Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3422778
Otje heeft jeuk. En ik ben een beetje door de opties heen, dus ik hoop dat iemand hier nog een idee heeft.

Het is vorig jaar in het najaar ergens begonnen. Otje is nogal Otterig en als die vol overgave zichzelf gaat wassen, dan werkt dat enorm op mijn zenuwen (smakken, haast stikken in haar eigen gesmak, veel lawaai, ik kan er niet tegen helaas). Dus ik had het als eerste door dat het wel wat veel gelik was.

Toen zijn we na een tijd naar de dierenarts gegaan, want ze begon ook wat moeite te krijgen met springen. Daar bleek een gevoelige/pijnlijke rug, dus op metacam. Gezien haar leeftijd (nu net 16) geen verder onderzoek. Het likken zou daar verband mee kunnen hebben.

Toen heeft ze een week of 2 niet gelikt en daarna begon ze weer. Korte tijd aangekeken en weer naar de dierenarts. Daar heeft ze antihistamine (ik weet niet welke) gekregen onder het mom van oud, waarschijnlijk een (vlooien)allergie, we kiezen symtoombestrijding ipv stressvol onderzoek.
Van deze prik hield ze op met likken en begon ze te mekkeren. Dat werkte op meneer zijn zenuwen. Na een week of twee werd het mekkeren minder en ging ze weer meer likken.

Weer naar de dierenarts, dit keer bloedonderzoek. Waardes zijn meer dan perfect. Lever, nieren en schildklier zijn alsof ze 2 is ipv 16. Geen enkel aanknopingspunt. Daarom weer een symptoombestrijder, dit keer heb ik wel opgelet wat en het was Citopoint. De dierenarts vond haar ook slecht door haar vacht komen en schreef ook B vitamines voor.

Omdat ik me wat lullig voelde over de opmerkingen over haar vacht (ik vond het niet anders als anders), heb ik een afspraak bij een trimster gemaakt. Die zou haar ontwollen en eventueel in bad doen. De trimster is de buurvrouw van mijn beste vriendin, dus ik zou daar een bakje thee doen in de tussentijd. We hadden de thee nog niet klaar of ze appte al, vacht is prima. Geen oud haar, mooi luchtig, op de dunne plekken van het likken na een vacht die vele malen beter is dan je bij een 16 jarige kat zou verwachten.

Nu ben ik wat door de opties heen. Ik ga morgen de dierenarts weer bellen, maar ik wilde toch hier mijn licht opsteken.

Pijnlijk punt: de voeding. Ze heeft jarenlang vers gegeten, maar ze at het niet meer. En zonder Kliko (alias Oscar) gooiden we veel weg. Daarnaast is ze extreem gevoelig op haar blaas en hoe vreselijk ik het ook vind, ze doet het het beste op de urinary van het royale konijn. Echt, ik zou graag anders zien, maar als ik nu moet kiezen tussen jeuk of blaasgruis en ontsteking dan kies ik voor de jeuk. En voor alle duidelijkheid, die blaasproblemen heeft ze al sinds ze jong is en is op vers alleen maar erger geweest. Ondanks de theorie over meer vocht en PH enz, voor Otje werkte het niet. Dus terug naar vers om een allergie in de voeding uit te sluiten is geen optie. Al helemaal niet omdat ik zou denken dat als het een allergie is, ze beter en langer op de citopoint zou moeten reageren.

Gedrag: Otje is Otje. Ze is een rare. Ze is snel van slag, een enorme zeur en hoe ouder ze wordt, hoe erger het wordt. Er zijn wel dingen waar ze stress van heeft, zoals wanneer ik eens een paar dagen weg ben, als we bezig zijn in huis met klussen en dat soort dingen. Maar dat is eigenlijk altijd al en ik kan van het afgelopen jaar eigenlijk niets bedenken wat langere tijd stress gegeven kan hebben. Ze is buiten haar Otterigheid de meeste tijd vrij relaxt, slaapt veel, ligt vaak zeer relaxt te zijn, speelt nog heel wat voor haar leeftijd. Mijn gevoel zegt me dat het wel gedragsmatig zou kunnen zijn, maar dat daar dan niet echt een duidelijke oorzaak voor is.

Nou ja, dit is het hele verhaal wel zo'n beetje. Ik ben bang dat dit een beetje zo'n verhaal is waarbij je in het duister blijft tasten. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, dus brand vooral los met alle hersenpinsels en ideeen. Ze is behalve de jeuk zo fit nog, ik vind het zo sneu dat dit haar nu zo dwars zit.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3422788
Siberienne schreef: di 30 mar 2021, 20:31 Likt ze overal of op een of twee bepaald plekken?
Goede vraag. Overal. Haar vacht heeft er vooral op haar rug onder te lijden, daar is het inmiddels echt heel dun. Maar ze likt haar poten en buik net zo fanatiek en zit ook heel vaak met haar poot over haar kopje te wassen.
De trimster zei ook dat ze gevoelig is, als je de vacht aanraakt, trekt ze al met haar huid.
Door src_esther
#3422800
War een narrigheid.
Doet ze het alleen als jullie erbij zijn? Geen idee waar dat op zou moeten wijzen maar daar hebben anderen dan misschien weer een idee over...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3422805
Qua locatie van de jeuk klinkt het niet als voedselallergie, dat uit zich vaak meer rond de kop.

