Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#3262373
Wasabi wilde afgelopen week op woensdagavond ineens niet eten en op donderdagochtend ook niet. In de avond is hij naar de da geweest en hebben ze bloed afgenomen. Hij kreeg iets mee tegen misselijkheid en een ab kuur. 'S avonds at hij weer en inmiddels is hij weer de oude. Nu kreeg ik net de uitslag van het bloed en blijken zijn nierwaardes verhoogd. Ze wilden hem vijf dagen aan het infuus leggen en daarna kijken hoe de waardes waren. Ze begrijpen ook niet hoe hij zich nu beter kan voelen.
Hij is net 5 geworden trouwens in september.
Ik weet nu dus niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb een kat die weer gewoon de oude is. Hij heeft 1 dag de anti misselijkheid gekregen en daarna ben ik daarmee gestopt.
Ik heb niet zoveel zin om hem vijf dagen op te laten nemen en aan een infuus te gooien eigenlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door MillyMol
#3262375
Je zou nog eens een keer bloed af kunnen nemen ter controle. Als de nierwaarden weer afwijkend zijn kun je altijd nog na gaan denken over evt. verdere stappen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3262382
Ik kan de uitslagen niet zien, te klein.

Maar vergeet niet dat je niet verplicht bent om hem aan het infuus te leggen. Het is jouw kat en jij bepaalt.
Sterkte :-*
Door Anne in Zweden
#3262385
hannabelgje schreef:Wasabi wilde afgelopen week op woensdagavond ineens niet eten en op donderdagochtend ook niet. In de avond is hij naar de da geweest en hebben ze bloed afgenomen. Hij kreeg iets mee tegen misselijkheid en een ab kuur. 'S avonds at hij weer en inmiddels is hij weer de oude. Nu kreeg ik net de uitslag van het bloed en blijken zijn nierwaardes verhoogd. Ze wilden hem vijf dagen aan het infuus leggen en daarna kijken hoe de waardes waren. Ze begrijpen ook niet hoe hij zich nu beter kan voelen.
Hij is net 5 geworden trouwens in september.
Ik weet nu dus niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb een kat die weer gewoon de oude is. Hij heeft 1 dag de anti misselijkheid gekregen en daarna ben ik daarmee gestopt.
Ik heb niet zoveel zin om hem vijf dagen op te laten nemen en aan een infuus te gooien eigenlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Hij eet dus sinds donderdagavond weer gewoon goed en is ook verder weer normaal? Dan zou ik hem ook niet vijf dagen laten opnemen, geloof ik. Kunnen ze niet gewoon iedere dag even spoelen, en dat je hem dan daarna weer mee naar huis neemt? Moet je wel vijf keer op en neer rijden natuurlijk, maar da's voor Wasabi waarschijnlijk prettiger.
Natuurlijk is het bij nierproblemen beter om vroeg in te grijpen, want te laat is te laat. Maar als de waarden niet extreem verhoogd zijn (ik kan ze ook niet lezen), zou ik het eerst met gewoon spoelen proberen.
Door hannabelgje
#3262386
De bloeduitslag staat nu in pdf download in een vorig bericht. Dan zou het te lezen moeten zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door hannabelgje
#3262387
Anne in Duitsland schreef:

Hij eet dus sinds donderdagavond weer gewoon goed en is ook verder weer normaal? Dan zou ik hem ook niet vijf dagen laten opnemen, geloof ik. Kunnen ze niet gewoon iedere dag even spoelen, en dat je hem dan daarna weer mee naar huis neemt? Moet je wel vijf keer op en neer rijden natuurlijk, maar da's voor Wasabi waarschijnlijk prettiger.
Natuurlijk is het bij nierproblemen beter om vroeg in te grijpen, want te laat is te laat. Maar als de waarden niet extreem verhoogd zijn (ik kan ze ook niet lezen), zou ik het eerst met gewoon spoelen proberen.
Ja dat vind ik geen probleem. Dat kan neem ik aan ook gewoon door onderhuids vocht te geven. Maar of ik dan naar die praktijk wil gaan, ik denk het niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door frodo quin
#3262413
Zijn nierwaarden staan het dubbel als ik het goed gezien heb. Dan vind ik het dus heel bizar dat hij met één injectie tegen de misselijkheid enkele dagen geleden ineens beter lijkt :-\

Een opname van vijf dagen wordt geen enkele kat vrolijk van, dus als het niet hoeft zou ik het niet doen. Neemt niet weg dat als het effectief zo erg met zijn nieren gesteld is al dat de uitslag doet vermoeden, spoelen wel aan te raden is.

