Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#3412567
Aangezien mn dierenarts adviseert om Thomas zn voer aan te passen ben ik weer terug op dit forum, want commercieel nierdieet gaat em niet worden.

Even in het kort z'n waardes. Sinds 2 jaar staat hij op Apelka voor zn schildklier (hele lage dosering maar zn waarde blijft heel mooi stabiel). Z'n nierwaarden lijken elke keer wel iets te stijgen (maar het schommelt een beetje) en zitten nu op het punt om er wel iets mee te doen. Zn crea was 233 (44-141), ureum 105 (37-65). Omdat de dierenarts eigenlijk semintra wilde voorschrijven, eerst z'n urine laten checken. Sg was iets aan de lage kant 1032, maar de upc was perfect, dus nu het advies om alleen zn dieet aan te passen. Ik laat binnenkort nog wel fosfor bepalen, want als die afwijkt dan wil ik hem wel op Pronefra gaan zetten op advies van een andere dierenarts die daar goede ervaringen mee heeft in begin stadia.

Thomas staat al zn leven lang op rauw. Eerst helemaal zelf samengesteld, maar nu krijgt hij smorgens spiervlees (kip, paard, haas, hert of kalkoen) + orgaan en savonds Cats Nature (paard, gevogelte, kwartel) of konijn van Floris Vlees omdat hij geen tanden/kiezen meer heeft. Af en toe krijgt ie ook een hele kwartel in kleine stukjes. Mijn vraag is hoe ik zijn huidige voer aan kan passen voor nierdieet?

Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3412574
Ik weet wel dat bandit een nierdieet kvv in het assortiment heeft.

Gelukkig geen expert in nierproblemen maar als ik het goed heb is het zaak om het fosfaat gehalte laag te houden. Konijn schijnt heel laag in fosfaat te zitten.
Daarnaast bestaat er ipakitine om fosfaat te binden om de nieren te ondersteunen.
Door Hilde__
#3412576
Dankje. Van Bandit nierdieet ben ik inderdaad op de hoogte, maar wil het liefst zijn bestaande voer aanpassen omdat hij dat nu goed eet (en het is een beetje een zeikerd met eten).

Fosfor laat ik nog bepalen, mocht dat te hoog zijn dan ga ik voor Pronefra aangezien ipaktine weer over voer moet en dan weet ik wel hoe laat het is >:( ;) .
Door kakocavi
#3412593
Met name bot bevat veel fosfor (want calciumfosfaat), dus als het fosforgehalte lager moet zou je een lager percentage bot moeten geven. Orgaan bevat ook relatief meer fosfor dacht ik dus niet meer geven dan nodig (ook niet minder).

Verder kun je wat meer vet gaan voeren, om calorieën en smaak te geven aan het voer wat helpt bij verminderde eetlust, en ook vet bevat minder fosfor dan spier. Omega 3 is ontstekingsremmend, het werkt bewezen tegen de ontstekingen in de nieren en vertraagt dus het nierfalen. Dus ook vette vis of visolie zou ik geven. Eiereiwit bevat een heel goed aminozuurprofiel en bijna geen fosfor. Wel als je het rauw geeft de dooier erbij geven om biotinetekort te voorkomen, de vetten en vitaminen daarin zijn ook belangrijk.
Door Hilde__
#3412594
Ja weet dus niet precies wat er in zn kvv zit, maar ik zou daar dus spier aan toe kunnen voegen.

Zn smaakvoorkeuren gaan em niet echt helpen. Orgaan eet ie het beste en vis vindt ie viessss. Laat alles staan als er wat zalmolie doorheen zit :'( Zal es proberen of ie eiwit lekker vindt, maar vrees ervoor ;D

Gelukkig was zn bloed nog niet weggegooid dus morgen of overmorgen krijg ik zn fosfor uitslag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3412595
Ik zou toch eens navragen wat er in de kvv zit. Tenminste botgehalte en liefst ook orgaan opgedeeld..
Anders kan je onmogelijk weten wat je moet doen om het aan te passen.
Door Hilde__
#3412596
pearlsofpassion schreef: ma 02 nov 2020, 19:46 Ik zou toch eens navragen wat er in de kvv zit. Tenminste botgehalte en liefst ook orgaan opgedeeld..
Anders kan je onmogelijk weten wat je moet doen om het aan te passen.
Ja dat weet ik, heb dat al eens aan dogmeat gevraagd maar daar wilde hij geen antwoord op geven. Vind het zo balen want die kvv eet ie echt supergoed.
Door kakocavi
#3412643
Hilde__ schreef: ma 02 nov 2020, 18:29 Ja weet dus niet precies wat er in zn kvv zit, maar ik zou daar dus spier aan toe kunnen voegen.

