Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3385208
Ha Fran,
Dank je voor je uitgebreide verhaal en positieve ervaring met Gent, het is toch een heel traject voor jezelf, maar vooral ook voor je kat. Gelukkig is alles goed gegaan, nu nog even volhouden voor de laatste zaken.
Koetje gaat voorlopig geen behandeling met jodium krijgen, haar nieren zijn te slecht. We geven nu 2x dgs. medicatie, en hopen dat dit lang goed blijft gaan. Ze eet in ieder geval weer en lijkt iets te zijn aangekomen, daar zijn we. al heel blij mee! Volgende week weer controle.
#3386030
Even een up-date.
We zijn nu 3 weken verder. Madelief is inmiddels een halve kilo aangekomen sinds ze uit de kliniek is, zit een stuk beter in haar vacht en is niet meer zo gefocust op eten (al weet ze heel goed waar de snoepjes staan en zit ze daar regelmatig vragend naar mij te kijken ;) ). Ik moet binnenkort bloedonderzoek laten doen maar alles wijst erop dat de behandeling vooralsnog geholpen heeft.

Ik had nog wel een tip voor mensen die hun kat laten behandelen en zelf eten mee geven. Zorg vooral voor veel natvoer. Toen Madelief net thuis was had ze moeite met droogbrokken eten omdat haar keel nog pijn deed. Ik had er eigenlijk niet zo bij stil gestaan toen ik haar naar de kliniek bracht en had naast natvoer ook droogbrokken meegegeven. Maar er staat ook in de info die je krijgt dat katten door de behandeling tijdelijk last van hun keel kunnen krijgen. Ze was ook afgevallen in de kliniek en ik kreeg heel veel droogbrokken mee terug.
Inmiddels eet ze weer net zo makkelijk haar droogbrokken als haar natvoer.

En die 2 weken afstand houden zijn eigenlijk best goed gegaan. Ik heb vooral veel aan de eettafel gezeten met de stoel ernaast een eindje weg geschoven (en tassen op tafel zodat ze daar niet op kon springen). Madelief zat dan op de stoel naast mij, met ruim een meter afstand, en kreeg af en toe een aaitje. En ook kreeg ze regelmatig een kroel (korter als normaal maar ter compensatie met een snoepje toe).
Kind en kat uit elkaar houden ging ook best goed (op één keer na toen ze over een afzetting van 1.75m sprong. Noren kunnen hoog springen ;D ). Als kat en kind incidenteel te dicht bij elkaar kwamen vroeg mijn dochter of ik de kat wilde roepen.
En het leek wel of Madelief het voelde want die hield zelf al meer afstand.

Bloedonderzoek moet nog uitwijzen of het echt geholpen heeft maar ik ben blij dat ik de behandeling heb laten doen.
Madelief wordt steeds meer de oude en het niet hoeven geven van pillen, geen bloedonderzoeken om in te laten stellen, geen bijwerkingen, etc. is die 3 weken en het geld meer dan waard geweest.
#3387890
Hoi effe vraagje heb afgelopen vrijdag het contactformulier ingevuld bij merelbeke in gent kreeg bij de dierenarts te horen dat er een lange wachtlijst was voor de jodiumbehandeling hoelang moesten jullie wachten demi is een noorse boskat poes van 13 jaar en 1 maand met schildklier problemen eet bijna niet en valt veel af hoop.dat ze snel aan de beurt is afgelopen vrijdag wel gestart met tabletten 2x daags voor de schildklier
#3389101
@Fran, hoe gaat het nu met Madelief en wat doen de waardes nu?

Mijn kat staat al 2 jaar op felimazole, ze wordt 19 nov geholpen met radioactief jood. Ik vind t heeeel erg spannend metname wat doet het na de behandeling, de bijwerkingen en de bloedwaardes. De nierwaade is iets wat verhoogd. De Lingehoeve geeft aan dat er een klein risico aanzit voor de belasting van de nieren en de faculteit in Belgie zegt dat het helemaal geen kwaad kan voor de nieren. Mmm crossed my fingers
#3389144
Sil1981 schreef: do 07 nov 2019, 16:07 @Rosmin,
Hoe zijn nu inmiddels de nierwaarden en schildklierwaarde van Koetjes?
We zijn vanaf half juni bezig haar goed ingesteld te krijgen op Thiafeline, als de T4 normaliseert, stijgen de nierwaardes, voornamelijk de creat.
Als de T4 boven de referentiewaardes komen, zijn de nierwaardes ok, maar raken de lever enzymen ontregeld. Ook deze normaliseren als de T4 erg laag is.
Maar de T4 zakt iedere keer te ver, waardoor Koetje te sloom wordt.
Op 1x dgs Thiafeline 2,5 mg schiet ze door boven de referentiewaardes, op 2x dgs zakt ze door de ondergrens. Helaas is Thiafeline niet in lagere dosering te krijgen en Fiamezole 1,25 is niet levrbaar in NL. Dus geven we nu sinds afgelopen dinsdag de ene dag 1 tablet `thiafeline en de andere dag 2x 1 tablet.
Over 1 maand weer controle.
We hebben in middels 4- 5 x bloedgeprikt om haar ingesteld te krijgen, hopen dat deze dosering beter past. Oja, en zij krijgt nog 1x dgs Benakor.
Laatst gewijzigd door rosmin op vr 08 nov 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3389252
@Rosmin
Ik weet nog niet hoe ik moet reply-en op een eerder bericht

Vervelend dat de waarde van T4 of te laag of te hoog is.
Mijn kat staat op felimazole 2,5 sochtends en s'avond 3,75. Mijn dierenarts heeft wel pilletjes van 1,25. Dus toch mogelijk in NL te verkrijgen. (Bij de sterkliniek)
Ik wist niet dat de waardes van T4 van invloed zijn op die van de nieren.
Hopelijk komt alles in balans voor jouw poezenbeest.
#3389370
Sil1981 schreef: za 09 nov 2019, 18:48 @Rosmin
Ik weet nog niet hoe ik moet reply-en op een eerder bericht

Vervelend dat de waarde van T4 of te laag of te hoog is.
Mijn kat staat op felimazole 2,5 sochtends en s'avond 3,75. Mijn dierenarts heeft wel pilletjes van 1,25. Dus toch mogelijk in NL te verkrijgen. (Bij de sterkliniek)
Ik wist niet dat de waardes van T4 van invloed zijn op die van de nieren.
Hopelijk komt alles in balans voor jouw poezenbeest.

Mag ik je vragen welke sterkliniek in NL. dit kan leveren?
De leverancier Dechra in Engeland zegt dat het middel ruim beschikbaar is; de leverancier in NL heeft het niet en verwacht het op zijn vroegst ergens volgend jaar weer te krijgen en kan geen palusibele reden geven waarom ze het niet kunnen leveren. Export naar Europa verloopt via partij in Denemarken en deze begrijpen niet waarom NL deze niet in voorraad heeft.
Zal wel iets te maken hebben met rechten van import/export door verschillende partijen, word je niet vrolijk van:-(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door