Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3250510
Ok. Duidelijk. :)

Dan zou ik wat aftasten hoe ze op elkaars geur reageren.
En ondertussen inderdaad de honden en Sven elkaar leren kennen.
Met de katten zou ik nog even wachten. Geur uitwisselen is prima en als ze elkaar door de ren zien is dat ook goed. Maar echt bij elkaar laten zou ik nog even zo laten. Gewoon puur om Sven niet te overrompelen met meteen de honden en de katten te ontmoeten. Als hij te veel stresst is dat niet bevorderlijk. Nergens voor nodig. ;)

Volgende maand of zo is nog tijd genoeg.

Je kan hem dan binnen houden 's nachts waar jouw katten niet komen?
Zeker als hij daar aandacht en een warm.plekje krijgt, zie ik echt geen reden dat hij er weg van zou lopen. Integendeel. Zet zijn eten dan ook wel daar.
Als je honden daar wel komen, zorg dan dat hij een plekje heeft waar hij veilig is. Het liefst hoger en dat hij eenvoudig kan bereiken zodat hij alles rustig kan.bekijken.
Zo zal hij ook het snelst gewend zijn aan de honden.
#3250517
pearlsofpassion schreef:Ok. Duidelijk. :)

Dan zou ik wat aftasten hoe ze op elkaars geur reageren.
En ondertussen inderdaad de honden en Sven elkaar leren kennen.
Met de katten zou ik nog even wachten. Geur uitwisselen is prima en als ze elkaar door de ren zien is dat ook goed. Maar echt bij elkaar laten zou ik nog even zo laten. Gewoon puur om Sven niet te overrompelen met meteen de honden en de katten te ontmoeten. Als hij te veel stresst is dat niet bevorderlijk. Nergens voor nodig. ;)

Volgende maand of zo is nog tijd genoeg.

Je kan hem dan binnen houden 's nachts waar jouw katten niet komen?
Zeker als hij daar aandacht en een warm.plekje krijgt, zie ik echt geen reden dat hij er weg van zou lopen. Integendeel. Zet zijn eten dan ook wel daar.
Als je honden daar wel komen, zorg dan dat hij een plekje heeft waar hij veilig is. Het liefst hoger en dat hij eenvoudig kan bereiken zodat hij alles rustig kan.bekijken.
Zo zal hij ook het snelst gewend zijn aan de honden.
Nee, precies, niet én honden én katten tegelijk op 'm loslaten. Daarom wil ik hem ook eerst met de honden laten kennismaken, zodat die niet meer achter hem aan gaan snuffelen wanneer hij in de woonkamer staat.
Ik kan zowel de honden als de katten van Sven gescheiden houden 's nachts, en een hoog plekje is ook al geregeld. Sokjes is geen springer, dus als Sven boven op de stellage zit, zal Sokjes hem daar niet lastigvallen. Vaya is wel een springer, maar die zoekt de confrontatie niet op, althans, dat denk ik niet. In Duitsland hebben we de hele tuin afgezet om te voorkomen dat de katten nog op straat komen (ben in 3 jaar tijd twee katten kwijtgeraakt, beide zomaar ineens spoorloos verdwenen), dus daar is ze nooit met andere katten in aanraking gekomen, maar volgens Nadia (Vaya's vorige eigenaar) is ze sociaal naar andere katten.

Ik ga voor Sven eerst een lekker plekje in de garage inrichten, voor wanneer het echt gaat vriezen 's nachts. Tot die tijd is de nieuwsgierigheid bij de honden er ook wel af, is mijn ervaring, en dan komt de rest vanzelf. :biggrin2:
#3251233
Neally schreef:Bofbips Sven. Geurtje uitwisselen is een goed idee.
Het is iets wat hier goed gewerkt heeft bij logeerpartijtjes.

Heb je al plaatjes van de mooie meneer?
Nee, ben m'n fototoestel vergeten. >:( Ga ik van de week even eentje scoren ergens in het durp, en dan komen er wat foto's! Hij is mooi, m'n Svenneman!
#3252488
Updeetje over Sven binnenshuis: hij heeft één nacht in de aanbouw doorgebracht, maar vond dat geen succes. Ja, wel zolang ik daar bij hem was en met hem kroelde en knuffelde. Maar na de eerste nacht keek hij zó ongelukkig toen ik 's ochtends ging kijken... Hij had ook niets gegeten die nacht. :(
De tweede avond nam ik hem weer mee naar binnen (in een transportbox), en toen mauwde hij telkens als ik mijn aandacht even van hem weg verplaatste. Zolang ik met hem knuffel, is ie de gelukzaligheid zelve, maar zodra ik aan de afwas ging (de helft van de aanbouw is barfkeuken), begon hij klaaglijk te mauwen. Hoewel het -5 zou worden die nacht, heb ik hem toch maar naar buiten gelaten. Hij is braaf achter me aan naar de schuur gelopen en heeft - na een korte knuffelsessie :biggrin2: - daar zijn eten opgegeten. En gisternacht, de derde nacht dus, hetzelfde verhaal. Hij mauwde weliswaar minder klaaglijk toen ik hem in de aanbouw uit de box liet, maar was toch wel blij dat hij weer naar buiten kon. Ook nu liep hij als een hondje achter me aan naar de schuur.

