Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#3278143
Ligaa schreef:Kan iemand mij het voordeel uitleggen van eens in de 3 maand ontwormen? Ervan uitgaande dat er dan een besmetting is, is je kat dan dus 8 weken per jaar ''wormvrij'' (gesteld dat 100% ook daadwerkelijk doodgaat). Is dat echt een enorm voordeel ten opzichte van 0 weken gegarandeerd wormvrij? Met daarnaast in gedachten dat er niet eens altijd een besmetting is? :)
+1 ik zie dat echt niet zitten al dat gif in die katten. Preventief ontwormen bestaat gewoon niet. Ik zou trouwens de kwestie eens voorleggen bij Het Woud.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3278162
Ligaa schreef:Kan iemand mij het voordeel uitleggen van eens in de 3 maand ontwormen? Ervan uitgaande dat er dan een besmetting is, is je kat dan dus 8 weken per jaar ''wormvrij'' (gesteld dat 100% ook daadwerkelijk doodgaat). Is dat echt een enorm voordeel ten opzichte van 0 weken gegarandeerd wormvrij? Met daarnaast in gedachten dat er niet eens altijd een besmetting is? :)
Preventief ontwormen bestaat natuurlijk niet. Iets wat er niet is kan je ook niet doodmaken, zo simpel is het.
Maar er dus vanuit gaande dat mijn katten besmette muizen en/of konijnen eten zullen ze geregeld een besmetting oplopen. En je wil niet dat die uit de hand loopt want met wat pech heb je dan een dode poes.
Je wil het dis binnen de perken houden en dat kan door regelmatig te ontwormen. Anders komen er alleen wormen bíj.
hannabelgje schreef: +1 ik zie dat echt niet zitten al dat gif in die katten. Preventief ontwormen bestaat gewoon niet. Ik zou trouwens de kwestie eens voorleggen bij Het Woud.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Tja, dat is leuk, maar als ik de makers van wc-eend ga vragen of ik ook zonder kan, bestaat natuurlijk de kans dat ze geen objectief antwoord gaan geven ;)
Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat de kans bestaat. En als ik wormtesten verkocht dan ging ik niet zeggen dat je die vooral niet moest gebruiken.

Wormen zijn natuurlijk wel nog steeds gewoon gevaarlijk. Voor de kat zelf, voor de hond maar ook straks voor ons kind. Nu is het niet de bedoeling dat die kattenpoep eet maar ook daarvoor wil ik de risico's wel binnen de perken houden.
Door hannabelgje
#3278165
Hope schreef:
Preventief ontwormen bestaat natuurlijk niet. Iets wat er niet is kan je ook niet doodmaken, zo simpel is het.
Maar er dus vanuit gaande dat mijn katten besmette muizen en/of konijnen eten zullen ze geregeld een besmetting oplopen. En je wil niet dat die uit de hand loopt want met wat pech heb je dan een dode poes.
Je wil het dis binnen de perken houden en dat kan door regelmatig te ontwormen. Anders komen er alleen wormen bíj.



Tja, dat is leuk, maar als ik de makers van wc-eend ga vragen of ik ook zonder kan, bestaat natuurlijk de kans dat ze geen objectief antwoord gaan geven ;)
Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat de kans bestaat. En als ik wormtesten verkocht dan ging ik niet zeggen dat je die vooral niet moest gebruiken.

