Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door JordyW
#3238932
Hallo allemaal,

Reeds enkele jaren voeren wij onze katten KVV. Eerst van Carnibest nadien Kiezebrink mixen. Zelf zijn wij hier zeer tevreden over. Echter onze dierenarts niet.... bekend verhaal waarschijnlijk.

Nu zoek ik echter naar antwoorden, hopelijk zijn hier nog mensen die me hier een correct antwoord over kunnen geven.

Het gaat als volgt:
Wij zijn fokker van het mooie kattenras Brits korthaar.
Een tijdje geleden is een poes van ons bevallen van 4 kittens. Eentje hebben we echter snel moeten laten inslapen omdat het een open buikje had (foutje van de natuur). Bij een 2de kitten merkte we pas op 3 weken dat er iets fout was. Het begon rond te wandelen maar bibberde continu. Eerst dachten wij aan een "trilkitten", maar daarvoor had het niet alle symptomen. Het lijkt ook blind te zijn. Bij een bezoek aan de dierenarts vermoede ze dat moederpoes Toxoplasmose moet hebben opgelopen tijdens de zwangerschap wat misvormde en zieke kittens geeft bij de geboorte. En dit zou komen doordat wij onze katten KVV geven.
De kittens zelf blijven rauw eten. Ook al is ze hier geen voorstander van. Het kitten doet het "goed", het krijgt antibiotica en extra vitamines.

Onze kittens liggen véél verder in gewicht dan kittens van andere cattery's. Ze zien er altijd top uit en hebben een goede conditie. Dus zo slecht is het dan toch niet dat we KVV geven?

Nu wilt het lukken dat wij nog een ander nestje kittens hadden. Die jonger zijn. Zij begonnen plots te braken en wouden niet meer eten. Infectie opgelopen, kan altijd. hé dachten we. Zoals goede eigenaren gaan we naar de dierenarts. Oorzaak: Het voeren van rauw heeft de ziekte versterkt. (Lijkt mij straf.... maar ik luister naar onze dierenarts) Zij hebben anti-braakmiddel gekregen en zijn AB kuur opgestart.


Klopt onze dierenarts haar verhaal hier over de Toxoplasmose? En onze andere kittens die een "infectie" hebben opgelopen door KVV?

Ik heb enorm veel aan het opzoeken geweest over haar conclusies over KVV maar vind nergens anders info over misvormde/zieke kittens door rauw voeding.
Alles gebeurd hier in hygiënische omstandigheden (Aparte snijplakken, aparte messen, aparte potjes, eigen diepvries voor de katten hun voer) na het voeren wordt alles ontsmet in de keuken en hun bordjes of de omgeving waar de kittens eten (zijn nog niet de properste eters ;) ) .

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3238973
Komen de symptomen overeen met een toxoplasmosebesmetting? Want dat weet ik niet. Zijn alle kittens ziek?

Rauw vlees kan toxoplasmose bevatten. Maar een besmetting is enkel gevaarlijk als de moeder het de eerste maal oploopt tijdens de zwangerschap. Als het dus van het rauwe vlees komt is dat erg toevallig net op dat moment en komt het dus alleszinds niet courant voor in het vlees. Anders zou ze het al lang gehad hebben voorheen.
De besmettingskans is echter groter als je katten plots in contact komen met ontlasting van vreemde katten. Of door te graven in aarde waar vreemde katten hun behoefte in gedaan hebben. Dat is de grootste besmettingshaard. Ik weet niet in hoeverre je het kan meebrengen aan je schoenen of dergelijk.

Maar het kan dus ook ergens anders van komen dan van rauw vlees.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3238975
Welkom op BP!

Ik dacht dat katten alleen drager/doorgeefluik van toxoplasmose waren. Humaan is een eerste aanraking tijdens de zwanger potentieel funest, maar ik weet niet of dat ook voor katten geldt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3238977
Stukje ongevraagd advies: ik ben niet zo'n fan van die Kiezebrinkmixen. Ze zijn qua samenstelling erg incompleet en het is ondoenlijk ze goed compleet te maken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3238978
koekje schreef:Welkom op BP!

Ik dacht dat katten alleen drager/doorgeefluik van toxoplasmose waren. Humaan is een eerste aanraking tijdens de zwanger potentieel funest, maar ik weet niet of dat ook voor katten geldt.
Ik weet ook niet of dat geldt.
Maar het zou mij eigenlijk niet verbazen dat het voor dieren even gevaarlijk is als voor mensen.
De meeste katten die buiten loslopen zullen dat geloof ik echter doormaken voor ze eventueel zwanger zijn. Bij binnenkatten of in een afgezette tuin, ligt dat natuurlijk anders.
Door JordyW
#3238981
pearlsofpassion schreef:Komen de symptomen overeen met een toxoplasmosebesmetting? Want dat weet ik niet. Zijn alle kittens ziek?

