Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3212579
Komende maandag laat ik Lotje en Jimmy castreren. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Kan ik ze preventief wat geven om zo min mogelijk last te hebben van de narcose?

Hoe lang kan ik ze het beste binnen houden na de operatie? Jimmy zal natuurlijk minder last hebben dan Lotje.
Nog andere tips?

Kan ik na de operatie het beste even kvv voeren? Ze eten normaal barf.
Laatst gewijzigd door Hope op zo 01 mei 2016, 21:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3212583
Ze hebben er doorgaans zo weinig last van, die stuiteren binnen een paar uur weer rond, ik heb er niks bijzonders voor gedaan, warm houden tot ze goed bij zijn, en verder niks...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3212622
De laatste maaltijd wat extra vocht geven kan je doen. Dat ze zeker voldoende gehydrateerd zijn. Ervoor moeten ze natuurlijk nuchter zijn. Daar moet je zeker goed op letten.

Erna inderdaad warm houden en dat mag bij meisjes de hele nacht zijn. Hou Jimmy er dan ook maar bij hè. En ook voldoende vocht geven na de narcose. Des te sneller is het volledig uit hun systeem. Wel opletten tot ze volledig wakker zijn, want ze kunnen gemakkelijk terug indommelen en dan.vb met hun neus in het watervaste vallen of ergens vanaf vallen. Dus hou ze de eerste uren bij je.

Ze hebben er inderdaad erg weinig last van. Ook Lotje zal weinig last hebben. Doe haar enkel een jasje aan als het echt nodig is en ze haar wonde echt openprutst. Want van een jasje hebben ze meer last dan van de wonde zelf.
Rustig houden is niet nodig maar moest je merken dat Lotje rust wil en Jimmy haar opjaagt om te spelen, speel dan wat extra met hem of stop hem buiten. ;)
Door hannabelgje
#3212635
De dag zelf houd ik ze altijd binnen. De dag erna mogen ze de ren weer in. De heren hebben er dezelfde avond meestal al geen last meer van, de dames zijn toch aanzienlijk kalmer de eerste dag hier.
Sterkte met je kinders!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3212663
De dag dat ze weer thuis zijn en de dag ernaar wat makkelijk verteerbaar voedsel, KVV ofzo. Ik merkte aan Ot dat zij wel even een extra dag nodig had om bij te komen met veel op schoot. Sien zat dezelfde avond alweer in de krabpaal.
Ot en Sien gingen toen nog niet naar buiten, maar ik zou ze binnen houden tot de wond echt goed genezen is. Vooral bij poezen is het toch een hele buikoperatie.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3212687
koekje schreef:De dag dat ze weer thuis zijn en de dag ernaar wat makkelijk verteerbaar voedsel, KVV ofzo. Ik merkte aan Ot dat zij wel even een extra dag nodig had om bij te komen met veel op schoot. Sien zat dezelfde avond alweer in de krabpaal.
Ot en Sien gingen toen nog niet naar buiten, maar ik zou ze binnen houden tot de wond echt goed genezen is. Vooral bij poezen is het toch een hele buikoperatie.
Laat ik dat maar gewoon doen inderdaad. Met die wond door het stro en zand banjeren lijkt me inderdaad niet zo handig.

Bedankt voor alle tips verder! Ik haal even kvv voor ze, kan ik ook wat makkelijker wat vocht aan toevoegen.
Door Parelridder
#3212727
Emilie en Babette reageerden heel verschillend op de narcose. Emilie schikte zich aardig in het niet helder zijn, Babette kreeg er enorm de zenuwen van en liep continu heen en weer, met grote pupillen, in een poging 'helder' te worden. Beiden droegen een kapje om te verhinderen dat ze aan de hechting zouden poetsen.
Jef (zjef) was vlot weer monter. die was dan ook gecastreerd omdat hij ineens de schrik van de buurt wenste te worden, met gruwelijke vechtwonden in de buitendeur hing terwijl hij schreeuwde er uit te willen.. Die wilde dan ook na castratie vooral zo snel mogelijk weer naar buiten.
Bij Sanne en Renske verliep het probleemloos, maar ik heb ze ongetwijfeld een kapje om gedaan om te voorkomen dat ze al te zeer zouden poetsen aan hun buikje.
Viggo kreeg een ontsteking t.g.v. de castratie. De ontharing die daarvoor plaats vindt (ik had geen benul dat ze dat deden! maar het werd verteld toen hij klachten kreeg, ter toelichting daarvan) had bij hem irritatie veroorzaakt. En dat leidde tot ontsteking. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat geen kapje om had, tenzij hij desondanks kon poetsen en dat zou zo maar kunnen, bij katertjes.

