg je.
Ik zou ook zoeken naar een fijnere maling.. Als ze stukjes kan laten liggen zijn die blijkbaar vrij groot. Ik heb een kater die dat ook niet verteert. Fijner gemalen bot is geen probleem. Als hij te veel grote stukjes bot krijgt, krijgt hij dezelfde klachten.. Ik zeg niet dat het zeker hetzelfde probleem is, maar het zou zo maar kunnen.
Het is ietwat hard en droog maar niet wit die ontlasting maar dank voor de tip, ik ga er eens naar kijken. Welk merk krijgt jouw kater?

Bedankt voor de snelle reactie trouwens.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3426783
Ik stel zelf samen en ik maal zelf. Dus met merken kan ik je jammer genoeg niet helpen..

Die brok blijft er wss in omdat het lichter verteerbaar is met een geïrriteerde maag. Je kan wel beter niet te vet blikvoer geven. Dat zal ook wel lukken.
Maar het moet de bedoeling zijn iets van kvv voor op lange termijn te vinden hé. Want zo elke maand maagpijn is geen doen hé, en op een keer wordt het een maagontsteking...
Door Too
#3426798
Hoe beginnend zijn die nierproblemen en 'af en toe een schepje ipakitine' klinkt niet echt als een structureel plan of heeft de dierenarts dit zo voorgeschreven?
... hoe vaak geef je dat dan en hoe bepaal je wanneer je t geeft

Van verminderde nierwerking kunnen ze ook behoorlijk beroerd zijn

Als je , qua nier insuficientie, nog niet toe bent aan een strikt nierdieet zou je al wel wat kunnen aanpassen al gaatdat makkelijker wanneerje zelf samenstelt.
Om t simpel te houden zou ik iig geen zoogdieren meer geven (een keer hert kan dan wel weer qua fosfor ) dus gevogelte en daarnaast het botpercentage wat verlagen



NB - ik zie dat ik mezelf herhaal, heb je dit al eerder geschreven in een ander tooic
Door kiddy1
#3426854
Too schreef: do 27 mei 2021, 11:24 Hoe beginnend zijn die nierproblemen en 'af en toe een schepje ipakitine' klinkt niet echt als een structureel plan of heeft de dierenarts dit zo voorgeschreven?
... hoe vaak geef je dat dan en hoe bepaal je wanneer je t geeft
Ik dacht dat dit even niet zo heel relevant was voor de vraag die ik stelde. Maar het zit als volgt: Was een jaar geleden niks te zien in de SDMA, een paar maanden terug in de andere waarden ook nog niks (SDMA vergeten). Ze heeft wel nierstenen aan de ene en de andere nier is iets kleiner. Mogelijk ga ik proberen voor bioresonantie voor die nierstenen maar wellicht ook niet zo relevant. De fosfor-waarde in het bloed is zover prima. Op voerwijzer heb ik gezien welke diersoorten van het merk dat ik geef (oervoer) meer fosfor hebben dan andere, diegene met wat meer fosfor in de analyse daar krijgt ze dus een half schepje bij elke maaltijd. Normaal is het 2x per dag 1 schepje voor haar gewicht maar ze krijgt 3x per dag dus 3 maal daags een half schepje bij die mixen.
Mijn dierenarts trekt overigens haar handen van het hele verhaal van vers voer en dingen die ze niet kent zoals Ipa, dus Ipa heb ik ter advies gekregen hier op het forum.
Too schreef: do 27 mei 2021, 11:24 Van verminderde nierwerking kunnen ze ook behoorlijk beroerd zijn

Als je , qua nier insuficientie, nog niet toe bent aan een strikt nierdieet zou je al wel wat kunnen aanpassen al gaatdat makkelijker wanneerje zelf samenstelt.
Om t simpel te houden zou ik iig geen zoogdieren meer geven (een keer hert kan dan wel weer qua fosfor ) dus gevogelte en daarnaast het botpercentage wat verlagen
Ik woon nog thuis en mijn ouders kunnen het niet waarderen als de vriezer halfvol ligt met vlees en als ik elke maand organen sta te snijden in de keuken, dus vandaar de keuze voor kvv. Het zou denk ik geen probleem zijn als ik alleen extra spiervlees zou toevoegen (om zo de verhoudingen te veranderen), dat vinden ze vast niet zo vies. Maar ik heb er geen idee van hoeveel dan.

Maar als ze echt misselijk was door de nieren dan lijkt het me raar dat het dan 1 a 2x per maand voorkomt? Volgens mij is het probleem dat ze te snel eet, haar maag irriteert en dan blijft overgeven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3426879
Maar een maag irriteert niet van te snel te eten..
Voor de rest kan ik je wel volgen.

Zelf samenstellen terwijl je nog thuis woont is echt niet evident.. Dat begrijp ik. Maar kvv aanpassen ook niet..
En je zou ook niet dagelijks orgaan ed moeten staan snijden. 1x per 3 weken of per maand kan ook. Of zelfs nog minder als je veel vriesruimte krijgt.
En de meesten hier hebben ook eigen materiaal voor het barfvlees. Dus eigen plank, messen ed. Zou je voor je verjaardag of zo kunnen vragen?
Moesten ze toch akkoord gaan natuurlijk. Maar ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat ze af en toe wat lever in de keuken viezer vinden dan kvv die overgegeven wordt. :-X

Nu, ik zou wel eerst uitzoeken wat de oorzaak is. Want als het effectief het bot is, zou je met zelf samenstellen ook zelf moeten malen en dan kost het een stuk meer geld, tijd en rommel.
Door kiddy1
#3426883
pearlsofpassion schreef: vr 28 mei 2021, 14:28 Nu, ik zou wel eerst uitzoeken wat de oorzaak is. Want als het effectief het bot is, zou je met zelf samenstellen ook zelf moeten malen en dan kost het een stuk meer geld, tijd en rommel.
Dank voor de reactie. Ik wil wel uitproberen of het aan de grotere stukken bot ligt. Ik ga eens kijken of ik een merk kan bestellen (en ophalen in de buurt) dat fijner gemalen is!
Door Too
#3426889
Nou dan is het toch prima, jij geeft ipaktine en that's it.
Mijn enige bedoeling, insteek, zorg was dat katten met verminderde nierwerking vaak zieker zijn dan je denkt.

Succes
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door