Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3210649
En dan heb je dus twee katertjes. En die mogen naar buiten. En vorige week kwamen ze thuis waarbij Teun heel timide buiten op het terras bleef liggen. Mee naar binnen genomen en jemig de pemig... een bult aan zijn zij. Ik dacht eerst een gekneusde rib of zoiets.
Na een paar dagen en niet fitte kat en een bult die niet minder werd toch naar de dierenarts; diagnose: vechtabces. Gadverdarrie. Ding leeg gezogen, gaatje gemaakt, Metacam mee en naar huis.

Ging erg goed maar gister kwam Teun weer heel sneu thuis en de bult die eigenlijk weg was, was vertweevoudigd teruggekomen :-[ en die is geknapt..... :-[ :o :-X . De wond is nu drie bij drie... wat smerig en zielig. Morgen maar weer naar de dierenarts. De boel moet geschoren worden, misschien is nu AB toch ook wel verstandig.

Nou ja, wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Ivonne op di 10 mei 2016, 14:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3210681
Oei, Teun en Tom zijn toch kittentjes? Dan is de kans groot dat er een andere kat in de buurt woont die een probleem heeft met andere katten en sociale omgangsvormen. Weet je zeker dat je je tuin niet wilt afzetten? Bij honden is het een keer knokken er klaar, katten hebben meer fluïde territoriumgrenzen, dus dat blijft oorlog.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3210691
Ze worden in juli 1 jaar. Ze zijn beiden al gecastreerd (Teun toen hij vier maanden was, kon echt niet anders meer, hij bleef in huis maar plassen op bed, op het vloerkleed, op de deurmat, in zijn mandje, etc etc. Werd echt te kostbaar om hem in tact te laten. Tom is op een leeftijd van zes maanden gecastreerd; zelfde verhaal).

Ik vermoed dat er een rode kater is waarmee hij knokken heeft, die heeft ook het lef gehad om dit voor onze voordeur te doen. Wij hebben een bovenwoning, met een dakterras. Ik kan dit niet afzetten (los van het feit dat het een huurwoning is, is dit terras te groot om a te zetten).

Ik had gehoopt dat er geen knokken zou zijn doordat ze allebei noodgedwongen zo vroeg gecastreerd zijn, maar blijkbaar is hij een mikpunt geworden. Ik vermoed dat we maar moeten zien hoe het tzt zal gaan. De komende dagen (weken?) mag hij niet naar buiten. De wond is echt te groot.
Door Anne in Zweden
#3210711
Ab is echt aan te raden in zulke gevallen, bij katten komt zoveel smerigs binnen als ze elkaar te lijf gaan. Heeft hij verder geen verwondingen, aan oren of hals of zo? Sokjes heeft ook een keer zo'n abces gehad, dat knapte spontaan. Ik dacht, hé, een bult in zijn nek. Paar minuten later is zijn hals helemaal nat, en stinken! :-X Heeft ie ook ab voor gehad.

Vervelend dat je het terras niet kunt afzetten, want anders blijft dit inderdaad oorlog. En je wilt niet dat je kat zich op een dag zwaargewond terugtrekt onder een heg en jij naar hem op zoek moet... Op zich is er met kattennet wel veel te doen hoor, als je het toch wilt proberen. In iedere hoek en om de paar meter van het terras een paal van 1,5 meter hoog bevestigen, aan de bovenkant van de palen latjes aanbrengen die naar binnen vallen, tussen de palen en de latjes kattennet (donker, dan kun je erdoorheen kijken en zie je het bijna niet) spannen, en dan kunnen ze al niet meer de straat op. Zet je een paar leuke potten met boompjes/struiken voor de afzetting, dan is het niet eens lelijk.

