Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lberghoef
#3413034
Ik heb sinds half september 5 zwerfkittens in huis, gevonden in mijn achtertuin. Helaas veel zwerfkatten het in Frankrijk.
Geschat op 3 à 4 weken toen ik ze vond. Inmiddels gaat het hartstikke goed met ze, 2 zijn er geadopteerd via een organisatie, ze gaan eind november naar hun nieuwe familie en 3 houden we zelf.
Ze zijn 2 weken geleden ongeveer voor 't eerst ingeënt, purevax rcp.
1 kitten is een week na het vaccin dood ziek geworden, alle symptomen van katten ziekte.
Heeft 2 dagen aan het infuus gelegen bij de da.
Nu twijfel ik echt enorm of ik de booster wel moet doen bij deze kat.
Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3413037
Euhm nee... Dat zou ik niet doen.
Weet je DA wat titeren is? Dat zou ideaal zijn..
Maar zelfs zonder titer deed ik het waarschijnlijk niet. Op de leeftijd van een jaar kan je er nog eens over denken...

Wat leuk trouwens dat je deze katjes zo verzorgt! Super!
Door lberghoef
#3413041
Nee titeren is in Frankrijk nog uit den boze. Stel je voor dat je tegen de da en de fabrikant in gaat...
Met mijn honden doe ik dit wel in Nederland. Maar ik kan gezien de lockdown nu even nergens anders heen dan in Frankrijk blijven.
Ik zou over 2 weken de booster moeten geven dus kan er nog even over denken.
Ik heb gelezen dat de eerste vaccinatie, de booster en daarna na 1 jaar toch wel erg belangrijk zijn.
Maar zo ziek als dat kleine katje was, echt hartverscheurend.
Ik snap niet waarom die booster nou zo nodig is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3413044
Nou kijk, de enting op 1 jaar is de eigenlijke booster. De eerste 2 of 3 kittenentingen zijn anders. Op 9 weken is het eigenlijk nog onzeker of het katje geen maternale immuniteit meer heeft (als ze vb nog gezoogd worden kan dat zeker nog). En als dat het geval is, slaat de enting niet aan. De 2e (en evt 3e enting) zijn er gewoon om als dit het geval is, het nog een tweede kans te geven. Zodat er zeker eentje van de kittenentingen aanslaat.
De enting op een jaar is dan de booster.

Nu, als de kittens al op leeftijd van 4 weken gespeend zijn, lijkt het mij minder waarschijnlijk dat er nog maternale bescherming was. Al weet je dat nooit.
Maar ik zou ook denken dat als die bescherming er nog was, het katje nooit zo ziek zou zijn geworden. Als het echt van de enting was natuurlijk, dat ziek zijn. Maar een week na de enting en dan net als parvo, dat is wel erg verdacht.

Dus om al die redenen, lijkt het mij hoogstwaarschijnlijk dat die enting wel aangeslagen is bij dit katje. En zelfs als dat niet zo was, is het risico van de enting nog eens te zetten groter dan dat hij parvo oploopt? Ik denk het wel...
Door lberghoef
#3413049
Dan zat ik in de goede richting met mijn beredenering...dank je wel!
Ze zijn allemaal in zekere mate ziek geworden maar niet zo ziek als mowgli.
De symptomen waren echt overduidelijk parvo, dat was ook 't eerste waar de da op heeft getest.
Daarna hebben ze allemaal een week geniet... Dus voor mij is het 100% zeker dat het vaccin is aangeslagen.
De moeder is trouwens een wilde zwerfkat die ik gelukkig heb kunnen vangen, is gesteriliseerd en weer terug gezet, maar wat kan die nou voor antistoffen doorgeven als ze zelf nooit ingeënt is?
En het worden allemaal binnen katten dus ik hou het even bij 1 enting! Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3413059
Als je echt behoorlijk zeker bent dat het kattenziekte is geweest, dan heeft dit kitten daardoor nu antistoffen opgebouwd. En is vaccineren (of boosteren in dit geval) niet nodig.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door