Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3239272
In verband met een aanstaande verhuizing moeten mijn poezels straks toch zeker 3-4 weken binnen zitten, terwijl ze nu 24/7 toegang hebben tot de buitenwereld. Maar... Oud en Nieuw is al een ramp. ::) Hoe pak ik dat het beste aan? Ze vertikken het op de kattenbak te gaan, ook als ik er tuinaarde in doe, en in een huisje zonder echte tuin (waar ik nu zicht op heb) wordt het lastig er steeds tuinaarde in te doen. ::)

Hoe krijg ik die eigenwijze monsters weer op de bak? Ze houden het rustig 24 uur op zonder in huis te plassen. Dat lijkt me op de lange duur niet echt gezond en ik zit ook niet te wachten op ongelukjes natuurlijk. Het wordt ook een kleiner huisje dan ze gewend zijn (een huis met drie slaapkamers en een tuin van 70 vierkante meter kan ik in mijn uppie niet betalen) dus voor tijdelijk wordt het echt even behelpen. Hoe help ik ze het best door zo'n periode heen als ik zelf ook nog moet werken? :(
#3239296
Genoeg bakken plaatsen, door het hele huis. Zeker om te beginnen, later kan je misschien afbouwen.
Voorzie verschillende soorten kattenbakvulling. Op klei-basis, plantaardige enz... je weet namelijk niet wat je katten verkiezen. Desnoods zelfs eentje met speelzand ( wit zand dus) dat schijnen katten doorgaans onweerstaanbaar te vinden. Dat laatste zou ik wel snel weglaten want het valt niet schoon te maken maar voor hen te overhalen binnen te gaan, kan het helpen.

Ze zullen op een keer toch moeten gaan en dan gaan katten toch liever op zand of degelijke dan zomaar op de vloer. Let wel op met dekentjes en kussens en hou ze misschien van je bed weg tot ze een eerste keer goed op de bak geweest zijn. Kwestie van ze niet in de verleiding te brengen.
Voorzie dus gewoon genoeg gelegenheden. En houdt deze proper!

Verder hield ik bij een verhuis mijn katten steeds minimum 2 maand binnen. Ik zeg het maar... ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3239300
Deuren en ramen dichthouden. Klinkt flauw, maar is wel essentieel.
Meerdere en verschillende soorten kattenbakken met verschillende soorten grit of mengsels daarvan. Bij gebrek aan eigen buitenruimte zou ik gerust in het park, bos en plantsoen gaan scheppen. Verschoon heel vaak de bakken.
Voorzie de binnenruimte van voldoende feliwaystekkers (geen garantie, maar als het wel helpt is dat mooi meegenomen), veel kleedjes en mandjes, speelgoed en krabpaal oid.
Verwen ze mateloos met aandacht, samenspelen en hun favoriete barfhapjes.
Katten horen sowieso verwend te worden, maar katten die privileges verliezen helemaal.

Binnenkatten kunnen minder makkelijk voor eigen vertier zorgen. Jij bent daar echt meer voor nodig.

Succes.
Door Martine-Tom
#3239329
Feliway duurt minimaal 2 weken voor het werkt dus daar zou ik geen geld aan verspillen.
Matatabi stokjes vinden veel katten rustgeven.
Valeriaan kan je gebruiken en op wat meubels ed druppelen.
Veder weinig aan te vullen op bovenstaande tips
#3239346
Martine-Tom schreef:Feliway duurt minimaal 2 weken voor het werkt dus daar zou ik geen geld aan verspillen.
Matatabi stokjes vinden veel katten rustgeven.
Valeriaan kan je gebruiken en op wat meubels ed druppelen.
Veder weinig aan te vullen op bovenstaande tips
Feliway is aromatherapie en werkt meteen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Martine-Tom
#3239355
hannabelgje schreef:Feliway is aromatherapie en werkt meteen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Is informatie van feliway zelf hoor...
Ik heb er uberhaubt nooit enig effect vam gezien iig.
En als je dan de prijs ziet...doe mij dan maar valeriaan.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3239373
Bedankt voor alle tips! Veel bakken en veel verschillende soorten grit dus. Ik zie het nog niet zo zitten om iedere dag met 4 bakken het bos in en uit te gaan dus dat houden we maar even als noodoplossing. En uiteindelijk wil ik ook graag dat ze op gewoon grit hun behoeftes gaan doen, liever ook als ze wel naar buiten gaan (ijdele hoop natuurlijk).
Feliway of valeriaan is ook een goede inderdaad! Ik hoop dat ze daar ook sneller van op de bak gaan. ;D

POP: Ja, iedereen heeft daar een andere termijn voor. Ik heb zelf goede ervaringen met 3-4 weken maar ik kijk wel even hoe ze zich gedragen. Waarschijnlijk ben ik ze na 4 weken ook meer dan zat binnen. Ik denk dat ik daarná maar ga behangen. :biggrin2:
#3239378
Zijn ze tuigjes gewend? Kun je ze af en toe aan een tuigje uitlaten op een veilige plek bij je nieuwe onderkomen?