Rauw vlees kan toxoplasmose bevatten. Maar een besmetting is enkel gevaarlijk als de moeder het de eerste maal oploopt tijdens de zwangerschap. Als het dus van het rauwe vlees komt is dat erg toevallig net op dat moment en komt het dus alleszinds niet courant voor in het vlees. Anders zou ze het al lang gehad hebben voorheen.
De besmettingskans is echter groter als je katten plots in contact komen met ontlasting van vreemde katten. Of door te graven in aarde waar vreemde katten hun behoefte in gedaan hebben. Dat is de grootste besmettingshaard. Ik weet niet in hoeverre je het kan meebrengen aan je schoenen of dergelijk.

Maar het kan dus ook ergens anders van komen dan van rauw vlees.
Als ik opzoek naar symptomen van kittens, dan komen er 2 zaken overéén, blind zijn en evenwicht stoornissen . Het kan dat de moeder voor de eerste keer de besmetting heeft opgelopen... Ze komen wel nooit buiten. Dus kunnen niet in aanraking komen met vreemde katten hun stoelgang.

Hier zijn ze gek van Kiezebrink. Alsook de eendagskuikens(gemalen)
Maar moet wel zeggen dat ze ook nog brokken krijgen omdat niet alle kittenkopers KVV wenst te geven. En daarom willen we ook dat ze brokken (goede) eten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3238982
Ot en Sien niet. Ik weet niet of dat uitzonderingen zijn. Ze hebben de eerste twee jaren van hun leven redelijk los kunnen lopen (ommuurde binnentuinen van het blok huizen), maar ik bleek zo'n 3 jaar geleden tijdens de zwangerschap van Vera geen antistoffen tegen toxoplasmose te hebben.
Kan natuurlijk in theorie ook net zijn dat op het moment dat ze dat als jonge kat dat hebben uitgescheiden, ze mij er toevallig net niet mee besmet hebben.


Ik krijg wel meer vragen.
Waar worden de afwijkingen van de kittens door veroorzaakt? Wat zijn symptomen bij dracht met toxoplasmose of een deficiënt menu? Hoe verloopt een toxoplasmosebesmetting bij de kat, eventueel zwanger, precies? Etc
Ik heb de komende dagen helaas geen tijd om de antwoorden op te zoeken. Als niemand anders het lukt, hoop ik er later volgende week op terug te komen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3239010
Of je zelf antistoffen hebt wil niet veel zeggen Koek. Ik heb 5 jaar actief buitenlopende katten gehad maar zelf geen besmetting. Ik ga er nochtans vanuit dat de katten het toen wel gehad hebben maar ik gewoon niet doorgekregen. Je zit tenslotte niet met je handen in de ontlasting van je katten zonder daarna grondig je handen te wassen... ::)
Het al dan niet hebben van een kat blijkt dan ook vrijwel geen invloed te hebben of iemand toxo doormaakt of niet, antistoffen heeft of niet. Het is zelfs zo dat de eigenares van de kittenopvang waar ik voor mijn zwangerschap wat ging helpen, geen antistoffen heeft. Ze doet voornamelijk zwerfkittens en dus een groot risico daarvoor, maar niets...
Naar het schijnt zou de grootste haard echt tuinieren zijn of in een openbare zandbak spelen. Dat soort zaken. Ongewassen groenten uit eigen tuin zijn ook een risico ( omdat er zwerfkatten bij kunnen) en dan evt rauw vlees blijkbaar.

Maar er valt mij nu net iets in. Toxoplasmose gaat dood bij invriezing. 24u zou al voldoende zijn. Heb jij jouw katten ooit iets gegeven dat echt vers vers was? Niet ingevroren?
Anders kan het al niet van het vlees zijn.
Verder heeft mijn HA gezegd dat lam en varken het grootste risico inhouden, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het in andere diersoorten niet kan zitten...
Door JordyW
#3239032
pearlsofpassion schreef:
Maar er valt mij nu net iets in. Toxoplasmose gaat dood bij invriezing. 24u zou al voldoende zijn. Heb jij jouw katten ooit iets gegeven dat echt vers vers was? Niet ingevroren?
Anders kan het al niet van het vlees zijn.
Verder heeft mijn HA gezegd dat lam en varken het grootste risico inhouden, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het in andere diersoorten niet kan zitten...
Dat dacht ik dus ook dat Toxoplasmose gedood wordt bij het invriezen. Mijn dierenarts beweert van niet.

Wij geven nooit varken, wel lam maar ook aangekocht in bevroren toestand aangekocht. Heel af en toe kopen wij vers rundhart aan wat we zelf in porties versnijden en dan invriezen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3239055
JordyW schreef:Dat dacht ik dus ook dat Toxoplasmose gedood wordt bij het invriezen. Mijn dierenarts beweert van niet.

