Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#3406480
Nou heb ik jullie even nodig om gedachten op een rij te krijgen, ik fiets zo even langs de da voor kort overleg en de exacte waardes maar Cera heeft verminderde nierwerking zo bleek gister uit bloedonderzoek
Op t moment is ze helemaal wat pierig en wil ze gewoon niks... een paar hapjes eten that's it, dát moet eerst verbeteren maar ik ben alvast aan t denken geslagen

Ze heeft echt een pijnstiller nodig voor artrose, de middelen die ze tot dusver kreeg werken onvoldoende of zijn te vies om er een dagdosis in te krijgen
Dingen als golden paste, synovit ed dan eet ze liever helemaal niks, chinese kruiden een halve dosis alleen met heel veel onverantwoord blikvoer (en ook niet altijd) en op een gegeven moment vertrouwt ze geen enkel bakje voer meer vandaar de keuzs voor een regulier middeltegen de pijn

Hebben jullie ideeen voor een smakelijk, makkelijk alternatief voor novacam dat wat minder nier belastend is?


Ik wil het voer een tikkie aanpassen wat minder vleesbot en orgaan (vooral nier flink terugschroeven) en koe schrappen.
Het is geen vis eter maar meer omega 3 lijkt me wel goed zowel voor de nieren als de artrose... ik kwam ooit hoeveelheden tot wel 300mg/dag tegen voor EPA/DHA.. wat zouden jullie doen?

Vergeet ik nog iets?
Door Siberienne
#3406484
De hele groep NSAIDs valt dan eigenlijk af. Ook de COX2 remmers waarvan werd gedacht dat ze minder bijwerkingen zouden hebben. Die hebben wel degelijk ook een nadelig effect op de nieren. Dan houdt je bijna alleen tramadol over ben ik bang. Of CBD olie. Ik kan zo snel niks anders bedenken.

Slechte nierfunctie geeft trouwens ook slechte eetlust.
Door Too
#3406490
Thanks Siberiënne
Ja dat van de eetlust weet ik, voor nu dan maar kleine hapjes (kvv en blik met water) op verzoek gedurende de dag

T zijn ook echt 2 slecht te combineren kwalen wat dat betreft.
Kwam ergens een vermelding tegen dat er ooit in onderzoek was gebleken dat een lage dosis metacam (0,5 mg/kg) geen nadelig effect zou hebben bij katten met insufficientie :-\

Cbd... hebben we ook al geprobeerd dat eet ze ècht niet
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3406492
Heel kleine dosissen ja (vanwege de ontstekingsremmende werking) , maar ik weet ook niet of dat ooit bevestigt is en langdurig onderzocht is.
En of zo'n lage dosis voor pijnbestrijding voldoende is betwijfel ik. Misschien in combi met cbd... Maar dat gaat dus niet...

Krijgt ze op dit moment normale dosis novacam?
Want dan zou ik toch aanraden er eens een infuusje te laten aanhangen om door te spoelen. Dat kan zoveel verschil maken. Het kan gewoon al voldoende zijn opdat ze zich even beter voelt en weer even beter gaat eten. Cirkel doorbreken zeg maar.
Want weinig eten is ook slecht voor de nieren...

Verder zou ik ook inzetten op zoveel mogelijk vocht binnen krijgen. Dat helpt altijd..

En verder denk ik dat het idd keuzes maken wordt. :-\ omdat het idd niet combineert als ze alternatieve middelen niet accepteert.
Ik zou ook echt proberen vermijden dat je medicatie door haar normale eten gaat mengen. Omdat ze dan dus minder goed gaat eten en dat wil je zeker niet. Haar gewone eten moet veilig zijn.
Voor medicatie dan maar 'snoepjes', zo verantwoord mogelijk maar als het niet anders kan dan ook maar niet. Heb je medicatie al eens geprobeert in iets dat ze heel erg lekker vind? Binnenin een balletje leverworst of zo?
Misschien is een fosforbinder ook nog een optie, ik weet niet wanneer dat aan te raden is en wanneer niet.
Door Too
#3406496
Vieze dingen er in krijgen... daar trapt ze écht niet in,ze vindt eten ook niet belangrijk genoeg.
Een lepeltje gourmet mousse is t enige smeermiddel dat vrij vaak goed gaat, verder is t altijd weer afwachten.

Ik snap best dat jij meteen in het behandelen, spoelen, doen! schiet onze insteek was in eerste instantie voornamelijk kijken of door aanpassen van de voeding we de nieren stabiel kunnen houden ondanks de Novacam
We moeten nog starten met novacam (omdat al t andere niet voldoende werkt/gegeten wordt), bloedonderzoek was precies om die reden
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3406499
Oh OK, als ze nog geen novacam kreeg zou ik ook niet spoelen.
De kans dat het dan per toeval toch een acute fase kent is klein. Het zal dan wel volledig een chronisch verloop zijn..
Tuurlijk kan spoelen altijd helpen maar is in deze dan minder nuttig dan wanneer medicijnen deels een oorzaak zijn.

Je zou dus kunnen overleggen ivm een fosfor binder. En verder idd nierdieet voeren.
Ik zou haar menu wel grondig aanpassen (nog geen eiwit beperken maar verder wel nierdieetpercentages aanhouden) als ze al symptomen laat zien (slecht eten) en je daar nog novacam bij wil gaan geven (wat ik begrijp als er geen andere alternatieven zijn).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3406500
Ze lust zelfs geen cake oid? Heel slecht voor katten uiteraard, die suiker. Maar een klein stukje om een medicijntje in te verstoppen, zou ik waarschijnlijk wel doen. Omdat de nadelen van die suiker hier dan imo minder zwaar doorwegen dan de nadelen van medicatie niet binnen te krijgen.

