Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#3407520
Tobias, onze kater is een aantal weken terug bij de da geweest.
Uitgebreid bloedonderzoek laten doen en daar kwam uit dat hij beginnend nierfalen heeft.
SDMA (EIA) 14 - - - - 0 - 14 µg/dl 4)
Kreatinine 250 - - - - 80 - 203 umol/l +
Ureum (BUN) 22.4 - - - 5.7 - 13.5 mmol/l +
Natrium 153. - - - - 147 - 159 mmol/l
Chloor 115 - - - - 109 - 129 mmol/l
Kalium 3.9. - - - - - 3.3 - 5.8 mmol/l
Fosfaat 1.5 - - - - - 0.8 - 2.2 mmol/l
Hier de uitslagen wbt zijn nieren. Eerste getal is zijn uitslag, erachter de referentiewaarden.
Tobias drinkt wat meer, maar geen sloten meer dan voorheen Hij eet nog met smaak zijn kvv en (in de weekenden) zijn brokjes (sorry ;) )
Maar wat nu?
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op deze uitslagen. En wat te doen met eten? Van de da moet hij op brokjes maar ik wil hem zijn vlees niet ontnemen. Zelf samenstellen zit er niet in. Kvv voor nierpatiënten kan ik niet vinden.. Ik denk er over om zijn vlees gewoon zo te laten en zijn brokjes dan te vervangen voor nierdieet.
Daarnaast moet hij morgen ook onder narcose voor een gebitsrenovatie.... in combi met zijn nieren en een hartruis niet ideaal maar een zere bek kan ook niet.
Hij is 17 jaar en dat zou je hem echt nog niet geven.
Is er eigenlijk medicatie tegen nierfalen, niet om te genezen maar om te remmen?
Door zurca
#3407523
file:///tmp/mozilla_wimmie0/51580DI_idexx_befund_manea_cat_tobias_vm743864_88937693_20200623.pdf

Kunnen jullie de link openen (met copy/paste)? Voor wie de andere uitslagen naast die van de nieren wilt "leggen" ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3407531
Ik vind het niet dramatisch, maar wel voldoende om iets mee te doen. Alle waarden zijn nl licht verhoogd.

Bandit en Buddy's hebben nierdieet en ik geloof dat er nog eentje isaar dat weet ik niet.
Ik zou toch zijn kvv liefst een beetje aanpassen. Welke kvv krijgt hij nu?

En nu ga ik iets zeggen wat je waarschijnlijk al voelde aankomen en daardoor misschien niet serieus neemt. Maar ik ga het toch doen en zal je ook uitleggen waarom.
Je moet nl kiezen, kvv of nierdieetbrok. Een combi is echt geen goed idee. En aangezien de prognose van een kat met nierfalen op vers tientallen keren beter is dan op nierdieetbrok zou ik wel weten wat kiezen. Omwille van het vocht en omdat het gewoon beter werkt. En ik zal je ook uitleggen waarom.

Een kat heeft eiwitten nodig. Het best goede, dierlijke kwaliteitsvolle eiwitten want daar is een kattenlijf op gebouwd. Zo houdt het alle organen in zo goed mogelijk conditie. Het is geweten dat de nieren van katten die rauw eten veel meer fosfor en ureum kunnen verwerken dan katten die verhit voedsel krijgen met hetzelfde nierfalen. Omdat ze de beste ondersteuning krijgen om te functioneren.
Een kat met nierfalen krijgt echter moeite om de afvalstoffen van de eiwitten uit te scheiden en deze stoffen (waaronder ureum) maakt ze misselijk.
In de nierbrok zetten ze daarom in op het verlagen van eiwitten in de voeding. En dan vooral de dierlijke eiwitten omdat deze altijd gepaard gaan met fosfor en dat moet zeker omlaag (dat is wat een rauw nierdieet doet, fosfor verlagen). In nierbrok steekt men dus weinig eiwitten en vnl plantaardige. Zodat de fosfor laag blijft.
Een kat kan echter plantaardige eiwitten moeilijk verwerken en kan er ook weinig mee doen. Waardoor de algemene lichamelijke toestand achteruitgaat. Extra belasting van de organen door de plantaardige eiwitten (zoals gluten) en een tekort aan goede dierlijke.
En zo gaat het dus van kwaad naar erger. Samen met een vocht tekort wat nefast is voor nieren doet zo'n brok dus aan symptoombestrijding (misselijkheid tegengaan door minder eiwitten) maar maakt daarmee de oorzaak (toestand van de nieren) nog erger. Waardoor het dier al snel nog zieker wordt.


