Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3277834
Ergens vorig jaar spuugde Lotje een hele bende wormen uit. Ik ging met foto's en de wormen in een potje naar de da en hoorde: spoelwormen.
Ik moest beide katten ontwormen met Milbemax en dit na 14 dagen herhalen. Ik liet ze beide steeds 48 uur binnen om te voorkomen dat er wormeitjes buiten zouden belanden, ook al zitten ze daar keurig op de kattenbak.

Vier weken na de laatste kuur stuurde ik een monster naar Het Woud. Deze was negatief voor wormen.

Nu, zo'n drie maanden later, kotst Jimmy spoelwormen uit. Opnieuw een mestmonster opgestuurd van beide katten: beide hebben zowel spoel- als lintwormen.
Ik begrijp er niets van. Hoe kunnen ze nu steeds zo besmet raken?

Advies van Het Woud: katten ontwormen met Milbemax en na 14 dagen herhalen.
Wat vinden jullie?

Ik hoop maar dat Nelson nog schoon is. Zijn resultaat heb ik nog niet terug gekregen.
Door MillyMol
#3277857
De besmetting zullen ze buiten wel oplopen. Ik heb nog niet zo lang geleden naar de productinfo van Milbemax gekeken: ik schat dat, afgaande op de halfwaardetijd van het geneesmiddel: de werkingsduur max. 4 dagen is. Het herhalen van de behandeling na 14 dagen is gebaseerd op de levenscyclus van de spoelworm.
Een van de infectieroutes loopt langs tussengastheren. De besmettelijke eieren kunnen worden opgenomen door knaagdieren. Als jouw katten zo’n besmet beest vangen en verorberen zijn ze weer besmet.
Als ze zo vaak besmet raken zijn er, voor zover ik het nu kan bedenken, 2 opties:
1. katten altijd binnenhouden;
2. preventief gaan behandelen door eens per zoveel dagen te ontwormen.
Door hannabelgje
#3277861
Het eten van muizen is vaak de oorzaak. Maarja dat is moeilijk om te voorkomen natuurlijk. Of je moet je muizen gaan ontwormen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3277878
Oké, helder dames. Maar goed, het zijn gewoon geen katten die je binnen kan houden 24/7, dan breken ze de tent af. Ze vangen muizen en ook gerust een konijn.

Wat is dan wijsheid? Preventief gaan ontwormen? Regelmatig mestonderzoek doen en hoe vaak dan?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3277893
Ik zou ze geregeld, zeg minimaal 4x per jaar, gaan ontwormen met breedwerkend antiwormmiddel. Eventueel voor de leut voordat je dat toedient een wormkit van het woud doen, maar ik acht de kans best aardig groot dat ze geregeld een wormbesmetting te pakken zullen hebben.
Door hannabelgje
#3277919
Ik zou liever maandelijks checken op wormen en niet preventief behandelen. Dat kan nl ook niet. Is het mogelijk om zelf te gaan checken op wormen? Anders loopt het zo in de papieren. Of misschien dat de plaatselijke da het kan doen. Die vragen daar meestal niet veel voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3277940
koekje schreef:Ik zou ze geregeld, zeg minimaal 4x per jaar, gaan ontwormen met breedwerkend antiwormmiddel. Eventueel voor de leut voordat je dat toedient een wormkit van het woud doen, maar ik acht de kans best aardig groot dat ze geregeld een wormbesmetting te pakken zullen hebben.
Dit zou ik ook doen.
Meer is ook weer niet nodig en niet gezond. Dat ze wormen hebben is niet zo erg, als ze gaan woekeren wel en daarvoor moet je regelmatig eens ontwormen. Ze helemaal worlvrij houden kan je toch niet. Als je hen ontwormd en ze eten de dag erna een besmette muis hebben ze het weer zitten. Dus gewoon om de paar maanden eens schoonvegen. De meeste katten die buiten lopen hebben dit en worden dus regelmatig ontwomd. Om de 3 maand is vrij standaard.

Steeds testen lijkt mij niet houdbaar en ook gewoon vrij nutteloos. Je kan het natuurlijk een tijdje vaak testen om een beeld te krijgen maar als ze dagelijks muizen eten is het volgens mij vrijwel zeker dat ze wel wormen hebben.
Door MillyMol
#3277942
Als je het op kunt brengen (ook wanneer kleine mens er straks is) zou je eens per maand kunnen gaan testen en op basis van die uitslag ontwormen. Ook even de uitslagen en de interval noteren. Misschien zit er een patroon met een vast interval van besmetting in op basis waarvan je een optimaal ontwormingsschema kunt opstellen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3277945
En hoe denk je dan dat zo'n vast interval ontstaat? Je kan toch niet voorspellen wanneer ze een besmette muis gaan eten?

Ik weet niet of je wel elke maand mag ontwormen. Of dat niet te kort op elkaar is. Is het medicijn dan niet schadelijker dan de kwaal? Dus het vergif niet erger dan de wormen?
Door MillyMol
#3277949
Ik doe ook maar suggesties hè... :???:
En ik weet ook niet of je elke maand mag ontwormen, hoe schadelijk dat is en of het middel erger is dan de kwaal. Maar je zou die vragen wel kunnen stellen aan een DA...
Door Martine-Tom
#3277951
buitenkatten zeker op een boerderij hebben wormen dus ik zou ze ook standaard eens per 3 maanden ontwormen. testen is imho weggegooid geld omdat ze het vroeg of laat gewoon weer krijgen.

Enige is ik zou wel in de gaten houden dat je af en toe een middel gebruikt wat ook op longworm werkt. Hoor dat bij buiten katten steeds vaker voorkomen, of daarop testen eens per jaar ofzo.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3277970
Ik wil met alle liefde eens per maand een mestonderzoek laten doen als dat dan ook daadwerkelijk nuttig is. Elke maand een dure test laten doen en dan tóch moeten gaan ontwormen is gewoonweg te duur. Met de hond en de paarden laat ik ook veel testen doen, maar dat verdiend zich terug omdat ik minder wormkuren hoef te kopen. Aan het eind van het jaar ben ik voordeliger uit dan met preventief ontwormen. En was het iets diurder was dat nog niet erg, daarvoor is het bij hond en paarden gewoon te nuttig om te laten.

Mijn plaatselijke da is van lotje getikt en vraagt voor een mestonderzoek 25 euro ;D ;D :D

Ik denk dat preventief ontwormen dan het beste is. Ik kom toch waarschijnlijk niet onder ontwormen uit :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3278111
MillyMol schreef:Ik doe ook maar suggesties hè... :???:
En ik weet ook niet of je elke maand mag ontwormen, hoe schadelijk dat is en of het middel erger is dan de kwaal. Maar je zou die vragen wel kunnen stellen aan een DA...
Sorry :)
Ik bedoelde het niet slecht hoor. Ik vroeg het me werkelijk af. Misschien is er iets dat ik niet weet?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3278115
Kan iemand mij het voordeel uitleggen van eens in de 3 maand ontwormen? Ervan uitgaande dat er dan een besmetting is, is je kat dan dus 8 weken per jaar ''wormvrij'' (gesteld dat 100% ook daadwerkelijk doodgaat). Is dat echt een enorm voordeel ten opzichte van 0 weken gegarandeerd wormvrij? Met daarnaast in gedachten dat er niet eens altijd een besmetting is? :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door