Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3374472
pearlsofpassion schreef:Oh, dan is het minder verontrustend.
Maar wel gek dat het nu zo kort achter elkaar is.

Als het aanhoudt, zou ik toch een ontlastingonderzoek overwegen hoor. En dan op wormen en eencelligen.

Maar ik hoop dat het gewoon binnen 1 of 2 dagen beter is.
Ik geloof eigenlijk niet meer in die onderzoeken. Ik ben helaas met schade en schande van ervaren dat die onderzoeken er heel vaak naast zitten en dat dit héle ernstige consequenties kan hebben (1 paard overleden, 1 doodziek). Dus als ik twijfel over wormen kiep ik er een pil in.

De leverwaarden waren goed, ze zagen alleen dat ze een infectie had.
Misschien is het wel gunstig dat ze beide nu niet goed zijn, maar niet eten vind ik gewoon rot. Zeker met Jimmy, die vreet normaal alles wat los en vast zit.
#3374476
Ik kan volgen dat je de onderzoeken niet gelooft, maar je kan moeilijk tegen alles preventief behandelen.
Zoals vb giardia.

Ze hebben nu ook PCR testen, dan ga je op zoek naar het DNA van de parasiet. Die zijn duurder, maar wel betrouwbaarder.

Enfin, wacht nu maar eerst even af.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3374483
hannabelgje schreef:Preventief ontwormen bestaat niet Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Dat riep ik ook altijd en dat is ook heel leuk om te roepen, tot je beseft dat die wormonderzoeken je voor de gek hebben houden en je paard dood in de wei ligt. Dan ga je gewoon weer fijn iedere zoveel tijd een wormkuur in je beesten stoppen omdat je dan gewoon veel meer zekerheid hebt.

Mijn dierenarts is helemaal gestopt met mestonderzoek en je zou eens moeten bellen naar de faculteit in Utrecht hoeveel dieren daar in behandeling zijn met zware worminfecties doordat eigenaren blind zijn gevaren op die resultaten uit de mest. Dieren die doodziek zijn en vaak ook gewoon dood gaan.
Gewoon geregeld ontwormen die handel.
#3374486
Ik vind wormen bij paarden absoluut niet te vergelijken met honden of katten. Bij honden of katten moet het wel heel erg zijn met de besmetting voordat dat echt grote problemen geeft. Paarden zijn daar veel gevoeliger voor.
Katten zijn dan weer veel gevoeliger voor gif en dus ontworming. Een grote aanslag op lever en nieren.
Maargoed iedere zijn ding, maar preventief is het niet. Vandaag ontwormen en morgen kunnen ze weer besmet raken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
#3374487
Ja, maar als je het dan elke 2 a 3 maand herhaalt, kan het nooit ontzettend ernstig of levensbedreigend worden.
Het is dus niet preventief voor de wormbesmetting, maar preventief voor de gevolgen ervan. Je ontwormt voor je de wormen of de gevolgen ervan waarneemt, voor er klachten zijn. In die zin preventief.

Maar ieder doet waar hij/zij zich het beste bij voelt.
Ik veronderstel dat we het allemaal wel weten, hoe het in elkaar steekt.

Ik heb het ook jarenlang niet gedaan. Bewust.
Maar nu er kinderen in huis zijn, hebben we na de laatste keer dat er wormen opgebraakt werden, toch beslist om toch maar 4x per jaar standaard te gaan ontwormen. Dat zijn risico's die voor de kinderen in onze ogen op dit moment zwaarder door wegen dan voor de katten.
Dat kan binnen een jaar of 5 of 10 weer anders liggen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3374556
Ik vrees dat er toch iets niet goed gaat.
Onze katten eten weer wat. Weinig, maar ze eten. Ze hebben diarree en spugen.

Onze buren kwamen vandaag vertellen dat er twee katten zijn doodgegaan afgelopen week. Zomaar zeiden ze. Nu komen die niet in huis dus dan is het lastiger om te checken of ze altijd fit zijn geweest en goed hebben gegeten. Maar ze lagen dood in de stal.