Je zou kunnen kiezen om minstens één keer per dag naar de da te gaan om te spoelen of om thuis onderhuids zelf vocht toe te dienen. Ik zou wel eerst nog eens laten controleren hoe het nu met de nierwaarden gesteld is, want zo'n hoge nierwaarden met een kat waar je niet veel aan merkt is niet ongekend, maar dat hij zo veel beter is is wel vreemd. Is zijn urine trouwens ook getest?
Door hannabelgje
#3262415
Ik ga morgen met deze uitslag naar mijn eigen da die ook pro vers is. Dan kan ze onderhuids vocht toedienen indien nodig. Dan maar niet naar de franse les. Ik kan er gewoon niet bij. Hij is op die 2x eten weigeren geen moment ziek geweest. Zijn vacht is super mooi, hij stinkt niet uit zijn bek, hij geeft niet over en heeft dat ook niet gedaan, hij is super mooi op gewicht, hij eet goed, hij speelt en wast en kletst enz.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door frodo quin
#3262418
Ik ben een beetje chaotisch aan het posten, dus ik zet het hier ook maar even :-[ :

Toen Cyc verhoogde nierwaarden had was er ook iets vreemds: er was niets in de urine te zien. Ik heb toen een andere da geraadpleegd en zij gaf aan dat verhoogde nierwaarden ook op hartfalen kunnen wijzen als de urine schoon is. Je zou het namelijk in principe eerst in de urine moeten zien. Cyc zijn hart bleek trouwens wel in orde te zijn. Hij had ook minder verhoogde waarden dan Wasabi, geen idee of dat hiervoor een rol speelt. Neemt niet weg dat ook bij hartfalen zijn herstel nogal bizar is.

Kan hij in aanraking zijn gekomen met iets giftig? Ze gaan bij jou niet vrij naar buiten hé?
Door hannabelgje
#3262430
Nee ze gaan inderdaad niet vrij naar buiten. Ze hebben wel ooit bravecto gehad van mijn da, maar dat is inmiddels al 2 jaar geleden. Inmiddels heb ik contacten gelegd in het siamezenwereldje en heb ik iemand gevonden die mij verder kan helpen. Die persoon heeft zich volledig verdiept in nierproblemen bij katten. Het is nl een groot probleem onder de siamezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3262450
Vraag ook eens na bij jouw DA, maar als ik het goed heb kunnen ze ook verhoogde waarden hebben door uitdroging. En een kat die niet eet droogt altijd een beetje uit.
Komt bij dat vers ook wat verhoogde waarden kan geven omdat er meer eiwitten in de voeding zitten en de normaalwaarden op brokkenkatten zijn gebaseerd.

Als het licht verhoogd is, zou het misschien wel kunnen dat het vals alarm is.

Als ze toch echt verhoogd zijn en niet tijdelijk, hoeft je kat ook nog niet ziek te tonen. Als ze al ziek tonen zit je al ver in het ziekteproces.

Wat ik wel zeker wil stellen is dat hij niet ziek zal geweest zijn van de nieren. Dat kan bijna niet aangezien hij weer beter is.
Hij zal iets anders gehad hebben en daardoor kom je die nierwaarden nu toevallig te weten.

Wat zeggen de rest van de waarden?
Witte bloedcellen verhoogd? Leucocyten zijn dat. En welke dan? Neutrofielen? Lymfocyten?
Door hannabelgje
#3262452
De complete uitslag staat in pdf in een eerder bericht. Die zou je moeten kunnen openen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door