Kan ook wat anders he, wat ze maar lekker vind. Slagroom, pudding enz...
Door Too
#3406522
Crratinine is 195 terwijl 140 de bovengrens is :-\
Voor de rest valt alles keurig binnen de norm.

Ik.ga mijn eerste plan volgen... toch novacam gebruiken en dan .fosfor beperken : orgaan naar 10%, bot verminderen, geen vis, geen koe, genoeg vocht aanbieden/opdringen en dan binnenkort weer prikken en overleggen om te zien hoe het er voor staat zowel qua nieren als algeheel welbevinden
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3406524
Dat valt al bij al wel mee qua waarde.
Maar het is idd wel reden voor maatregelen. Ik duim dat ze zo opknapt en de waarden redelijk goed blijven.
Door rosmin
#3406526
Bij nierproblemen zijn ze vaak misselijk, en wordt er om die reden niet gegeten.
Is haar ureum ook verhoogd?
Bij paar keer moeilijk / niet willen eten geef ik Cerenia.

Hier heeft poes een nier- en schildklier probleem, ze krijgt 2x dgs. medicaie, goed verstopt in een stukje vers vlees, maar een enkele keer trapt ze daar niet in en dan maal ik de pillen en meng het met een beetje vitakraft liquid. Niet goed voor d'r, maar dan krijgt ze in ieder geval de med's binnen. En eet ze daarna haar eten. Het barf-nierdieet gaat tot nu toe goed met beperkt fosfor en ik geef ipaktine over het eten en voeg extra vocht toe.
Hoop dat het nierdieet Cera goed gaat doen en dat ondanks de novacam haar waardes stabiel blijven.
Door Too
#3406534
Nee ureum was keurig, alles was netjes binnen de marge.

Als het nodig is om te pillen dan vinden we daar ook wel een oplossing voor, t is gewoon een tikkie onhandig dat ze niet zo voergericht is als Catoo... die maakt niet zo heel veel uit.
Door 0001
#3407353
Hallo, ik verder geen verstand van de gezondsheidsvragen maar heb hier wel een kat die ontzettend smerige medicatie dagelijks moet hebben. Misschien dat je iets met mijn ervaringen kan.

We hebben dat eerst geprobeerd te mengen in iets wat ze heerlijk vond, maar de dag daarna at ze dat dus direct niet meer. Toen hebben we het haar een jaar lang maar met spuitje achter in de keel gespoten, goh wat een stress was dat voor iedereen. Onze band met haar had er echt onder te leiden en toen begon ze op den duur zelfs nog slechter te eten omdat ze de medicatie is gaan koppelen aan de maaltijd beloning die ze daarna kreeg.
Nu hebben wij vorige maand nogmaals geprobeerd het te mengen met eten, ditmaal met A/D Hills, dat is een speciaal voer extra lekker gemaakt om niet etende katten te verleiden tot eten, maar ook zacht genoeg om te kunnen geruiken bij dwangvoeding en hoog in colorien. (Deze werkte ook bij mijn oudste kat toen hij op het eind van zijn leven zelfs geen rosbief meer aannam.) Deze keer accepteerde ze de medicatie met voer wel, voornamelijk omdat ze al een jaar lang gewend was aan die smerige smaak en nu accepteerd ze die dus verdund. Ze krijgt dit voer alleen bij medicatietijd dus haar eigen eten is nu "veilig". Ze eet dus ook weer veel beter nu we het op deze manier doen, en geloof me, ze weet echt dat die medicatie er in zit.

Wat ook echt kan helpen is een ritueeltje opbouwen zodat de kat weet waar ze aan toe is (die tip met uitlg hoe kreeg ik van een kattengedragstherapeut) Ik weet niet of je engels kan lezen/verstaan? Hieronder de link naar de handout die ik heb gekregen hier over:

Ik kies er voor om haar medicatie in de ochtend te geven omdat dan de kans het hoogste is dat ze honger heeft.

Onze medicatie is vloeibaar, als je zelf met pillen werkt dan raad ik je aan ze zo min mogelijk te verpulveren. Dan komt er een bitter smaakje vrij wat veel katten links laten liggen (zo vertelde de dierenarts).

Hier een filmpje met meerdere tips over het geven van medicatie op een verleidelijke manier, wellicht zit er iets tussen wat je kan helpen.


Hier een filmpje dat laat zien hoe je medicatie kan geven als je kat het niet op een verleidelijke manier accepteerd:


En als het allemaal nou niet lukt en je moet met dwang medicatie toedenen dan raad ik toch aan om met intervals van 3-4 weken opnieuw dingen te proberen die je al had afgeschreven, wellicht werken ze als ze gewend is aan het ritueel wel. Katten zijn immers echte gewoontedieren en bij mijn kat heeft dat dus zeker gewerkt.

Heel heel erg veel succes en sterkte!
Door Too
#3407358
Wat attent van je, daar ga ik s goed op studeren en er mijn voordeel mee doen.

Ze begint nu in ieder geval weer enigszins normaal te eten en daar hoort wat hasr betreft nogal wat protest bij
Op dit moment werkt de beetje blik met medicijn-routine voor het slapengaan nog best prima.
De liquid van Rosmin vindt ze ook reuze interessant ,daarmee is de gans-kvv weer in de gratie gekomen
:biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door