Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sam28
#3375459
Oh echt? Dan krijgen ze hier structureel te weinig. :o :o :o :o :o
Ze krijgen dus al zo weinig vanaf dat Siepie vers eet. Dus 6,5 jaar.

Gelukkig zien ze er allebei goed doorvoed uit en als ik ze 160gr zou voeren kan ik ze ook kan gaan rollen.

Bedoel je met visolie die capsules of zit dat ook in een fles oid?
Too schreef:Da's per week 7x160 = 1120gram.
Maar dan klopt mijn rekensom alsnog niet. Ik kom op 1898.4gr uit. :-\
Lea mag best 90 of 100gr hebben maar zeker niet meer, ze is mooi op gewicht en is wel wat afgevallen maar niet bijzonder veel. Na haar ontstoken slokdarm was ze weer mooi aangekomen en daar is ze nu 20gr van kwijt weer.
Too schreef:De versimpelde versie van een katten nierdieet kwam ik hier ook ergens tegen :
20% vleesbot
10% orgaan (6% hart, 4%lever)
70% spiervlees
Ooh ik dacht dat ik alles had gelezen hier vandaag ;) ;D Deze dus gemist.
Too schreef:Vis lijkt me e3n puntje van discussie, vis bevat vrij veel fosfor lees ik en daar probeer je nou juist minder van te geven
Ei en kuiken moet je misschien ook even naar kijken
Ik las dat vette vis juist weinig fosfor bevatte. Echt, alles duizelt me op moment. :-\
En ook de ei zonder schaal zou goed zijn.
Ik begrijp er geen zak meer van.

Gelukkig heb ik mezelf 3 maanden tijd gekocht om de dingen te snappen. Het is lang geleden dat ik een menu heb samengesteld.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375471
Ik zou haar niet meer geven hoor, als ze nu mooi op gewicht is. Nierdieet is ook wat vetter, dus zal ze er niet van afvallen.

Je doet gewoon haar dagportie x7. Dat is het weektotaal.
Dit getal je dan /100 X percentage van wat je wil berekenen (vleesbot, spier, orgaan...). Dat is wat je ervan per week moet voeren. Als je dat onderdeel dan elke dag wil voeren doe je dat /7. Als je het vb 3 dagen voert, dan doe je het /3.

Ik zou de percentages aanhouden die Too vond. Wel kan je redelijk wat vet voeren, dat komt dan in de plaats van spier. En ik zou een heel klein percentage groenten durven voeren. Maximaal 5%.
Als ze daarop mooie ontlasting heeft, prima. Als dat toch problemen zou geven, kan je een klein beetje hoger in vleesbot gaan zitten.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3375492
Ik ben van de verkeerde waardes uit gegaan toen ik zelf aan het rekenen was.
Daar is het mis gegaan.

Maar thnx. Ik heb beter geslapen en lees nu in jullie reacties ook weer andere dingen dan gister. :cool:

Ik ga puzzelen met dat wat Too schreef. En groente durf ik Lea ook wel te geven, ze vind het allemaal lekker ook ;D
Als ik een prutje voor Ziva maak hou ik wat apart voor Lea.

1 dag bot 56gr + 28gr orgaan
1 dag orgaan 28gr + 56gr bot
5 dagen spiervlees 78gr + 2gr groente

Is zoiets goed? Ik ga nog kijken welk vlees ik het beste kan geven.
En af en toe een vet visje is ook niet oke?
Door Too
#3375496
Eerlijk gezegd weet ik dat niet, ik lees dat vis met name zalm een 'goede bron' van fosfor is... :-\

Volgens mij heeft frodo quin daar wel info over.


Vis-, algenolie zou ik niet uit een fles geven maar capsules en die openknippen.
Visolie oxydeert snel als t met zuurstof in aanraking komt en dan is t verschrikkelijke rotzooi en ongezond
Overigens weet ik ook niet wat nou een goede (dagelijkse) dosis epa/dha is voor katten , dat ga ik s opzoeken (kan even duren .. ben op t moment niet zo heel goedin informatie verwerken)

