Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
#3401198
Vaya moest afgelopen donderdag onder het mes voor d'r tandjes, waarvan ze er 11 bij de da moest achterlaten. :( Ze heeft FORL (dat wisten we al, anderhalf jaar geleden zijn er ook al 8 tanden verwijderd bij m'n mupke), al heb ik daar nooit iets van gemerkt. Als ik op de symptomen van FORL google, dan heeft ze geen enkele daarvan, nooit gehad ook. Dat haar tanden weer slecht waren zagen we pas toen we laatst haar rabiësenting moesten vernieuwen.

Voor de operatie van eergisteren beluisterde de da haar hartje, en daar hoorde hij iets. Echo gemaakt: HCM. :( Ook die is tot op heden symptoomvrij . Vaya springt, hopt, rent, sjeest op haar gekkehenkiemomenten de trap op en af, noem maar op. Ze gaat 's zomers ook graag luid miauwend mee wandelen met de honden. Als ze niet gecontroleerd was geweest ivm de operatie, hadden we niets geweten.

Maar nu weten we het dus wel, en dus is de vraag of ik iets aan de HCM kan doen. Heeft het zin om meer hart te voeren ivm de taurine? Wij malen zelf het voer voor de katten, in de verhouding 30% vleesbot, 50% spiervlees en 20% orgaan (= 10% hart, 5% nier en 5% lever). Het vleesbot bestaat uit fazantenboutjes (zonder vet of huid), kwartelkarkassen, kippennekken, konijn-, eend- en kalkoenbot. Het spiervlees is kip, kalkoen, hert/wild, fazant, gans, guanaco als ik dat nog heb. Orgaan afhankelijk van wat ik kon bestellen, meestal is het hart van kalkoen, eend of lam, de nier rund en de lever lam. Ook mixen we iedere dag een beetje tonijn uit blik van Applaws door het voer, omdat de katten geen rauwe vis blieven.

Het konijn-, eend- en kalkoenbot koop ik kant-en-klaar gemalen (enkelvoudige mixen) bij Tierhotel in Duitsland. Konijnbot = koppen en karkassen, gemengd met een deel hart en longen en spiervlees. Eend is gemalen karkas en nek, kalkoen is gemalen nekken. De katten krijgen dus ook via de kant-en-klare mixen nog wat hart en spiervlees binnen.

Vaya is tien jaar oud (jong), geen raskat, en heeft dus tot op heden geen symptomen getoond. Ik heb begrepen dat bloedverdunners op enig moment nodig kunnen zijn, maar vooralsnog lijken me die niet nodig - of is het goed die preventief te geven?

Als iemand tips heeft, dan hoor ik ze graag!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3401200
Goh, ik ga er eens over nadenken.
Maar ik denk op dit moment dat je best gewoon dit blijft voeren (10% hart vind ik al erg veel, ik zou zeker niet meer voeren), en haar extra in de gaten houden. Misschien af en toe eens een filmpje maken als ze rent zodat je het een paar jaar later kan vergelijken of er achteruitgang is.

Als ze toch symptomen gaat krijgen, vermoed ik dat je bij de reguliere medicatie gaat uitkomen..
Ik denk niet dat ik ze preventief zou geven, maar zo goed ben ik er ook niet in thuis. Wat zegt de DA ervan?
Door Anne in Zweden
#3401205
pearlsofpassion schreef: za 18 apr 2020, 17:03 Goh, ik ga er eens over nadenken.
Maar ik denk op dit moment dat je best gewoon dit blijft voeren (10% hart vind ik al erg veel, ik zou zeker niet meer voeren), en haar extra in de gaten houden. Misschien af en toe eens een filmpje maken als ze rent zodat je het een paar jaar later kan vergelijken of er achteruitgang is.

Als ze toch symptomen gaat krijgen, vermoed ik dat je bij de reguliere medicatie gaat uitkomen..
Ik denk niet dat ik ze preventief zou geven, maar zo goed ben ik er ook niet in thuis. Wat zegt de DA ervan?
O echt? Dat wist ik eerlijk gezegd niet, ik dacht dat 10% juist het minimum was. :-[

Met de da heb ik het nog niet over de toekomst gehad, hij heeft in ieder geval geen bloedverdunners genoemd. Maar hij is een beetje tactloos en ik praat daarom niet graag met hem over dit soort dingen. (Toen hij belde om te zeggen dat de echo HCM had uitgewezen en om te vragen of we wilden doorgaan met de operatie, twijfelde ik natuurlijk heel erg, omdat narcose en een slecht hart toch een akelige combinatie is. Maar als het zijn kat was, zei hij, zou hij wel laten opereren, want "als het dan misgaat, dan is de kat al in slaap en merkt ze niet dat ze wordt ingeslapen". :-X Ja joepie, da's wat je noemt een groot voordeel, lompe lul. >:( Ik zat meer op een 'meestal gaat het wel goed, al blijft het natuurlijk een extra risico' of zo te hopen.)