Zn smaakvoorkeuren gaan em niet echt helpen. Orgaan eet ie het beste en vis vindt ie viessss. Laat alles staan als er wat zalmolie doorheen zit :'( Zal es proberen of ie eiwit lekker vindt, maar vrees ervoor ;D

Gelukkig was zn bloed nog niet weggegooid dus morgen of overmorgen krijg ik zn fosfor uitslag.
Ik zou dan spiervlees toevoegen (konijn of gevogelte) en wellicht dat je algenolie kunt proberen als alternatief voor visolie. Van Dogmeat staat mij bij dat het vrij hoog in bot zit maar ben niet zeker.
Door Too
#3412644
kakocavi schreef: di 03 nov 2020, 19:58 Ik zou dan spiervlees toevoegen (konijn of gevogelte) en wellicht dat je algenolie kunt proberen als alternatief voor visolie. Van Dogmeat staat mij bij dat het vrij hoog in bot zit maar ben niet zeker.
Zo doe ik het ook als ze kvv krijgen En eigenlijk ziet het zelf samengestelde er ookzo uit alleen skip ik daar ook nier, alleen hart en lever dus.
En algenolie gaat er bij mijn visspuger probleemloos in
Door Hilde__
#3412681
Too schreef: di 03 nov 2020, 20:18 Zo doe ik het ook als ze kvv krijgen En eigenlijk ziet het zelf samengestelde er ookzo uit alleen skip ik daar ook nier, alleen hart en lever dus.
En algenolie gaat er bij mijn visspuger probleemloos in
O das goed om te weten, had nog nooit van algenolie gehoord. Maakt het nog uit welke je neemt en wat is de dosering?

Ik zal in ieder geval minderen met orgaan en wat spiervlees door z'n kvv mengen. De verhouding van Floris vlees is 65% spier, 15% bot en 20% orgaan dus daar mag sowieso wel wat spier bij. Helaas van Dogmeat nog steeds geen reactie.

Ook was z'n bloed in het lab al wel weggegooid, dus helaas geen fosfor bepaling daarop kunnen laten doen.
Door Too
#3412689
Algenolie is hartstikke schoon in tegenstelling tot veel visolies en het smaakt en ruikt niet vissig (je krijgt er dus ook geen nare visboeren van :biggrin2: )

Ik heb nu die van Testa maar volgens mij is die van ArcticBlue ook prima.

Ik geef 2 of 3x per week een halve capsule over t voer maar ik geloof dat dat nog gebaseerd is op de visolie die ik eerder gaf, zal weer eens rekenen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3412694
Weet je ook de verhoudingen van het orgaan? Weet je vb hoeveel lever hij zo binnen krijgt?

Heb je nog veel andere merken geprobeerd en reageerde hij daar slecht op?
Of sta je open om evt wat andere merken te proberen?
Door Hilde__
#3413038
pearlsofpassion schreef: wo 04 nov 2020, 16:56 Weet je ook de verhoudingen van het orgaan? Weet je vb hoeveel lever hij zo binnen krijgt?

Heb je nog veel andere merken geprobeerd en reageerde hij daar slecht op?
Of sta je open om evt wat andere merken te proberen?
Sorry had jouw bericht gemist. Qua kvv lust ie Bibi (soms wel, soms niet), Cats nature kwartel/paard/wildmix/konijn, Floris vlees kip/konijn (rest nog niet geprobeerd). Barfmenu en carnibest lust ie niet meer. Kivo, Darf, Tammenga lust ie niet. Spiervlees eet ie soms wel soms niet, orgaan eet ie altijd wel goed. Ik kan nog wel de orgaanverhouding vragen.

Hij is een mieperd met eten dus ik wil best andere kvv proberen maar de kans is heel klein dat ie het lekker vindt.

Ik ben overigens overgestapt van zelf samenstellen naar half kvv omdat het steeds moeilijker werd om fatsoenlijk vlees te vinden en dan vooral bot. En ik moet het malen voor hem omdat ie geen tanden/kiezen meer heeft en daar had ik niet zo'n zin in ::)
Door src_esther
#3413053
Bandit, Barf Premium, Alroda en Carnivoer al geprobeerd? Omdat je aangeeft eerst zelf samen te hebben gesteld en dat zijn merken zonder premix in tegenstelling tot BarfMenu (dus de gewone niet premium) en Carnibest premix toevoegen.
Dat een kat Darf niet blieft kan ik me heel goed voorstellen.
Kivo en Tammenga kent ik niet.
Bandit (prijzig en uitstekende kwaliteit) heeft een dieetvoeding voor katten met nierproblemen. Bij de andere merken zou je zelf aanpassingen moeten doen.
Door Hilde__
#3413054
src_esther schreef: zo 08 nov 2020, 22:38 Bandit, Barf Premium, Alroda en Carnivoer al geprobeerd? Omdat je aangeeft eerst zelf samen te hebben gesteld en dat zijn merken zonder premix in tegenstelling tot BarfMenu (dus de gewone niet premium) en Carnibest premix toevoegen.
Dat een kat Darf niet blieft kan ik me heel goed voorstellen.
Kivo en Tammenga kent ik niet.
Bandit (prijzig en uitstekende kwaliteit) heeft een dieetvoeding voor katten met nierproblemen. Bij de andere merken zou je zelf aanpassingen moeten doen.
Carnivoer vonden ze hier alledrie niet lekker, andere merken die je noemt nog niet geprobeerd. Zal eens kijken... Ik heb het idee dat hij kvvs van 1 diersoort beter eet dan kvv waar meerdere diersoorten in verwerkt zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door