Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Envie
#3404479
Het zat er al een poosje aan te komen, vanaf de leeftijd van 2 maanden al tandsteen, door de jaren heen steeds meer tandsteen. Nu pijn met eten en een paar slechte kiesjes. Maar wel pas na 10 jaar!!

Vandaag zijn er 3 kiesjes getrokken, 1 links onder en 2 rechts onder.
Nu vraag ik me even af hoe ik dat straks weer met vleesbot ga doen...want ze is een slechte kauwer.
Er moeten geen stukjes bot tussen de kiezen terecht komen, die krijg ik er zelf nooit uit.
Ik denk eerst maar beginnen met n stukkie spiervlees. En daarna ? Wat is jullie ervaring?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3404482
Toen bij Sien tanden waren getrokken, heb ik eerst een tijd blik gegeven (2 weken? Ik weet het niet meer).
Daarna weer langzaam overgestapt op haar normale voer, eerst meer kvv. Volledig barfen blijft wel moeilijk; Sien eet meer gemalen dan toen ze nog een jong poesje was. Ze heeft nooit botstukjes tussen de kiezen, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3404485
Luis heeft soms botstukjes tussen de kiezen en die eet gemalen vleesbot. Cuzco heeft dat nooit en die barft... En dat is wat ik hier meestal hoor.
Dus daarvoor moet je niet gaan malen.
Maar ze moet het uiteraard wel kunnen en willen kauwen... Dat gaat hier met ouder worden ook achteruit.
Dus ik zou dat gewoon goed in de gaten houden, of ze goed kauwt. Eens alles genezen is natuurlijk.
Door Envie
#3404533
pearlsofpassion schreef: do 04 jun 2020, 21:27 Luis heeft soms botstukjes tussen de kiezen en die eet gemalen vleesbot. Cuzco heeft dat nooit en die barft... En dat is wat ik hier meestal hoor.
Dus daarvoor moet je niet gaan malen.
Maar ze moet het uiteraard wel kunnen en willen kauwen... Dat gaat hier met ouder worden ook achteruit.
Dus ik zou dat gewoon goed in de gaten houden, of ze goed kauwt. Eens alles genezen is natuurlijk
Hoe krijg je dat weer tussen de kiezen weg? Ze kauwt dus slecht, dat is ook de reden van t tandsteen.
Ze heeft een poosje geleden kipnek gegeten, wat ze dus al 10 jaar krijgt, en toen poepte ze ineens (vers) bloed. Dus ook daarom ben ik heel voorzichtig nu :(
Ik begin straks eerst maar eens met n stukkie vlees?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3404540
Oei, bloed poepen. Das wel eng... :-\

Stukje bot krijg ik weg door er mijn nagel onder te haken en het er uit te duwen. Moet je wel een kat hebben die ondertussen niet je vingers wil opeten.
Luis weet ondertussen al dat ik hem dan help... In het begin vroeg het wel wat geduld en hem geruststellen, want hij is angstig igv dwang.
Door Envie
#3404580
pearlsofpassion schreef: vr 05 jun 2020, 19:09 Oei, bloed poepen. Das wel eng... :-\

Stukje bot krijg ik weg door er mijn nagel onder te haken en het er uit te duwen. Moet je wel een kat hebben die ondertussen niet je vingers wil opeten.
Luis weet ondertussen al dat ik hem dan help... In het begin vroeg het wel wat geduld en hem geruststellen, want hij is angstig igv dwang.
Ik ga voorzichtig beginnen met bekje betasten om dan in de toekomst er in te kunnen kijken/stukjes weghalen indien nodig. Kijken of dat lukt. Ze moest van de Da zo gauw mogelijk weer gaan kauwen. Vanmorgen stukjes gekookte kip door blikvoer gegeven, dat gaat goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door