Ik heb ook lange tijd gedacht dat onze tuin niet kon worden afgezet, maar nadat er in drie jaar tijd twee katten spoorloos verdwenen zijn, heb ik hemel en aarde bewogen om het toch voor elkaar te krijgen. Wij hadden ongeveer 150 meter net nodig, kun je nagaan, en moesten flink snoeien en bramenstruiken die niet in onze tuin stonden verwijderen. Een hels karwei, maar ik ben zo blij met het feit dat ik weet dat mijn katten veilig zijn. Alleen al voor mijn gemoedsrust was het de investering waard! En wij huren ook, in Duitsland. Wanneer we verhuizen, haal ik het net en de palen gewoon weer weg en gaat de boel mee naar Zweden.

Beterschap voor je Teuntje!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3210750
Zeker goed laten schoonmaken die wond en vraag iets dat je het thuis kan blijven spoelen. Dat scheelt veel.in genezing. En binnenhouden tot het genezen is hè... Jammer, maar echt veel beter voor hem.
Hou de andere dan ook maar binnen want anders gaat hij dat niet accepteren.

Dat ze gecastreerd zijn maakt geen verschil als er een vechtersbaas in je omgeving woont. Als die wil vechten, zal hij het niet laten. Ook poezen zijn dan niet veilig en dat kittens dat op dat moment ook niet zijn heb ik ook aan de lijve ondervonden ooit. Tis te zeggen, Cuzco heeft dat ondervonden. Hij was toen even oud als jouw katten nu en we waren hem bijna kwijt.
En ik weet ook niet wat je eraan kan doen tenzij zorgen dat die kat niet bij de jouwe kan. Cuzco wilde zelfs niet meer buiten vanaf toen.
Is afzetten met schrikdraad geen optie? Ze komen daar 1 of 2 keer tegen en dan is dat gedaan. Heeft ook als voordeel dat ze niet naar beneden kunnen donderen van je terras want meestal gebeurt dat op een keer toch. Ze hebben enkel oog voor een vogel en denken ook te kunnen vliegen of ze verliezen gewoon hun evenwicht en ook dat kan zelfs fatale gevolgen hebben.
Door frodo quin
#3210786
Ik zou er ook voor kiezen om je terras af te zetten, zodat je katten veilig naar buiten kunnen. Die gevechten zullen jammer genoeg niet ophouden zolang ze naar buiten gaan en dat kan zeer vervelende gevolgen hebben. Ik zou trouwens als je ooit van plan bent om er nog een kat bij te nemen eerst op fiv laten testen, gezien de gevechten heb je daar best wel kans op. Op kattenplaza staan talloze voorbeelden van afgezette tuinen en terrassen en kunnen ze ook met je mee denken als je er niet aan uit geraakt (hier mag natuurlijk ook, maar daar is meer ervaring met catproof afzetten). Zoals PoP al zegt, de kans dat ze er vroeg of laat afdonderen is groot, dat was de doodsoorzaak van mijn eerste kat, dus wees er voorzichtig mee en zet je terras echt heel goed af. Het mijne was afgezet, maar duidelijk niet goed genoeg.

Ab zou ik ook zeker niet nalaten.

Veel beterschap voor je kat.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3210831
Injectie met AB gehad, ABkuurtje mee. Ook nog maar weer een flesje Metacam en een tubetje honingzalf. Die zal kan ik nu nog echt niet aanbrengen maar als het ook maar iets beter gaat dan lukt dat misschien wel.

We gaan het proberen zonder kap en natuurlijk binnen blijven.

Hopelijk snel de goede kant weer op!
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3211450
Gadverdarrie... wat ziet zo'n wond er vreselijk naar uit.
Heeft er nog een plek bij gekregen op zijn andere zij en ik voelde zojuist nog een plekje...
Hij draagt nu wel een kap

Ik had geen idee dat dit zulke rottige wonden zijn, ik hoop maar dat dit goed gaat. De grote wond is ongeveer 6 bij 6 geworden.