Los van welke de voorkeur wegdraagt werken rauw en brok nierdieet dus volgens tegengestelde principes. En ik ben van mening dat bij het voeren van beide ze elkaar gaan tegenwerken waardoor het nog slechter zal gaan. Ik kan dat uiteraard niet staven met bewijs, maar het is mijn overtuiging adhv wat beide diëten proberen te bewerkstelligen.

Een rauw nierdieet probeert de fosfor inname te verminderen en zo de aftakeling van de nieren te vertragen. En dat kan gerust nog jaren goed gaan bij een relatief jonge kat. In het geval van Tobias is dit natuurlijk een ouderdomskwaal en ligt dat anders..
Maar dat neemt niet weg dat hij ook het beste af is met een goede ondersteunende voeding.
Je zou met je DA kunnen overleggen of fosfor binders kan nemen. Dat haalt nog meer fosfor uit het eten.
En verder zou ik je aanraden binnen een paar maand, na zijn gebitsreiniging, nog eens bloed te laten trekken. Tandproblemen en nierfalen zijn nl vaak gelinkt en zijn waarden zouden zomaar hoger kunnen zijn door de tandproblemen. Zorg dat hij zeker voldoende vocht binnen krijgt he.
Door zurca
#3407546
PoP, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Enne ik neem je zeker wel serieus hoor ;)
De reden voor de brok is dat wij de weekenden meestal weg zijn en er niet altijd oppas is om hem zijn vlees te geven. Die keren krijgt hij dan brokjes uit een voerautomaat. Daar vlees in doen is, zeker zomers, geen optie :-\
Ik ga eens kijken naar de merken kvv die jij noemde. Tobias eet nu hoofdzakelijk bibi, dat eet hij het liefst en het best. Soms vind hij carnibest ook oke en daar probeer ik wat mee af te wisselen.
Ik zal eens gaan vragen aan de da of er iets mogelijk is qua fosforbinders.
Extra vocht was ik inderdaad al mee begonnen, hij krijgt extra water bij zijn eten en hij drinkt graag uit de kraan dus dat mag nu vaak. Ik ben van plan eens te kijken naar zo'n drinkfontein, misschien vind tie dat ook wel wat.
Dat bloedonderzoek straks na de gebitreiniging vind ik een goed idee! Dat gaan we zeker doen...

De kater is nu bij de da, ik wordt gebeld als hij opgemag worden....vind het best spannend...
Maar ondanks zijn 17 jaar ,en nog nooit wat gemankeerd, is hij een sterke kater. Afgelopen week vond hij het nog nodig een langs wandelende hond "de les te lezen" ::) (hij trok m bijna door ons hekwerk heen)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3407582
Wat ik mij afvraag is of, naast het bloedonderzoek, ook de urine is onderzocht. Meestal zie je dat bij nierfalen ook sprake is van eiwitverlies via de urine. Wanneer dat inderdaad het geval is zou je semintra kunnen geven om dat tegen te gaan.

Daarnaast is ipakitine een bekend middel om fosfor uit het eten te binden. Dit is een poeder dat je door de kvv zou kunnen mengen.