Het is allemaal al een heel aantal jaren geleden, dus echt herinneren wanneer ze weer naar buiten mochten doe ik niet, maar ik vermoed dat het advies gelijk was aan dat bij honden: 10 dagen schoon houden, dan is de wond voldoende genezen.
Ik weet niets preventiefs t.a.v. de narcose/operatie.
Ik voerde nog geen BARF toen mijn katten 'onder het mes' gingen, maar ik zou het doen als met mijn honden: niet te vlot na de narcose weer eten geven, omdat er wat je ook geeft dan verslikking/stikking gevaar is (de da weet hoe lang dat speelt). En dan beginnen - als ze überhaupt al weer trek hebben - met een klein beetje van eenvoudige stukjes vlees. Of een kuikentje, als ze dat lusten. De volgende dag zou ik ze met gerust hart weer geven wat ze gebruikelijk krijgen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3212752
Tegenwoordig wordt alles onderhuids gehecht en is een kap of jasje doorgaans niet nodig. Het is alleszins best af te wachten of ze eraan zitten of niet.
De sneetjes zijn tegenwoordig ook erg klein, bepaalde DA doen het zelfs al met een kijkoperatie via de zij, dan is het helemaal een miniem sneetje. Maar ook gewone sterilisaties zijn bij een ietwat ervaren dierenarts zeer klein geworden.
Door frodo quin
#3212782
Hoe jonger ze zijn hoe minder last ze er van hebben. Mijn katten die jong gecastreerd waren (10 weken en 15 weken)waren een paar uur na de ingreep al thuis en die begonnen direct te spelen, te eten,... nergens last van dus. Wolf was al wat ouder (bijna 6 maand)en die is toch nog de rest van de dag heel suf geweest. Indra was een maand of 8 en zij heeft het wel een paar dagen heel lastig gehad en was ook lang suf, maar zij had dan ook een flinke snee van de hysterectomie. Uit mijn ervaring bij kattenopvangs merk ik dat hoe ouder de kat is hoe langer het duurt tegen dat ze weer oké zijn. Kap of rompertje is doorgaans niet nodig.

Waar je moet op letten als ze niet aan eten kunnen en zeker niet aan drinkbakken (verdrinkingsgevaar) tot ze weer helemaal alert zijn en zorgen dat ze nergens op kunnen waar ze af kunnen donderen. Bij een kattin wordt meestal het advies gegeven om te zorgen dat ze geen hoge sprongen maakt de eerste week en zeker de eerste week niet buiten laten. Bij een kater kan springen geen kwaad.

Voor de operatie moeten ze nuchter zijn. Houd er rekening mee dat vleesbot veel trager verteerd, dus ik zou hun laatste maaltijd spier of kvv geven.

Jij hebt toch een bench staan hé? Je zou ze tot ze goed alert zijn daar in kunnen houden en er een kruik bijleggen. Behalve bij de kleintjes (die voelden zich direct kiplekker) heb ik als ze goed bij waren ze een klein beetje eten gegeven als ze hongerig leken. Ging dat goed, dan een paar uur later een kleine maaltijd. Er zijn da's die het uit zich zelf doen, maar indien niet zou ik vragen om na de operatie onderhuids vocht toe te dienen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3212807
De bench is wellicht wel een goed idee om klaar te zetten. Een kruik heb ik ook wel (metaal), ook slim.

Dat springen zou nog wel eens een ding kunnen worden. Lotje is net een slingeraap! Die springt op de kleinste randjes en richeltjes. Ik geloof ook niet dat ik een ruimte heb zonder dingen waar ze op springt. Van het aanrecht tot de vensterbank, hoe hoger hoe liever.

Deze da castreerd pas vanaf 6 maanden. Hij vond dat beter voor de ontwikkeling en ook minder riskant met de narcose. Lotje en Jimmy geven geen overlast nu, maar dat wil ik ook zo houden. Er zijn genoeg ongewenste katten op deze aardbol dus help ik ze preventief. Daarnaast moeten ze ook niet op zoek gaan naar een buurt-katten-partner. Ze moeten gewoon fijn lekker hier blijven. :smitten:

Gos, wat kan je toch gek zijn op die beesten. Nooit geweten dat katten zo leuk zijn!
Door frodo quin
#3212828
Dat springen is inderdaad niet te doen met een kat, dat heb ik ook tegen mijn da gezegd. Hij stelde toen voor om de echt hoge plaatsen zo goed mogelijk te blokkeren, hoge krabpalen deels afbreken,... maar dat het inderdaad onmogelijk is om een kat in het geheel niet te laten springen. Tegenwoordig hecht een moderne da onderhuids en wordt de wonde langs de buitenkant gelijmd. Dat maakt het risico met springen al een stuk kleiner, maar jammer genoeg gaat het ondanks alles toch wel eens mis, dus goed in de gaten houden is altijd aangewezen.