De vraag is natuurlijk wat het kan zijn. Maar 4 zieke katten in 1 straat lijkt me toch ook geen toeval meer :-\
#3374563
Oei. :o
Waarschijnlijk vergif ergens.
Heb je al contact opgenomen met de dierenarts?
Heb je actieve kool (of norit) in huis? Anders zou ik dat al even proberen erin te krijgen.
En binnen houden, tegen wil en dank.

En naar de DA he! :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#3374564
Ai, nee ik zou dan ook vrezen :-\
Ik denk dan in eerste instantie aan kattenziekte of (bewuste) vergiftiging, maar het kunnen vast ook zoveel meer dingen zijn.
Puur afgaand op de symptomen van Jimmy en Lotje denk ik aan iets viraals.

Beterschap voor je poezekes!
#3374565
O bleh, dat is wel heel toevallig inderdaad, als het toeval is. :( Ik hoop dat jullie kattenkoppen weer helemaal gezond worden en dat er geen gif ergens ligt. Is het nog mogelijk om sectie te verrichten op de twee dode katten? Dan vind je misschien een oorzaak. Bah, eng zoiets. Sterkte!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3374825
Waar de buurkatten aan zijn doodgegaan weten we niet. Zelf denk ik dat ze iets onder de leden hebben gehad als Lotje. Bij mijn buren zijn die katten niet erg tam, ze komen niet binnen en ze krijgen achterin de stal een schaaltje brokjes en water. Veel meer wordt er niet mee gedaan, ze moesten gewoon muizen vangen.

Lotje gaat heel goed maar nu is Jimmy aan de beurt. Ik weet niet om wie ik me meer zorgen heb gemaakt, Lotje die zo slecht at of Jimmy die even slecht eet maar ook heel veel moet plassen en hoge koorts heeft. En vond ik Lotje al een tijger met het geven van medicijnen dan was ik vergeten dat Jimmy wel een tijger met hondsdolheid lijkt als hij bij de dierenarts is of gespoten moet worden.

Het is gewoon allemaal helemaal niet leuk. We zetten dezelfde behandeling in als bij Lotje plus proberen erachter te komen waardoor hij zoveel plast. Maar Lotje konden we nog goed prikken zonder narcose, Jimmy niet. Daar heb je eigenlijk gewoon bijna een verdovingsgeweer voor nodig ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3374828
Een dwangkooi kan in zo'n geval een optie zijn. Dat is een traliekooitje met een extra bijna losse wand erin. Hierin klem je de kat als het ware vast in de kooi, zodat je de kat kan injecteren. De meeste DA's, en dan meestal die in wat meer rurale gebieden waar wel eens verwilderde katten zijn, hebben wel zo'n kooi.
#3374830
koekje schreef:Een dwangkooi kan in zo'n geval een optie zijn. Dat is een traliekooitje met een extra bijna losse wand erin. Hierin klem je de kat als het ware vast in de kooi, zodat je de kat kan injecteren. De meeste DA's, en dan meestal die in wat meer rurale gebieden waar wel eens verwilderde katten zijn, hebben wel zo'n kooi.
Je hebt ook een tasje waar je een kat in kan stoppen om hem te behandelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3374837
koekje schreef:Een dwangkooi kan in zo'n geval een optie zijn. Dat is een traliekooitje met een extra bijna losse wand erin. Hierin klem je de kat als het ware vast in de kooi, zodat je de kat kan injecteren. De meeste DA's, en dan meestal die in wat meer rurale gebieden waar wel eens verwilderde katten zijn, hebben wel zo'n kooi.
Ik mag er één bij het asiel ophalen. Bedankt voor de tip!
Ik vrees wel dat ik hem er maar één keer in ga krijgen dus ik ga even vragen naar een ab die een aantal dagen werkt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door