Hopelijk gaat de gebitsreiniging goed en loopt Tobias straks weer fris en fruitig door het huis ;)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3407590
Tandproblemen en nierfalen zijn nl vaak gelinkt en zijn waarden zouden zomaar hoger kunnen zijn door de tandproblemen. 
Toen Pummeke, voor een wortelkanaalbehandeling, pre-operatief bloedonderzoek kreeg, zei een dierenarts inderdaad beginnend nierfalen. Nadat ook urine onderzocht was, zei mijn dierenarts dat het zeer onwaarschijnlijk was dat er sprake was van nierfalen, omdat haar nieren de urine zo keurig concentreerde. Een maand later nogmaals bloedonderzoek: waarden waren gedaald, ze lagen toen aan de bovenkant van de normaalwaarden. Een jaar later nogmaals bloedonderzoek: waarden waren weer gedaald
Door zurca
#3407608
Urine is onderzocht en bleek onvoldoene geconcentreerd te zijn...

Collectie Spontane mictie
Kleur Bleekgeel
Clarit.Helder
Soortelijk gewicht 1,028
pH 6,5
PRO Negatief
GLU Negatief
BLD Negatief

Ik heb geen idee waar die afkortingen voor staan, behlave de PH
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3407610
Pro is proteïnen. Eiwitten dus. Dus dat is heel goed dat er geen eiwitten in de urine lekken.

Bld is vermoedelijk bilirubine (alhoewel, waar komt die D dan vandaan?). Bilirubine heeft iets met de lever te maken. Verder weet ik er ook het fijne niet van.
Door Siberienne
#3407615
pearlsofpassion schreef: di 28 jul 2020, 22:36 Pro is proteïnen. Eiwitten dus. Dus dat is heel goed dat er geen eiwitten in de urine lekken.

Bld is vermoedelijk bilirubine (alhoewel, waar komt die D dan vandaan?). Bilirubine heeft iets met de lever te maken. Verder weet ik er ook het fijne niet van.
Zou bld niet voor ‘bloed’ staan?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3407621
Positief dat er geen eiwitten in de urine zitten. Dan zou het ook geen nut hebben om semintra te geven als de DA daar mee aan zou komen zetten en kan je dat weigeren.

Hopelijk kan de kap snel af zodat Tobias weer lekker kan liggen. Heb trouwens nog niet eerder gehoord dat een kat een kap op moest na een gebitsbehandeling :???:
Door zurca
#3407631
Ik geloof ook niet dat ze normaal gesproken een kap krijgen dan maar Tobias had ook een cyste achter zijn oor. Al jaren, nooit last van. Tot hij een week of wat terug het nodig vond een langskomende hond, door ons hek, aan te vallen. Daarbij is de cyste kapot gegaan en dat was wat viezig geworden. De arts kon het niet aanzien zo zei ze en heeft 'm weggehaald. (ik weet dat ze naast gebitsdingen eigenlijk geen andere dingen doen maar Tobias zit natuurlijk met zijn hart/nieren dus ik ben blij dat deze arts even verder heeft gedacht)
Maar daarom dus de kap en ik ben heel blij dat tie die kap heeft want echt waar, zonder had tie de hechtingen al uit z'n bek getrokken! Met enige regelmaat probeert hij namelijk een poot in z'n bek te krijgen als er wat eten achter een hechting blijft hangen...
Door Too
#3407635
Fijn dat je da in ieder geval wat verder kijkt en uitgebreider test ik moest hemel en aarde bewegen om tenminste de afwijkende waarde van de assistente los te peuteren >:(

Hopelijk lukt het om hem , of eigenlijk zijn nieren, te stabiliseren


Mag ik dan toch even inhaken op deze:
pearlsofpassion schreef: zo 26 jul 2020, 23:57
Bandit en Buddy's hebben nierdieet en ik geloof dat er nog eentje isaar dat weet ik niet.
Ik zou toch zijn kvv liefst een beetje aanpassen. Welke kvv krijgt hij nu?
Als ik kijk bij Buddy's dan adverteren zij het als hondenvariant.. op zich geen probleem, fosfor en calcium mooi laag ( 0.15 en 0.35%) maar er zit ook andijvie, wortel en appel in.
Zou jij dit aan een kat voeren, als hoofdvoer of ter afwisseling, voor het gemak?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door