Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lberghoef
#3414299
Zoals ik al eerder heb verteld heb ik zo'n 10 weken geleden 5 kittens in mijn achtertuin gevonden. Ze waren toen rond de 3 weken. 2 zijn er geadopteerd, gaan vandaag weg :'( en 3 houd ik zelf.
Ze zijn al gecastreerd, vind ik zelf erg fijn want ik hou 3 mannetjes.

Ze zijn natuurlijk veel te vroeg bij hun moeder weg gegaan. Ik heb ze de eerste weken met de fles gevoed en het spenen is heel geleidelijk bijna vanzelf gegaan. Met 10 weken waren ze helemaal fles af. Ze krijgen nog geen barf aangezien dat niet heel erg populair is in Frankrijk maar zodra de 2 dames weg zijn ga ik langzaamaan over op barf. Ik heb de adoptanten wel over kunnen halen de betere merken te voeren zonder graan (cosma, almo etc.)

Ik krijg er 1 maar niet van de fles af. De grootste en stoerste van het stel, weegt inmiddels 2300 gram, blijft zuigen. Ik zie steeds meer dat hij de typische problemen heeft van een kat die te vroeg bij z'n moeder weg is gegaan. Wolzuigen, hij zuigt op alle zachte dekentjes. Hij zuigt op onze neuzen, kin, lippen....Als hij slaapt schrikt hij soms wakker en gaat dan heel gestresst op zoek naar ons, al huilend en wil dan weer zuigen. Hij maakt zichzelf ook niet schoon, hij laat dat de anderen doen (voor zover die daar zin in hebben) en hij begint als een bezetene achter zijn eigen staart aan te rennen.

Hij is de enige met dit probleem, de andere 4 zijn hele normale kittens. Ze zijn natuurlijk allemaal superlief en ik ben echt gek op ze. Was nooit zo'n kattenmens maar dit was zo'n bijzondere ervaring!

Hoe moet ik dit aanpakken? Ik kan echt nog niet met de fles stoppen want dat word het erger. Heb inmiddels (je moet wat ;D ) kattenspeentjes besteld....
Is er iets van homeopathie wat ik bij dit soort problemen kan gebruiken? Ik heb geen kattengedrags therapeut hier in de buurt zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3414318
Ja, dat is echt een aandoening..
Ik denk dat je je gaat moeten instellen op idd dingen voorzien waarop ie veilig kan zuigen. En alles wat gevaarlijk is (vb wol kan hij te veel van binnen krijgen en verstoppen, of vulling van kussens), opbergen als je er niet bij bent..

Misschien dat catnip of valeriaan er de kantjes ook wat af kan halen en hem wat rustiger kan maken... Moet je maar eens op googlen. Het zijn 2 verschillende dingen, maar ze werken beide een beetje high makend. Niet overdreven hoor, maar het ontspant wel en kan je kat aantrekken om ergens mee te spelen of te onderzoeken.. De eerste keren kunnen ze er heel fel op reageren en heel wild of zelf aggressief worden, maar dat gaat snel over. En dan blijft de rustgevende werking over. Dan gaan ze wel kwijlen en likken of knuffelen of bijten en spelen. Heerlijk spul vinden ze het. En de ene heeft liever valeriaan (kan de zuivere wortel zijn maar dat is sterk spul, of druppels vb van A. VOGEL) de ander liever catnip (vind je doorgaans in kattenspeelgoed maar is ook in flesje verkrijgbaar).. Sommige katten blijven niet zo goed reageren op 1 van beide dan moet je dat niet meer aanbieden. Maar ik heb al veel gestreste katten ontzettend baat weten hebben bij valeriaandruppels..

En verder, er zoveel mogelijk voor hem zijn als hij je nodig heeft.. Zo gaat hij het snelst vertrouwen in de wereld opbouwen. Hem dwingen op eigen benen te staan zal averechts werken. Het zal vast altijd een kat blijven die veel bij je wil zijn en aandacht nodig heeft. Zo zijn er wel meer, ook die geen trauma's hebben.
Door lberghoef
#3414338
Ik heb er al veel over gelezen op voornamelijk Amerikaanse sites en het is echt typisch te vroeg bij moeder vandaan gedrag.
Vandaag zijn dus zijn 2 zussen geadopteerd...poeh dat was even slikken zeg. Heb ze toch 10 weken in huis gehad...

Valeriaan...daar had ik dus nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip. Catnip heb ik maar daar is hij dus als enige niet gevoelig voor.
Moet ik die druppels dan op zijn dekentjes doen?

En ik werk thuis dus ben bijna altijd bij ze...als hij de fles nodig heeft tot z'n 10e levensjaar ik vind het prima, zolang hij maar happy is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3414346
Ik gebruikte voor de valeriaan een oude zakdoek of enkel op spullen die echt van hun zijn (speeltjes) en wat ook beetje stuk mag of tegen een stootje kan. Het geeft nl wel vlekken en ze gaan er dus op kauwen, kwijlen ed. Dus niet op dingen die je nog heel wil houden of waar hij voor zijn eigen gezondheid best niet op kauwt.
Op de krabpaal doe ik het vb ook soms.
Door Anne in Zweden
#3415772
Geen tips, maar ik wil toch even zeggen dat ik het fantastisch vind dat je die kittekatjes zo goed hebt opgevangen. En aaaah, ik heb er helemaal beeld bij, hoe dit katertje over tien jaar nog steeds naar je op zoek gaat om veilig en vertrouwd de fles te krijgen. :smitten: Super! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door