Je menu.. kijk straks of datzo werkt, of ze een beetje fatsoenlijke keutels heeft op spiervleesdag, het zal sowieso wat zachter worden als ze minder vleesbot krijgt. Wat dat betreft denk ik wel dat je de juiste combi kiest : orgaan+ vleesbot samen en spier op de andere dagen
Weet niet of je meestal vrij magervlees voert.. dat hoeft voor Lea niet meer hè, stukje vel van kip/parelhoen mag ze best hebben
Gebruikersavatar
Door sam28
#3375498
Ah oké. Dan ga ik op zoek naar visolie capsules.
Fijn dat jullie dat allemaal weten.
Too schreef:Overigens weet ik ook niet wat nou een goede (dagelijkse) dosis epa/dha is voor katten , dat ga ik s opzoeken
Ik ga je helpen zoeken zaterdag. :) heb voor stage mezelf wat te druk ingepland met de gedachte dat m'n leven straks alleen nog maar uit werk bestaat ;D

Ze eten nu ook al allebei niet super mager. :)
Door Too
#3375504
Owkeeee ..
mijn kennis komt ook alleen van 'hier' hoor ;) , ik lees wel bijna alles

Omega3/EPA/DHA:
Wat ik op verschillende sites tegenkom (oa dr KarenBecker en nml- health) is een totaal van 300mg EPA+DHA per dag/kat als aanbevolen hoeveelheid als je supplementeert.

Dat betekent dat ik ook wel wat meer mag gaan geven aan mijn dames, we zitten nu op 600mg/week,
het is altijd goed spul voor iedereen maar zeker voor/tegen/bij niergedoe, artrose, ontstekingen etc
Gebruikersavatar
Door sam28
#3375513
Jij bent snel ;D

Blaaspunctie ging goed, ze laat alles ook gewoon -wel onder luid protest- toe.
Er kwamen nu geen gekke dingen uit direct, het staat op kweek, dat hoor ik morgen. Morgen haal ik ook het Bandit nierdieet op. De DA van vandaag vond het allemaal maar spannend en ik moet eigenlijk volgende maand opnieuw bloedonderzoek laten doen. :o
Vind ik snel??
Ze leek (andere DA dan dinsdag) verbaast dat Lea zo fit was.

Oh, en ik moest uitkijken met zelf samenstellen en dat nierdieet van Bandit, in vlees zit echt teveel eiwitten. En ik moest ook kritisch blijven want er zitten veel leken op een forum. Euhh, maar niet gezegd dat de meeste "leken" hier meer ingelezen zijn dan een gemiddelde dierenarts. Mn mond maar dicht gehouden daarover.

Heb 2 proefzakjes Hills gevraagd, dan geef ik haar dat soms als snackje tussendoor. Ze kreeg nu soms supermarkt koekjes zo tussendoor.
Door Too
#3375515
Laat je niet gek maken ;)

Volgens mij en wat ik zo her en der lees schieten veel dierenartsen onmiddelijk in de stress&behandel-stand bij verminderde nierfunctie.
En teveel eiwit is allang achterhaald, (nier)katten hebben hoogwaardige eiwitten en vetten nodig en geen drøgegraanbrok, wat dat betreft doe je t al goed. Er zijn ook online best wat dierenartsen die op t zelfde spoor als jij zitten .. :vers of home-cooked of moist , fosfor verminderen, geen koolhydraten, wel omega3/visolie en ze vooral aan t eten houden
En aan de ipaktine als dat nodig is

Ze hebben wel gelijk als ze zeggen dat er op internet een hele hoop nonsens als 'de waarheid' wordt verkondigd... aan jou om daar de pareltjes tussenuit te vissen (check-check-double check te doen) als je te slim bent om zonder meer een zak brokken te kopen en hopen dat t daarmee klaar is.