Kortom, Sven is geen binnenkat. :biggrin2: De komende nachten worden minder koud, dus is het geen probleem als hij in de schuur slaapt. Maar vanaf -10 lijkt me het toch wel erg frisjes, hoor. Of is zo'n kattenvacht zó dicht dat hij het gewoon niet koud krijgt? Is het misschien te warm voor hem, de overgang van de koude schuur naar de warme aanbouw? De thermostaat staat op 20 graden, en die wil ik eigenlijk wel laten zo, anders zit ik zelf te bevriezen in de woonkamer. Hopelijk wordt volgende week de houtkachel in de woonkamer geïnstalleerd, dan kan de thermostaat weer wat omlaag.

Naja, wordt vervolgd, zullen we maar zeggen... :D
Door Martine-Tom
#3252492
Het is natuurlijk altijd een buitenkat geweest dus die vacht zal het wel kunnen hebben hoor, wat dat betreft zou ik me niet zoveel zorgen maken. Hij vind vast wel een behaaglijk plekje. Misschien een idee om daar een slaapplek voor hem te maken en die steeds meer naar huis te verplaatsen?
Ik denk dat hij gewoon moet wennen en dat het best goed kan komen, er zal alleen wat tijd overheen gaan ;)
Heeft ie de andere katten al ontmoet?
#3252497
Martine-Tom schreef:Het is natuurlijk altijd een buitenkat geweest dus die vacht zal het wel kunnen hebben hoor, wat dat betreft zou ik me niet zoveel zorgen maken. Hij vind vast wel een behaaglijk plekje. Misschien een idee om daar een slaapplek voor hem te maken en die steeds meer naar huis te verplaatsen?
Ik denk dat hij gewoon moet wennen en dat het best goed kan komen, er zal alleen wat tijd overheen gaan ;)
Heeft ie de andere katten al ontmoet?
Mjah, wat heet 'altijd een buitenkat'. Ik denk dat hij nog geen hartje winter buiten heeft meegemaakt - als ik hem qua omvang vergelijk met het voorjaar, was hij echt nog geen twee jaar toen. Hij heeft een heel ander koppie ook nu, veel minder puppy dan voorheen. Dus ik denk wel dat hij naar binnen moet voordat het -30 wordt. Dat gezegd hebbende... Tegen de tijd dat het -30 wordt, zijn wij al weer in Duitsland, en dan zal hij toch echt mee moeten. Maar daar heb ik wel een oplossing voor, hoe ik dat ga regelen.
De andere katten heeft hij nog niet ontmoet, alleen qua geur. Maar toen Sokjes de ochtend nadat Sven in de aanbouw had geslapen Svens dekentje rook, begon hij er meteen kopjes tegen te geven, dus dat komt vast goed tzt! ;D

Warme slaapplekjes heb ik wel voor hem in de schuur gemaakt, maar hij maakt daar (nog) geen gebruik van. Tussen de schuur en het huis is één grote open ruimte, daar kan ik geen slaapplekjes maken. Wat ik nog wel kan doen tzt is hem in de logeerkamer boven neerzetten en daar het raam een stukje open laten, zodat het lekker fris blijft in de kamer. Moet ik wel de deur barricaderen, omdat Vaya kampioen deurkrukspringen is en ik niet midden in de nacht met de kennismaking tussen Sven en honden/katten te maken wil krijgen. :biggrin2:
#3252511
En een klein hondenhokje met lekker dekentje of mandje in?
Zodat het in het hokje lekker warm kan worden van zijn lichaamswarmte? En in de schuur zit hij toch ook al uit de tocht zou ik denken?
Slaapplekje of hokje van de grond, bij voorkeur op stro helpt ook erg tegen de kou.
#3252514
pearlsofpassion schreef:En een klein hondenhokje met lekker dekentje of mandje in?
Zodat het in het hokje lekker warm kan worden van zijn lichaamswarmte? En in de schuur zit hij toch ook al uit de tocht zou ik denken?
Slaapplekje of hokje van de grond, bij voorkeur op stro helpt ook erg tegen de kou.
Staat er allemaal al, van de grond en met stro en lekker knus uit de tocht. ;) Maar het is hem blijkbaar nog niet koud genoeg 's nachts! ;D Hij lijkt nu ergens direct onder het dak te zitten, ik denk dat hij daar een klein holletje heeft gemaakt waar hij zich warm houdt met zijn eigen warmte. Voorheen zat hij op een opener plek, maar daar vervliegt die lichaamswarmte denk ik.
#3252515
pearlsofpassion schreef:En een klein hondenhokje met lekker dekentje of mandje in?
Zodat het in het hokje lekker warm kan worden van zijn lichaamswarmte? En in de schuur zit hij toch ook al uit de tocht zou ik denken?
Slaapplekje of hokje van de grond, bij voorkeur op stro helpt ook erg tegen de kou.
Doet me denken... Mies lag hier dus gewoon het liefst in een schuilhok voor konijnen.
Zo één

Afbeelding

Ik gooide daar een deken in en het was haar favoriete stek. Ding stond in de loods op een rubberen mat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door