Die reguliere medicatie die jij noemt, waar bestaat die uit?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3401223
Ik weet niet precies waar die medicatie uit bestaat. Ik weet dat bij erge gevallen van hartfalen je vochtafdrijvers moet geven. Omdat ophoping van vocht hen kortademig ed maakt. Maar ik vermoed dat er ook medicatie is voor vroegere stadia. Om hart te ondersteunen of zo.

Wel lastig dat je geen goede dierenarts hebt waar je terecht kan. :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#3401228
Extra taurine heeft geen nut bij hcm. Misschien wel bij dcm, maar daar is de schade al geschied en is in principe een andere hartaandoening.
Hcm wordt veroorzaakt door een erfelijk defect of gewoon ouderdom. Ouderdom lijkt me op zich hier nog niet van toepassing, aangezien ze verre van stokoud is. Het mogelijke erfelijke defect zou best wel eens mild kunnen zijn, want zare gevallen van hcm zijn katten onder de 5 jaar (net kitten-af ofzo, katten van zeg een jaar die al zwaar hartpatient zijn). Niet dat je daar nu zoveel aan hebt, behalve dat ze misschien wel nog even mee kan, langer dan een andere kat met hcm.

Er is medicatie. Deze is niet curatief, want hcm is niet te genezen. Wel maakt het de symptomen en mogelijk de hartschade hanteerbaarder.
Wat en hoe en hoeveel weet ik helaas niet, sorry.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3401229
De forl vind ik overigens best heftig klinken. Sien heeft ook forl en mist daardoor 4 gebitselementen (getrokken). Heeft Vaya nog wel tanden in de mond?

Nu dacht ik overigens ook dat hoe ouder de kat, hoe groter de kans op het ontwikkelen van auto-immuunziektes (zoals forl). Sien is wel iets ouder dan Vaya, ze is bijna 14.
Het is bij Forl wel aan te raden de ontstekingen tot een minimum proberen te beperken, maar hoe je dat doet, weet ik ook niet. De ontstekingen geven schade aan het gebit en daardoor het hele systeem van de kat, maar door de Forl komen de ontstekingen van binnenuit (getriggerd door het systeem).

Je dierenarts lijkt me iemand die vooral heel goed is met de dieren. Maar bij huisdieren komen vanzelf ook mensen...
Misschien kan je met hem (iemand anders die dierenarts is kan natuurlijk ook!) het gesprek aangaan om te kijken of er een correlatie is tussen Forl en Hcm. Dat hem dat een beetje uit zijn ivoren toren lokt.
Heb je de behoefte niet voor dat soort informatie, hoeft het natuurlijk niet. Want ik weet niet of het een zinvolle behandelmethode en passende medicatie gaat opleveren.
Door Anne in Zweden
#3401575
koekje schreef: zo 19 apr 2020, 00:32 Extra taurine heeft geen nut bij hcm. Misschien wel bij dcm, maar daar is de schade al geschied en is in principe een andere hartaandoening.
Hcm wordt veroorzaakt door een erfelijk defect of gewoon ouderdom. Ouderdom lijkt me op zich hier nog niet van toepassing, aangezien ze verre van stokoud is. Het mogelijke erfelijke defect zou best wel eens mild kunnen zijn, want zare gevallen van hcm zijn katten onder de 5 jaar (net kitten-af ofzo, katten van zeg een jaar die al zwaar hartpatient zijn). Niet dat je daar nu zoveel aan hebt, behalve dat ze misschien wel nog even mee kan, langer dan een andere kat met hcm.