Wormen zijn natuurlijk wel nog steeds gewoon gevaarlijk. Voor de kat zelf, voor de hond maar ook straks voor ons kind. Nu is het niet de bedoeling dat die kattenpoep eet maar ook daarvoor wil ik de risico's wel binnen de perken houden.
Ik denk niet dat het woud zo extreem commercieel is en best mee kan denken over een plan van aanpak. Wie weet zit er ook een verschil in de seizoenen qua besmettingen en zij kunnen je daar het meeste over vertellen denk ik. Paarden lopen ook continu risico op herbesmetting, die ontworm je toch ook niet zonder te testen begrijp ik uit jouw verhaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door src_esther
#3278198
Ligaa schreef:Kan iemand mij het voordeel uitleggen van eens in de 3 maand ontwormen? Ervan uitgaande dat er dan een besmetting is, is je kat dan dus 8 weken per jaar ''wormvrij'' (gesteld dat 100% ook daadwerkelijk doodgaat). Is dat echt een enorm voordeel ten opzichte van 0 weken gegarandeerd wormvrij? Met daarnaast in gedachten dat er niet eens altijd een besmetting is? :)
PoP schreef in dit topic om te voorkomen dat ze gaan woekeren. Want dat is er nu met Jimmy. Dus ff schoonvegen, anders wordt het erger.
Door enya13
#3278200
ik ontworm mijn buitenkat met profender. dat zijn pipetten voor in de nek. ze blijven, net als die vlooienpipetten, 1 maand werkzaam. daarnaast ook goed ontvlooien. lintworm eitjes worden overgebracht door gastheer vlo.
ik houd ook niet van onnodig gif geven, maar mijn kat had ook steeds spoel- en lintwormen. hij is zwart, dus je ziet de wormen rond zijn anus goed zitten.
pillen hielpen niet genoeg. nu met die profender eindelijk van die rot wormen af.
je wilt niet hebben dat een kat lintworm pakketjes achterlaat in het babybedje of de box.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3278217
hannabelgje schreef:Ik denk niet dat het woud zo extreem commercieel is en best mee kan denken over een plan van aanpak. Wie weet zit er ook een verschil in de seizoenen qua besmettingen en zij kunnen je daar het meeste over vertellen denk ik. Paarden lopen ook continu risico op herbesmetting, die ontworm je toch ook niet zonder te testen begrijp ik uit jouw verhaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Bij paarden kan je, en dat doe ik dus ook héél fanatiek, heel veel doen om herbesmetting te voorkomen. Hier komen geen andere paarden op onze weides en áls die komen moeten ze eerst ontwormd worden en 24 uur op stal blijven. Ik heb een heel apart schema om mest te laten onderzoeken. Niet gewoon eens in de zoveel tijd, maar op basis van de uitslagen.
Iedere dag wordt overal mest weggehaald. Niet alleen uit de stal maar ook van de paddock en het weiland. Daardoor heeft het wormeitje geen tijd om uit te komen en in de grond te gaan zitten en krijgt het paard geen kans het weer op te eten. Ik heb mijn paarden hierdoor al 3 jaar wormvrij. Ik heb ze al drie jaar maar 1 keer per jaar hoeven ontwormen, tegen horzellarven, omdat je die niet kan zien in een mestonderzoek. Ik durf dus te stellen dat als je als eigenaar weet wat je doet, je echt niet steeds het risico loopt op herbesmetting.
Toen wij het paard voor manlief kochten bleek die een enórme bloedwormbesmetting te hebben. Echt gigantisch. Die bleek resistent voor de meeste middelen. Reden? De vorige eigenaresse had hem altijd gewoon een hele tube gegeven. Normaal is dat ruim voldoende, namelijk voor 600 kilo en de meeste paarden blijven daar ruim onder. Deze echter niet. Na wegen op de weegbrug bleek hij 720 kilo te wegen en hij was dus altijd onder gedoseerd. Bij ons is hij pas het weiland ingegaan toen zijn mestuitslagen goed waren. En die heb ik dus iedere vier weken laten testen, een kleine twee jaar lang.

Bij katten kan je weinig doen. Ja, je kan ze binnen houden maar daar worden die van mij niet gelukkig van. Maar ik kan moeilijk iedere muis die ze vangen ontwormen, zo werkt het gewoon niet. Je hebt het dus niet in de hand. Ik had gehoopt dat er mensen waren die me konden vertellen hoe het kwam dat ze zo vaak besmet raken en dat is gelukt. Het komt doordat ze buiten lopen en muizen eten bij de vleet.
Ik maak iedere dag de kattenbakken schoon, ik sla echt geen dag over, en ze eten vers. Maar meer kan ik dus blijkbaar niet doen en dit is niet afdoende.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3278219
enya13 schreef:ik ontworm mijn buitenkat met profender. dat zijn pipetten voor in de nek. ze blijven, net als die vlooienpipetten, 1 maand werkzaam. daarnaast ook goed ontvlooien. lintworm eitjes worden overgebracht door gastheer vlo.
ik houd ook niet van onnodig gif geven, maar mijn kat had ook steeds spoel- en lintwormen. hij is zwart, dus je ziet de wormen rond zijn anus goed zitten.
pillen hielpen niet genoeg. nu met die profender eindelijk van die rot wormen af.
je wilt niet hebben dat een kat lintworm pakketjes achterlaat in het babybedje of de box.

Oooh, bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken!
En dat laatste, dat is dus precies waar ik bang voor ben. Ik vind katten met wormen al geen feest, maar een baby met wormen, dat moet je gewoon niet willen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3278241
Als je niet ontwormt komen er steeds meer wormen. Goede voeding en een goede weerstand kunnen daar al in helpen en dan gaan ze mosschien niet woekeren. Maar bet grootste gevaar van wormen is dat ze heel talrijk worden of heel groot. Dan nelen ze steeds meer voeding van het dier of vullen een plaats op waardoor de organen niet goed meer werken of verstopt raken.
Er zijn uitzonderingen zoals wormen die in het oog of in het zenuwstelsel terechtkomen, daar is zelfs 1 worm gevaarlijk. Maar dan geldt ook nog steeds dat hoe langer hij blijft leven hoe meet kans dat hij schade aanricht. En deze wormen komen zeker in onze streken nogal weinig voor.