Ik heb de indruk dat jouw da nog (deels) van de oude stempel is omwille van zijn visie op de leeftijd van castratie, dus ik zou zeker de manier van hechten en het extra vocht toedienen vermelden. In België worden kittens tegenwoordig al standaard rond 10 weken gecastreerd(vanaf 7 weken, maar meestal met 10 weken), anders mogen ze ook niet van eigenaar veranderen en in de verenigde staten is dat al jaren standaard. Katten kunnen namelijk al zwanger worden vanaf een maand of 4. Er zijn geen nadelige gevolgen gevonden, integendeel. Er wordt een ander narcoseprotocol gehanteerd zodat dit ook net zo veilig verloopt als bij een volwassen kat.

Katten zijn inderdaad leuke dieren :) Mensen die nog nooit katten gehad hebben danken vaak dat ze afstandelijk zijn, wat ook vaak is naar vreemden, maar de meeste katten bouwen wel een sterke band op met hun personeel, moet natuurlijk wel van twee kanten komen.
Door Parelridder
#3212840
Ik zou ze niet opsluiten in de bench, tenzij in de praktijk blijkt dat dit nodig is. Reden is dat een dier ook n.a.v. het akelige gevoel van suf zijn enorm de behoefte kan hebben te lopen. Als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat in je hoofd, dat je niet helder bent, dan kan het heel prettig zijn om te lopen, op die manier iets daaraan te 'doen'? Die ruimte zou ik ze dus bij voorkeur geven.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3212855
Nee opsluiten was niet het idee, maar van zolder afhalen kan nooit kwaad.

Ik zal eens kijken wat ik kan verzinnen aan anti-spring-maatregelen. Jimmy is niet zo'n klauteraar maar Lotje wel. Die kiepert ook best vaak van dingen af omdat het gewoon niet past. En dan gaat ze daarna beledigd onder de deken van Nelson liggen ;D

Oude stempel is wel oké verder? Op internet zag ik goede reacties voorbij komen van deze kliniek en de kattenopvang werkt ook met ze samen. Ze hebben een actie voor zwerfkatten en wilden Lotje en Jimmy daar wel bij doen omdat wij ze hebben opgevangen.
Door Too
#3212923
Niks mis met oude stempels hoor :biggrin2:
Ik heb indertijd niks bijzonders gedaan, anders dan een lekker warme plek creëren en de eerste uren thuis zijn om een oogje in het zeil te houden
Ze hebben geen kap om gehad en rompers... daar 'deden' ze toen nog niet aan, het enige wat ik spannend vond was het poetsen...
Twee tegelijk opereren waarvan er één heel graag iedereen poetst dat leek een uitdaging maar is ook gewoon goed gegaan.


En verder waren ze de eerste middag eigenlijk heel slierterig en knuffelig, wiebelig en al op schoot willen zoiets
Door frodo quin
#3213019
Hope schreef:Nee opsluiten was niet het idee, maar van zolder afhalen kan nooit kwaad.

Ik zal eens kijken wat ik kan verzinnen aan anti-spring-maatregelen. Jimmy is niet zo'n klauteraar maar Lotje wel. Die kiepert ook best vaak van dingen af omdat het gewoon niet past. En dan gaat ze daarna beledigd onder de deken van Nelson liggen ;D

Oude stempel is wel oké verder? Op internet zag ik goede reacties voorbij komen van deze kliniek en de kattenopvang werkt ook met ze samen. Ze hebben een actie voor zwerfkatten en wilden Lotje en Jimmy daar wel bij doen omdat wij ze hebben opgevangen.
Dat een da op één bepaald punt niet mee is wil niet noodzakelijk zeggen dat hij niet kundig is in wat hij wel doet. Persoonlijk ben ik dan wel geneigd om na te gaan of dingen zoals hechtingen, de snee,... wel op de moderne manier gedaan worden, dat is namelijk een wereld van verschil. Vocht bijgeven doen blijkbaar niet alle da's standaard, maar zorgt wel dat ze ondanks zo lang niet drinken niet uitdrogen, ondersteunt de nieren (narcose is nu eenmaal niet super voor een lichaam) en zorgt dat de narcose sneller uit het lijf is. Ik vind dat dus wel belangrijk en meestal wil een da die dat normaalgezien niet doet het wel op vraag doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door