Afbeelding
Afbeelding
#3211469
Sodeju, die is inderdaad flink te pakken genomen! :o Maar ik heb wel het idee dat het er rustig uitziet, klopt dat? Niet etterig of anderszins vies. Kwestie van de tijd krijgen om te helen. Goed dat je hem toch maar AB geeft. Kattenbeten staan er ook bij mensen om bekend dat ze afgrijzelijke gevolgen kunnen hebben.

Beterschap voor de vechtjas, en jullie een borrel voor de schrik. En denk nog eens na over een cursus 'Creatief met kattennet'... :)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3211475
Op de foto lijkt de wond zelfs kleiner dan in het echt. Een cm onder de huidranden ligt ook nog open.
Vandaag voor het eerst met honingzalf een poging tot insmeren gedaan.
Hij echt zielig hoor en hij begint wat magertjes te worden.

Het afzetten van het terras moet ik echt stevig over nadenken; we moeten het terras over om in ons huis te kunnen komen.

Ik geloof niet dat Teun de vechtersbaas is; ik geloof dat hij 'de boksbal' van een vechtersbaas hier in de buurt is.
Door frodo quin
#3211484
Arme jongen, dat ziet er heel pijnlijk uit! :o :( Lukt het om te eten en te drinken met de kap? Krijgt hij ook iets tegen de pijn? Als je het nog niet gedaan hebt zou ik nog eens overleggen met de da.

Het handigst lijkt mij om een ren te plaatsen (denk aan een kippenren en ook langs boven toe), daar kan je een deur in plaatsen. Als je wat handig bent is het vrij makkelijk te maken met hout en gaas. Het hoeft ook niet perse de oppervlakte van je hele terras te zijn, al lijkt het mij wel leuk voor de katten. Binnen houden of aangelijnd uitlaten kan ook een optie zijn, maar indien mogelijk denk ik dat een ren het leukst zal zijn voor de katten.

Veel beterschap voor Teun en veel sterkte voor jullie allemaal.
#3211486
Ivonne schreef:Op de foto lijkt de wond zelfs kleiner dan in het echt. Een cm onder de huidranden ligt ook nog open.
Vandaag voor het eerst met honingzalf een poging tot insmeren gedaan.
Hij echt zielig hoor en hij begint wat magertjes te worden.

Het afzetten van het terras moet ik echt stevig over nadenken; we moeten het terras over om in ons huis te kunnen komen.

Ik geloof niet dat Teun de vechtersbaas is; ik geloof dat hij 'de boksbal' van een vechtersbaas hier in de buurt is.



O, zo bedoelde ik dat ook niet hoor. Meer van: kattenkop die bij een vechtpartij betrokken is. Al hoop je natuurlijk wel dat hij die andere kat ook flink op zijn lazer heeft gegeven. >:( :D Maar zonder gekheid, ik hoop dat hij snel weer opknapt. Eet hij nu ook slecht, dat hij magertjes wordt? Wat Frodo zegt, het kan best zijn dat hij nog flinke pijn heeft.

En een ren is inderdaad ook een goeie optie. Hoe groot is je terras?
Het is misschien allemaal veel werk, zo'n ren etc., maar dit wat Teun nu heeft, wil je ook niet regelmatig hebben. :(
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3211489
Dit is het resultaat van een opengebarsten abces. Blijkbaar is zo'n ding onderhuids erg groot. De huid is niet verdwenen maar open geknapt en staat daardoor open.
Ik had verwacht dat de randen geschoren zouden worden zodat de haren niet meer in de wond kunnen plakken maar dat wordt niet gedaan.
Er wordt veel aan de natuur overgelaten.... maar als ik denk dat het niet lukt of de boel gaat ontsteken dan sta ik 'zo' bij de dierenarts.

De bakjes eten en drinken heb ik op een verhoginkje gezet zodat de kap er overheen kan komen en dat lijkt te werken. De kattenbakken heb ik de kappen van af gehaald anders kan hij niet door het deurtje.

Hij krijgt Metacam (pijnbestrijdend en ontstekingsremmer).

Ik hou hem in de gaten; ik werk zelfs thuis vandaag ipv op kantoor.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door