Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3187785
Vanmiddag bij 3 katten, Buddha (9 jr), Dondi (9 jr) en Moon (7,5 jr) een titerbepaling laten doen. En wat de holistische DA nog niet eerder had meegemaakt. Stond bij alledrie de katten de titer voor kattenziekte op nul! :o
Aan mij is altijd verteld dat de volledige enting (bij 9 wk, 12 wk en 1 jaar) voor kattenziekte levenslang werkzaam is!

De titer voor niesziekte staat bij alledrie nog op 4-5 jaar. Ze zijn in augustus 2009 voor het laatst volledig (katten-/niesziekte) geënt, en 3 jaar geleden allemaal voor niesziekte. Nu zijn de antistoffen niet de enige graadmeter voor het wel of niet vatbaar zijn, maar toch heel erg vreemd.

Daarom 2 vragen:
1. Waar komt het verhaal vandaan dat de volledige enting (bij 9 wk, 12 wk en 1 jaar) levenslang werkzaam is voor kattenziekte?
Is daar onderzoek naar gedaan? Heeft iemand daar referenties van?
2. Weet iemand of het vaccin voor kattenziekte ook apart (dus niet in de cocktail katten-/niesziekte) verkrijgbaar is?

Groet, Winnie
#3187949
Ik heb nooit ergens gelezen of gehoord dat die levenslang zou gelden. Er zijn wel studies die aantonen dat de bescherming lang blijft maar hoe lang precies weet men niet. Het zou dus kunnen dat het levenslang is. Het kan ook van niet. De titer van 0 wil inderdaad wel niet zeggen dat er geen bescherming meer is. Aangeraden wordt echter wel om om de 3 jaar te enten. 3 jaar zou er minstens bescherming moeten zijn. De 12 weken enting zou trouwens overbodig zijn als die van 9 weken aangeslagen is. Op dat moment is een titer wel heel nuttig om te checken of dat het geval is.

Kattenziekte gaat altijd samen met nies, wat heel stom is want deze combi-enting is schadelijk voor de nieren. Vandaar dat je je kan afvragen of de enting bij katten ouder dan 10 jaar niet schadelijker is dan het risico op Kattenziekte. En als je kat voorheen een keer of 4-5 geënt en geboosterd is, is er een grotere kans op langere bescherming.
Tegen nies enten zie ik het nut niet van in bij een kat oude dan 2 jaar.
#3188100
Het wordt inderdaad wel vermoed. Er is een onderzoek dat nagaat of de katten nog beschermd zijn tegen katteziekte wanneer ze enkel een kittenenting hebben gehad en dan op zeven jaar blootgesteld worden aan het virus, dat bleek wel het geval te zijn. Ik heb nog geen tijd gehad om het onderzoek volledig grondig te lezen, maar de opzet zag er wel goed uit. Dit onderzoek is volgens mij de langste termijn waarop het getest is.

Ik heb een tijdje geleden via meerdere wegen gehoord dat titteren voor een kat niet betrouwbaar is. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.

Ik ent zelf voorlopig om de drie jaar, ik zou graag enkel katteziekte enten, maar tot nu toe lijkt dat niet apart verkrijgbaar. Bij oudere katten denk ik dat ik niet meer ent. Mijn inmiddels overleden kat heeft een niercrisis gehad na zijn vaccin, het is natuurlijk niet noodzakelijk de oorzaak, maar ik vertrouw het toch niet. Nu ik er over nadenk, de keer ervoor dat hij gevaccineert werd is hij ook flink afgevallen, maar dat kon ook liggen aan het verlies van zijn vriendje, al at hij zeker niet minder. Mijn katten zijn alledrie afgelopen jaar nog ingeënt, dus ik heb nog genoeg tijd om er meer over te lezen en mijn mening bij te stellen. Ze hebben trouwens allemaal niesziekte gehad terwijl het vaccin nog geldig was, imo is voor niesziekte vaccineren bij volwassen katten niet interessant, het schaad meer dan het baad (weer imo).
#3188147
Dat onderzoek over 7 jaar staat in de kattenbib, voor de geïnteresseerden. Ik ent persoonlijk om de 4 a 5 jaar en rond 10 jaar voor het laatst. Om de 3 jaar is zeker veilig, ik heb mijn eigen conclusie getrokken dat ik 4 of 5 jaar ook veilig genoeg vind.

Titreren zou ook iets over te vinden moeten zijn hier, misschien in hetzelfde topic maar dat ben ik niet zeker. Enkel om te checken of een vaccin is aangeslagen,dus vlak na de vaccinatie zou een titerbepaling echt nuttig zijn. Na de kittenenting op 9 weken dus om te kijken of deze aangeslagen is. In dat geval is de enting op 12 weken namelijk overbodig. Deze wordt enkel geplaatst omdat een kitten op 9 weken nog antistoffen van de moeder kan hebben die de entstof bestrijden ipv het eigen immuunsysteem waardoor de enting niet werkt. Die op 12 weken zorgt er dan in dat geval voor dat het kitten toch geënt wordt.
Dat is wat ik ervan begrepen heb.
#3188287
Hier 1 van de 4 katten die vorig jaar een hele lage titer had voor de kattenziekte. Advies was om dit jaar opnieuw te titeren bij hem, dus dat ga ik maar doen, gewoon voor de zekerheid. De andere 3 hadden wel dan meer genoeg antistoffen. Voorlopige geen enting voor hun.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door