Wij geven nooit varken, wel lam maar ook aangekocht in bevroren toestand aangekocht. Heel af en toe kopen wij vers rundhart aan wat we zelf in porties versnijden en dan invriezen.
Tuurlijk wel.
Als je iets rauw haalt en dan zelf invriest is het dus ook veilig. Pas als je het zonder invriezen geeft zou het toxo kunnen bevatten.

Maar ik sluit me bij Lique aan. Een test kan niet zeggen of het zeker dat is, maar wel uitluiten als je poes het nooit gehad heeft. De kittens laten testen kan natuurlijk ook maar ik weet niet hoe jong ze het gewoon kunnen oplopen zonder dat ze het in de baarmoeder hebben gekregen. Eens geboren kan het geen kwaad meer geloof ik.
Ook hier geldt natuurlijk, indien niet gevonden, is het zowiezo wat anders.

Ik ging geloof ik wel bij een andere DA langs. Bovenstaande bewering gaat verder dan tegen rauw zijn en dus vooringenomen, het is gewoon gelogen... Ik geloof niet dat ze verder wil kijken dan dat en dat is een probleem.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3239082
Ok, wat ik al gevonden heb is dat ook jonge kittens buiten de baarmoeder die besmet raken, symptomen kunnen krijgen. Welke die dan zijn is wel niet helemaal duidelijk. Blindheid staat daar op de meeste sites niet bij, ( op sommige is wel sprake van oogaandoeningen), wel spijsverteringsproblemen en algemene neurologische aandoeningen.

En dat katten het maar 2 weken uitscheiden. Dat is dus ontzettend kort. Wel na een incubatietijd van minstens 10 dagen. Maar dat de eitjes wel tot een jaar kunnen overleven na uitscheiding.

Verder dat ze het uiteraard ook kunnen krijgen van het eten van prooien die ze zelf vangen, zoals muizen. Ik weet niet of dat bij jouw katten mogelijk is?
Je mag natuurlijk ook de behuizing van de dekkater niet vergeten als een omgeving waar ze eventueel een besmetting zou hebben kunnen opgelopen hebben.
Al lijkt me dat ook sterk...
Door JordyW
#3239095
pearlsofpassion schreef:Ok, wat ik al gevonden heb is dat ook jonge kittens buiten de baarmoeder die besmet raken, symptomen kunnen krijgen. Welke die dan zijn is wel niet helemaal duidelijk. Blindheid staat daar op de meeste sites niet bij, ( op sommige is wel sprake van oogaandoeningen), wel spijsverteringsproblemen en algemene neurologische aandoeningen.

En dat katten het maar 2 weken uitscheiden. Dat is dus ontzettend kort. Wel na een incubatietijd van minstens 10 dagen. Maar dat de eitjes wel tot een jaar kunnen overleven na uitscheiding.

Verder dat ze het uiteraard ook kunnen krijgen van het eten van prooien die ze zelf vangen, zoals muizen. Ik weet niet of dat bij jouw katten mogelijk is?
Je mag natuurlijk ook de behuizing van de dekkater niet vergeten als een omgeving waar ze eventueel een besmetting zou hebben kunnen opgelopen hebben.
Al lijkt me dat ook sterk...
Bedankt voor het mee opzoeken. Dus volgens mij komen wij op de zelfde site's terecht.

Onze dierenarts beweerde dat het kwam omdat de moeder Toxoplasmose tijdens de zwangerschap had opgelopen.... En hierdoor het ene kitten een open buikje had (wat bij andere fokkers ook al eens gebeurd, men spreekt hier dan steeds van foutje van de natuur jammer genoeg) en dan het andere kitten dat neurologische aandoeningen heeft (bibberen, moeilijk stappen, blindheid is nog niet zeker maar toch voor 90%)

Maar ons ander nestje dat net ziek werd, maag-darm infectie, lijkt me heel straf dat dit echt toxoplasmose zou zijn. Het kan hé. Maar ze heeft hier nooit gevraagd achter een bloedonderzoek. Wij willen dit alsnog laten uitvoeren. Waarschijnlijk bij een andere DA. Deze kittens zijn wel na de antibioticakuur weer helemaal tip top.

Wij hebben onze eigen 2 katers. Die hebben hun eigen villa achteraan in de tuin met grote ren. Hierin kunnen geen andere katten komen of elkaar besmetten door te niezen of dergelijke aangezien er een plexiplaten rond de ren gespannen zijn om besmetting met bepaalde ziektes te vermijden.
Het katerverblijf wordt om de 2 dagen helemaal geschuurd met dettol.

Wij zelf zijn enorme kuisfreaks en willen dat alles heel clean is. Het FOD dierenwelzijn dat hier al eens geweest is. zei zelf dat men weinige hobbyfokkers ziet waar alles zo spik en span is.
Het kan altijd gebeuren dat wij door één of andere reden toxoplasmose hebben binnengehaald... Maar vind niets terug over hoe lang het overleeft aan schoenen, kledij,....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door