Zou dan eerder denken aan iets van stress en dan stressverlagers.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3422809
Kaela schreef: Gedrag: Otje is Otje. Ze is een rare. Ze is snel van slag, een enorme zeur en hoe ouder ze wordt, hoe erger het wordt. Er zijn wel dingen waar ze stress van heeft, zoals wanneer ik eens een paar dagen weg ben, als we bezig zijn in huis met klussen en dat soort dingen. Maar dat is eigenlijk altijd al en ik kan van het afgelopen jaar eigenlijk niets bedenken wat langere tijd stress gegeven kan hebben. Ze is buiten haar Otterigheid de meeste tijd vrij relaxt, slaapt veel, ligt vaak zeer relaxt te zijn, speelt nog heel wat voor haar leeftijd. Mijn gevoel zegt me dat het wel gedragsmatig zou kunnen zijn, maar dat daar dan niet echt een duidelijke oorzaak voor is.
Is het wel jeuk?
Afgelopen jaar is er in veel gezinnen voor huisdieren juist best veel stress geweest....
Hoeveel is jullie dag/weekritme veranderd afgelopen jaar? En hoe vaak zijn jullie thuis tov ruim een jaar geleden? En hoeveel voorspelbaarheid (voor haar) zit er nog in jullie weekritme? Kan bij Otje natuurlijk ook zomaar zijn dat ze stress heeft door vele kleine veranderingen en dat het zich uit in likken. En bij likken komen endorfines vrij dus het is ook nog zelfbelonend gedrag.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3422821
pearlsofpassion schreef: di 30 mar 2021, 21:27 Dat vroeg ik me ook af. En welke plaatsen dan.
Overal dus. Ze reageert ook overal trekkerig (zoals de trimster het zei).
src_esther schreef:War een narrigheid.
Doet ze het alleen als jullie erbij zijn? Geen idee waar dat op zou moeten wijzen maar daar hebben anderen dan misschien weer een idee over...
Ja dat weet ik natuurlijk niet. Maar ik denk het wel, want snachts doet ze het ook als we slapen. Ze likt dan serieus zo luid dat ik er dan wakker van word.
pluk schreef: Is het wel jeuk?
Afgelopen jaar is er in veel gezinnen voor huisdieren juist best veel stress geweest....
Hoeveel is jullie dag/weekritme veranderd afgelopen jaar? En hoe vaak zijn jullie thuis tov ruim een jaar geleden? En hoeveel voorspelbaarheid (voor haar) zit er nog in jullie weekritme? Kan bij Otje natuurlijk ook zomaar zijn dat ze stress heeft door vele kleine veranderingen en dat het zich uit in likken. En bij likken komen endorfines vrij dus het is ook nog zelfbelonend gedrag.
De trimster zei dat ze trekkerig is. Als je heel lichtjes de puntjes van haar haren aanraakt trekt haar huid. Dus er is in dat opzicht wel sprake van overgevoeligheid.

Stress, ja ik vind die lastig. Otje is een kat die heel erg vindt dat het moet gaan zoals zij wil. Als ze buiten wil spelen en het regen is ze boos en moeten wij de regen uit zetten ::) . Dat soort grapjes.
Ik ben nu precies een jaar thuis aan het werk. Dus dat is wel een grote verandering. Maar (ik geef veel maar's, I know, maar ik denk wel goed over alles na) ze heeft er eerder moeite mee als ik weg ben. Sinds Pluk dood is heeft ze wel een milde vorm van verlatingsangst. Dus mijn thuis zijn is eerder iets wat ze fijn vind. Ik ben regelmatig een dagdeel naar de paarden, dat kan ze prima hebben, dan merk je niets aan haar. En bij zeldzaamheid zijn we eens een hele dag weg. Voor de corona was dat veel meer. Er komen ook al eeuwen geen honden meer logeren, ze is al anderhalf jaar niet meer zelf uit logeren geweest. Dus de grootste stress factoren zijn weggevallen. Ze heeft vorige jaar het logeren van de papegaaien niet leuk gevonden, toen was ze veel boven. Daar hebben we het haar comfortabel gemaakt en ze mocht al die weken op bed slapen. Ik heb de indruk gehad dat ze het op die manier heel prima handelen kon. Ik kan me niet meer herinneren of het gelik kort daarna is ontstaan, volgens mij later pas.
We hebben de afgelopen jaren heel wat verbouwd, het afgelopen jaar is het niet meer geweest als mijn thuiswerkplek neerzetten en eens aanpassen. Valt voor mij wat in het niet tegen muren slopen, vloeren schuren enz.

