Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door El_Kato
#3387457
Sam heeft al een tijdje een wat dikkige buik en we dachten eerst dat hij aangekomen was omdat hij tijdens onze vakantie brokjes had gegeten ipv barf - is makkelijker voor de buren om te voeren met warmte etc. Maar het dikkige bleef aan en de laatste 1,5 week valt op dat hij zijn barf niet meer zo graag eet. Op zich ook niet perse heel raar hij liet wel vaker zijn karkasje gedeeltelijk liggen om het dan later op te eten maar zijn vlees en orgaan at hij altijd op en dat laat hij de laatste paar dagen ook liggen of eet hij half op en dat is raar... Vorige week toen de DA langskwam hebben we haar ook naar zijn buik laten kijken. Zij vond ook dat hij een erg dikke buik had maar voelde zo geen oorzaak dus vanmorgen heb ik hem langsgebracht om een foto te maken. Uit de foto bleek dat er veel vocht in zijn buik zit en uit bloedonderzoek blijkt dat een bepaalde waarde erg verhoogd is wat duid op iets met zijn alvleesklier. Om tumoren uit te sluiten moet ze hem open maken en dat wilde ze voor nu nog niet eerst proberen met pijnstillers en antibiotica voor een eventuele ontsteking en dan over een paar weken weer bloedonderzoek om een alvleesklierontsteking uit te sluiten als ik haar goed begrepen heb.

Ik heb wat zitten googlen op alvleesklierontsteking en wat mij opvalt is dat het niet is dat hij helemaal geen eetlust heeft hij eet alleen zijn barf niet goed - Sam is een kat die echt nooitnooitnooit moeilijk over barf heeft gedaan en zelfs pens eet en als het lukt eten uit de bakken van de honden jatte - dus dit is wel echt raar. Maar de brokjes die hij als beloning of snoepje krijgt klauwt hij uit je hand vandaan en eet hij meer dan graag. Ik zie hem niet spugen en hij zoekt ook niet echt rustige plekjes op. Maar goed het is wel duidelijk dat hij zich niet lekker voelt en dat lijkt de laatste paar dagen erger te zijn.

Kan het zijn dat die brokjes minder belastend zijn voor zijn spijsvertering? En is het dan een idee om hem een paar dagen verdeeld over de dag wat brokjes te geven ipv zijn barfmaaltijd? Het belangrijkste voor nu is denk ik dat hij eet en dat hij zich goed voelt.

Wanneer moeten we aan een pancreasdieet gaan denken? Is dat nu al aan de orde of eerst maar eens duidelijk hebben of het een onsteking of iets anders is.
#3387467
:'( Bij het ophalen gaf ze aan dat we rekening moeten houden met het ergste. Alles wijst toch wel op een tumor en dan is het eigenlijk klaar :'(
Hij is nu ook wel echt beroerd, heeft net ook gespuugd maar misschien is dat nog van het roesje voor het nemen van de foto en de medicatie die hij gehad heeft.

Heb een blikje van dat astronautenvoer meegekregen voor vandaag. We kijken het even aan en als hij aangeeft dat hij wat eten wil dan gaan we hem daar steeds een beetje van geven even aankijken of het binnen blijft.
#3390163
Wilde al een tijdje een up-date plaatsen maar vergat het steeds :)

Tja so far so good. Dat er iets niet goed is dat is wel duidelijk maar op zijn dikke buik na merken we nu eigenlijk weinig aan hem. Hij is blij, eet graag en houd het eten ook binnen. Maar goed die buik is nog steeds wel erg dik.....

We hebben hem een tijdje blik voer gegeven omdat we het idee hadden dat hij niet lang mee had en we zijn buikje niet te veel wilde belasten. Hij kreeg het blikje dan in 3x en het maakt hem echt niet uit wat hij krijgt als het maar eetbaar is. Wat me opviel bij het kopen van blikvoer is dat er wel enorm veel keuze is maar dat het meeste op hetzelfde neer komt. Het is heel veel kip en tonijn. Sommige hebben groenten als tomaat of aubergine toegevoegd en heb zelfs blikjes gezien waar fruit aan toegevoegd was, ik dacht mange oa. Dit ging me toch wat tegen staat en omdat hij het eigenlijk op de dikke buik na verder wel goed doet zijn we heel voorzichtig weer overgestapt op barf hapjes. Hij krijgt zijn maaltijd nu in 2x met een ruime periode ertussen en dat lijkt goed te gaan. Maar zoals gezegd so far so good, ik maak me geen illusies er zit iets niet goed en het is aan ons om ervoor te zorgen dat hij kwaliteit van leven houd. Zolang hij blij is en graag eet en het binnen houd is het goed en genieten we nog van hem :)
#3390187
Ja echt! Verbaasde me erover ben er natuurlijk nooit mee bezig omdat we al jaren vers voeren. Er is zoveel aanbod maar feitelijk maar zo weinig variatie. Was echt wel weer even een bevestiging van hoe goed ze het met barf hebben, als je het goed doet natuurlijk ;)
#3390201
Mocht je in de toekomst toch nog eens een commercieel voer willen, er zijn wel merken met meer variatie alleen die vind je niet zo snel in de winkel

BV XXX heeft veel meer diersoorten
XXX

En ik zie nog wel meer merken bij XXX staan
(((ik heb ooit zo'n blik zoektocht voor mijn colitis-hond gedaan en kwam ook de kattenvoeren toen tegen)

Hopelijk gaat het nu gewoon goed met je eigen barf, berichtje is alleen "just in case"




Huishoudelijke mededeling: Ik snap dat bovenstaande bericht niet vervelend bedoeld is geweest en de reden was om te helpen, maar toch ging webshops en merken noemen mij te ver. Wij zijn hier een forum voor rauwe voeding voor hond en kat. Wij begrijpen dat er soms dringende redenen kunnen zijn om je hond of kat blik of brok te geven, maar daarvoor zijn er legio andere fora's waar men terecht kan. Vandaar de aanpassing van bovenstaande post.

Barf dus, niet bar. stomme auto-correctie)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door