Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Djarah
#3415919
Eén van onze katten kreeg aan eind vorig jaar (2019) blaasontsteking. Kreeg antibiotica en het ging weer goed.
Begin dit jaar kreeg ze weer blaasontsteking. Urine ingeleverd in de ochtend en aan eind van de dag kregen we te horen dat ze blaasgruis had en haar hele leven op dieet moet met brokken.
Ze at altijd kvv.
Gelukkig gaat het nu goed.
Maar ze wil het liefs kvv en krijgt dat ook geregeld. Gaat naast onze andere kat zitten en wacht op de restjes.
Volgens dierenarts mag dat niet want ze moet haar hele leven aan de dieetbrokken.

Ik vind dat nogal wat voor een kat die 2x blaasontseking heeft gehad en de laatste x daar blaasgruis bij had. Wat onderzocht is op urine die daar dus behoorlijk lang bij dierenarts heeft gestaan.

Na af en toe wel kvv geven + geen kattensnoepjes meer geven uit supermarkt ... doet ze het nu toch al ong 8 maand goed.
Ik wil haar dus eigenlijk weer op kvv doen maar de opmerking van de dierenarts ..... dat is niet goed want daar heeft ze het bij gekregen ... spookt ook in mijn hoofd.

Ze is een stresskip in de wintermaanden door vuurwerk. De tijd dat ze blaasontsteking kreeg. Ze kreeg ongezonde snoepjes. En ze was 4 jaar voor de gruis en nu 8 maand na de grijs gewoon een gezonde kat.
Dus is nogal wat om haar dan toch op die brokken te zetten levenslang .

Dus mijn vraag na dit lange verhaal.. wat denken jullie, zou ik haar gewoon weer op kvv zetten en dan urine af en toe laten onderzoeken of is beste voor haar toch advies fierenarts te volgen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3415948
Nee, beste terug op kvv! :o Het is niet omdat ze blaasontstekingen krijgt terwijl ze kvv eet, dat daar de oorzaak ligt.

Uit je verhaal maak ik op dat blaasontstekingen een probleem zijn. Wss door de stress. Daaruit is dat misschien een blaasgruis ontstaan, je opmerking ivm het te lang laten staan is zeker terecht.
Maar er zijn meer aanwijzingen dat de blaasontsteking het blaasgruis veroorzaakte ipv omgekeerd.
Dus moet je de blaasontstekingen bestrijden. En dat doe je, in de eerste plaats, door de oorzaak zoveel mogelijk weg te nemen. Dus stress wss in dit geval. Misschien kan iets van Bach rescue (Op iets lekkers oraal toedienen) of valeriaan (op doekjes, speeltjes of knuffel druppelen) helpen. Als je meer info wil over deze dingen omdat je ze niet kent, vraag maar. Sterkere dingen zijn CBD-olie of echte medicatie als Telizen (moet je bij de DA vragen). Verder zoveel mogelijk afleiden tijdens meeste knallen of net een donker hoekje voorzien waar ze zich veilig voelt, afhankelijk van wat zij het liefst heeft. Radio of TV opzetten en gordijnen dicht houden..
En lekker eten, kvv dus.

2e wat belangrijk is bij het vermijden en behandelen van blaasontstekingen is vocht. Vocht vocht en vocht. En dat rijmt absoluut niet met brokken. Dus ik zou haar net integendeel, dagelijks een soepje maken van een lepel favoriete kvv met een dikke plens water overheen. Extra maaltijd of gewoon als ontbijt, wat je het handigst vind.... Kan voor je andere katten ook nooit kwaad.

Als derde kan je best pH strips kopen en af en toe en zeker op kritieke momenten even de pH proberen meten van haar urine. Om het op te volgen, te weten wt haar normale pH is en of die goed zit, en een verhoging (wat kan wijzen op een beginnende blaasontsteking) snel op te merken. Als je dat doet kan je ook eurologist geven. Hebben vele katten met chronische blaasproblemen veel baat bij maar ik zou het het liefst wel combineren met de pH in het oog houden. Zeker in het begin. Het werkt nl ook wat verzurend. Dat doen die brokken die ze nu krijgt trouwens ook, en als de urine té zuur wordt krijgt ze oxalaat stenen...

En ten laatste zou ik, voor de zekerheid, kvv zonder koolhydraten geven. Dat werkt tegen blaasgruis, en hoewel het blaasgruis wss niet de oorzaak is, kan het nooit kwaad dat te vermijden.

Moest de pH toch te hoog blijken,en ook met vb eurologist zo blijven, kan je nog wat extra gaan verzuren om de pH goed te houden.. Maar dat kan je enkel weten door regelmatig zelf te meten, meteen na het opvangen.
Door Djarah
#3415949
Dank je wel voor duidelijke antwoord.
Ze heeft nog maar 2x blaasontsteking gehad. 2- de x was dus volgens dierenarts met blaasgruis. Dus gelukkig niet chronisch, daarom voel ik ook steeds meer weerzin tegen levenslange dieetvoer. Lijkt incidenteel.

Ik ga die ph strips kopen. Dat geeft goed gevoel om het zelf in de gaten te kunnen houden . En haar weer kvv geven. Even zoeken naar kvv zonder koolhydraten.
Door Djarah
#3415950
Oja ik ga zoeken naar de middelen die je zei. Bach rescue ken ik en cbg en cbg heb ik in huis.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3416006
Stress is een bekende oorzaak voor blaasontstekingen bij katten dus ik zou mij inderdaad concentreren op het wegnemen van de stress.

Je zou hierbij ook nog gebruik kunnen maken van destress als natuurlijk middel.

Mocht het je geruststellen, ik heb een DA gehad die bij blaasproblemen bij mijn poes Dinky vertelde dat de blaasgruis niet terug was gekomen juist omdat ik KVV voerde (blaasprobleem bleek toen te komen doordat blaas klem zat in liesbreuk nadat ze in het verleden wel blaasgruis had gehad waarna ik over was gestapt op KVV). Het is dus afhankelijk van de DA hoe ze aankijken tegen rauw voeren in combinatie met blaasgruis. Aangezien het eenmalig is voorgekomen dat er blaasgruis is aangetroffen zou ik niet gelijk overstappen op dieetvoer van de DA. Mocht je dat in de toekomst wel overwegen dan zeker niet alleen brokken ivm vocht.
Door Djarah
#3416076
Dank je wel, dat stelt me idd gerust.
Ik heb de bachrescue gekocht voor dieren. En geef haar weer kvv wat haar al blij maakt.
Door Djarah
#3416077
Voordeel is dat ze gek op water is om mee te spelen maar ook drinken. Springt gewoon in hondenzwembadje. Geloof dat dat wel een main coon dingetje is ;D .
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door