Ik merk behalve in het likken ook niets wat op stress wijst. Ze is niet onrustig, ze is niet uit haar ritme. Ze speelt, slaapt, snurkt, relaxt en knuffelt er op los. Ze heeft een poosje terug even een weekje gehad dat ze wel stress had. Toen was ik een paar dagen weg geweest en ik weet niet meer wat er daarna na was, maar die week daarna was er ook iets. En dat vond ze duidelijk niet leuk. Dan pamperen we haar wat meer en toen was het ook weer oke. De jeuk was toen al tijden aan de gang en ik zag er ook geen veranderingen in. Ik kan het heel erg mis hebben, maar ik heb niet het idee dat het hem in stress zit.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat ze naast een lichamelijke oorzaak nu verslaafd is aan de endorfines. Dat het is begonnen met een vlo of zoiets en dat ze nu een beetje een junkie is. Dat zou naar mijn idee ook verklaren waarom de medicijnen maar zo beperkt werken. Zouden gedragsmedicijnen dan ook kunnen helpen? Je zou het dan op de een of andere manier moeten doorbreken.
Door Too
#3422861
T klinkt toch wel als een beetje zelfbelonend gepoets.

Ik heb een neurotische poetser, die kan in slechte periodes dag en nacht door gaan tot t helemaal open ligt, ze kan trouwens ook een andere kat eindeloos poetsen..en ook oversprong=poetsen

Bij haar vermoed ik wel dat ooit 1 vlo de trigger is geweest.

Als ze zich toch een keer tot bloedens toe heeft gepoetst en ze is niet af te leiden dan gaat er een spuit in. Dat is dan maar niet anders, dan doorbreken we de cyclus even rigoureus.
Ik heb van alles geprobeerd..oa zylkene, cbd, rescue
Ze krijgt nu al een hele tijd destress van de huisdierendokter en dat werkt eigenlijk heel prima. Maakte haar aanvankelijk ook wat leerbaarder.
Inmiddels zit ze op een 'onderhoudsdosis' van slechts een half pilletje per dag en dat maakt dat ze behoorlijk te corrigeren is (zonder dat ze dan vanuit oversprong wéér gaat poetsen)


Jeuk is echt heel naar en doodvermoeiend, oeverloos gepoets is ook een vorm van onrust dus zoeken naar iets dat helpt is absoluut zinvol

Succes met je zoektocht
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3422967
Om het poetsen te doorbreken: Voor Snow gebruik ik wel eens een paar druppeltjes teatree olie, dan houdt het op. Ik weet natuurlijk niet hoe het voor een kat werkt... ::)
Door - pien -
#3422970
Fenixjuh schreef: do 01 apr 2021, 11:06 Om het poetsen te doorbreken: Voor Snow gebruik ik wel eens een paar druppeltjes teatree olie, dan houdt het op. Ik weet natuurlijk niet hoe het voor een kat werkt... ::)
Bij katten moet je heel voorzichtig zijn met bepaalde oliën
Door Too
#3422972
Fenixjuh schreef: do 01 apr 2021, 11:06 Om het poetsen te doorbreken: Voor Snow gebruik ik wel eens een paar druppeltjes teatree olie, dan houdt het op. Ik weet natuurlijk niet hoe het voor een kat werkt... ::)
Doe dit maar niet, katten en tea tree is een heel slecht idee
Door niceDragon
#3422997
Verhip, mijn kat Daisy zit ook met jeuk en precies hetzelfde bij de dierenarts: van alles geprobeerd, onderzoeken gedaan, alle middelen tegen stress geprobeerd incl. het inhuren van een kattengedragsdeskundige die thuis mee keek waar eventueel stress vandaan zou kunnen komen.
Die laatste gaf aan dat het gedrag doorbreken kan door met de kat te spelen zodra ze begint te likken, dus afleiding bieden.
Ik ben er ondertussen achter dat het seizoensmatig is, waarschijnlijk een pollenallergie. Allergietest bracht niets naar voren, maar die is voor zover ik weet niet erg betrouwbaar bij katten. Ik hou zoveel mogelijk de ramen dicht en dan gaat het iets beter, wellicht is dat nog iets waar je naar kan kijken?

Hier werkte een jeukstillend middel van de dierenarts wel, maar zodra we begonnen met afbouwen kwam de jeuk direct weer terug. Langdurig dat middel geven kan o.a. diabetes opleveren, dus dat doe ik liever niet. Ik ben nog benieuwd naar Puur Derma (iemand ervaring hiermee?), maar ik ga eerst over op KVV. Ze zit nu op Hills C/D omdat ze vorig jaar blaasgruis had en daarbij mag je niets anders geven, dus ook de Puur Derma niet. Ik heb een dierenarts gemaild die zei dat KVV prima kan, en mocht het blaasgruis terugkomen dat dan Trovet poeder (anti-struvite) een optie is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door