Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door esther.van-zwienen
#3211529
Hoi allemaal!

Vandaag heb ik de kat van m'n ouders opgehaald bij de dierenarts, hij verloor urine en wat ik al vermoedde klopt.. Flinke Blaasgruis.. Ze hebben hem doorgespoeld en pijnstillers en uiteraaaard diervoeding mee gegeven. Hij is veel te dik en heel lui dus ook dat helpt niet mee.
deze katten hebben hun leven lang op goedkope brokjes gestaan. We gaan ze samen nu op vers proberen te zetten, alleen de laatste keer dat ik dat probeerde was het geen succes :p
Het voer dat we meegekregen hebben is trovet urinary struvite en de ingrediënten lijst is om te janken... Begint met rijst, pluimveemeel, maisgluten, vismeel, mais, gevogeltelever, gist en dan komen natriumchloride, ammoniumchloride, visolie, lecithine, vitamine en spoorelementen cholinechloride en taurine. Bevat geen chemische smaak kleur en geur stoffen. "" :p
Omdat ze altijd op brokjes hebben gestaan lijkt me de overstap best moeilijk vandaar dat ik het voer maar meegenomen heb en dacht om deze week te gaan "mengen"
Of zeggen jullie gewoon cold turkey als er geen andere keus is gaat ie vanzelf eten.?
En kunnen we dan gewoon KVV geven of is er iets speciaals bij Blaasgruis?

Groetjes Esther
Gebruikersavatar
Door koekje
#3211550
Welkom!

Het hangt een beetje van de kat af of cold turkey gaat lukken. Voor sommigen is het de manier, want je laat ze geen keuze. Voor sommigen geeft het alleen aversie . Door te proberen kom je er vanzelf achter.
Bij blaasgruis, even er vanuitgaande dat het struviet betreft, kan het nodig zijn om extra te verzuren. Dus de phwaarde van verse schone urine meten (goede ligt tussen de 6 en 6,5) en waar nodig appelazijn of ascorbinezuur (vit c) toevoegen aan het eten, zodat het in de kat komt.

Welke KVV heb je op het oog? Hoe is je plan van aanpak eerder geweest om ze over te zetten ?
Gebruikersavatar
Door esther.van-zwienen
#3211645
Hoii,

Dank je wel!
Ik was wel al lid hier (Chipjolie) alleen weet m'n ww niet meer dus moet ik even achteraan haha (email die hier geregistreerd staat is ook nier meer in gebruik)

Is idd struviet. Ik ga eens proberen om hem zo over te zetten. Maar moet er iets speciaals in de KVV zitten voor Blaasgruis?
Ik heb nog geen merk op het oog maar las dat ik beter alle vorm van koolhydraat kan vermijden toch?
Vorige keer hadden ze keus, een stukje vlees voorgeschoteld maar ondertussen konden ze op die dag ook nog de brokjes eten.
Alleen katten kunnen ook weer niet lang zonder eten he? Dus op een gegeven moment moet ik wel toegeven neem ik aan? Moeilijk!
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3211650
Katten mogen hier niet langer dan 24 uur zonder eten i.v.m. de kans op leververvetting.
Ook hier 1 kat met blaasgruis en ik heb ooit een andere kat, inmiddels overleden, met blaasgruis gepoogd over te zetten. Lekker vinden was het probleem niet. Wel dat vers niet voorkwam dat hij gruis kreeg en ik hem bijna verloor. Ik durf het dus niet meer. Mijn andere kat eet wel gewoon vers inmiddels.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3211663
Ik heb hier laatst de kat van mijn tante gehad en die wilde ook niet de kvv eten. Ik had nog gehakt en kipfilet in huis en dat ging erin als koek. Heb ook nog kippenboullion getrokken en lauwwarm over de kvv gedaan,dat vond Mazzel ook heerlijk.

Succes en beterschap.
Door frodo quin
#3211988
Persoonlijk zou ik hem nu even die brokken geven tot de urine schoon is en dan maar pas hem proberen overzetten. Het is aan te raden om zijn urine te controleren als je overstapt. Er zijn katten voor wie vers op zich de oplossing is, maar dat is niet altijd zo en dan kan je bij verzuren. Altijd voorzichtig zijn en contoleren, te zuur wil je al helemaal niet. Het is dus heel belangrijk om de PH goed in de gaten te houden en dit ook als alles stabiel is nog regelmatig te controleren. Je kan dit gerust thuis doen met sticks.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3212524
Radja schreef:Ik heb hier laatst de kat van mijn tante gehad en die wilde ook niet de kvv eten. Ik had nog gehakt en kipfilet in huis en dat ging erin als koek. Heb ook nog kippenboullion getrokken en lauwwarm over de kvv gedaan,dat vond Mazzel ook heerlijk.

Succes en beterschap.
Dit dus. Kijken of de kat bijv kipfilet lekker vindt en zo ja, een kilo halen en gewoon elke dag een onsje, wellicht valt dan het kwartje en is hij over O0 Vergeet ook niet dat als hij altijd enkel brokjes heeft gegeten, dat "taaie spiervlees" best wel even spierpijn in de kaken kan geven en hij ook dikkere kaakspieren gaat kweken ;-)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door