Succes verder... Vreselijk moeilijk, buitenkatten binnenhouden, maar ook weer niet onmogelijk. Wat al gezegd is: afleiding!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3239380
Bij Mies onze wilde kat hebben we allerlei verschillende bakken geprobeerd. Ze was wild, boos en totaaaaal niet gewend aan een bak. Ik heb alles wat waterdicht was gebruikt, van afwasteiltjes tot trainingsbakken, een grote doos, gat erin gemaakt, bak erin zodat het donker was.

Hoe ondieper hoe beter was hier de conclusie. Ze leek gewoon niet te begrijpen dat ze ergens in moest stappen om haar behoeften te doen. Hoe minder hoog de opstap, hoe beter. Ik heb zelfs een dienblad gebruikt ::)
Lekker groot, heel laag en makkelijk schoon te maken.

Inderdaad ook verschillende vullingen proberen. Ik had hier geel en zwart zand, krantensnippers, klei, korrels, klonterend en niet klonterend, noem maar op. Uiteindelijk mengde ik zwart zand met korrels op basis van klei.
Wat ik ook deed was ongelukjes bij elkaar vegen met keukenpapier en dat in de bak gooien. Natuurlijk geen dagen laten liggen maar zo ging het wel ruiken naar hun eigen lichaamsgeuren en dat leek echt te helpen.

Mocht zand nu echt het enige zijn wat werkt... Ik had er gewoon een zak potgrond voor gekocht ::) ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#3239382
Je hoeft natuurlijk niet met de kattenbak naar het bos ;D
Een of meerdere bouwemmers in het bos vullen en mee naar huis nemen lijkt me praktischer. Thuis gewoon legen in vuilniszak of container.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3239446
Anne in Duitsland schreef:Zijn ze tuigjes gewend? Kun je ze af en toe aan een tuigje uitlaten op een veilige plek bij je nieuwe onderkomen?

Succes verder... Vreselijk moeilijk, buitenkatten binnenhouden, maar ook weer niet onmogelijk. Wat al gezegd is: afleiding!
Nee helaas niet, ik heb er wel over na zitten denken ja! Maar misschien dat ik het maar gewoon ga proberen, er zal er toch wel ééntje van de drie zijn die dat misschien toch ziet zitten.. :P

Ojee, als die van mij een voorbeeld nemen aan Mies kan ik nog even. Mijn kater heeft het toen hij nog binnen was wel altijd op de bak gedaan maar met oud en nieuw weigert hij gewoon en gaat hij net zo eigenwijs alles op zitten houden als de dames. De grootste overwinning van vorig oud en nieuw was dat hij in een bak zonder kap, gevuld met grond uit de tuin, jawel.. ging liggen slapen. >:(

Ik zal ook op zoek gaan naar wat lagere kattenbakken of afwasteiltjes ofzo. Misschien dat ik er maar gewoon 5 of 6 neer zet dan, des te kleiner de kans op een ongelukje. Potgrond is ook geen probleem hoor maar dat ruikt dan weer niet naar hun eigen territorium (= de tuin onder andere) dus ik weet niet of ze daarin trappen.

Koekje: nouja ik zag mezelf al met mijn neus door dat zwarte zand gaan om te ruiken of ze er iets in gedaan hebben of voor de zekerheid iedere dag maar verschonen. Met 5/6 kattenbakken ben je dan nog een keer door je zand heen haha. Maar ik ga zeker een zak potgrond regelen, dat moet wel te doen zijn. :biggrin2:
Door Martine-Tom
#3239506
wat sommige katten ook fijn vinden is een wasmachinelekbak...zo'n lekkere grote bak van 1x1 meter, kunnen ze meer natuurlijk gedrag in kwijt qua ontlasten :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3245408
koekje schreef:Je hoeft natuurlijk niet met de kattenbak naar het bos ;D
Een of meerdere bouwemmers in het bos vullen en mee naar huis nemen lijkt me praktischer. Thuis gewoon legen in vuilniszak of container.
Je kunt ook gewoon tuinaarde kopen bij het tuincentrum. Lijkt me slimmer dan op openbare plekken gaan graven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door