Ik zat nog s te denken.. geef je haar nou bijna 200ml water? Is dat niet heel veel.. geen idee wat de norm is hoor.
(Te)veel water kan de uitkomst van urine onderzoek, en dus de conclusie, wel beinvloeden wanneer het sg bepaald wordt.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3375742
Weet iemand hoelang het duurt voordat ik iets ga merken van het nierdieet?
Vroeg me dat ineens af.
Too schreef:(nier)katten hebben hoogwaardige eiwitten en vetten nodig en geen drøgegraanbrok, wat dat betreft doe je t al goed.
Ooh dat denk ik ook. Het druist zo tegen alles in om een kat, en al helemaal een nierkat, droge troep te geven die totaal geen spoelende werking hebben en alleen maar meer uitdrogen.
Too schreef:Ze hebben wel gelijk als ze zeggen dat er op internet een hele hoop nonsens als 'de waarheid' wordt verkondigd..
En zeker is er een hoop nonsens. Maar ik vind de brokken van de DA ook nonsens ;D
Gelukkig ben ik al even bezig met rauw voeren en weet ik wel het eea ondertussen en laat ik me niet zomaar ompraten in droge troep. ;)
Too schreef:Ik zat nog s te denken.. geef je haar nou bijna 200ml water? Is dat niet heel veel.. geen idee wat de norm is hoor.
Ja, zoiets. Ik heb ook geen idee wat de norm is maar sinds dat ik dit zo doe (nu bijna 7 jr) heeft ze geen blaasontsteking meer gehad. Daarvoor heel heel regelmatig.
Er was wel iets met het soortelijk gewicht maar ben ondertussen vergeten wat dit was. Ik vraag het morgen als ik gebeld word voor de uitslag van de kweek.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3377097
Lea mist wat te kauwen met de nier-KVV. Ze eet het heel goed gelukkig maar geeft aan honger te hebben steeds. Het ook wel fijn gemalen prut terwijl ze gewend was om grove KVV te eten afgewisseld met knaagwerk.
Ze wil namelijk nooit naar buiten, een echte binnenkat maar nu wil ze buiten gras eten. Heb haar even gelaten, om te kijken wat ze ging doen. ;)
Ik dacht, ik ga vast een menu maken zodat ik haar wat kan geven extra aan echt vlees.

Ik kom uit op
Vleesbot 112gr / week
Orgaan 56gr / week
Spiervlees 392gr / week

M 56gr bot en 24gr orgaan
D 80gr spiervlees
W 80gr spiervlees
D 56gr bot en 24gr orgaan
V 80gr spiervlees
Z 8gr orgaan en 72gr spiervlees
Z 80gr spiervlees

En dan
spiervlees wordt geit en rund
bot wordt dan kippennek en eendennek
orgaan wordt dan lamslever en lamshart

Zit ik dan goed?
Door Too
#3377108
Heb je een alternatief voor vleesbot, nekken bevatten in verhouding veel fosfor en dat heb je liever niet.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3377122
Ik moet het nog kopen dus ja hoor.
Is karkas van de kip beter? Of heb je nog een ander alternatief.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3377137
Op zaterdag 8 gram orgaan? Veel plezier met portioneren :biggrin2:

Waarom geef je eigenlijk zo weinig orgaan? Alleen lever en hart vind ik wel summier. Ik ben benieuwd naar de redenatie.
Heb je een specifiek nier-ontlastend menu gemaakt? Wat zijn je percentages?
Door Too
#3377138
sam28 schreef:
1 dag bot 56gr + 28gr orgaan
1 dag orgaan 28gr + 56gr bot
5 dagen spiervlees 78gr + 2gr groente
Dit schreef je laatst waarom zou het nu andrs zijn?

vleesbot kan bijna alles wel :konijn(ribben), eend, kwartel, duif, parelhoen, kippen rug.. geen idee wat ze wegkrijgt qua bot.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3377145
Too schreef:Dit schreef je laatst waarom zou het nu andrs zijn?

vleesbot kan bijna alles wel :konijn(ribben), eend, kwartel, duif, parelhoen, kippen rug.. geen idee wat ze wegkrijgt qua bot.
Oh ;D ;D Gelukkig doe ik nooit iets dubbel omdat ik vergeet dat ik dat al had gedaan. ;D
Geen idee waarom het nu anders zou zijn.
koekje schreef:Op zaterdag 8 gram orgaan? Veel plezier met portioneren :biggrin2:

Waarom geef je eigenlijk zo weinig orgaan? Alleen lever en hart vind ik wel summier. Ik ben benieuwd naar de redenatie.
Heb je een specifiek nier-ontlastend menu gemaakt? Wat zijn je percentages?
Eigenlijk hierom
Too schreef:De versimpelde versie van een katten nierdieet kwam ik hier ook ergens tegen :
20% vleesbot
10% orgaan (6% hart, 4%lever)
70% spiervlees
Dan kom ik uit op 112gr bot per week, 56gr orgaan per week en 392gr spiervlees per week

En nierontlastend menu denk ik zo gemaakt te hebben, maar wat ik schreef, het is heul lang geleden dat ik dat gedaan heb. ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door