Er is medicatie. Deze is niet curatief, want hcm is niet te genezen. Wel maakt het de symptomen en mogelijk de hartschade hanteerbaarder.
Wat en hoe en hoeveel weet ik helaas niet, sorry.
Ik heb in ieder geval begrepen (van internet) dat hoe ouder de kat is wanneer de symptomen zich voor het eerst openbaren, des te ouder de kat er in principe mee kan worden, met HCM. En Vaya heeft dus nog niet eens symptomen, dus met een beetje geluk kan ze gewoon 24 worden, zoals afgesproken. Ook nu ze weer hersteld is van de operatie is ze weer gewoon de oude. Ze moest eigenlijk drie weken binnenblijven van de da, maar da's niets voor Vaya, zeker niet bij mooi weer. :( We laten haar dus gewoon naar buiten en daar doet ze gewoon haar ding, sjouwt rond, mauwt om eten, springt overal op en af.
Maar goed, ik weet nu dus welke klachten ze kan krijgen in de toekomst, en daar ben ik nu dan op voorbereid. En op het feit dat ze gewoon zomaar kan doodvallen. Niet leuk om te weten, maar in zekere zin wel goed om op voorbereid te zijn (nou ja, dat ben je natuurlijk nooit, maar je snapt wat ik bedoel).
Door Anne in Zweden
#3401576
koekje schreef: zo 19 apr 2020, 00:41 De forl vind ik overigens best heftig klinken. Sien heeft ook forl en mist daardoor 4 gebitselementen (getrokken). Heeft Vaya nog wel tanden in de mond?

Nu dacht ik overigens ook dat hoe ouder de kat, hoe groter de kans op het ontwikkelen van auto-immuunziektes (zoals forl). Sien is wel iets ouder dan Vaya, ze is bijna 14.
Het is bij Forl wel aan te raden de ontstekingen tot een minimum proberen te beperken, maar hoe je dat doet, weet ik ook niet. De ontstekingen geven schade aan het gebit en daardoor het hele systeem van de kat, maar door de Forl komen de ontstekingen van binnenuit (getriggerd door het systeem).

Je dierenarts lijkt me iemand die vooral heel goed is met de dieren. Maar bij huisdieren komen vanzelf ook mensen...
Misschien kan je met hem (iemand anders die dierenarts is kan natuurlijk ook!) het gesprek aangaan om te kijken of er een correlatie is tussen Forl en Hcm. Dat hem dat een beetje uit zijn ivoren toren lokt.
Heb je de behoefte niet voor dat soort informatie, hoeft het natuurlijk niet. Want ik weet niet of het een zinvolle behandelmethode en passende medicatie gaat opleveren.
Ik moest even checken, maar een volwassen kat heeft dertig tanden en kiezen, en daarvan is ze er nu dus negentien kwijt. De da zei dat hij er ook een aantal had verwijderd die nog wel even hadden gekund, maar gezien haar HCM leek het hem beter de noodzaak van een nieuwe operatie zo lang mogelijk uit te stellen.

Ik wil overigens niet zeggen dat mijn da arrogant is of mij niet serieus neemt (als je dat bedoelt met die ivoren toren). Hij is erg goed in zijn werk maar hij heeft niet veel feeling voor de zorgen en doemdenkscenario's waarmee een klant zichzelf het leven moeilijk maakt, geen feeling voor context. Ik zal nooit vergeten dat we vorig jaar net met hem hadden afgesproken dat we Scotch (onze husky) na het weekend zouden laten inslapen ivm kwaadaardige tumoren die we een halfuur daarvoor op de echo hadden ontdekt, en dat ik bij diezelfde gelegenheid om een nieuw recept voor Max' Cimalgex vroeg (mijn tranen verbijtend), en hij dat niet wilde geven want Max' leverwaarden waren verhoogd en Max moest dit en Max moest dat en Max moest op ander voer en of ik even wilde meelopen naar de aangrenzende dsz om zakken Hill's te bewonderen en en en. Hij dacht waarschijnlijk dat dat heel aardig van hem was, dat hij me hielp door Max (toen bijna 15 jaar ::) ) geen pijnstiller meer te gunnen maar in plaats daarvan leverbrokjes voor te schrijven. Terwijl ik totaal niet in staat was om daarover te discussiëren vanwege het plotselinge verdriet om Scotch. Hij voelde dat totaal niet aan toen.

Maar goed, ik moet het er maar mee doen want veel keus hebben we hier niet.
Door Anne in Zweden
#3401577
dinky89 schreef: ma 20 apr 2020, 12:33 Wanneer ik dit zo lees dan wordt er nog geen medicatie gestart wanneer er geen aanleiding voor is: https://www.anicura.nl/kennisbank/kat/h ... g-hcm-kat/
Meeste behandeling lijkt ook te zijn gericht op vochtafdrijvers wanneer er sprake is van vocht bij de longen waardoor ze benauwd zijn.
Klopt, die link was ik ook tegengekomen. Ik zal gewoon in de gaten moeten houden hoe het met haar gaat en op grond daarvan maatregelen nemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door