Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3403888
Goedenavond, woensdag met mijn 3 jarige gecastreerde kater naar de dierenarts geweest omdat er geen urine kwam bij het plassen. Ze hebben hem daar de hele dag gehouden en een injectie gegeven om te kunnen plassen, 2x urine onderzocht en een kleine hoeveelheid struviet gevonden.
Nu heeft hij voor 9 dagen loxicom meegekregen én moet hij S/O eten om de kristallen op te lossen. Maar je snapt het al; kat vanaf dat hij vast voedsel ging eten alleen maar vers gegeten dus lust geen brokjes of pouches.
Volgens de dierenarts moet hij vaker karkassen eten en zou hij dan eigenlijk geen struviet meer krijgen.

Maar wat kan ik hem de komende 6 weken voeren om de struviet op te lossen?
Ik heb gisteren en vandaag al van alles geprobeerd; de S/O mengen met blikvoer, blikvoer mengen met water, kvv met S/O erbij, kvv met extra water, helaas dit alles zonder succes.
Omdat hij iets moét eten een kuiken gegeven, dat was zo op en later nog wat KVV konijn.
Zou ik kunnen overstappen op Bandit blaas en dan urologist erbij geven? Of cranberry of azijn?
Ik heb hier ook al zitten zoeken op het forum maar kom eigenlijk alleen maar katten tegen die wél tijdelijk brokken gaan eten en dat wordt hem hier niet. Heb het wel eens vaker geprobeerd maar hij snapt echt niet dat het eetbaar is :biggrin2:
#3403899
Prima dat je kat rauw wil blijven eten. Dat is toch het beste, ook bij struviet.
Krijgt hij kvv of barf? Dat van die karkassen is onzin, bot of vlees maakt geen verschil. Wat je wel moet vermijden zijn koolhydraten. Dus geen rijst of groenten oid.

Verder kan je idd extra verzuren. Cranberry is het beste. Urologist schijnt ook erg goed te werken, maar ik weet niet precies wat erin zit. Uiteindelijk maakt het niet veel uit en kan je het geven, het zou kunnen dat je dan wat minder cranberry moet geven dan zonder.
Het enige wat je wel moet doen is goed opvolgen welke pH zijn urine heeft. Dat je een juiste dosering verzuurders vind. Als je nl té veel gaat verzuren kunnen er zich oxalaatkristallen vormen (en die zijn lastiger te verwijderen).
Je kan dus best pH strips kopen (zijn op Internet te vinden) en regelmatig zijn urine meten (urine opvangen in een lege bak of door een lepel onder zijn poep te schuiven en meteen meten). Zo volg je op of de pH goed zit of dat je cranberry moet verlagen of verhogen.
Dat zal je ook later moeten doen want als hij op rauw vlees struviet gekregen heeft, is de kans reëel dat hij erna ook een beetje cranberry of urologist nodig heeft om juiste pH te behouden. Of het moet een eenmalige blaasontsteking geweest zijn die de oorzaak was. Dat valt op te volgen maar nu eerst maar eens de struviet weg krijgen.
En geef hem maar snel een lekker bakje vers vlees. Een plens water erover kan ook alleen maar goed doen. ;)

Barfplaats wordt gesponsord door