Bij de 'normale' wormbesmettingen gaat het dus vooral over de hoeveelheid en grootte van de wormen. Door ze om de paar maanden te verwijderen of minstens uit te dunnen verhinder je dat ze zo talrijk of groot worden dat het gevaarlijk wordt.
Er mag dan al een nieuwe besmetting volgen, dan starten ze tenminste met een nieuwe lei.

Mn noemt het preventief ontwormen als je ontwomt voordat de kat duidelijke symptomen vertoont. En zonder dat je een test doet. Je weet dus niet zeker of ze besmet is maar je ontwormt voor de zekerheid. Bij een kat die dagelijks muizen vangt en opeet is die kans gewoon erg groot.
Maar precentief blijft wel een verwarrende term inderdaad.

Profender en stronghold zijn vergelijkbaar. Ik wist wel niet dat het ook een maand tegen de wormen werkte. Ik dacht dat dat enkel voor de vlooien gold, maar eigenlijk weet ik het niet, ik ging daar gewoon vanuit.
Door frodo quin
#3278305
Een buitenkat die jaagt heeft natuurlijk een grotere kans op wormen, maar kan net zo goed jaren wormen vrij zijn. Aangezien je nu twee besmettingen kort na elkaar had zou ik persoonlijk kiezen om maandelijks te controleren (ik liet het bij een labo via mijn da doen en betaalde 16 euro voor drie katten) en indien nodig te ontwormen.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3278343
pearlsofpassion schreef:Als je niet ontwormt komen er steeds meer wormen. Goede voeding en een goede weerstand kunnen daar al in helpen en dan gaan ze mosschien niet woekeren. Maar bet grootste gevaar van wormen is dat ze heel talrijk worden of heel groot. Dan nelen ze steeds meer voeding van het dier of vullen een plaats op waardoor de organen niet goed meer werken of verstopt raken.
Er zijn uitzonderingen zoals wormen die in het oog of in het zenuwstelsel terechtkomen, daar is zelfs 1 worm gevaarlijk. Maar dan geldt ook nog steeds dat hoe langer hij blijft leven hoe meet kans dat hij schade aanricht. En deze wormen komen zeker in onze streken nogal weinig voor.

Bij de 'normale' wormbesmettingen gaat het dus vooral over de hoeveelheid en grootte van de wormen. Door ze om de paar maanden te verwijderen of minstens uit te dunnen verhinder je dat ze zo talrijk of groot worden dat het gevaarlijk wordt.
Er mag dan al een nieuwe besmetting volgen, dan starten ze tenminste met een nieuwe lei.
Oke dankjewel. Ik vroeg me dat af, omdat ik niet weet of het bekend is binnen hoeveel tijd zo'n populatie wormen dan weer net zo groot is. Is dat na 2 weken weer? Stel er is een besmetting, zit je dan binnen 2 weken na een nieuwe besmetting weer op hetzelfde niveau? Of ben je dan echt 3 maanden safe voordat het echt weer nodig is? De cyclus is gemiddeld 2 weken toch? Dus dan verdubbelt het aantal zich natuurlijk iedere 2 weken, maar dat is weer afhankelijk van hoeveel wormen er in het begin zijn. Weten we zeker dat dat echt afdoende helpt? Gewoon interesse hoor, ik ontworm zelf nauwelijks.

Frodo Quin: wauw dat is voordelig, ik betaal hier 30 euro per kat. ::)
Door frodo quin
#3278356
Ligaa schreef:Oke dankjewel. Ik vroeg me dat af, omdat ik niet weet of het bekend is binnen hoeveel tijd zo'n populatie wormen dan weer net zo groot is. Is dat na 2 weken weer? Stel er is een besmetting, zit je dan binnen 2 weken na een nieuwe besmetting weer op hetzelfde niveau? Of ben je dan echt 3 maanden safe voordat het echt weer nodig is? De cyclus is gemiddeld 2 weken toch? Dus dan verdubbelt het aantal zich natuurlijk iedere 2 weken, maar dat is weer afhankelijk van hoeveel wormen er in het begin zijn. Weten we zeker dat dat echt afdoende helpt? Gewoon interesse hoor, ik ontworm zelf nauwelijks.

Frodo Quin: wauw dat is voordelig, ik betaal hier 30 euro per kat. ::)
Het gaat wel om een standaard onderzoek van één dag ontlasting. Ik gaf dus 3 potjes binnen, want wel van elke kat apart. Ik heb geen idee of het nu wolf alleen is veel gaat schelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door