Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3197585
Ieniemienie plaste af en toe in huis. Bloed afgenomen, urine kreeg ik niet voor elkaar. Er werd een ontsteking vermoed. Vw geen urine (blaas was leeg) gaan behandelen als blaasontsteking. Nu vandaag lag er weer een plasje in huis. Opgezogen en laten checken. Ph van 8 dus en kristallen. Wat voor kristallen weet ik nog niet. Vergeten te vragen.
Ienie staat al jaaaaaaaaaren op vers. Meestal Bibi kattenvariant. Natuur/beef en kip. Ook krijgt ze dagelijks een kuiken.
Wat kan ik doen?
Door frodo quin
#3197617
Bij mijn weten kan zo'n hoge ph en het bijhorende gruis komen door een ontsteking. Als er geen ontsteking is is zijn urine gewoon niet zuur genoeg waardoor gruis ontstaat. In dat geval moet je gaan verzuren (mss ook tijdelijk als het het gevolg is van een ontsteking, maar dat weet ik niet), bv met uropet. Het is heel belangrijk om thuis de ph te blijven controleren, want te zuur zorgt voor oxolaat en dat is nog lastiger dan stuviet (wat hij gezien zijn ph nu wrs heeft, vraag het wel nog is na bij je da). Er zijn katten die ondanks ze vers eten toch nog een te hoge ph hebben, maar met een verzuurder valt dat dus bij te sturen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3197701
Het is altijd lastig om te bepalen wat de oorzaak is.
Een hoge Ph kan komen door een blaasontsteking omdat een ontsteking de Ph verhoogd. Een verhoogde Ph zorgt voor het ontstaan van struvietgruis. Ook kan het zijn dat er sprake is van een te hoge Ph wat zorgt voor struvietgruis dat vervolgens de blaaswand irriteert. Beetje kip en ei verhaal.

Gezien de hoge Ph ga ik uit van struvietgruis.
Dit is oplosbaar en er hoeft in beginsel geen operatie aan te pas te komen (i.t.t. oxalaatgruis)
Je zou eens kunnen kijken naar eurologist: http://www.huisdierendokter.nl/inbijslu ... ogist.html
Heb daar positieve verhalen over gehoord ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3198211
Als ik het goed begrijp heb je een plasje gevonden en dat laten onderzoeken? Dan zijn er twee problemen. Het is niet steriel en de bacteriën die erin zitten zullen vermeerderen en de pH de hoogte in brengen. Wanneer de pH stijgt zal er altijd struviet neerslaan. Dat wil niet zeggen dat het er in eerste instantie ook in zat. Het zak ook gebeuren in perfect gezonde urine. Dat is ook de reden waarom je een staal heel snel moet laten onderzoeken en koel bewaren. Als je niet weet hoe lang het er ligt is het resultaat waardeloos.

Voor je dus van alles gaat doen met je kat zou je eerst een vers afgenomen staal moeten laten onderzoeken. Meteen na het plassen opsturen of nog beter, rechtstreeks en steriel laten opzuigen uit de blaas. Alleen zo kan je weten wat er aan de hand is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door