Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3216490
dat zou ik dat beestje niet aandoen dat gezeul heen en terug met het openbaar vervoer. bovendien zijn maagzweren erg gevoelig voor stress, net als bij mensen.
rust en een licht verteerbaar dieet werkt beter denk ik.
#3216505
Wilde het "halve maagtabletje" aan Max toedienen, blijken het vrij grote capsules te zijn!
Dus ik denk ik los de helft wel op in water en geef het via een spuitje, maar het zijn korreltjes en ze blijven in het spuitje plakken...wat een blunder..
Morgen dus maar even langs de da, gelukkig is een ander filiaal in de buurt open op zaterdag.

Max was ontzettend opgeknapt vanmiddag door de vitamine injectie, maar wilde vanavond niet echt eten van zijn Royal Canin en vers interesseert hem momenteel ook niet. Hopelijk heeft hij morgen weer honger, maar hij is nu weer boos op me omdat ik met dat spuitje aankwam, dus weet niet of hij naar beneden komt morgen...

Ik heb vandaag regelmatig mailcontact gehad met Anneke Schellingerhout van de holistische praktijk Jyoti.
Wat een bijzonder aardige vrouw, ze denkt erg met me mee en is een groot voorstander van rauwe voeding.
Volgens haar verdragen oudere dieren rauw niet altijd meer even goed en Max is al bijna 19.
Ik ga morgen op haar advies de kvv overgieten met gekookt water, dit zou al moeten schelen en aangezien al mijn katten niet jong meer zijn is het voor allemaal geen slecht idee.
Ook Chinese kruiden zouden kunnen helpen met het verteren.
Ze heeft goede adviezen en tips voor me en gaat zich nog wat meer verdiepen in de juiste samenstelling van voeding voor Max.
Ik heb haar ook de bloedwaarden doorgestuurd en zij ziet wel een iets verhoogde nierwaarde (mijn da zei dat deze goed was) en neemt dat mee in haar advies.
Vind het zo mooi als mensen zo belangeloos hun tijd en aandacht in een ander stoppen.
Jullie ook bedankt voor het meedenken en ik sta open voor nog meer tips en adviezen.
#3216515
Ik weet niet of dat wel klopt, dat oudere katten rauw niet meet goed verteren.
Ik zou wel uitkijken met heet water over de KVV gieten. Taurine (om als bekendste voorbeeld te nemen) is een essentieel aminozuur, maar hittegevoelig.
#3216518
Vers als oorzaak zou ik persoonlijk niet direct denken, maar vleesbot is doorgaans geen strak plan om aan een kat te geven die wonden heeft in maag of darmen. Persoonlijk zou ik kiezen voor blik of een kvv dat zo fijn gemalen is dat er geen stukjes bot meer in zitten. Ik heb geen idee of het zuurder maagmilieu bij vers een probleem kan zijn bij een maagzweer.

Wat betreft het heet water, daar zou ik mee opletten. Lauw/warm zou geen probleem mogen zijn, aangenomen dat hij het ook opdrinkt.

Veel beterschap voor je mannetje.
#3216519
Dank je, ben zo dol op Max, kon hij maar altijd bij me blijven, stiekem is hij altijd mijn lieveling geweest...misschien omdat hij mijn eerste kat was.
Ik had erg veel hoop door de adviezen van Anneke, maar word nu weer sterk aan het twijfelen gebracht.
Waar kan ik terecht voor juiste informatie, hoe weet ik wat waarheid is, zo veel mensen al gesproken en iedereen verteld me wat anders...
#3216526
On principe kan je hier goede informatie natuurlijk vinden. De mensen hier hebben altijd het beste voor.
Maar, geen medici.

Wat ik zou doen is gewoon naar een andere DA gaan. Deze hoeft niet perse als pro-vers te boek te staan.
Wij denken niet dat rauw de oorzaak is van zijn problemen, dus is dat voor de behandeling ook niet van eerste belang (als je medicatie krijgt, kunnen we hier wel even meedenken).
Verder zou ik hem momenteel voeren wat hij eet. Is dat blik, dan maar blik. Hij is hoogbejaard en ook nog eens ziek.

Maar lastig is het wel, want er zijn net zoveel meningen als mensen. Maar dat hou je helaas toch.
#3216533
Ik denk dan weer dat , voor nu, overgieten niet zo erg is je kunt eventueel taurine toevoegen (capsules van Solgar) dr gaat niks boven het natuurlijke spul maar in overmacht situaties zou ik die optie overleggen.
#3216598
Nog even een update:

De halve tabletjes omeprazol die ik moest geven blijken grote capsules te zijn met daarin korreltjes.
Heb ze geprobeerd via een spuitje toe te dienen, maar ze bleven hangen in het spuitje.
Ben dus vandaag terug gegaan naar de dierenarts, vandaag zat er een andere arts die niet voor en niet tegen rauw is.
Volgens hem hoeft de rauwe voeding de oorzaak helemaal niet te zijn, maar voor nu moet ik wel het speciale voer blijven geven.
Dan maar hopen dat Max geen interesse krijgt in de rauwe voeding die hier altijd staat als ik werk of slaap (ze eten hier in kleine porties en doen er een aantal uur over voor het op is).

Heb dus nog steeds geen idee hoe ik dit straks aan moet pakken aangezien iedereen me andere adviezen geeft en ik een andere kat heb die meteen aan de diarree is als ik iets anders dan rauw geef, geldt ook voor het voer dat Max nu eet.
Ik ken nog een dierenarts die pro rauw is, misschien dat ik haar maandag bel, maar ik vraag me af of ik daar nog iets mee opschiet.
#3216615
Voor nu eet Max geen rauw, hij heeft er totaal geen interesse in.
Verder geef ik alleen maar gemalen kvv, hele delen dier vinden ze maar niks hier.
Ze waren dan ook allemaal al 10+ toen ik met kvv begon en heb heel veel moeite moeten doen om ze over te zetten.

Heb nu andere medicatie, wel tabletjes dit keer, maar deze schijnen iets minder goed te werken dan de omeprazol.
Als Max wat beter eet doe ik die omeprazol korreltjes wel door zijn voer, kijken of hij daar in trapt.

Rauwe voeding wordt me voor nu voor Max afgeraden, ook door pro rauw dierenartsen.
De hoge zuurgraad is nu niet goed voor zijn zwaar beschadigde maagwand.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door